Pirmdiena, 19. maijs
Vārda dienas: Lita, Sibilla, Teika

Satiksmē ienācis elektroskrejritenis

Andra Gaņģe
20:09
17.04.2025
34
Brauc

Elektroskrejriteņu ienākšanu satiksmē liela daļa iedzīvotāju uztvēra ar entuziasmu. 2019.gadā, kad Rīgā ienāca šo braucamrīku nomas uzņēmumi, galvaspilsētā izvērtās īsts elektroskrejriteņu drudzis. Un tad nācās attapties, ka elektroskuteru dalība satiksmē ir haotiska, rada bīstamas situācijas gan pašiem to izmantotājiem, gan gājējiem un arī citiem transportlīdzekļiem.

2019.gada novembrī Saeimā, Ceļu satiksmes drošības padomes domnīcā, tika izskatīti priekšlikumi par elektroskrejriteņu regulējumu. 2021. gada 25. martā Saeima Ceļu satiksmes likumā iekļāva elektroskrejriteņu definīciju, paredzot, ka tā braukšanas maksimālais ātrums nepārsniedz 25 km/h, ka ar tiem drīkst pārvietoties personas tikai no 14 gadu vecuma. 2023. gada 22.jūnijā Saeima noteica, ka no 2024. gada 1. janvāra ir obligāta elektroskrejriteņu reģistrācija valsts noteiktajā kārtībā, bet no 1. aprīļa ceļu satiksmē drīkst piedalīties tikai ar reģistrētiem elektro­skrejriteņiem. Tāpat tika noteikts, ka jābūt velosipēda vai cita transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām. 2024.gada 1.aprīlī Ceļu satiksmes drošības departamentā bija reģistrēti ​14 935 elektroskrejriteņi. No tiem 9063 bija fizisko vai juridisko personu tiesīgā lietošanā esoši, bet 5872 – paredzēti iznomāšanai.

Pērn novembrī pieņēma Ceļu satiksmes likuma grozījumus, nosakot, ka no šī gada 1.jūlija elektroskrejriteņiem nepieciešama obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas polise. Satiksmes ministrija prognozē, ka OCTA polise, līdzīgi kā mopēdiem, elektroskuteriem varētu izmaksāt no 24 līdz 50 eiro gadā.

Reizēm apdraud citus, reizēm sevi

Par satiksmes negadījumiem, ko Cēsīs vai Priekuļos izraisījuši elektroskuteristi, dzirdēts maz. Publiski izskanējis viens. 2023.gada oktobrī kāds braucējs Raunas ielā pie Cēsu Valsts ģimnāzijas pagaidu mājām notrieca no kājām jaunieti un aizbrauca neapstājies. Skolniece guva sasitumus.

Vai jaunās prasības skrejriteņiem un nepieciešamība pēc obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas palielinās iespējas līdzīgos gadījumos vainīgo saukt pie atbildības? Jā, atbild apdrošināšanas brokere Mārīte Vīķe. OCTA sedz zaudējumus, kas nodarīti trešajām personām, viņu mantai, veselībai. Ja skutera vadītājs uzbrauks gājējam, apdrošināšana segs nodarītos zaudējumus – ārstēšanās izdevumus.

Cēsu novada pašvaldības policijas priekšnieks Guntars Norbuts pastāstīja, ka pašvaldības policijai saistībā ar nomas skrejriteņiem galvenokārt nākas saskarties ar divām problēmām. Kaut braucamrīki tiek atstāti paredzētājās vietās (tikai tajās pārtraucas nomas maksājums), tos nereti novieto nevērīgi. Skrejriteņi traucē gājējiem, kāds sadusmojas, pagrūž un apgāž braucamo, tad tas vēl vairāk aizšķērso ceļu cilvēkiem. Pašvaldības policija uzrauga, lai tādas situācijas neveidotos: vai nu paši paceļ nogāzto skuteri, vai ziņo nomas uzņēmuma atbildīgajiem darbiniekiem, kas apkalpo Cēsis un Priekuļus.

Otra problēma, ko vietvaras policija novērojusi, – apdraudējums pašam skrejriteņa izmantotājam. Proti, uz viena spēkrata vizinās divi un, gadījies, pat trīs cilvēki. Tas raksturīgs jauniešiem. “Tad inspektors aptur elektroskrejriteņa vadītāju, brīdina, ka tā nedrīkst. Jāsaprot – arī brīdinājums ir administratīvais sods,” pauda G.Norbuts. Pašvaldības policijas priekšnieks uzsvēra, ka elektro­skuteris ir paaugstinātas bīstamības transporta līdzeklis. Tā kā ar to drīkst braukt pa gājēju celiņiem, potenciāli var tikt apdraudēta gājēju drošība. “Uz gājēju celiņiem, gājēju pārejām elektro­skrejriteņa vadītājam nav nekādu priekšrocību, priekšroka vienmēr ir gājējam. Braucējam jāpārvietojas ar tādu ātrumu, kādā iet cilvēks,” atgādināja G.Norbuts.

Privātus elektroskrejriteņus Cēsīs un pilsētas apkārtnē redz reti. G.Norbuts atzina, ka pašvaldības policijai nav nācies saskarties ar kādiem pārkāpumiem, ko izdara šo spēkratu vadītāji. Bet kā ar nomas izmantotājiem? Vai iespējams konstatēt, kas izdarījis pārkāpumu, ja paša braucēja vairs nav? “Iznomātājs pēc elektro­skrejriteņa reģistrācijas numura var noteikt, kur tas konkrētajā laikā atradies, kas to nomājis. Tātad arī atrast vadītāju, ja tas nepieciešams,” paskaidroja pašvaldības policijas priekšnieks.

Iznomātājs uzņemas atbildību

Cēsīs un Priekuļos kopš 2023. gada vasaras darbojas elektroskrejriteņu iznomātājs “Bolt”. Novērojumi liecina, ka lielākoties šos braucamos izmanto jaunieši, reizēm vidējā paaudze. Pagājušajā vasarā “Druva” novēroja arī dažus braucējus, kuriem, visticamāk, nebija 14 gadu, kā to prasa likums.

“Druva” jautāja, kā braucamrīku iznomātājs aizsargā savus klientus, kā vērtē obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas prasību un kā novērš citus iespējamos pārkāpumus, kas saistīti ar skrejriteņu izmantošanu.

“Bolt” vecākais operāciju vadītājs Latvijā Ronalds Ābols skaidro: ““Bolt” kā lielākajam un pieredzējušākajam skrejriteņu operatoram Eiropā drošība ir viena no galvenajām prioritātēm. Tādēļ jau kopš nomas pakalpojuma ieviešanas Latvijā ikvienam “Bolt” skrejriteņu lietotājam automātiski tiek nodrošināta divu veidu apdrošināšana, kas ir iekļauta skrejriteņa nomas maksā: personas apdrošināšana pret nelaimes gadījumiem un braucēja vispārējās civiltiesiskās atbildības apdrošināšana. Tas nozīmē, ka skrejriteņa vadītājs ir apdrošināts pret smagām traumām, ko viņš gūst, braucot ar “Bolt” skrejriteni, kā arī pret zaudējumiem, ko vadītājs, braucot ar “Bolt” skrejriteni, nodara trešajām pusēm. 

Savukārt jaunie grozījumi, kas paredz obligātu OCTA apdrošināšanu visiem elektroskrejriteņiem, varētu ietekmēt arī gala patērētājus. Proti, apdrošināšanas prasības varētu radīt papildu izmaksas uzņēmumiem, kas sniedz elektroskrejriteņu nomas pakalpojumus. Tādējādi pastāvēs risks, ka elektroskrejriteņu nomas maksa pieaugs, bet atsevišķi nomas pakalpojumu sniedzēji darbību Latvijā pārtrauks pavisam. Vienlaikus šāda prasība radīs papildu izdevumus tiem iedzīvotājiem, kuri ir iegādājušies elektroskrejriteņus.

Runājot par citiem drošības apsvērumiem, mēs esam noteikuši, ka “Bolt” skrejriteņus drīkst iznomāt tikai pilngadīgas personas. Šie noteikumi no mūsu puses ir spēkā jau kopš “Bolt” skrejriteņu ienākšanas Latvijas tirgū 2019. gadā un būs spēkā arī turpmāk. Gadījumos, kad uzzinām, ka nepilngadīgas personas izmanto “Bolt” skrejriteņus, mēs rīkojamies nekavējoties. Nepareizu personas datu norādīšana ir apzināts noteikumu pārkāpums, tāpēc mēs  šādus lietotājus no platformas bloķējam.

Apzinoties, ka šādas situācijas var veidoties, esam ieinteresēti tās risināt. Tādēļ katram jaunam lietotājam, kas reģistrējas lietotnē, ir jānorāda savs vecums un jāpiekrīt “Bolt” lietošanas noteikumiem. Pēc konkrēto darbību veikšanas lietotājs uzņemas pilnu atbildību par noteikumu ievērošanu, un jebkāda rīcība, kas pārkāpj šos noteikumus, var novest pie lietotāja profila bloķēšanas.

Tāpat aktīvi sadarbojamies ar Valsts policiju, lai kontrolētu, ka “Bolt” skrejriteņus izmanto atbilstoši lietošanas nosacījumiem. Tuvojoties aktīvajai vasaras sezonai, vēlos aicināt nepilngadīgu bērnu vecākus pārrunāt ar savām atvasēm drošības noteikumus, lai veicinātu drošu skrejriteņu lietošanas kultūru, jo tikai sadarbojoties varam izskaust šo problēmu un padarīt pilsētvidi drošu gan bērniem, gan citiem satiksmes dalībniekiem.”

Nevainosim tikai infrastruktūru

Neliels zaļš braucamrīks, kas triecas pa ietvēm vai brauktuvi, pilsētās ir kļuvis par vienu no pavasara vēstnešiem. Līdzko kļūst mazliet siltāks, “Bolt” īres elektriskie skrejriteņi ir neatņemama satiksmes daļa. Par laimi, mazpilsētās to nav tik daudz kā lielākās apdzīvotās vietās. Tomēr tāpat ik pa laikam pamanās nobaidīt kādu gājēju vai autovadītāju, pēkšņi lielā ātrumā parādoties uz gājēju pārejas, izbraucot no šķērsielas.

Mikromobilitāte ir svarīgs virziens, kurā cenšas iet visa Eiropa, lai mazinātu fosilās degvielas radīto spiedienu uz vidi. Ja vari automašīnas vietā izmantot ko tādu, ko darbini pats vai ko dzen elektromotors, skaidrs, būs ieguvums. Un te nu sākas lielā problēma. Cēsīs un visā Latvijā nav īpašas infrastruktūras – ceļu un celiņu –, kas radīti tieši mikromobilitātei, vienkāršāk sakot, braucamajiem, kas nav ne automašīnas, ne motocikli, ne motorolleri un mopēdi, bet ar kuriem uz priekšu var tikt ātrāk nekā kājām.

Taču negadījumos, ko izraisa elektroskrejriteņu braucēji, vai vienkārši nedrošībā, ko viņi rada gājējiem, nevar vainot tikai infrastruktūras trūkumu un tā norakstīt to, ko elektroskuteri dara pilsētas satiksmē. Mikro transportlīdzekļiem ceļu satiksmes noteikumos atvēlēta vieta uz ietves līdzās gājējam, tomēr uzsvērts – svarīgākais ir tas, kurš iet kājām. Ne velosipēdistam, ne elektroskrejriteņa braucējam nav priekšrocību. Viņiem jāpiemērojas cilvēku plūsmas ātrumam, bet tas visbiežāk tiek aizmirsts. Skuterists lokās cauri gājējiem kā slalomists pa trasē nospraustiem vārtiem, nesamazinot ātrumu.

Cēsu ielas lielākoties mēdz būt patukšas. Kustība ir tirgus dienās, pie skolām, kad beidzas vai sākas mācības, bet parasti gājēju nav daudz. Domāju, gan riteņbraucējiem, gan elektroskuteru vadītājiem arī pa trotuāriem ir iespēja pabraukt ātrāk, nekā iet cilvēki, jo viņu gluži vienkārši nav. Taču, ja nu gājēji parādās, tad satiksmes noteikumus vajadzētu atcerēties – tik vienkārši tas ir. Vai šādai saskarsmes kultūrai esam nobrieduši, tas paliek neatbildēts jautājums.

Bet varbūt jāsaka, kā var gaidīt, ka domās par citiem, ja nerūpējas pat par sevi? Ārsti, iestājoties siltajai sezonai, aizvien biežāk atgādina vajadzību būt atbildīgiem braucējiem. Īpašs satraukums par bērniem un pusaudžiem. Kaut Bērnu klīniskās universitātes slimnīca vēstījusi, ka vairāk traumu gūst jaunie velobraucēji – piemēram, 2023.gadā slimnīcā ārstēti 700 velosipēdisti, elektroskuteristi tikai simts -, smagākas traumas ir tiem, kas pārvietojas ar skrejriteņiem. Lielākoties savaino galvu, seju. Tāpēc mediķi atzinīgi novērtē likuma prasību jauniešiem no 14 līdz 17 gadu vecumam, izmantojot elektroskrejriteni, obligāti nēsāt aizsargķiveri. Vai tā ieviesīsies? Nomas skrejriteņiem tas arī būtu ļoti apgrūtinoši. Diezin vai pusaudzis ņems līdzi ķiveri savās ikdienas gaitās, apsverot, ka varbūt to vajadzēs.

Elektroskuteru vieta satiksmē ir ieguvusi likuma satvaru. Vai tas nozīmē, ka situācija strauji uzlabosies? Pirmām kārtām – vai uzraugošajām institūcijām ir pietiekami daudz resursu, lai kontrolētu situāciju, kaut vai ķiveru lietošanu? Bērniem, pārvietojoties ar velosipēdiem, jau sen likums prasa lietot ķiveres, bet cik daudziem tās redzam?

Maf Logo 2

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Redzeslokā. Izvēlēti kolektīvi Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem

17:20
13.05.2025
233

Cēsu novads ar vairāk nekā tūkstoš dalībniekiem ir viens no kuplāk pārstāvētajiem novadiem Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkos. Svētdien noslēdzās dalībnieku reģistrācija. Kopumā svētkos piedalīsies 33 630 bērnu un jauniešu, liecina dalībnieku reģistrācija, kas beidzās svētdien, 11.maijā. Mūsu novadu Rīgā, Meža­parka estrādē “Sidraba birzs”, noslēguma koncertā “TE-AUST” pārstāvēs desmit kori – visi, kuri piedalījās […]

Pašvaldība. Aktuālais un procesi

19:38
09.05.2025
170

Jārisina problēmas un jāuztur temps Piekto mēnesi Cēsu novada domes izpilddirektores amatā ir Līga Medne. Viens no izpilddirektora pienākumiem ir pašvaldības kapitālsabiedrību pārraudzība. Vietvara vienīgā kapitāldaļu turētāja ir astoņos uzņēmumos, arī “Cēsu tirgū”, par kura attīstības sarežģījumiem “Druva” rakstījusi pēdējos mēnešos. Aktuāls darba uzdevums ir Cēsu pilsētas SIA “Vinda”, tā īsteno pašvaldības mērķi – izveidot […]

Bērnu vecāki atbalsta skolas

19:14
09.05.2025
46

Noskaņa un vide iestādē, kurā mācās un attīstītās bērns, viņa vecākiem ir būtiska. Vai tas būtu pilsētas vai lauku bērnudārzs, skola vai attīstības centrs, katrā ir audzēkņu ģimenes, kas aktīvi līdzdarbojas. Līdzdarbošanās formas ir ļoti daudzveidīgas, sākot ar idejām dažādiem svētku pasākumiem, kuros vecāki labprāt iesaistās paši, beidzot ar dalību teritorijas sakopšanas talkās un citos […]

Savienot vēsturisko un mūsdienīgo

21:22
29.04.2025
57

Braucot cauri Jaunraunai, nevar nepamanīt skaisto dzelteno ēku. Turpat blakus gan ne mazāku uzmanību piesaista drupas. Sakoptā ir kādreizējā muižas pārvaldnieka māja, bet drupas reiz bijusi kungu māja. Katrai ēkai laiku griežos savs liktenis. Tāpat kā visam Jaunraunas muižas kompleksam. 19.gs. sākumā sāka veidot pašreizējo muižas ansambli. Kungu māja, pārvaldnieka māja un klēts bija simetriski […]

Dzimtā vieta. Rozula

21:01
29.04.2025
153

Sirdī viņi ir rozulieši, kaut dzīves un darba gaitas aizvedušas uz pilsētām. Dzimtā Rozula ir vieta, kur atgriezties bērnības atmiņās, ciemoties pie savējiem. Rozulā jau gadu desmitus ir tradīcija visiem kopā svinēt Lieldienas. Ilgu laiku pasākumu rīkoja biedrība “Rozbeķu saime”, pēdējos gados Cēsu novada Pārgaujas apvienības kultūras dzīves organizatori. Tad no malu malām sabrauc tie, […]

Talkas kopējam labumam

20:47
29.04.2025
28

Kad kāda darba veikšanai palīgos saaicina kaimiņus, radus un draugus, latvieši šo kopā darīšanu sauc par talku. Nupat aizvadīta šīgada Lielā talka. Tās    vadmotīvs bija: “Esam Daba! Esam kopā!” Lai gan talkās var darīt visdažādākos darbus, lielākoties tomēr tā ir atkritumu vākšana un apkārtnes sakopšana. Pazīstami un sveši sapulcējas, lai, katram pieliekot savu spēku, […]

Tautas balss

Darbības vārdi norāda darīšanu

18:48
19.05.2025
9
Sarmīte Feldmane raksta:

Klausāmies nākamās domes deputātu kandidātu runas, skaidrojumus, solījumus. Kāds ieskatās    sarakstu piedāvātajās priekšvēlēšanu programmās, lai izlemtu, kuru mērķi atbilst paša redzējumam un vajadzībām. Bet ir vērts arī pavērties pagātnē, kas ir šodiena. Proti, ko partijas solīja pirms četriem gadiem un kas izdarīts, vai ieceres palikušas tikai vēlmju sarakstā. Tiesa, daži šodienas deputātu kandidāti toreiz […]

Kāpēc neveidojas iedzīvotāju padomes

18:50
18.05.2025
14
Lasītāja K. raksta:

“Nez kur Cēsu novadā pazudusi virzība uz iedzīvotāju padomēm? Nolikumu martā pieņēma, bet tālāk nekas nav dzirdēts. Vai kādā pagastā cilvēki grib to veidot, vai kāds pieteikums saņemts? Jāņem vērā, ka pagaidām esam diezgan kūtri, ka vajadzīgs kāds rosinājums, atgādinājums par šo iespēju, bet viss pieklusis. Padomes būtu laba iespēja veidot saiti ar pašvaldību. Domāju, […]

Cēsīs joprojām trūkst soliņu

18:50
18.05.2025
25
Pensionāre Anna raksta:

“Cēsis sevi sauc par kultūras galvaspilsētu, bet kultūra nav tikai pasākumi. Tā ir arī iedzīvotājiem ērta, piemērota vide. Taču par to netiek domāts. Se­nioriem ir grūti Cēsis izstaigāt kājām, un ko redzam? Trūkst soliņu. Agrāk Rī­gas ielas sākumā, kur Raunas vārtu apstādījumi, uz mūra bija ierīkotas sēdvietas. Nu jau gadiem dēļi novākti, ja gribi piesēst, […]

Remontē ielas. Satiksmē sajukums

18:47
18.05.2025
19
1
Dra­bešu pagasta iedzīvotāja raksta:

“Labi, ka Cēsīs ielas remontē, tikai iedzīvotājiem un noteikti arī satiksmes organizatoriem grūti, ka to vienlaikus dara tik daudzās vietās. Gan jau būvnieki arī nevar visu precīzi paredzēt un nākas pamainīt kādu darbu. Braucēji apjūk, braukā pa pilsētu, kamēr atrod, kā tikt līdz vajadzīgajai vietai. Derētu norādes, shēmas izlikt jau pie lielajiem ceļiem, pa kuriem […]

Pašu rīkots pašu cilvēkiem

16:35
07.05.2025
45
Pārgaujas puses iedzīvotāja raksta:

“Esam pieraduši, ka visus svētku pasākumus rīko pašvaldība, bet, domāju, vairāk to sagatavošanā un norisē varētu iesaistīties vietējās kopienas. Esam taču spējīgi nākt kopā, radīt scenāriju un daudz ko paši izdarīt tā vienkārši, par atlīdzību saņemot tikai iedzīvotāju atsaucību. Protams, vajadzīgs arī pašvaldības atbalsts, bet sadarbībā varētu rasties ļoti jaunas formas pasākumi, kas vēl vairāk […]

Sludinājumi