Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Ceļā uz sabiedriskajiem medijiem bez reklāmas

Jānis Buholcs
07:50
20.09.2017
61

2020. gadā Latvijas sabiedriskie mediji varētu aiziet no reklāmas tirgus – šādu pieļāvumu pagājušajā nedēļā izteica Saeimas deputāti, kas uzklausīja Kultūras ministrijas ziņojumu par šo tēmu. Lai gan tas nav akmenī cirsts solījums, tomēr politiķu izteikumos izskanējušais atbalsts reklāmu nerādīšanai sabiedriskajos medijos pats par sevi ir laba zīme.

Pašlaik sabiedriskie mediji – Latvijas Radio un Latvijas Tele­vīzija – daļu savai pastāvēšanai nepieciešamo ieņēmumu gūst no reklāmu demonstrēšanas. Šī nav laba kārtība dažādu iemeslu dēļ. Pirmkārt, sabiedriskajiem medijiem nevajag pelnīt naudu tādā veidā, kā to dara komercmediji. Būtu tikai normāli, ja Latvijas plašsaziņas līdzekļu telpā būtu kāda sala, kurā radio klausītāji un televīzijas skatītāji būtu pasargāti no visiem šiem zombējošajiem ātro kredītu, veļaspulveru, bezrecepšu zāļu un citu preču un pakalpojumu tirgotājiem. Nav jau gluži tā, ka reklāma ir kaut kāda nevainīga parādība, kas vienkārši jāpārcieš, lai varētu paskatīties televizoru. Lai kā daudziem negribētos atzīt, reklāmai ir ietekme uz cilvēku pirkumiem – pretējā gadījumā reklāmas šādā formā neeksistētu. Galu galā par to, ko mēs skatāmies un klausāmies – tai skaitā sabiedriskajos medijos –, tāpat samaksā pati sabiedrība, patērētāji, ne jau “sponsori” no savas kabatas. Tēriņus sedz tie, kas ņem reklamētos kredītus bez parēķināšanas, cik tie reāli izmaksā; tie, kas maisiem pērk reklamētās zāles, pat ja ne vienmēr tās viņiem ir nepieciešamas; kā arī pērk visu pārējo reklamēto. (Protams, nav tā, ka reklāmas allaž stāsta blēņas, taču jebkurā gadījumā reklamēšanās izmaksas ir iekļautas preces vai pakalpojuma cenā.) Korektāk, ja sabiedrība ar saviem nodokļiem maksā konkrēti par sev (dažādām sabiedrības grupām) paredzētu saturu. Sabiedriskajiem medijiem jāstrādā sabiedrības interesēs, nevis šis savs uzdevums jāpilda pa starpām reklāmas pauzēm, kurās kāds atkal kaut ko grib pārdot.

Otrkārt, sabiedriskie mediji centienos piesaistīt reklāmas naudu pašlaik konkurē ar komerciālajiem medijiem. Tas savukārt nozīmē lielāku sacensību par reklāmdevējiem, kuru budžets ir ierobežots, un mazāk potenciāli iegūstamo līdzekļu, kurus šādi var piesaistīt komercmediji – bet tiem citu pastāvīgu finanšu avotu nemaz nav. Šis aspekts ir jāskata kontekstā ar nepieciešamību stiprināt valsts informatīvo telpu – tas, citstarp, nozīmē arī vajadzību pēc finansiāli un redakcionāli patstāvīgiem medijiem, kuri spēj piesaistīt vietējo auditoriju un konkurēt ar ārzemju saturu. Taču pēdējā laika notikumi plašsaziņas līdzekļu nozarē Latvijā atgādina, ka situācija var izvērsties arī visai sarežģīta.

Šogad viens no Latvijas komerc­mediju tirgus lielajiem dalībniekiem zviedru koncerns MTG paziņoja, ka pārdod savas raidorganizācijas Baltijā. Pircējs ir ASV investīciju kompānija “Providen­ce Equity Partners”, taču tiklab kādā citā situācijā ietekmi pār lielu Latvijas mediju tirgus spēlētāju varētu gūt pircējs no tādas valsts, kurai ir pavisam konkrēta interese par politisko situāciju Latvijā. Tādam pircējam mazāk interesētu, vai iegādātais medijs ir ekonomiski dzīvotspējīgs, kamēr vien tas spēj sasniegt pietiekami plašu auditoriju.

Taču komercmediju sektorā tieši ekonomiskā dzīvesspēja ir viens no svarīgākajiem elementiem, kas nodrošina neatkarību. Ja medijs spēj sevi uzturēt pats, tam nav nepieciešams riskēt ar savu reputāciju, lai meklētu kādus politiski angažētus ienākumu avotus. Līdz ar to reklāmu neņemšana raidīšanai sabiedriskajos medijos palielinātu pieejamā finansējuma apjomu komercmedijiem un tādējādi stiprinātu visu plašsaziņas līdzekļu nozari Latvijā kopumā.

Argumenti par labu sabiedrisko mediju aiziešanai no reklāmas tirgus ir izskanējuši daudz, taču viss parasti atduras pret secinājumu, ka “nav politiskās gribas”. Citiem vārdiem, visi it kā piekrīt, ka to vajadzētu darīt, taču Saeimā ievēlēto partiju vairākums vai nu neredz iespēju ko tādu realizēt, vai arī neuzskata to par degošu jautājumu.

To, protams, arī var saprast. Lai sabiedriskajiem medijiem vairs nevajadzētu raidīt reklāmas, šādi negūtie ienākumi ir jākompensē no citurienes. Runa ir par miljoniem eiro. Taču vienlaikus runa ir par sabiedrisko mediju stiprināšanu un attīstīšanu, kas ir valstiski svarīgs jautājums. Runa ir par ceļu uz tādu apstākļu nodrošināšanu, ka sabiedriskie mediji var koncentrēties uz savu centrālo – sabiedrisko – funkciju pildīšanu tā vietā, lai domātu, kā vairāk iepatikties reklāmdevējiem. Un, kad tiks radīti un nodrošināti priekšnoteikumi, lai sabiedriskie mediji nudien varētu strādāt kā īsti sabiedriskie mediji, sabiedrībai būs arī stingrāks pamats pieprasīt attiecīgu rezultātu.

Pagājušajā nedēļā Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas deputāti uzklausīja Kultūras ministrijas Mediju politikas nodaļas sagatavoto ziņojumu par iespējamajiem scenārijiem šinī jautājumā. Tie ir četri: atstāt visu, kā ir līdz šim; valstij drusku pabalstīt komercmedijus, lai tādējādi mazinātu sīvo konkurenci uz ierobežoto reklāmas naudu; sabiedriskajiem medijiem pakāpeniski aiziet no reklāmas tirgus; vai arī Latvijas Radio un Latvijas Televīzijai no reklāmas tirgus aiziet abiem un uzreiz.

Šajā sēdē kā laiks, kurā reklāmas sabiedriskajos medijos varētu mitēties, izskanēja 2020. gads – tai skaitā no politiķu puses. Līdz tam laikam daudz kas, protams, var mainīties. Citstarp daudz kas ir atkarīgs no valsts budžeta situācijas. Tomēr vienlaikus gada skaitļa nosaukšana rāda, ka jautājums politiķu dienaskārtībā sāk nostiprināties. Cerams, ka tas tur arī saglabāsies.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
21

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
24
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
32

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
24

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
21

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi