No nākamā gada Somijas uzņēmuma “Patria” 6×6 bruņumašīnu, kuras izstrādā pēc Somijas un Latvijas valdību pasūtījuma, gala komplektāciju paredzēts veikt Cēsīs, uzņēmumā “Defence Partnership Latvia”, ko veido SIA “Patria Latvia” un Cēsu uzņēmums SIA“Unitruck”. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc jaunā modeļa testa brauciens tika rīkots arī Cēsu pusē, Nacionālo bruņoto spēku poligonā (šautuvē) Amatas novadā.
Sešriteņu bruņutransportieri uzņēmums “Patria” sāka ražot pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados, tas bija samērā vienkāršs, ekonomisks transporta līdzeklis karavīriem kaujas laukā, tāpēc saukts arī par kaujas lauka taksometru. Nesen somu uzņēmums nāca klajā ar mašīnas uzlaboto versiju, un tās tapšanā aktīvi iesaistījušies arī Latvijas uzņēmumi.
Projekta virzīšana Latvijā uzticēta “Patria” meitas uzņēmumam “Patria Latvia”. Valdes loceklis Uģis Romanovs stāsta, ka jau pērn uzsākts biznesa partneru atlases process, lai noskaidrotu, kam uzticēt gala komplektācijas veikšanu, kā arī bruņumašīnu apkopi un remontus: “Izvērtēšana notika ļoti skrupulozi, jo aizsardzības joma ir specifiska. Sākumā sarunas bija ar desmit uzņēmumiem, to rezultātā tapa “Defence Partnership Latvia”, kurā iesaistījies Cēsu uzņēmums “Unitruck”. Viņiem ir piemērotas telpas, ko ērti varēsim pielāgot tieši šim pasūtījumam. Sākusies darbinieku atlase, ar dažiem jau esam noslēguši līgumus. Mehāniķi rudenī dosies praksē uz Somiju. Pirmās bruņumašīnas tiks saliktas Somijā, bet jau no nākamā gada janvāra gala komplektācija sāksies Cēsīs. Sākumā apjoms nebūs liels, bet skaits augs, un šobrīd laika grafikā lielākais pasūtījums plānots 50 mašīnas gadā.”
Informācija vēsta, ka Latvijas Aizsardzības ministrija plāno iepirkt līdz trīssimt šādu bruņutransportieru, kas nonāktu gan NBS vienībās, gan visos Zemessardzes bataljonos. Pirmās jaunās bruņumašīnas varētu saņemt jau 2021. gada beigās, un turpmāk piegādes tiktu īstenotas katru gadu aptuveni desmit gadu laikā.
U. Romanovs stāsta, ka projektā iesaistīti arī vairāki Latvijas metālapstrādes uzņēmumi, kas ražo konkrētas detaļas. Tās tiek sūtītas uz Somiju, kur notiek komplektācija. Tur tiks samontēts bruņumašīnas karkass, uzlikts uz riteņiem, tad tas nonāks Latvijā, kur arī pabeigs komplektāciju.
“Militārās jomas speciālisti nosauca prasības, kādu viņi grib redzēt šo bruņutransportieri, un tas lēnām pārtapa jau reālā produktā. Tagad mums ir skaidrs, kāda šī mašīna izskatīsies, ko tā darīs, un ir ļoti plašas iespējas tās izmantošanai. Šāds prototips nekad nav bijis ražošanā, tā konceptuāli ir jauna mašīna, lai arī līdzīga iepriekš uzņēmumā “Patria” ražotajām. No tehniskajiem parametriem jaunās bruņumašīnas ir ļoti piemērots Latvijas apstākļiem,” stāsta U. Romanovs.
Jaunās bruņumašīnas sver 21 tonnu un spēj braukt ne tikai pa sauszemi, bet arī peldēt pa ūdeni.
Prezentācijas pasākumā dalībniekiem bija iespēja ar to iepazīties tuvāk un nelielā testa izbraucienā iejusties karavīru lomā. Bija iespējams arī izmēģināt, kā ir vadīt šo apmēros iespaidīgo transporta līdzekli. Šo iespēju izmēģināja arī Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācijas valdes priekšsēdētāja Elīna Egle. Pēc brauciena viņa atzina, ka bijusi neparasti viegla sajūta, mašīnai laba manevrēt spēja: “Sākumā psiholoģiski varbūt ietekmē tas, ka apzinies mašīnas svaru un gabarītus, bet drīz saproti, ka tā klausa ļoti labi. Esmu bruņumašīnā braukusi arī kā pasažieris, sēžot tur, kur sēdēs karavīri. Domāju, ka būs klaustrofobiska sajūta, bet to kliedēt palīdz ekrāni, kuros var redzēt, kur mašīna brauc, kas nebija senākos modeļos. Tā ir ļoti eleganta mašīna.”
Viņa arī pastāstīja, ka pēdējā gadā, neraugoties uz pandēmiju, aktīvi strādāts ar Latvijas uzņēmumiem, kuri varētu pievienoties piegādes ķēdēm un dot savu pienesumu šīs bruņumašīnas ražošanā.
Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācijā apvienojušies 95 uzņēmumi, kuri strādā militārajā jomā, gan komponenšu ražotāji gan gatavo projektu izstrādātāji, un tie ir uzņēmumi, kuri domāt par ilgtspējību.
“Jāsaprot, ka aizsardzības sektorā liela mēroga projekti nenotiek pusgada, gada laikā, tur vajag maratonista domāšanu. Militārajā nozarē vajag vismaz četrus piecus gadus, līdz kādas projekts iekustas. Pirmos trīs gadus partneri viens uz otru tikai skatās un analizē, vai sākt sadarbību. Tas labi redzams militārās nozares izstādēs, kurās regulāri piedalāmies. Pirmajā gadā pienāk tikai sasveicināties, nākamajā , pēc diviem gadiem, pienāk parunāties, un, ja vēl pēc diviem gadiem būsi tur, tad jau var sākties sarunas, jo uzņēmums pierādījis, ka nav bankrotējis, ir gatavs darboties. Uzticība jāiegūst ilgtermiņā, ja tas izdodas, tas ir uz mūžu,” teica E. Egle.
Komentāri