Otrdiena, 23. jūlijs
Vārda dienas: Magda, Magone, Mērija, Magdalēna

Atbalsts paredzēts. Vai būs rezultāts

Andra Gaņģe
12:53
08.01.2022
8

Mūsu Zemei aizvien grūtāk saglabāties tādai, lai cilvēks ar līdzšinējo entuziasmu un līdzšinējiem resursiem turpinātu patēriņa skrējienu. To pateikusi zinātne, un aizvien biežāk to pasaka pati daba. Sabiedrība meklē risinājumus gan individuāli, gan kolektīvi, lai saglabātu dzīves līmeni, bet nezaudētu pašu vietu, kur dzīvot.

Eiropas Savienības zaļais kurss vairs nav tikai vīzijas dokuments, ir konkrēti rīcības plāni, kas un kā jādara, ir valstu apņemšanās, un tam seko konkrēta darbība.

Latvijā decembrī Ministru kabinets apstiprināja atbalsta programmu elektroauto iegādei. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM), kas programmu izstrādājusi, atzīst, ka tajā ietverti nosacījumi, lai šādu transportlīdzekļu iegāde būtu pieejama pēc iespējas plašākam iedzīvotāju lokam, lai vieglos auto- elektromobiļus un ārēji lādējamus hibrīdauto – varētu iegādāties iedzīvotāji, kas ikdienā regulāri darba vai privātām vajadzībām izmanto automašīnas.

Atbalsta programmā pieejamais kopējais finansējums ir 10 miljoni eiro. Valsts katra jauna elektromobiļa pirkumam paredz 4500 eiro atbalstu, lietotiem elektromobiļiem un jauniem ārēji lādējamiem hibrīdauto – 2250 eiro. Papildu atbalstu 1000 eiro varēs saņemt par esoša transportlīdzekļa norakstīšanu, nododot to apstrādes uzņēmumam saskaņā ar likumu.

Izklausās pavisam labi. Autotirgotāji piedalīsies konkursā, kļūs par projekta īstenotājiem, atbalsta saņēmējs būs fiziska persona, Latvijas pastāvīgais iedzīvotājs. Vien raisās pārdomas, kāds ieguvums no šiem 10 miljoniem būs videi un sabiedrībai. No pirmo reizi Latvijā reģistrētajām 56,7 tūkstošiem vieglajām automašīnām 2020.gadā jauni spēkrati bija 13,6 tūkstoši, par ko var uzzināt Ceļu satiksmes drošības departamenta informācijā, bet kopā Latvijā 2020.gadā tehniskajā kārtība bija 696,5 tūkstoši vieglo automašīnu, domājams, tās arī tagad izmanto ceļu satiksmē un attiecīgi rada CO2 emisiju. Vai neizklausās, ka konkrētais atbalsts vides faktoriem būs kā ūdens piliens uz karstas pannas, tikai izčūkstēs un viss?

Turklāt, nojaušot, cik maksā elektromobilis, vai pat ar visu atbalstu tāds spēkrats būs pieejams plašākam, kur nu plašam iedzīvotāju lokam, kā izsakās ministrija? VARAM gan apzinājis, ka patlaban tirgū pieejami vismaz divi mazas klases jauni elektromobiļu modeļi ar bāzes vērtību līdz 25 tūkstošiem eiro un vismaz 15 dažādi mazas, vidējas, apvidus un kravas klases elektromobiļu modeļi ar bāzes vērtību līdz 40 tūkstošiem eiro. Bet vai nu ministrija nezina, ka nepārprotami lielākajai iedzīvotāju daļai arī tā ir neiespējama summa?

Bankas “Citadele” aptaujā noskaidrots, ka pārsvarā Latvijas iedzīvotāji par auto maksātu summu, kas ir robežās starp sešām un 12 mēnešalgām. Iekļauties divu gadu algas apmērā būtu gatavi 15%, kā arī vēl 10% pircēju norādījuši, ka automobilim atvēlētais budžets būtu lielāks par 24 mēnešalgām. Ja 2021. gada 2. ceturksnī mēneša vidējā bruto darba samaksa valstī par pilnas slodzes darbu bija 1 237 eiro, tad var sarēķināt, kādu summu vidēji automobiļa iegādei atļautos, proti, vidējais pircējs tam atvēlētu apmēram 14 tūkstošus eiro…

Protams, mani aprēķini ir visnotaļ naivi un spekulatīvi, nekādā gadījumā tie nav pat pietuvināmi kādai ekonomiskai analīzei, tomēr, pašai tos prātā pārliekot, apstiprinās manas pirmās aizdomas – atbalsts būs pieejams tikai turīgajiem (neskaitu īstus bagātniekus, jo finansējumu nevarēs saņemt par auto, kura pārdošanas cena bāzes komplektācijā nepārsniedz 60 tūkstošus eiro (bez PVN)). Bet tie visi, kas brauc ar desmit gadu un vecākiem dīzelīšiem, tā arī turpinās vides piesārņošanu. Un ne jau tāpēc, ka to gribētu, bet tālab, ka Zemei “veselīgo” auto nevar atļauties, bet uz darbu jātiek.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Cēsu ietves un veloceliņi

17:09
17.07.2024
42
1

Latvietis pēc dabas ir diezgan konservatīvs un visur grib zināmu kārtību. Tāpēc var saprast riteņbraucēju vēlmi pēc iespējami labākas velo infrastruktūras, kur galvenais elements ir veloceliņš. Tad skaidrs, tur uz divriteņa cilvēks var justies droši un kā galvenais. Jāpiebilst gan, ka velosipēdistus pamazām grib izkonkurēt citu mikromobilitātes ierīču lietotāji, piemēram, elektrisko skrejriteņu braucēji, bet šoreiz […]

Vienam atvaļinājums, citiem problēmas

08:55
16.07.2024
43

Cik nav dzirdēts gan skaļi un satraucoši, gan pieklusināti un argumentēti, ka Latvija izmirst, ka ģimenēm vajadzīgs atbalsts. Tad nez kāpēc ne viens vien iedomājas, ka runa atkal ir par naudu. Ir tik daudzas it kā vienkāršas lietas, kas būtu liels atbalsts un sapratnes demonstrējums jaunajām ģimenēm. Vasara ir atvaļinājumu laiks, ģimeņu speciālisti to vien […]

"Uzvarētāji"

16:53
15.07.2024
25

Nedēļas baisākais notikums ir agresorvalsts uzbrukums Kijivā lielākajai bērnu slimnīcai Ukrainā. Tiešs raķetes trāpījums, divi mediķi gājuši bojā, astoņi bērni ievainoti, viens bērns miris. Protams, Krievija apgalvo, kas slimnīcā bijis “Azov” kaujinieku centrs, jo teroristiem visā pasaulē tā ir ierastā lietu kārtība – izmantot iedzīvotājus, it sevišķi bērnus, kā vairogu kaujiniekiem. Tādēļ viņi negrib un […]

Nelaimīgie korķīši

10:48
10.07.2024
40

Domājams, nevienam nav paslīdējis garām fakts, ka plast­masas korķīšiem dzērienu pudelēm jābūt piestiprinātiem arī tad, kad pudele atvērta. No 2. jūlija visās Eiropas Savienības bloka dalībvalstīs vienreizlietojamām plastmasas pudelēm ar tilpumu līdz trīs litriem ir jābūt aprīkotām ar piestiprinātiem korķīšiem. To nosaka 2019. gadā pieņemtā direktīva. Ja paveicies nopirkt vēl pilnībā attaisāmu iepakojumu, tas tāpēc, […]

“Nespļauj akā, no kuras pašam būs jādzer”

06:06
08.07.2024
47

Pirms Eiroparlamenta vēlēšanām ne viens vien deputāta kandidāts solīja palīdzēt Latvijai, glābt to. Latvijas politiķu izteikumi reizēm folklorizējas, kļūst par tādiem kā sakāmvārdiem. Neapšaubāmi, viens no tādiem politiķiem ir nupat ievēlētais Eiroparlamenta (EP) deputāts, kurš ne reizi vien nosaucis Latviju par “muļķu zemi”, nu jau bijušais 14. Saeimas deputāts, gan Saeimā, gan EP ievēlēts no […]

Cik pļaviņu nopļāvi?

15:00
06.07.2024
47

Līdz ar dzīvesveida maiņu, jaunām tehnoloģijām sadzīvē un ražošanā daudz kas mainās un pazūd. Lauku dzīves ikdiena saglabājas tautasdziesmās, etno­grāfisko muzeju krājumos. Jaunā paaudze skatās, brīnās. Laiki un paaudzes mainās, un tā tas bijis vienmēr. “Kur Jānis aizgāja?” mamma jautā dēlam. “Viņš pļauj ar manuālo trimmeri,” atbild dēls. Māte sākumā apmulst, nesaprot, tad sāk smieties: […]

Tautas balss

Prieks par sakārtoto un skaisto ielu

17:29
15.07.2024
29
Cēsniece O. raksta:

“Cēsīs, atjaunotajā Bērzaines ielas posmā, ierīkoti glīti soliņi un atkritumu urnas, apkārtne tīra. Jauki tur piesēst. Bērzaines iedzīvotāji beidzot ir ieguvēji. Labi sakārtota gan Gaujas, gan Bērzaines iela. Par to prieks,” pārdomās dalījās seniore, cēsniece O.

Haoss ar pasažieru pārvadājumiem

17:28
15.07.2024
26
Lasītājs J. raksta:

“Ik pa brīdim parādās ziņas, ka nav skaidrs, kas mūspusē nodrošinās sabiedriskā transporta pakalpojumus. Valsts pasūtījumā ar līgumiem un pārsūdzībām tāds juceklis, ka neviens no malas netiek skaidrībā. Jūnija nogalē pakalpojumu atļāva veikt CATA, bet tikai līdz gada beigām. Taču nav dzirdams, ko atbildīgie dara, lai sajukums neturpinātos. Nesaprotu, kā Satiksmes ministrija pieļauj tādu bardaku,” […]

Nevar sagaidīt

16:55
15.07.2024
18
Piebaldzēns raksta:

“Sola un sola, ka Jaunpiebalgā drīz būs gatavs pansionāts, bet kā nav, tā nav. Gan jau vainojami būvnieki, bet žēl, ka vietējai varai nav nekādu iespēju procesu pasteidzināt. Tur būtu gan darba vietas vietējiem, gan pagastā apgrozītos vairāk cilvēku, proti, pie pansionāta iemītniekiem brauktu ciemos tuvinieki, draugi. Tirgotājiem būtu lielāks apgrozījums,” pārdomās dalījās piebaldzēns.

Botāniskais dārzs pilsētas centrā

16:54
15.07.2024
24
Cēsnieks O. raksta:

“Gāju Cēsīs pa Rīgas ielu, mani uzrunāja tūristi, ārzemnieki. Lūdza padomu, kā aizbraukt uz Līgatni, jautāja par Cēsīm. Un prasīja, kā var iekļūt Rīgas ielas botāniskajā dārzā. Jā, tur īpašums, kura adrese ir Rīgas iela 41, aizaudzis ar kokiem, krūmiem. No ielas to nodala dēļu žogs, gājējus šī vieta netraucē, bet iebraucējiem rada dīvainu iespaidu,” […]

Trūkst inženieru

10:49
09.07.2024
31
J. raksta:

“Ziņās televīzijā stāsta, ka Latvijā trūkst augsti kvalificētu speciālistu mežsaimniecībā un lauksaimniecībā. Jau labi zinām, ka trūkst arī celtniecības inženieru, elektroinženieru un līdzīgu profesiju speciālistu. Te nu esam nonākuši ar savu izglītības sistēmu. Ja bērnam skolā neiemāca rēķināt, ja viņš neapgūst fizikas, ķīmijas pamatus, tad vēlāk, protams, neizvēlas studēt inženierzinātnes, profesijas, kas saistītas ar matemātiku, […]

Sludinājumi