Krīzes apstākļos lielākas cerības izdzīvot ir tiem ražotājiem, kas tirgū var piedāvāt gatavu galaproduktu, nevis tiem, kas iesaistījušies lielo globālo ražotāju piegādes ķēdēs, “Eksporta rīta” diskusijā par eksporta iespējām būvniecības un metālapstrādes nozarē uzsvēra Latvijas Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības uzņēmumu asociācijas valdes priekšsēdētājs Vilnis Rantiņš.
“Savulaik valdīja uzskats, ka Latvijas ražotājiem ir jāiekļaujas globālajās piegādes ķēdēs un jāražo kādas atsevišķas, specifiskas detaļas lielajiem rūpniecības koncerniem,” sacīja Rantiņš.
Tomēr ekonomiskā krīze ir pierādījusi, ka piegāžu ķēdes “nobrūk” pirmās. “Komplektējošās detaļas saņēmējs ļoti viegli var pateikt – paldies, jūsu pakalpojumus vairs neizmantosim,” piebilda Rantiņš.
Viņš uzskata, ka krīzes apstākļos izdzīvo tie uzņēmumi, kas paši ražo un sekmīgi piedāvā tirgū savu galaproduktu. “Šādam produktam ir lielāka pievienotā vērtība, un tā ražotājs, pats virzot savu produktu eksporta tirgū, labāk pārzina situāciju un pieprasījumu. Pat zaudējot kādu vienu klientu ārzemēs, šādam uzņēmumam būs vieglāk atrast citu savas produkcijas pircēju,” skaidroja Rantiņš.
Jau ziņots, ka metālapstrādes un mašīnbūves nozare patlaban izdzīvo, tikai pateicoties eksportam, jo produkcijas realizācija Latvijas tirgū pērn samazinājās gandrīz uz pusi. Pirms gada Latvijas tirgū palika aptuveni 30% no nozares kopējās produkcijas, bet šogad Latvijā tiek pārdoti tikai 18% no saražotā.
Latvijas metālapstrādes un mašīnbūves nozares uzņēmumi eksportē savu produkciju uz 116 dažādām pasaules valstīm, bet nozīmīgākie tirgi ir Skandināvijas valstis un Vācija.
Diskusijas “Eksporta rīts” organizē eksporta konsultāciju uzņēmums “GatewayBaltic” un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera.
“Eksporta rītos” ir iespēja tikties Latvijas uzņēmumiem, kas savā starpā dalās pieredzē par eksportu, diskutē par sev aktuāliem jautājumiem, smeļas idejas ikdienas darbu organizācijai.
“Eksporta rīti” tiek organizēti reizi mēnesī un ir veltīti konkrētai tēmai – aktualitātēm eksporta tirgu apguvē, problēmu risināšanai – vai orientēti uz specifiskas nozares eksporta potenciāla analīzi.
NOZARE.LV
Komentāri