Kā mūsdienu mainīgajā pasaulē pastāstīt par sevi, būt pamanītiem digitālajā vidē, kā jaunajā, lielākajā Cēsu novadā darbosies tūrisma joma, kā sagaidīt jauno sezonu.
Tie ir akcenti, par ko Cēsu novada tūrisma uzņēmēji un speciālisti runāja tradicionālajā rudens saietā, šoreiz gan attālināti. Ja iepriekšējos rudeņos tajā piedalījās galvenokārt Cēsu un tuvējo novadu tūrisma speciālisti, šogad bija dalībnieki no visa jaunā Cēsu novada.
Galvenās aktualitātes
Pašvaldības aģentūras “Cēsu Kultūras un Tūrisma centrs” vadītāja Andra Magone stāsta, ka pieslēgušies vairāk nekā 40 dalībnieki: “Tas ir vairāk nekā citus rudeņus, kad tikšanās notika klātienē, šoreiz mērķauditorija bija viss jaunais Cēsu novads. Rudens tikšanās parasti norit mācību zīmē, kad apskatām kādu no tēmām, ko paši uzņēmēji norādījuši kā svarīgu. Tagad pirmajā vietā ir digitālā vide, algoritmi, to apiešana sociālajās vietnēs, reklāmas izvietošana, proti, ko darīt, lai reklāmu pamana iespējami vairāk cilvēku.”
Pēc viņas teiktā, ne mazāk būtiski bijuši jautājumi par to, kas notiek ar tūrisma pārvaldības veidošanas procesu pašvaldībā. Tikšanās bijusi svarīga, lai cilvēkus informētu, novērstu bažas, ka, piemēram, attālāko pagastu tūrisma uzņēmēji paliks nepamanīti, nesadzirdēti.
Nedrīkst ieslīgt rutīnā
Ir skaidrs, ka gan pašvaldība, gan uzņēmēji ieinteresēti tūristu piesaistē, tāpēc svarīgi izdarīt visus mājas darbus, kopīgi izveidojot tīklus, kā ceļotājus no viena pakalpojuma sniedzēja aizvest pie nākamā.
A. Magone norāda, ka visiem kopā jādomā, kā veidot sadarbības ķēdes, lai radītu spēcīgāku piedāvājumu, lai tūrists konkrētajā teritorijā pavadītu iespējami vairāk laika, ne tikai aizbrauktu uz vienu objektu.
Tūrisma jomā A.Magone darbojas jau ilgu laiku. Kā viņa vērtē notiekošo tūrisma piedāvājumā, vai uzņēmēji meklē jaunas iespējas?
“Protams, jo tūrisms taču ir ļoti radoša nodarbošanās,” norāda A. Magone. “Jaunas idejas var rasties ik dienu, meklējot iespējas piesaistīt ceļotāju interesi. Visiem izaicinājums būtībā viens – noturēt pagastā, novadā ceļotāju pēc iespējas ilgāk. Ar vienu viesu māju, vienu pusdienu piedāvājumu vai vienu objektu to nav iespējams izdarīt, katrs objekts jāapaudzē ar arvien plašāku piedāvājumu. Nevar ieslīgt rutīnā, ka šis, lūk, dod rezultātu. Nē, visu laiku jāmeklē jauni piedāvājumi. Jāņem vērā arī nemitīgā konkurence, jo nozarē piedāvājumi paplašinās, pilnveidojas.
Protams, arī ceļotāji ir ļoti dažādi. Kādam vajag, lai, atbraucot pēc diviem trim gadiem, viņš saņem tieši tādu pašu pakalpojumu, tādā pašā kvalitātē, bet citiem jau pēc mēneša vajag ko jaunu, nebijušu. Ideālais variants būtu mēģināt aptvert visu spektru, bet dzīvē jau tā nenotiek.”
Sadarbība un vēlreiz sadarbība
A. Magone norāda, ka tūrisma uzņēmēji gatavi sadarboties, bet viņiem trūkst zināšanu, kā to darīt, tāpēc tiek strādāts pie sadarbības veicināšanas: “Vienmēr vajadzīgs kāds, kurš uzrunā, mudina, rosina, pulcina. Kurš uzmundrina, ja nesokas, un liek pavērtēt, vai tiešām ir tik slikti, kā šķiet. Varbūt vienkārši vajag apstāties, novērtēt paveikto un sākt ar jaunu sparu,” saka A. Magone.
Latvijas tūrismā tomēr vērojama izteikta sezonalitāte, īstais ceļošanas laiks ir vasara. Kā būt rudenī, ziemā, pavasarī?
“Pandēmijas laiks uzliek savus noteikumus,” atgādina A. Magone. “Līdz šim rudeņos, kad ierobežojumu nebija, notika Restorānu nedēļa, ko var papildināt arvien vairāk. Ir valsts svētku nedēļa novembrī ar savu piedāvājumu, jau vairākus gadus lolojam sapni par Cēsīm kā svētku galamērķi decembrī, taču situācija to neļauj līdz galam realizēt. Iepriekšējos gados bijuši Ziemassvētku iepirkšanās maršruti, kad cilvēki var apvienot pastaigu pa vecpilsētu ar iepirkšanos mazajos veikaliņos, darbnīcās, lai sarūpētu svētku dāvanas. Tagad izaicinājums vēl lielāks, jādomā par visu novadu, tāpēc piedāvājumam jābūt bagātīgākam. Iepirkšanās maršruti šogad būs plašāki. Varētu teikt, būs dāvanu “medības” visā Cēsu novadā.”
Visas nedēļas garumā
Tiekoties pēc aktīvās sezonas, tūrismā iesaistītie pārrunā arī nākamo periodu. Cerams, nākamajā sezonā atgriezīsies daudz no tā, kas bija pirms kovida pandēmijas, tomēr diezin vai tūristu plūsma tik ātri atjaunosies līmenī, kāds bija 2019.gadā. Ja pērn valsts iedzīvotāj aktīvi apceļoja savu zemi, šovasar tendence mazinājās, jo varēja doties uz ārzemēm. Statistika rāda, ka aizvadītajā vasarā nakšņotāju skaits Latvijas viesnīcās bija mazāks nekā gadu iepriekš. Tas liecina, ka iedzīvotāji izvēlējās braukt uz ārzemēm, bet ārzemnieku plūsma uz mūsu valsti vēl nebija atgriezusies.
Taču arī starptautiskais tūrisms atgriezīsies, tāpēc jādomā par piedāvājumu visa novada ietvaros. A. Magone stāsta, ka ir vairākas ieceres, kas aptver visu teritoriju. Plānos ir apceļošanas akcija, tiek domāts, kā paplašināt Restorānu nedēļas piedāvājumu, Mājas kafejnīcu dienas, padarot tās par visa novada piedāvājumu.
Jautāta, cik pilnvērtīgu dienu, ko pavadīt novadā, tūristam varētu nodrošināt, A. Magone pārliecinoši saka: “Septiņas! Taču jāsaprot, ka ceļotāji ir ļoti atšķirīgi, katram savs ritms, programma. To, kurš atbraucis uz konferenci Cēsīs, diezin vai varēsim noturēt te nedēļu. Arī velotūrists, kurš ir nemitīgā kustībā, nedzīvos novadā nedēļu. Arī tūrisma aģentūru organizētas grupas neatbrauks uz nedēļu, varbūt uz vienu divām naktīm, bet patiesībā piedāvājums tāds, ka varam uz vietas noturēt cilvēku ilgi.”
Lai arī piedāvājums plašs, vairākos segmentos vajadzētu aktīvāku darbību, piemēram, lielāku piedāvājumu ģimenēm. Taču A.Magone atzīst, ka ne jau tikai tūrisma piedāvājums svarīgs: “Ja gribam novirzīt ceļotājus uz tālākiem pagastiem, ir jautājums par ceļu infrastruktūru. Pietrūkst drošas infrastruktūras velotūristiem, pasaulē šis segments attīstās arvien vairāk, un par to ir jādomā jau tagad. Arī par “draudzīgām” cenām tiem, kas ceļo, ejot pārgājienos. Cauri novadam ved tādi maršruti kā “Mežtaka”, “Camino”, un tiem, kuri to izmanto, nav vajadzīgas trīs zvaigžņu viesnīcas, bet vieta, kura pārlaist nakti, lēti paēst vakariņas un brokastis. Tāpēc jādomā, kā radīt jaunus pakalpojumus pie šiem gājēju maršrutiem, lai nodrošinātu viņu vajadzības,” saka A. Magone.
Komentāri