Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Maksimāli saglabāt mobilitātes pieejamību

Jānis Gabrāns
08:51
17.07.2019
20

Sabiedriskā transporta padome, kurā ir visu piecu plānošanas reģionu un Satiksmes ministrijas pārstāvji, šonedēļ atbalstīja konkursa par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu no 2021. līdz 2030.gadam
dokumentāciju. No deviņiem padomes locekļiem septiņi balsojot “par”, divi atturējās.

Dažas dienas pirms padomes sēdes Vidzemes plānošanas reģions (VPR) informēja, ka neatbalsta atklātā konkursa nosacījumus. VPR Attīstības padomes priekšsēdētājs Hardijs Vents šo nostāju komentēja, norādot, ka “konkursa nosacījumi nekādā mērā nav vērsti uz sabiedriskā transporta pakalpojuma pieejamības uzlabošanu vai vismaz saglabāšanu esošajā apmērā”. “Tiks samazināts maršrutu tīkls un iedzīvotāju mobilitāte pasliktināsies. Piemēram, Vidzemē plānots esošo maršrutu tīklu samazināt par vismaz 150 reisiem, vietā neatstājot nekādu alternatīvu. Jā, daļā no reisiem nav daudz pasažieru, taču noņemt reisu – tas nav risinājums. Žēl, ka sabiedriskā transporta nozarē cilvēks ir vērtība pie noteikta pasažieru skaita transporta līdzeklī,” vērtēja H.Vents, atzīstot, ka arī potenciālajiem pakalpojuma sniedzējiem izvirzītās prasības nav samērīgas. “Kritika jāizsaka par to, ka, veidojot konkursa noteikumu, netika iesaistīti ne plānošanas reģiona pārstāvji, ne pārvadātāji. Šķiet, ka iedzīvotāju intereses nevienu, izņemot pašvaldības, neinteresē,” tāds ir VPR vadītāja atzinums.

H. Vents saka, ka pēc būtības plānošanas reģions atbalsta nepieciešamību organizēt jaunu iepirkumu pakalpojuma sniegšanai, jo līgumu termiņi tuvojas beigām. Piekrītot, ka pasažieru ērtība un drošība ir svarīgi nosacījumi, viņš vienlaikus norāda uz loģikas trūkumu un acīmredzamu risku neizvērtēšanu, gatavojot iepirkuma dokumentāciju. “Kopā ar pasažieru pārvadātājiem nepiekrītam konkursa prasībām, jo nav vērtētas vairākas nianses. Rodas sajūta, ka ir vēlme sabojāt ko labu, jau esošu, neradot vietā neko jaunu. Gribam maksimāli saglabāt mobilitātes pieejamību, lai tā ir vienāda visā Latvijā. Te ir jādomā ļoti plaši un kompleksi. Jā, mums stāsta, ka būs labāki autobusi, ērtāk pasažieriem, bet netiek runāts, kā uzlabot ceļu stāvokli, pa kuriem šiem jaunajiem autobusiem būs jā­brauc.

Mums stāsta, ka tagad visa mugurkauls būs dzelzceļš, bet ne jau visā valstī tas viegli pieejams, sasniedzams, līdz tam kaut kā jānokļūst. Visus nekad nepārsēdinās vilcienos.

Rodas sajūta, ka valsts politika šobrīd vairāk mērķēta uz līdzekļu ekonomēšanu, aizmirstot, ka sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšana ir viena no valsts pamatfunkcijām. Nevar būt runa tikai un vienīgi par naudu. Jau tagad varam prognozēt, ka objektīvu iemeslu dēļ, iestājoties tiem riskiem, uz kuriem šobrīd norāda, bet kurus spītīgi neņem vērā, pārvadātāji būs spiesti lauzt līgumus un vietās, kur pakalpojums vēl tiek nodrošināts, iedzīvotāji uz kādu brīdi paliks vispār bez sabiedriskā transporta.”

H.Vents norāda, ka gan plānošanas reģions gan pārvadātāji rūpīgi sekos līdzi procesa norisei.

“Druva” sazinājās ar Auto­transporta direkciju (ATD), kas ir vienotas valsts politikas realizētāja pasažieru un kravu pārvadājumu jomā, un tās darbība galvenokārt saistīta ar sabiedriskā transporta – pasažieru pārvadājumu ar autobusu un vilcienu – plānošanu. Uz lūgumu komentēt Vidzemes plānošanas reģiona viedokli, ATD sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Plone saka: “Mums grūti komentēt Vidzemes plānošanas reģiona izplatīto informāciju par “150 reisiem”, jo mūsu rīcībā nav informācijas, pēc kāda principa viņi tos skaitīja. Kopumā reģionālo autobusu maršrutu tīkls dotētajā segmentā no 2021.gada samazināsies par aptuveni 17 procentiem, bet tas skaidrojams ar komerciālo maršrutu ieviešanu un vilcienu reisu skaita palielinājumu. Tas nozīmē, ka lielākā daļa valsts dotēto autobusu reisu skaits samazināsies tikai savienojumos ar Rīgu, kur tiks ieviesti komerciālie maršruti un kur paralēli kursē vilciens. Paredzēts no 2021.gada nedublēt autobusu un vilcienu reisus, bet palielināt vilcienu pārvadājumu intensitāti.

Vēlamies uzsvērt, ka spekulācijām par sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamību lauku reģionos nav pamata. Arī turpmāk iedzīvotājiem, neskatoties uz to, vai tie dzīvo pilsētā, novada centrā vai pagastā, būs nodrošināta iespēja ar sabiedrisko transportu nokļūt dažādās valsts un pašvaldību iestādēs. Turklāt saskaņā ar “PriceWaterhouseCoopers” veikto maršrutu tīkla auditu no 2021.gada iedzīvotāji ar sabiedrisko transportu varēs sasniegt vairāk nekā 99% no visām valsts un pašvaldību iestādēm.

Vēlamies atgādināt, ka reģionālais maršrutu tīkls nav un nekad nebūs “akmenī kalts”. Tas ir mainīgs, jo, mainoties pasažieru braukšanas paradumiem sakarā ar izmaiņām skolu tīklā, darbavietas, valsts vai pašvaldību iestāžu atrašanās vietas maiņu, izmaiņas tiek veiktas arī maršrutos/reisos. Turklāt jebkuri grozījumi maršrutu tīklā veicami operatīvi. Jau šobrīd no 1060 reģionālajiem maršrutiem izmaiņas ik gadu tiek veiktas 25 – 30 procentos maršrutu.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
21

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
24
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
32

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
24

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
21

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi