2010.gadā pasaule atzīmēs dižā poļu komponista un pianista Frederika ŠopĒNA 200.gadskārtu. Hermaņa Brauna fonds tai velta jaunu koncertciklu Chopin 200, aicinot uz Rīgu izcilus pianistus. Pianiste Viviana Sofroņicka Latvijā sniegs 4 koncertus, kuros pirmoreiz Latvijā skanēs vēsturisko instrumentu kopijas – Šopēna laikmeta klavieres (Pola Maknaltija (Paul McNulty) darbnīca).
Šodien plkst. 19 Cēsu 2.pamatskolā koncertā, kas veltīts Šopēna 200 gadei, Viviana Sofroņicka spēlēs Šopēna laikmeta klavieres.
Programmā: K.F.E.Bahs, Mocarts, Bēthovens, Šūberts, Mendelsons, Šopēns
Klausītāji parasti nedomā par to, uz kādām klavierēm savus skaņdarbus ir spēlējuši Mocarts vai Bēthovens, Šūberts vai Šopēns. Savukārt, pianisti par to domā vienmēr, taču vien retajam ir tiešām nācies spēlēt vēsturiskos instrumentus. Bet radīt aizgājušā laikmeta skaņu tēlu uz mūsdienu klavierēm nav viegli, jo tās ir daudz skanīgākas un asākas salīdzinājumā ar to 18. un 19. gadsimta senčiem…
Viviana Sofroņicka saka: „Iedomājieties klasiskā baleta dejotājus, kuri dejo… armijas zābakos! Ja pianists nerūpējas par skaņas kvalitāti, tad no viņa pirkstiem bieži vien izlec balerīna zābakos”.
Viviana Sofroņicka ir uzaugusi apbrīnojamā ģimenē: viņas tēvs ir ģeniālais krievu pianists Vladimirs Sofroņickis. Viņa absolvējusi Maskavas konservatoriju, studējusi seno mūziku Oberlinā (ASV) un Hāgā (Holande) un ir diplomēta izpildītāja uz vēsturiskiem instrumentiem.
Visu savu radošo mūžu Viviana pierāda, cik svarīgi ir, lai skaņdarbs un instruments atbilstu viens otram un spētu izteikt laikmeta garu un mūzikas jēgu. Viņa ir izsmalcināta kolekcionāre. Taču savu vēsturisko klavesīnu un klavieru (rekonstruēti oriģināli un precīzas kopijas no Pola Maknaltija darbnīcas) lielisko kolekciju viņa netur zem pūra, bet demonstrē visai pasaulei. Uz Latviju Viviana atvedīs četru (!) klavieru kopijas: J.A.Stein (1788),
A.Walter and sohn (1805), C.Graf (1819) un arī J.Pleyel (1830), kas bija Šopēna iemīļotās klavieres, jo uz Pleyel klavieru oriģināliem tika pirmatskaņoti daudzi komponista skaņdarbi.
Pols Maknaltijs ir sācis interesēties par klavieru būvniecību pēc Baltimoras
Peabody konservatorijas
(ASV) absolvēšanas. Tad Bostonā viņš mācījās klavieru tehnoloģiju un saņēma eksperta-ieskaņotāja kvalifikāciju. Dažus gadus viņš strādāja Amsterdamā, bet kopš 1995.gada dzīvo un strādā Čehijā. Viņš ir uzbūvējis vairāk nekā 150 Stein, Walter, Hofmann, Graf un Pleyel instrumentu kopiju. Tos spēlē Nikolauss Harnokūrs, Pauls Badura-Skoda, tie skan arī Glaindbornas festivālā Anglijā. 2009.gadā meistars radīja 1830. gada Pleyel klavieru (kas bija Šopēna iemīļotais instruments) kopiju.
Komentāri