Patlaban visā valstī pasažieru pārvadājumi un pārvadātāji ir lielu notikumu priekšā. Maijā jāstājas spēkā ES regulai, kas paredz pasažieru regulārajā transportā pārvadātājiem segt visus zaudējumus. Bet līdzi tam nāk arī daudz citu nosacījumu. Uz “Druvas” redakciju aicināju a/s “CATA” izpilddirektoru Andri Malkavu, kurš dalījās pārdomās par pagājušajā gadā paveikto un gaidāmajām pārmaiņām. Vienmēr kāds neapmierinātais
Sarunas sākumā A.Malkavs atzina, ka rūpīgi seko līdzi pasažieru izteiktajiem ierosinājumiem, idejām un pat neretajiem pārmetumiem, kas saistīti ar autobusu pārvadājumiem pilsētā, rajonā un tālsatiksmē. A/s “CATA” izpilddirektors atzīst, ka cenšas nākt pretī ikvienai ierosmei un vērtīgos pasažieru ieteikumus realizēt. “Pa šo laiku esam apmierinājuši gandrīz visas iedzīvotāju grupu un pašvaldību prasības. Pēc pasažieru lūguma vakarā uz Līviem plkst.19:30 kursē mikroautobuss. Pašvaldības prasīja reisu uz Straupi vēlāk vakarā. Pagarinājām Raiskuma autobusa maršruta reisu plkst.20:25 līdz Straupei. Braucēju gan ir maz, taču cerēsim, ka ar laiku to skaits palielināsies. Arī pilsētā esam veikuši dažas pozitīvas izmaiņas. Radīta iespēja ērtāk nokļūt jaunajā pamatskolā Bērzainē, 13.maršruta apkalpošanā iesaistot ietilpīgākus autobusus. Pašreiz izvērtējam Rīdzenes iedzīvotāju iesniegtās vēlmes iekārtot papildus reisu. Iepriekšējais gads – labs
A.Malkavs pagājušo gadu stipri ierobežotajos finanšu apstākļos vērtē kā labu. “Grūtības ir bijušas un pastāv, bet nevar iedomāties dzīvi bez grūtībām. Pārvadājumu apjomus rajona satiksmē samazinājuši neesam. Arī pilsētā ne. Tieši otrādi – pilsētā un rajonā pasažieru pārvadājumos pat ir neliels kāpums. Ikdienā tiek izbraukti visi reisi, tikai vienā ziemas visaukstākajā dienā pērn bija nopietnas problēmas. Šogad arī tam būs izdevies tikt pāri, esam labāk sagatavojušies, nepievīla degvielas tirgotāji, labāk nostrādāja mūsu darbinieki,” stāsta izpilddirektors un piebilst, ka pērn braukšanas maksu nedaudz palielinājuši tālsatiksmē, līdz ar ko neliels pieaugums ir arī ienākumiem. Taču nav runa par peļņu, kas būtu pats galvenais komercdarbības vērtējums.
“Mūsu nozarē peļņa ir nosacīta. Strādājam ar budžeta palīdzību jeb dotācijām,” stāsta A.Malkavs un turpina: “Līdz pat šim brīdim strikti nav noteikta pašizmaksas aprēķināšanas kārtība. Tas zināmā mērā rada ilūzijas par relatīvu ienesīgumu nozarē. Pašizmaksā iekļaujam to autoparku, kāds mums ir, bet tas ir vecs, ar mazu atlikušo vērtību. Vairums vispār bez tās. Mūsu parkā ir apmēram 180 autobusi, no kuriem vairāk nekā puse ir vecāki par 15 gadiem. Taču normāls autobusa lietošanas laiks ir no 8 līdz 10 gadiem. Mūsu autobusi ir divreiz vecāki. Bez tam gandrīz visi pirkti lietoti. Ideālā variantā katru gadu mums vajadzētu atjaunot desmit procentus parka, bet tas pagaidām nav iespējams,” situāciju skaidro a/s “CATA” izpilddirektors un piebilst, ka ”pagājušajā gadā, lai varētu palielināt šoferu algas, mazāk finanšu nekā citus gadus ir ieguldīts autobusu iegādē. Pērn iegādājāmies četrus jaunus un 11 lietotus autobusus. Pa jaunam autobusam Limbažu, Saulkrastu, Siguldas filiālē un Cēsīs. Lielo pilsētu pašvaldības – Rīgas, Ventspils, Daugavpils, Jelgavas – pērk saviem pārvadātājiem jaunus autobusus vairākumā, bet mums par to nav ko runāt,” situāciju skaidro A.Malkavs un atklāj, ka tuvākajās dienās gaidāmi četri jauni autobusi.
“Strādājam arī, uzlabojot ražošanas bāzi. Siguldas autoostā pērn uzsākām rekonstrukciju. Izmaksas strauji kāpj un var sasniegt sešciparu skaitli. Cēsīs pagājušajā gadā sākām, pavasarī pabeigsim autobusu un kravas mašīnu mazgātavas rekonstrukciju, uzstādot jaunu, modernu iekārtu. Arī te izmaksas būs analogas kā Siguldā. Rekonstrukcija ievērojami uzlabos darba apstākļus. Būs lielāka caurlaidības spēja un šoferiem samazināsies nepieciešamais laiks, lai nomazgātu autobusu. Procesi tiek modernizēti automašīnu diagnostikā, remontā, palielināsies piedāvājums arī citiem uzņēmumiem,” atklāj “CATA” izpilddirektors. Vadītāju varētu būt vairāk
Runājot par personālu, a/s “CATA” izpilddirektors neslēpj, ka perso-nāla nokomplektēšana sagādā raizes arī šajā nozarē.
“Problēmas ir visā valstī. Ainažu filiālē mums ilgstoši bija situācija, ka šoferi gaidīja atbrīvojamies kādu vakanci. Bet tā jau ir pagātne. Arī Saulkrastos un Siguldā šis jautājums ir aktuāls. Agrāk, kad nebija privātā transporta, autobusa vadītāja darbs bija prestižs, saistījās ar romantiku tūrisma braucienos. Jaunie baidās no nopietna darba. Varbūt pie datora sēdēt, menedžēt, patirgoties viņiem patīk, bet vadīt autobusus pa regulārās satiksmes maršrutiem nesajūsmina. Domāju, ka ar mūsu mikroautobusiem un jaunajiem, sidrabotajiem autobusiņiem varētu braukt arī dāmas. Nepieciešamas tikai D kategorijas autovadītāja tiesības un prakse, bet arī tā nav problēma. Ja kāds ir, kurš grib strādāt, autovadītāju kursus apmaksāsim,” saka A.Malkavs un piebilst, ka nopelnīt Cēsu apstākļos sievietes var pat ļoti labi. Arī sociālās garantijas tiek piedāvātas plašā klāstā, kas jebkuram strādājošam ir svarīgas. Nāk jauni laiki
Jautāts par šī gada aktualitātēm, a/s “CATA” izpilddirektors cer, ka gatavotā transporta reforma beigsies objektīvi un pasažieru pārvadājumi uzlabosies. “Ar cerībām un nedaudz arī ar bažām gaidām maiju, kad stāsies spēkā Eiropas Savienības regula, kas paredz pasažieru regulārajā transportā pārvadātājiem segt visus zaudējumus. Cik valsts budžetā naudas ir, tik reisu pasūta. Iedos rajonam vairāk naudas, varēsim uz kādu pagastu braukt varbūt nevis divas reizes nedēļā, bet trīs reizes dienā. Tas būtu milzīgs ieguvums. Bet līdz ar regulas stāšanos spēkā būs arī citi punkti, kas mūsu darbu sarežģīs. Punkts, kas paredz ieviest eiropeisku darba un atpūtas režīmu. Ņemot vērā, piemēram, Rīgas sastrēgumus vai periodiskas ceļu problēmas, nevar iekļauties paredzētajā braukšanas laikā. Likums paredz, ka šoferis četrarpus stundas var braukt un tad jābūt vismaz 45 minūšu pārtraukumam. Ko darīt pasažierim – Rīgā ielas vidū nepaliksi? Līdz galam pasažieri jānogādā. Rīcība šādā situācijā nav pārdomāta. Ikdienas atpūta paredzēta 9 līdz 11 stundas. To var izdarīt, bet problemātiski. Visos autobusos vadītājiem ir tahogrāfi, kuri fiksē šofera braukšanas ilgumu, atpūtu un ātrumu. Tahogrammas šoferiem jāvadā līdzi 15 dienas, bet uzņēmumam divus gadus vēl jāglabā,” stāsta A.Malkavs un atklāj, ka pērn valstī ir izveidota valsts autotransporta inspekcija, kuras pienākums ir kontrolēt satiksmes procesu, šoferu darba un atpūtas laiku. Par darba un atpūtas noteikumu pārkāpumiem tiek plānoti lieli, algām un ekonomiskajam stāvoklim pilnīgi neadekvāti sodi. “Arī kvalitātes prasības šobrīd ir ļoti vāji definētas. Cik bieži autobusiem ir jākursē, ar cik veciem autobusiem var braukt, kāds ir salona aprīkojums, vai būs vietas cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, iespējas iekļūt autobusā ratiņkrēslā, kādam temperatūras režīmam ir jābūt autobusa salonā ziemā un vasarā. Būs jāiegādājas citi, dārgāki autobusi, ievērojami augs izmaksas. Bet, ja naudiņu maksā, arī kvalitātei būtu jābūt. Gaidām, kad šis normatīvais akts parādīsies no Satiksmes ministrijas puses,” stāsta a/s “CATA” izpilddirektors. Vai franči nāks talkā?
Uzņēmumam jāgatavojas arī gaidāmajiem konkursiem, lai noteiktu, kuras firmas Latvijā veiks pasažieru pārvadājumus vienā vai otrā maršruta zonā.
“Paredzēts mūsu valsti sadalīt piecās līdz sešās zonās. Jebkurā gadījumā skaidrs ir viens, ka Latvijā nav tāda uzņēmuma, kas viens varētu apkalpot un veikt pasažieru pārvadājumus vienā no šiem reģioniem. Tātad pārvadātāji būs spiesti apvienoties un startēt zem viena karoga, lai konkursā dabūtu tiesības kādu no zonām apkalpot. Tas ir saistīts ar iepriekšminētajiem kvalitātes rādītājiem. Nezinām, vai tajos neierakstīs, ka autobusa parka vecums nedrīkst pārsniegt, piemēram, 12 gadus. Tad mēs neviens neesam spējīgi piedalīties. Divos, trijos mēnešos neko vairs izdarīt nevar. Tās ir problēmas, kuras mūs satrauc, bet pati finansēšana, ko sākumā minēju, daudz ko varētu uzlabot,” pārdomās dalās A.Malkavs un turpina: “Pašvaldības un pārvadātāji oponē satiksmes ministrijas variantam, lai reģionu pašvaldības saglabātu tiesības regulēt pārvadājumus savā zonā. Esmu pārliecināts, ka no augšas kvalitatīvi izzināt visas pārvietošanās vajadzības un labi organizēt pārvadājumus nav reāli. Šobrīd izteikta tendence ir visu centralizēt. Saredzam, ka valsts tiek virzīta uz pārvadājumu monopolizāciju politisko vadītāju interesēs. Iespējams, ka pasažieru pārvadājumus Latvijā pārņem kāda liela ārvalstu firma, bet vai tai interesēs mūsu sliktie, grantētie ceļi. Šāda cepure var nosmelt tikai krējumu, kas, starp citu, būs mūsu valsts un pašvaldību budžeta nauda. Uzskatu, ka Latvijas pārvadātāji paši var parūpēties par savu teritoriju, izpildīt valsts un pašvaldību pasūtījumu, īpaši, ja noteiks kvalitātes rādītājus un būs adekvāts finansējums,” saka a/s “CATA” izpilddirektors. Biļešu cenas pieaugs
Jautāts par biļešu cenu kāpumu šogad, A.Malkavs atbild, ka biļešu cenas tāpat kā visam pieaugs, bet tempus noteiks pasūtītājs – valsts, pašvaldība un budžeta līdzekļi.
“Ja gribam braukt ar jaunāku autobusu, tad ir vai nu jāsamazina braukšanas apjoms, jāpalielina braukšanas maksa vai finansējums no budžeta. Un nevietā ir savstarpēji pārmetumi. Lai reisu pasūtītājs lemj, cik no pasažiera prasīt. Jāatzīst, ka nekad neesam strauji cēluši biļešu cenas. Pilnīgi iespējams, ka cenu palielinājums šajā gadā būs, jo Cēsu un Limbažu rajonā tās ir no zemākajām valstī. Tās ir tendences. Bet galvenais pasažieru un pārvadātāju liktenis būs atkarīgs no izmaiņām valsts normatīvajos aktos par sabiedrisko transportu. Cik tajos būs domāts par saviem iedzīvotājiem, to redzēsim. Pagaidām vairākums reformas argumentācijas ir blefošana. Jebkurā gadījumā gatavojamies paredzamo problēmu pārvarēšanai,” atzīst a/s “CATA” izpilddirektors A.Malkavs. No oficiāliem avotiem
2007.gada 8. februārī Latvijas Republikas Saeimas sēdē nolēma likumprojektu „Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums” nodot tautsaimniecības komisijai.
P.S. Tautsaimniecības komisijā šo projektu atkārtoti skatīs 28.februārī. Tajā uzaicināts piedalīties arī mūsu uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Māris Ozoliņš.
Latvijas pasažieru pārvadātāju asociācijas, Latvijas pašvaldību savienības un Latvijas sabiedrisko pakalpojumu darbinieku arodbiedrības pārstāvjiem ir šādi iebildumi:
* Nevaram piekrist likumprojektā iestrādātajam sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas principam – kā prioritāros noteikt reģionālos starppilsētu maršrutus. Mūsuprāt, kā primārais sabiedriskā transporta reformas mērķis ir jānosaka novadu (pagastu) iedzīvotāju nodrošināšana ar sabiedrisko transportu nokļūšanai novadu un rajonu (reģionu) centros – darba vietās, skolās, medicīnas iestādēs, pārvaldes institūcijās u.c. * Nav pamatojuma iekšzemes sabiedriskā transporta tirgus atvēršanai. Operatoru atlases kārtība konkursā var ierobežot sabiedriskā transporta konkurenci un veicināt monopolstāvokļa rašanos. * Nepieņemama ir likumprojektā iestrādātā liberālā pieeja pārvadājumu tirgum – nepieciešama tikai pasažieru pārvadājumu veicēja un sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēja speciālā atļauja (licence). Pretendentam obligāti ir jābūt arī autobusiem, tehniskai bāzei un labai reputācijai. * Likumprojekts neparedz pakāpenību sabiedriskā transporta reformas īstenošanā. Uzskatām, ka likumprojektā paredzēto sabiedriskā transporta reformu nepieciešams sadalīt divos etapos: 1) Regulas (EEK) nr.1191/69 prasību piemērošana Latvijā un zaudējumu kompensācijas mehānisma ieviešana jāveic vispirms. 2) Reformas otrajam etapam jānotiek pēc pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanas.
Veicot vienlaicīgi regulas prasību piemērošanu (zaudējumu kompensācijas mehānisma ieviešanu) un sasteigtu sabiedriskā transporta reformu, ir iespējamas negatīvas sekas: * haotiska sabiedriskā transporta tirgus pārdale, neņemot vērā daudzu gadu laikā izveidojušos un funkcionējošo sistēmu: mākslīgi veidoti apvienoti uzņēmumi tiesību iegūšanai veikt pārvadājumus reģionālos starppilsētu nozīmes maršrutos un novājināti rajonu uzņēmumi, kuri zaudējuši tiesības veikt pārvadājumus reģionālos starppilsētu nozīmes maršrutos, * neaizsargātas vietējo pārvadātāju intereses un lielo ārvalstu kompāniju iespējamā ienākšana Latvijā, * vietējās nozīmes maršrutu samazināšanās un sliktāka sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitāte iedzīvotāju interešu un vajadzību apmierināšanai reģionos, * nelielo reģionālo uzņēmumu slēgšana un darbinieku atlaišana, * konkurences samazināšanās un pakalpojumu cenas pieaugšana.
Šis viedoklis ir iesniegts Satiksmes ministrijā, kura ir likumprojekta autore.
Komentāri