Uzņēmējiem ir daudz neskaidrību par informācijas apmaiņu ar Valsts ieņēmumu dienestu (VID) elektroniskā veidā. Šodien Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) rīkotajā diskusijā VID pārstāvjiem tika uzdoti daudzi jautājumi saistībā ar jauno kārtību, kas stājusies spēkā no šī gada maija.
“Nozare.lv” jau ziņoja, ka turpmāk informācijas apmaiņa starp VID un VID elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) lietotājiem notiks elektroniskā veidā. Šāda iespēja būs nodrošināta, ja EDS lietotāji noslēgs ar VID papildu vienošanos “Par elektronisko dokumentu parakstīšanu ar elektronisko parakstu”.
Katram EDS lietotājam ir izveidota pastkaste, kurā tiks saņemta informācija par VID izdotajiem administratīvajiem aktiem, lēmumiem u.c.
Kā šodien diskusijā uzsvēra VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmas un elektroniskās informācijas apmaiņas nodaļas vadītāja Ilze Jankova, VID izdotie dokumenti nebūs pieejami pastkastītē, bet uz to tiks nosūtīta informācija par dokumenta izdošanu. Pats dokuments būs pieejams EDS.
Viskarstākās diskusijas bija par to, kopš kura brīža VID uzskata, ka adresāts iestādes elektronisko dokumentu ir saņēmis un izlasījis. Tika paskaidrots, ka saskaņā ar likumu divas dienas pēc dokumenta nosūtīšanas dokuments tiek uzskatīts par saņemtu. Tas izraisīja diskusijas dalībnieku neapmierinātību, tika norādīts, ka VID sūtītais e-pasts var nejauši nokļūt starp mēstulēm jeb spamiem, uzņēmēji un grāmatveži EDS izmanto tikai divas reizes mēnesī u.c.
Uz šiem pārmetumiem VID pārstāvji atbildēja, ka elektroniskajiem dokumentiem šajā jomā nav atšķirības no papīra dokumentiem. Nosūtot oficiālu vēstuli pa pastu, VID nedodas pie katra nodokļu maksātāja pārliecināties, vai viņš neatrodas atvaļinājumā, ir atvēris pastkastīti un dokumentu izlasījis. Ir noteikta kārtība, un tā tiek ievērota.
VID arī norādīja, ka nevar noteikt citus termiņus, kad uzskatīt, ka nodokļu maksātājs ar attiecīgo dokumentu ir iepazinies, piemēram, kopš brīža, kad EDS sistēmā konkrētais dokuments tiek atvērts. Šādā gadījumā to varētu negodprātīgi izmantot, speciāli neatverot dokumentus un tādējādi kavējot VID darbu.
Izskanēja aicinājums VID apsvērt iespēju nosūtīt EDS lietotājiem īsziņas par nosūtītajiem dokumentiem. VID pārstāvji informēja, ka šāda iespēja būs atkarīga no pieejamā finansējuma.
Uzņēmēji jautāja, vai turpmāk, saņemot rakstisku informāciju no VID, uz to varēs atbildēt elektroniski, izmantojot jauno sistēmu? Jankova skaidroja, ka VID no maija sākuma maksimāli cenšamies nosūtīt visus paziņojumus elektroniski, izņemot, piemēram, lēmumus saistībā ar administratīvajiem pārkāpumiem. Viss pārējais, piemēram, pieprasījumi, konsultācijas u.c. notiks elektroniski.
Uzņēmējiem arī neesot saprotams, kā EDS lietotājs var pārliecināties, vai VID amatpersona, kas parakstījusi dokumentu ar elektronisko parakstu, ir bijusi tiesīga to darīt. VID pārstāvji paskaidroja, ka šajā gadījumā nav atšķirības starp dokumentiem elektroniskā un papīra formā. Arī saņemot oficiāli parakstītus dokumentus papīra formā, nav vienkāršas iespējas pārliecināties, vai parakstītājs ir bijis tiesīgs konkrēto dokumentu parakstīt.
Kā ziņots, ieviešot jauno saziņas kārtību, tiks saglabāti esošie lietotāju tiesību pārvaldības principi. Ja EDS lietotājam nebūs sistēmā norādīta saziņai e-pasta adrese, sākumlapā tiks attēlota josla ar lūgumu norādīt saziņas e-pasta adresi. Savukārt tiem EDS lietotājiem, kuri nav tiesību pārvaldnieki, tiks attēlots informatīvais paziņojums bez iespējas ievadīt saziņas e-pasta adresi. Kamēr EDS lietošanas tiesību pārvaldnieks nebūs norādījis saziņas e-pasta adresi un noformējis pārējo lietotāju tiesības, informācija par VID nosūtīto dokumentu tiks nosūtīta visiem nodokļu maksātāja pārstāvētiem lietotājiem, bet to apskatīt varēs tikai tiesību pārvaldnieks.
Tāpat VID norāda, ka, kamēr nodokļu maksātājs nebūs noslēdzis papildu vienošanos ar VID, viņam tiks nosūtīti tikai tie dokumenti, kas ir parakstīti ar drošu elektronisko parakstu, un tos būs iespējams pārbaudīt un apskatīt interneta vietnē “www.eparaksts.lv”.
Ja VID darbinieks EDS lietotājam nosūtīs būtisku informāciju, nosakot ziņojumam augstas prioritātes statusu, saņemot šādu ziņojumu, tā saņēmējam vispirms būs ar to jāiepazīstas, jāatzīmē, ka viņš to ir izdarījis, un tikai pēc tam viņam būs iespējams turpināt veikt citas darbības EDS.
NOZARE.LV
Komentāri