Latvijā tiešās tirdzniecības pārdevēju skaits pagājušajā gadā ir audzis vairāk nekā par 9% un kopumā bija vairāk nekā 24 000, informēja Baltijas valstu Tiešās tirdzniecības asociācijas ģenerālsekretārs Gintauts Zalecks.
Lai arī 2009.gadā Latvijas Tiešās tirdzniecības asociācijas (LTTA) biedru apgrozījums (bez PVN), salīdzinot ar 2008.gadu, ir samazinājies, šajā nodarbošanās sfērā pārdevēju skaits ir audzis.
Kā ziņots, pagājušajā gadā LTTA uzņēmumu apgrozījums bija 18,7 miljoni eiro (13,09 miljoni latu), kas ir par 26,8% mazāk nekā 2008.gadā, kad apgrozījums bija 25,55 miljoni eiro (17,88 miljoni latu).
Tiešās tirdzniecības mazo apjomu noteica ne tikai kopējā ekonomiskā situācija valstī un samazinātais patēriņš, bet arī politiskie lēmumi un paaugstinātie nodokļi. Izvērtējot, ka Latvijā viss nepārtikas preču mazumtirdzniecības tirgus samazinājās par 31,5%, bet atsevišķas preces un pakalpojumi pat vēl vairāk, tiešās tirdzniecības uzņēmumiem izdevās samērā veiksmīgi pārvaldīt pārdošanas lejupslīdi ar zemāku lejupslīdes procentu, norāda Zaleckas.
“Neraugoties uz lēno pārdošanas stabilizēšanos, Latvijas tiešās tirdzniecības tirgum ir liels izaugsmes potenciāls, tādēļ tiek prognozēta ātrāka tā atveseļošanās, nekā mazumtidzniecības tirgum. Un tomēr tā izaugsmi ir jāgaida līdz otrajai gada pusei vai pat nākamajam gadam un tas nebūs tik apjomīgs kā iepriekš,” skaidro LTTA priekšsēdētājs Romulus Sirbu.
“Tiešās tirdzniecības sfērā esošo pārdevēju skaita pieaugums tiek saistīts ar to, ka, trūkstot ienākumiem, iedzīvotāji aktīvāk sāk meklēt papildu nodarbinātības iespējas. Daļa no tiem saskata tiešo tirdzniecību kā papildu ienākumu avotu, kura tempu un apjomu var regulēt paši,” apgalvo Sirbu, atzīstot, ka pagājušā gada valdības lēmumi par nodokļiem neveicina strādāt neatkarīgi un iegūt papildus peļņu.
2009.gadā tiešās tirdzniecības apjoms Lietuvā samazinājās par 19%, bet Igaunijā par 15% un atbilstoši sasniedza 18 miljonus un 9 miljonu latu. Tostarp šajā sfērā nodarbināto skaits Lietuvā pieauga par 8% līdz pat vairāk nekā 31 000, bet Igaunijā par 5%, līdz 21 000 iedzīvotāju.
Tāpat 2009.gadā Lietuvas, Latvijas un Igaunijas tiešās tirdzniecības asociāciju locekļu uzņēmējdarbības apjoms sasniedza vairāk nekā 41 miljonu latu, bet par tiešajiem pārdevējiem strādāja vairāk nekā 76 000 iedzīvotāju.
Saskaņā ar Eiropas tiešās tirdzniecības asociācijas federācijas (FEDSA) datiem 2008.gadā tiešās tirdzniecības apjoms (bez PVN) ES valstīs bija vairāk nekā 13 miljardi eiro (9,2 miljardi latu), bet tiešās pārdošanas sabiedrības radīja papildus nodarbinātības iespējas vairāk nekā četriem miljoniem cilvēku.
Saskaņā ar tiešās tirdzniecības asociācijas federācijas (WFDSA) datiem federācijai piederošo tiešo tirdzniecības sabiedrību apjoms (bez PVN) veidoja 114 miljardu USD (62 miljardu latu), bet tiešo pārdevēju skaits sasniedza 65 miljonus cilvēku.
Gandrīz 85% tiešajā pārdošanā nodarbinātajiem cilvēkiem šis ir papildus ienākumu avots, bet 80% šajā sfērā nodarbinātie pārstāvji ir tieši sievietes.
Tiešā tirdzniecība ir patērētajam paredzēto preču un pakalpojumu pārdošana tieši patērētājam, parasti notiek patērētāju mājās, to darba vietās, kā arī citās vietās, kas nav paredzētas tirdzniecībai.
Latvijas Tiešās tirdzniecības asociācija ir dibināta 2002.gadā, tā ir Eiropas Tiešās tirdzniecības asociāciju federācijas (FEDSA) un Pasaules Tiešās tirdzniecības asociācijas federācijas (WFDSA) locekle. Asociācija apvieno reģionā lielākos tiešās tirdzniecības uzņēmumus “Avon Cosmetics”, “Eastcon AG”, “GNLD International”, “Herbalife” un “Oriflame Latvia”.
NOZARE.LV
Komentāri