Piektdiena, 6. decembris
Vārda dienas: Nikolajs, Niklāvs, Niks, Nikola

Automašīnu iegādē cilvēki kļūst arvien racionālāki

Arita Lejiņa
10:27
21.11.2024
74
Lietoto Auto Tirgus As

FOTO: LETA

Iegādājoties automašīnu, cilvēki kļūst arvien racionālāki, intervijā aģentūrai LETA norādīja lietoto auto tirgotāja “Longo Group” valdes priekšsēdētājs Edgars Cērps. Pieprasījums pēc vieglajām automašīnām cenu kategorijā zem 10 tūkstošiem eiro palielinājies, bet spēkratiem, kas dārgāki par 20 tūkstošiem eiro, sarucis.

Ar Edgaru Cērpu sarunājas LETA žurnāliste Justīne Bere­zovska. “Druvas” lasītājiem piedāvājam saīsinātu interviju.
 

-Kā pašlaik varētu raksturot lietoto auto tirdzniecību Lat­vijā un arī Baltijā?

-Pēdējos piecos gados piedzīvovotas dažādas fāzes gan ekonomikā kopumā, gan tirdzniecībā, tostarp automašīnu tirdzniecībā. Viss sākās ar “Covid-19” pandēmiju, uz laiku daudzas auto rūpnīcas bija ciet. Turpmāk tika īstenotas plašas atbalsta programmas, kas nodrošināja papildu finanšu līdzekļu ienākšanu valstu ekonomikās, arī Latvijā, veicinot strauju pieprasījuma pieaugumu pēc precēm, tostarp automašīnām. Tas bija pirmais vilnis, kas savukārt radīja cenu pieaugumu, pastiprināja inflāciju. Nākamais būtiskais posms bija kara sākums Ukrainā un Euribor pieaugošās procentu likmes, kas attiecīgi palēnināja tirgus aktivitāti. Piepra­sījuma un automašīnu cenu augstākais punkts bija 2022.gada vasarā, bet kopš tā laika pieprasījums un cenas ir samazinājušās un pēdējā pusotrā gadā situācija auto tirdzniecībā, it īpaši lietoto auto segmentā, ir stabilizējusies. Tomēr paredzams, ka līdz ar Eiropas Centrālās bankas un arī pārējo lielvalstu procentu likmju samazināšanu tiks stimulēta ekonomika, kas varētu sekmēt automašīnu pieprasījumu.

Automašīnu tirgum ir raksturīgi, ka auto nolietojums nemitīgi palielinās. Ja pieņemam, ka cilvēki vidēji četros piecos gados maina mašīnu, tas nozīmē, ka gada laikā 20-25% no autoparka ir jāaizstāj. Ja vienu gadu automašīnu aizstāšana tiek atlikta, tad nākamajā gadā jāaizstāj jau 40% no autoparka. Šobrīd tirgus ir atguvis stabilitāti, un milzīgas izmaiņas gada laikā nav prognozējamas, ja, protams, nebūs kādi neparedzēti notikumi.

-Kādām mašīnām Latvijā cilvēki dod priekšroku? Vai un kā tas mainās?

-Cilvēki kļūst racionālāki, vērīgāki. Pērkot jaunu vai lietotu auto, izvērtē, kādas būs potenci­ālās izmaksas pēc tam, tostarp par uzturēšanu. Tā ir zīmīga tendence, kas ir turpinājusies visu laiku kopš 2018.gada, kad izveidojām AS “Longo Group”. Tas arī turpmāk būs aktuāli.

Kopumā Latvijā un arī Baltijas valstīs kopējā autoparkā dominē vecāki automašīnu modeļi, joprojām tirdzniecībā vidējais vecums svārstās virs desmit gadiem. Vecas automašīnas ar milzīgu nobraukumu joprojām ir pieprasītas galvenokārt cenas dēļ. Tāpat dominē pieprasījums pēc Vācijas autobūves “premium” klases. Tas gan mazinās tieši tā iemesla dēļ, ka ir dārgāka transportlīdzekļu uzturēšana, kā arī nodokļu dēļ.

-Vai tas laiks, kad ar auto, tā teikt, “zīmējās”, ir pagājis?

-Pēdējos gados publiskajā telpā daudz runāts par finanšu pratību, un lietotu automašīnu tirgus labi atspoguļo rezultātu. Cilvēki savā izvēlē ir racionālāki. Vēro­jams, ka mazāk izvēlas automašīnas, ko maksimāli var atļauties. Vairāk praktiski vērtē, kāda automašīna nepieciešama un kas atbilst ģimenes budžetam. Klienti aizvien biežāk apjauš, ka automašīna nav investīcija, tā ir nepieciešamība, lai pārvietotos. Arī turīgi cilvēki, kuri varētu atļauties iegādāties jaunas, luksusa klases automašīnas no auto salona, izvēlas labas kvalitātes lietotus auto un atlikumu investē vai iztērē citām vajadzībām.

-Cik bieži cilvēki vidēji maina mašīnas?

-AS “Longo Group” ir bijuši 500 klienti, kas pie mums pirkuši auto atkārtoti. Mūsu novērojums ir, ka vidēji ik pa trīs četriem gadiem Latvijā autobraucēji iegādājas jaunu automašīnu.

-Pērk auto tad, kad esošo automašīnu vairs neatmaksājas remontēt?

-Tā gan nevarētu teikt. Auto­mašīnai ir vairāki cikli. Ir jaunas automašīnas – līdz četriem gadiem, arī daudzi tirgū pieejamie finanšu un operatīvie līzingi ir domāti četru piecu gadu termiņam. Attiecīgi tad cikls noslēdzas un, iespējams, transportlīdzeklim ir jauns saimnieks, kam seko nākamais posms. Automa­šīnu vidēji nodod jaunam īpašniekam četras reizes. Valstī vidējais auto vecums ir apmēram 14 gadi.

Cilvēki bieži pērk citu mašīnu, mainoties ģimenes situācijai, piemēram, piedzimst bērni un nepieciešams lielāks auto. Tad bērni izaug un vairs tik liela mašīna nav vajadzīga. Tāpat mainās arī ekonomiskie apstākļi. Cilvēki prātīgāk izvēlas, cik iztērēs citās vajadzībās, piemēram, remontos, degvielā, kas nepieciešams konkrētajā dzīves situācijā.

-Kāds pašlaik ir tipiskais pircēju budžets? Kādas automašīnas Latvijas iedzīvotāji var atļauties?

-Baltijas valstīs pēdējo gadu laikā ir novērota tendence, ka pieprasījums pēc salīdzinoši pieejamākām automašīnām – cenu kategorijā zem 10 000 eiro – ir audzis. AS “Longo Group” lietoto automašīnu iepirkumus balsta datos. Mēs apkopojam informāciju, kas Baltijas valstīs ir pieejams par apmēram 100 000 lietotu automašīnu, kas atrodas tirdzniecībā. Tā­dējādi redzam, kādas ir tendences un modeļi ir pieprasītāki tirgū.

Pieprasījums virs 20 000 eiro budžeta segmentā ir samazinājies. Tas, protams, ir saistīts ar Euribor likmēm, jo lielai daļai cilvēku tādas summas nav pieejamas uzkrājumos un ir nepieciešams aizņemties. Līdz ar augstākām likmēm palielinājās arī ikmēneša līzinga maksājums, kas padara izvēli finansiāli prasīgāku. Iemesls ir ļoti racionāls.

Līdz ar to, ņemot vērā pircēju paradumus, AS “Longo Group” klientu iegādāto lietoto automašīnu cena pēdējā gada laikā ir samazinājusies par apmēram 10%. Cilvēki pieņem lēmumus mazāk aizņemties, un liela daļa klientu par mašīnu maksā uzreiz un no saviem līdzekļiem.

-Vai pēc ECB lēmuma likmes samazināt varētu prognozēt tirgus aktivizēšanos?

-Jā, to var sagaidīt ar laika nobīdi.

-Kopumā automašīnu cenas šobrīd ir samazinājušās?

-Automašīnu cenas kopš pandēmijas pieauga, tad samazinājās. Ja salīdzina cenas tagad, tad tās ir 2019.gada līmenī, kam papildus nāk klāt arī vispārējā inflācija. Automašīnu cenas vidēji ir pieaugušas tādā pašā līmenī kā kopējais cenu līmenis.

-Kādas ir prognozes par turp­mākajām cenu tendencēm?

-Nedomāju, ka cenas varētu būtiski mainīties. Lielākas svārstības varētu būt sagaidāmas lietotu elektroauto segmentā. Elek­troauto ražošana un tehnoloģijas attīstās ļoti strauji. Tāpat tās būs atkarīgas no Eiropas Sa­vienības (ES) lēmumiem un tā, kā auto ražotāji pielāgosies jaunajai realitātei tirgū.

-Vai pēc nesenajiem plūdiem daudzviet Eiropā nav bažu, ka Latvijas tirgū nonāks daudzi slīkušie auto?

-Pircējiem ir jābūt ļoti piesardzīgiem. Auto iegāde ir dārgs pirkums. Lietoto auto tirdzniecības nozare ir zināma ar daudziem izaicinājumiem, un diemžēl tā ir realitāte. Tādēļ “Longo” ir radīts, lai piedāvātu plašu sortimentu, caurskatāmu procesu un labu kvalitāti.

Vai slīkušie auto nonāks tirgū? Nepārprotami nonāks, tā ir iespēja nopelnīt, tādēļ pircējiem ir jābūt ļoti piesardzīgiem. “Longo” sortimentā šādu auto nebūs.

-Kā jūs nodrošināt, ka jūsu iepirktie auto nav slīkuši?

-Mums ir ļoti sakārtota sistēma – varam redzēt, no kurienes auto nācis, vai nav ievests no plūdu reģioniem. Mums ir ap 300-400 uzticamu sadarbības partneru, viņi piedāvā pilnīgu pārskatu par automašīnām un ir par to atbildīgi. Tāpat mums ir liels sagatavošanas centrs, kurā vēlreiz diagnosticējam katru automašīnu. Pirms spēkrats nonāk pārdošanā, tiek rūpīgi pārbaudīts, sagatavots, un, ja nepieciešams, profesionāli un pieredzējuši meistari veic nepieciešamos remontus.

-Kāds ir lietoto elektroauto tirgus Latvijā?

-Lai gan esam pārdevuši arī lietotus elektroauto un hibrīdauto, lielākais pieprasījums joprojām ir pēc citiem auto modeļiem. Lietoto elektroauto tirgū ir ļoti lielas cenu svārstības, tādēļ gribam nogaidīt un saprast, kad ir pareizais brīdis iepirkumiem. Elektroauto īpatsvars kopējā auto tirgū joprojām ir ļoti zems.
Šobrīd arī pieprasījums pēc elektroauto ir samazinājies. Ne tikai Latvijā, arī citviet Eiropā tas nav tik liels, kā bija prognozēts. Uz to pārskatos norāda arī autoražotāji. Sākumā elektroauto piedzīvoja ievērojamu popularitāti, taču pašreiz situācija ir neskaidra. Papildu tam arī Ķīnas autoražotāji ir ļoti spēcīgi tirgus spēlētāji, un nav skaidrs, kā būs ar Ķīnas autoražotāju importu uz Eiropu, kas var ļoti ietekmēt tirgu.

-Latvijā par odometru manipulācijām vai piedāvājumiem to darīt ir paredzēts administratīvais sods, tomēr praktiski sodi netiek piemēroti. Nozares pārstāvji uzsver, ka ir nepieciešami citi mehānismi, piemēram, kā tas ir Lietuvā, – automašīnām ar attītiem odometriem būtu jāliedz iziet tehnisko apskati. Kā vērtējat šo priekšlikumu?

-Tā ir ļoti sāpīga tēma jau daudzus gadus, turklāt tā ir tikai viena no problēmām nozarē. Tas, protams, izbrīna, ka Latvijā neviens nekad nav sodīts par manipulācijām ar odometriem, un šai problēmai būtu jāsāk nopietni pievērsties. Lietuvā problēma ir tā, ka ārpus valsts reģistrētiem transportlīdzekļiem netiek veiktas pārbaudes, tikai tad, ja mašīna ir reģistrēta Lietuvā un ir notikušas kādas manipulācijas ar odometru, ir iespējams piemērot sodu. Tādas mašīnas Lietuvā ir tikai līdz 10 tūkstošiem, turklāt to īpašniekiem tiek dots pusotrs gads, kad vēl atļauts piedalīties satiksmē. Tāda pieeja rada ilūziju par risinājumu, taču, lai efektīvi risinātu problēmu, nepieciešama daudz nopietnāka pieeja. Ja mēs gribētu pārņemt tieši Lietuvas pieredzi, tas sniegtu minimālus rezultātus. Ir jāskatās uz valstīm, kur šis jautājums tiek risināts daudz efektīvāk, piemēram, Francijā, Beļģijā odometra manipulācijas ir krimināli sodāmas. Lietuvas gadījumā sodīts tiek patērētājs, bet cilvēks taču nepērk auto ar manipulētiem odometriem, jo tā vēlējās, patērētājs tiek apmānīts un beigās vēl ir upuris, jo tiek sodīts. Ir nepieciešama stingrāka pieeja, kur sods tiek piemērots arī pārdevējiem un personām, kas veic manipulācijas.

Papildus odometra manipulācijām pastāv vēl nopietnākas problēmas industrijā, kā negodprātīga finanšu darbība un izvairīšanās no nodokļu maksāšanas. Šajā jomā vēl ir daudz darāmā gan Valsts ieņēmumu dienestam, gan Ceļu satiksmes drošības direkcijai. Tas ir ļoti sarežģīts darbs, kas palīdzētu sakārtot godīgu konkurences vidi, lai visi varētu attīstīties vienlīdzīgos apstākļos.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Informē Zemessardze

10:01
06.12.2024
23

Cēsīs un Cēsu novada Jāņmuižā 7. un 8. decembrī notiks Zemessardzes militārās mācības. Būs redzama karavīru un zemessargu pārvietošanās pilsētvidē un militārā transporta kustība. Mācību laikā var tikt lietota salūtmunīcija un sprādzienimitācijas līdzekļi, kas rada troksni, bet neapdraud apkārtējo veselību un dzīvību. Šādas mācības ir būtisks valsts aizsardzības sistēmas elements, kas ļauj Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem […]

Bioloģiski saimniekojot, katra nianse svarīga

00:00
06.12.2024
57

Kad lauki atpūšas, zemnieks domā par pavasari. Lai pārrunātu aktualitātes, izaicinājumus un risinājumus, satikās Cēsu un kaimiņu novadu bioloģiskie lauksaimnieki. Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības biedrības valdes loceklis Mārtiņš Gaiķēns ieskicēja bioloģiskajās saimniecībās    izaudzēto: no Latvijā saražotā tie ir 25 procenti auzu, 20 – augļi un ogas, 18 – kazas piens, 13 – medus, septiņi – […]

Novada izpilddirektore no decembra vidus būs Līga Medne

00:00
06.12.2024
33

Par Cēsu novada pašvaldības izpilddirektori apstiprināta Līga Medne, pašreizējā Līgatnes un Pārgaujas apvienību pārvalžu vadītāja. L. Medne jauno amatu sāks pildīt 16.decembrī. Domes sēdē vakar, 5.decembrī, par L.Mednes apstiprināšanu balsoja 16 no 17 klātesošajiem, pret balsoja deputāts Hardijs Vents. L.Medne, uzrunājot domi, sacīja, ka izvēlējusies piedalīties izpilddirektora amata konkursā, jo ir uzkrāta darba pieredze pašvaldībā, […]

“Velopatruļa” dodas uz Valmieras Viestura vidusskolu

11:51
05.12.2024
20

Projekts «Velopatruļa» paplašinājis darbību un apmeklējis 10 skolas Latvijas pilsētās, tostarp arī Valmieru. Izglītojošajos pasākumos, kurus organizēja apdrošināšanas akciju sabiedrība «BTA Baltic Insurance Company» (BTA) sadarbībā ar Valsts policiju un Policistu Velobiedrību, 150 skolēni no 4. un 5. klasēm apguva svarīgas zināšanas par ceļu satiksmes drošību, velosipēdu uzturēšanu tehniskā kārtībā un BTA Velopolises apdrošināšanas iespējām. […]

Par ielām, kultūras pieejamību un naudu

00:00
05.12.2024
80
1

Cēsnieki pašvaldības aicinājumam uz sarunu pagājušajā ceturtdienā, 28.novembrī, nebija sevišķi atsaucīgi. Uz tikšanos ar novada domes vadību – priekšsēdētāju Jāni Rozenbergu, viņa vietniekiem Inesi Suiju-Markovu un Ati Egliņu-Eglīti – un pašvaldības darbiniekiem bija ieradušies cilvēki divdesmit, taču vietvarai pirms tikšanās iesūtītie jautājumi bija daudzveidīgi. Iedzīvotāji vēlējās noskaidrot gan pašvaldības finansiālo situāciju, gan jautāja par ielu […]

Skaista tuvā apkārtne, sakopts pagasts, novads, valsts

00:00
04.12.2024
83
1

Ikgadējais Vecpiebalgas apvienības pārvaldes konkursa “Sakoptākā sēta” godināšanas sarīkojums Dzērbenē pulcēja gan konkursa dalībniekus, gan tos, kam rūp vide. Šovasar konkursā piedalījās 20 privātmāju, lauku sētu, iestāžu un balkonu īpašnieki. Vērtēšanā piedalījās    pagastu kultūras darbinieces Daina Šmite, Ginta Babre, Agnese Caunīte-Bērziņa, ainavu dizainere Vineta Radziņa, konkursa idejas uzturētāja Daina Slaidiņa un pārvaldes vadītāja Lelde […]

Tautas balss

Vērtīga iespēja

20:39
01.12.2024
15
Seniore raksta:

“Cik labi, ka valsts svētku laikā arī pagastos varēja noskatīties filmu “Zeme, kas dzied”. Tā tiešām radīja īstu svētku sajūtu un veidoja izpratni, kāpēc tik nozīmīgi saglabāt Dziesmusvētku tradīciju. Un varbūt deva impulsu jaunajiem cilvēkiem, ka ar uzņēmību un degsmi var izdarīt daudz arī neliels cilvēku pulciņš, vajag tikai rosināt pārējos,” viedokli izteica seniore.

Kad piesalst un līst, grants ceļi bojājas

20:39
01.12.2024
23
Piebalgas puses iedzīvotājs raksta:

“Klausos, ka Vidzemē dažviet zemes ceļi neizbraucami. Tas nu gan nav nekāds jaunums. Šādā laikā vienmēr kādi grants ceļi bijuši sliktā stāvoklī, tos sabojā laika apstākļi, un tieši to dēļ arī ceļus nevar salabot. Nelaime tā, ka cilvēki nevar atļauties iegādāties pilnpiedziņas mašīnas, lielākā daļa brauc ar limuzīna tipa auto, kas nav piemērots tādām brauktuvēm,” […]

Laikam viss asfalts aizlāpīts

20:36
01.12.2024
25
Autovadītāja raksta:

“Vai esat ievērojuši, ka Cēsu ielās, vismaz tajās, kur dzīva satiksme, faktiski nav bedru? Pirms gadiem ne vienā vietā vien bija jābaidās, ka pārsitīsi automašīnai riepu, tagad var braukt bez bēdu. Tātad attīstībā virzāmies uz priekšu,” sacīja autovadītāja.

Kāpēc pārtikas cenas turpina kāpt

20:38
30.11.2024
26
Lasītāja O. raksta:

“Valdībā tika runāts par pārtikas cenu ierobežošanu, gaidu, kad sekos rīcība. Lai kā tirgotāji stāsta, ka viņiem ļoti lielas izmaksas un tas redzams plaukta cenās, grūti saprast, kā, piemēram, biezpiena iepakojuma cena divos mēnešos no 2,62 eiro var palielināties uz 2,82 eiro. Un tas tikai viens piemērs. Neredzu pamatu tādam kāpumam. Nekādu krīžu taču gada […]

Dzīves dārdzība atšķiras

20:35
30.11.2024
24
Lasītājs raksta:

“Latvijas reģionos darba algas mazākas nekā lielajās pilsētās, izpētījuši žurnālisti. Bet tas taču nav nekas neparasts. Vai tad tā nav pasaules prakse, ka gan komercstruktūras, gan dažādu organizāciju un valstu struktūras atalgojumu rēķina atbilstoši konkrētā reģiona, pilsētas dzīves dār­dzībai? Nedomāju, ka tiem, kas strādā mazāk apdzīvotās vietās, vajadzētu mazāku samaksu, bet ir taču zināms, ka […]

Sludinājumi

Pārdod

23:57
24.11.2024
17

Mēs tīram dīzeļfiltrus visiem automobiļu, kravas transporta, traktoru, harvestera, kombaina un iekrāvēju modeļiem. Neatkarīgi no jūsu transportlīdzekļa veida, piedāvājam profesionālu un efektīvu tīrīšanu. Šī dīzeļfiltru tīrīšanas tehnoloģija ar augstu tvaika temperatūru neietver ķīmisku līdzekļu izmantošanu procesa atvieglošanai, kas nozīmē, ka process ir pilnībā ekoloģisks. Jautājumu gadījumā rakstiet uz e-pastu vai zvaniet.

Pārdod

23:57
24.11.2024
14

Piedāvājam kvalitatīvas rekuperācijas un ventilācijas sistēmas Jūsu mājām un birojam. Nodrošinām svaigu gaisu un energoefektivitāti, samazinot siltuma zudumus un uzlabojot iekštelpu mikroklimatu. Piedāvājam pilnu servisu – sākot no konsultācijas līdz uzstādīšanai. Uzlabojiet gaisa kvalitāti un ietaupiet enerģiju ar mūsu uzticamajiem risinājumiem. Sazinieties ar mums, lai izvēlētos piemērotāko sistēmu Jūsu vajadzībām! Jautājumu gadījumā rakstiet uz e-pastu […]

Pārdod

23:56
24.11.2024
14

Piedāvājam dažādus apkures risinājumus Jūsu mājām un/vai biznesam. Mūsu klāstā atradīsiet grīdas apsildes sistēmas, infrasarkanos paneļus, gāzes sildītājus un citus energoefektīvus risinājumus, kas nodrošinās komfortu un ietaupīs Jūsu izdevumus. Nodrošinām profesionālu konsultāciju un uzstādīšanu, lai Jūs varētu izvēlēties piemērotāko variantu savām vajadzībām. Sazinieties ar mums jau šodien un uzziniet, kā varam uzlabot Jūsu apkures sistēmu! […]

Piedāvā darbu

08:04
19.11.2024
22

Elektriķis ar pieredzi veic elektroinstalācijas remontus, atjaunošanu, būvniecību, iekārtu pieslēgšanu.

Citi

15:17
13.11.2024
26

Dzīvokļa un iekštelpu remonts, veco mēbeļu utilizācija, demontāžas darbi, busa pakalpojumi utt