Līdz ar Krievijas iebrukumu Ukrainā strauji pieaugušas degvielas cenas, dīzeļdegvielas cena pasaules biržā palielinājusies aptuveni par 70% un benzīna cena par 48%, ikviens iedzīvotājs, kurš izmanto personīgo auto, dažās pēdējās dienās izjūt krasu degvielas sadārdzinājumu, jo cena palielinājusies par vairākiem desmitiem centu litrā.
Vakar Cēsīs, degvielas uzpildes stacijā “Neste” pie pilsētas stadiona, dīzeļdegviela maksāja 1,877 eiro litrā, 95.markas benzīns – 1.937 eiro litrā, bet 98. markas benzīns – 1.977 eiro litrā. Piebalgas ielas “Circle K” un “Viršos” pie dzelzceļa stacijas dīzeļdegviela maksāja 1,854, 95.markas benzīns 1,914.
Šonedēļ publiskotā Eiropas Komisijas (EK) informācija par iepriekšējo nedēļu liecina, ka Latvijā litrs 95.markas degvielas nedēļā no 1.marta līdz 7.martam maksāja vidēji 1,689 eiro. Februāra pēdējā nedēļā 95.markas degvielas vidējā cena bija 1,601 eiro par litru. Pagājušā nedēļā vidējā dīzeļdegvielas cena sasniedza 1,603 eiro par litru, bet nedēļu iepriekš tā bija 1,476 eiro par litru. Komisijas dati liecina, ka pēdējā laikā katru nedēļu tiek uzstādīti jauni cenas rekordi.
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija saistībā ar straujo degvielas cenu palielinājumu vērsusies pie satiksmes ministra Tāļa Linkaita un Autotransporta direkcijas, lūdzot pārskatīt reģionālo pasažieru pārvadājumu ar autobusu īstermiņa līgumu cenas. Asociācijas vadītājs Ivo Ošenieks analizējis: “Šobrīd saistībā ar degvielas, kā arī pārējo energoresursu cenu pieaugumu palielinājušās visas izmaksas. Tie ir tieši zaudējumi pārvadātājiem, jo cena netiek pārskatīta.”
Autotransporta direkcijas pārstāve Zane Plone atzinusi, ka Sabiedriskā transporta padomes dienaskārtībā nav jautājuma par sabiedriskā transporta biļešu cenu izmaiņām, bet, ņemot vērā degvielas cenu lielo ietekmi uz kopējiem sabiedriskā transporta pakalpojumu izdevumiem, nav izslēgts, ka tuvākajā laikā tarifi varētu tikt pārskatīti.
Lai gan Zaļo un zemnieku savienība bija rosinājusi vakardienas Saeimas sēdē izskatīt divus likumprojektus, kas samazinātu akcīzes nodokli degvielai, deputāti tos nolēma neiekļaut darba kārtībā. Debatēs pie frakcijām nepiederošais deputāts Vjačeslavs Dombrovskis norādīja: “Degvielas cenu pieaugums, protams, sit pa cilvēku makiem, bet ne tikai. Aug uzņēmumu izmaksas faktiski visās jomās. Līdz ar to ir pilnīgi neapšaubāmi, ka tas palielinās spiedienu, tas palielinās kopējo inflāciju faktiski gandrīz visām precēm un visiem pakalpojumiem.”
Savukārt deputāts Krišjānis Feldmans pauda, ka jau gaidīja, ka, sākoties karam un pieaugot visu energoresursu cenām, opozīcija iesniegs “populisma pilnu likumprojektu”. Politiķis norādīja, ka pašlaik ukraiņi karo arī par mums un ka brīvība maksā naudu: “Īstermiņā jārēķinās ar cenu pieaugumu, līdz tās nostabilizēsies un tirgus sakārtosies. Ir jāpalīdz tiem, kuriem ir visgrūtāk, pie tā valdība jau strādā.”
Savukārt sabiedrības iniciatīvu platformā “Manabalss.lv” 17 dienu laikā savākti nepieciešamie 10 tūkstoši iedzīvotāju paraksti iniciatīvai samazināt akcīzes nodokli degvielai. Iniciatīvas autors Jānis Taube norāda, ka līdzīgi kā, piemēram, Polijā akcīzes nodokļa samazināšana degvielai būtu veids, kā kompensēt strauji pieaugušās degvielas cenas gala patērētājam. Viņš ir pārliecināts, ka degviela nav luksusa prece, bet nepieciešamība cilvēku ikdienas gaitās.
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis norādījis, ka Latvijā degvielas cenu kāpumu var ierobežot akcīzes nodokļa samazināšana un atteikšanās no biokomponentēm, jo biopiejaukums degvielai tiek ražots no augu valsts produktiem, piemēram, no kviešiem, kukurūzas, kā arī rapša, un nozīmīga šo kultūraugu audzētāja ir Ukraina, kurā karadarbības dēļ šogad ražas, visticamāk, nebūs: “Līdz ar to mēs ievērojami iegūtu cenā un mazinātu risku, ka mums šie produkti ir jāiepērk. Mēs varētu lietot tīrus naftas produktus.” Tāpat viņš vērtēja, ka risinājums degvielas cenas kāpuma ierobežošanai ir Finanšu ministrijas kompetencē.
Viņš arī atzina, ka pēdējās dienās ir audzis pieprasījums pēc degvielas, ar ko degvielas tirgotāji nebija rēķinājušies. “Ažiotāža ir radījusi papildu pieprasījumu, kas nebija paredzēts martā. Mēs nevaram pārkārtoties un tik ātri nosegt visas vajadzības, kas ir negaidīti palielinājušās.” Tajā pašā laikā O.Karčevskis uzsver, ka degviela Latvijā pietiks, lai gan ir nelielas īslaicīgas grūtības. “Degviela uz Latviju dodas pa ierastajiem ceļiem parastajos grafikos,” piebilda Ojārs Karčevskis.
Ministru prezidents Krišjānis Kariņš skaidrojis, ka degvielas cena varētu turpināt kāpt, paies laiks, kamēr tirgū nostabilizēsies jaunais cenu līmenis. Lai gan pavisam nesen premjers aicināja cilvēkus mašīnās braukt pa vienam vai vienas mājsaimniecības ietvaros, tagad Kariņš aicina: “Cilvēkus, kas ikdienā brauc ar automašīnu, aicinu padomāt – valstī ir sabiedriskais transports, kā arī padomāt, kā racionālāk varētu izmantot auto, varbūt var braukt kopā ar kaimiņu.”
Komentāri