Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Divu gadu ciklam neesam gatavi

Jānis Gabrāns
15:24
20.07.2016
57

Šajās dienās daudz tiek runāts un diskutēts par portālā Manabalss.lv savāktajiem vairāk nekā 10 000 iedzīvotāju parakstu iniciatīvai, kas paredz, ka transportlīdzekļiem tehniskā apskate būtu jāveic reizi divos gados, nevis katru gadu. Tiem, kuri grib mainīt esošo kārtību, galvenais arguments – autovadītāju naudas ietaupījums.

Iniciatīvas autori uzsver, ka tas ļautu auto īpašniekiem Latvijā ietaupīt gan laiku, gan resursus, jo piemēri no citām valstīm pierāda, ka nav nepieciešamības veikt auto tehnisko apskati jau pēc 12 mēnešiem – tā esot lieka birokrātija un resursu patēriņš. Tiek piedāvāts pagarināt termiņu un veikt transportlīdzekļu tehnisko apskati reizi divos gados, kā tas notiek, piemēram, Norvēģijā, Lietuvā, Igaunijā, Vācijā un citur.

Šai iniciatīvai absolūti nepiekrīt CSDD, skaidrojot, ka katrs otrais transportlīdzeklis ceļu satiksmē piedalās ar būtiskiem defektiem – to pierādot fakts, ka tehnisko apskati pirmajā reizē iziet vien 40 līdz 50 procenti automobiļu. Turklāt katru dienu tehniskajā apskatē vidēji 13 automašīnām tiek konstatēti bīstami trūkumi vai bojājumi, no kuriem astoņiem transportlīdzekļiem bremžu iekārta ir nepieļaujami bojāta, radot tiešus un nepārprotamus draudus satiksmes drošībai un cilvēku dzīvībām. CSDD uzsver, ka Latvijas autoparks ir viens no vecākajiem Eiropā, transportlīdzekļu vidējais vecums ir 13 gadi, savukārt Eiropā vidēji seši līdz astoņi gadi.

Latvijas autoparka reālo tehnisko stāvokli pierādot CSDD ilggadējais pasākums “Tehniskās apskates nakts “, kurā tiek veikta auto bezmaksas diagnostika. Kontrolēs fiksēts, ka 80 procentiem transportlīdzekļu ir būtiski vai bīstami trūkumi vai bojājumi.

Arī “Druvas” aptaujātie autoservisu pārstāvji atzīst, ka esošo sistēmu šobrīd vēl nevar mainīt, to uzskatāmi apliecinot automašīnu tehniskais stāvoklis.

Uzņēmuma “Ogus”, kam pieder autoserviss “Auto Kontinents”, valdes loceklis Gints Ozoliņš piekrīt CSDD viedoklim, ka ar tādām automašīnām, ar kādām brauc vidējais Latvijas iedzīvotājs, skate tomēr jāiet katru gadu: “Šobrīd divu gadu ciklam autovadītāji nav gatavi. Jāatzīst, ka ir braucēji, kuriem tiešām automašīnas ir briesmīgā stāvoklī. Servisā esam redzējuši visādus brīnumus. Saprotu, ka cilvēki nav gatavi un negrib ieguldīt lielas naudas summas automašīnu remontā, tāpēc arī autoparks ir tāds, kāds ir. Arī autoceļi neveicina mašīnu tehniskā stāvokļa saglabāšanos.

Bieži auto īpašnieks atbrauc ar lūgumu sataisīt tikai, lai var iziet skati. Mēs veicam pārbaudes un pastāstām visu, kas vēl papildus būtu jāsaremontē skates prasībām, bet viņam paliek tiesības izvēlēties, ko taisīt, ko ne. Diemžēl zināma daļa auto īpašnieku galvenokārt domā ne jau par drošību, bet par to, lai tikai varētu iziet skati. Būtu jāsaprot, ka šī pārbaude vispirms jau nepieciešama pašam, nevis inspektoram, kurš veic automašīnas pārbaudi.

Piekrītu, ka reizi divos gados varētu skati iet jaunām automašīnām, teiksim, līdz piecus gadus vecām. Tas, kurš nopērk jaunu mašīnu, par to arī rūpējas, bet, nopērkot auto par dažiem simtiem, cilvēks taču neliks lielu naudu tās remontā, viņam galvenais, lai ripo, lai kaut kā var iziet skati.”

Autoservisa “Sinhro-C” valdes priekšsēdētājs Gints Gaiķis norāda, ka tiem braucamajiem, kurus regulāri ved uz pārbaudēm, apkopēm, skate varētu būt reizi divos gados, diemžēl tādu nav daudz: “Šobrīd spēkā esošā norma – skate katru gadu – jāatstāj, jo tā motivē tos auto īpašniekus, kuri mašīnas stāvoklim nepievērš uzmanību. Viņi vispirms aizbrauc uz skati, tur noskaidro, kas jāsalabo, un tikai to arī izdara. Servisā esam redzējuši pārsteidzošus autovadītāju tehniskos risinājumus, lai tikai mašīnas ripotu. Apzinīgie nebrauks ar mašīnu, kas ir sliktā tehniskā stāvoklī, bet šīs neapzinīgākās daļas dēļ šis gads jāsaglabā. Tas viņus pietur pie zināmas kārtības, pretējā gadījumā viņi divus gadus nebrauks uz servisiem, tikai ekspluatēs mašīnu, un tas var novest pie bīstamām sekām.”

Arī aptaujāto autovadītāju vidū nav viennozīmīga atbalsta iniciatīvai par divu gadu ciklu. Andris Beitāns atzīst, ka tagad vismaz reizi gadā viņš spiests uzzināt, kādā stāvoklī ir mašīna: “Piekrītu, ka dažkārt tas iesit zināmu robu budžetā, bet, ja to nedarītu, pēc gada summa būs vēl lielāka, ja auto vispār nebūs beidzis eksistēt. Varbūt šo ierosinājumu atbalsta tie, kuri grib nopirkt pavecu, lētu auto , kuram izieta skate, tad divus gadus vienkārši braukt, un tad pirkt nākamo. Manuprāt, šī iniciatīva tikai veicinās mašīnu stāvokļa pasliktināšanos.”

Cēsnieks Oskars Eglītis, norādot, ka viņš atbalsta iniciatīvu, jo uz servisu brauc regulāri, piebilst, ka par nekādu lielu ekonomiju gan runāt nevarot, jo ceļa nodoklis tāpat būs jāmaksā katru gadu, valsts nepieļaus citu risinājumu: “Ja būs jāmaksā uzreiz par diviem gadiem, tā būs liela nauda, jo neviens jau neatliks iepriekšējā gadā. Ja cilvēks rūpējas par mašīnu, nauda servisos tāpat tērēsies, un rezultātā ietaupīsies vien tā nauda, kas jāmaksā par skati. Protams, var mašīnu nelabot, tikai pašu minimumu, bet vai no tā iegūs drošība uz ceļa?”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
20

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
24
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
31

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
23

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
20

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi