Trešdiena, 24. jūlijs
Vārda dienas: Kristīne, Kristīna, Krista, Kristiāna, Kristiāns

Valsts ceļš izmainīs ikdienu

Druva
23:00
31.05.2007
7

VAS “Latvijas valsts ceļi” iecerējusi valsts galvenā autoceļa Rīga – Veclaicene posma Inčukalns – Rīdzene rekonstrukciju. Tā skars

arī Līgatnes un Vaives pagasta, Amatas novada iedzīvotājus.

Paredzēts no Inčukalna Sēnītes līdz Siguldai izbūvēt automaģistrāli, pa kuru varēs braukt ar ātrumu 130 kilometri stundā. No Siguldas līdz pagriezienam uz Cēsīm

tiks izveidots četrjoslu ātrsatiksmes autoceļš ar atļauto braukšanas ātrumu – 110 kilometri stundā.

Projekta ierosinātāji piedāvā divus risinājumus gan Siguldai, gan Ieriķiem. Te paredzēti apvedceļi vai arī esošā ceļa rekonstrukcija. Savukārt no pagrieziena uz Cēsīm līdz Rīdzenei plānots rekonstruēt vispārējās lietošanas autoceļu, šajā posmā braukšanas ātrums tāpat paliks 90 kilometri stundā.

VAS “Latvijas valsts ceļi” ierosinājumam piemērota ietekmes uz vidi novērtējuma procedūra. Uz sākotnējo sabiedrisko apspriešanu uzaicinājumus bija saņēmuši to zemju īpašnieki, kurus skars ceļa rekonstrukcija. Tā ietekmēs viņu ikdienas dzīvi.

Projektētāji izstrādājuši dažādus

variantus. Par galējo būs jālemj pašvaldībām, tāpēc jo svarīgas ir iedzīvotāju domas. Sākotnējā apspriešanā jautājumu netrūka, bet atbilžu bija maz. Tās būs vien pēc ietekmes uz vidi novērtējuma un projekta izstrādes.

“Izskanēja pārmetums, ka uz daudziem jautājumiem nevaram atbildēt. Vispirms jāpiedāvā – par ko runāt,” atzina SIA “Eirokonsultants”, kas veic ietekmes uz vidi izpēti, valdes priekšsēdētājs Valdis Felsbergs un piebilda, ka uz apspriešanu atbraucot jau ar skiču projektu,

saņemtu pārmetumus, kāpēc tik tālu tikts, bet cilvēki neko nezina. “Vienmēr, kad uzzina par kādu ieceri, tas brīdis ir vai nu par vēlu, vai par agru,” praksē pārliecinājies Valdis Felsbergs. Vai tiks uz savu tīrumu

Vaives pagastu pagaidām rekonstrukcija skar vismazāk, jo notiks esošā ceļa robežās. Tas paliks tikpat līkumots. Taču ir iecere samazināt uzbrauktuvju skaitu. Ja patlaban pagasta teritorijā uz šosejas var tikt 14 vietās, tad paredzētas tikai trīs. Daudziem vaivēniešiem mājas atrodas vienā, zeme šosejas otrā pusē, tāpēc arī liels satraukums, vai ar mēslu vai siena kravu jābrauc apkārt kilometriem?! Arī lopi divreiz dienā jāved pāri. Runājot par satiksmes drošību, ne reizi vien izskanēja jautājums – cik bieži lopi izraisījuši avārijas. Ja esošos vienlīmeņa pieslēgumus likvidē, tiek domāts, kā cilvēki tiks uz savām mājām. Kartē ieskicēti jaunbūvējamie ceļi. Mājas

“Lībieši” saimnieks Jānis Auziņš atgādināja, ka, jau būvējot ēkas, domāts, no kuras puses tajās iebrauks. “Māja, dārzs, saimniecības ēkas – viss celts, skatoties, kā iebraucam pagalmā. Dažviet piedāvātie ceļi mājās ieved no otras puses. Katrai mājai ir infrastruktūra, tā jārespektē,” uzsvēra Jānis Auziņš. “Lejas Ķauķu” saimniece Arta Balode apspriešanā bija tieša: “Mūsu dzīve kļūs dārgāka. Neesam pret labiem autoceļiem. Vispirms jāsaskaņo ar zemju īpašniekiem.”

“Projekta piedāvājums ir ar skatu nākotnē, pamazām šī šoseja kļūs par valsts autoceļu, kas neapkalpo laukus. Tiks attīstīta infrastruktūra, kas nodrošinās iespēju vispirms pāriet uz četrām joslām, tad maģistrāli. Bet ne ātrāk kā 2030.gadā. Ja jau

cara laikā infrastruktūra būtu veidota ar domu, ka būs ātrgaitas ceļš, situācija dabā būtu citādāka. Kādreiz ir jāsāk,” sacīja Valdis Felsbergs.

Viņš arī uzsvēra, ka nav jau mērķis liegt cilvēkiem uzbraukt uz autoceļa. Kreisais pagrieziens nav paredzēts, domājot par drošību. “Galvenais – ierobežot braucējus no lauku ceļiem. To var darīt dažādi – uzlikt ceļa zīmi, bet to ignorēs, ierakt stabiņus, bet sabiedrība ar tiem ātri tiek galā, un var pieslēgumu norakt. Kāds būs risinājums, tas vēl nav zināms.

Nedrīkst nepiedāvāt alternatīvu, lai cilvēki tiktu mājā iekšā,” sacīja Valdis Felsbergs un piebilda, ka patlaban satiksmes intensitāte neattaisno četru joslu izbūvi. Ceļus būvē atbilstoši normatīviem.

Vaivēnieši interesējās arī par bērziem un eglītēm, kas tiks nozāģēti, par meža dzīvniekiem, kuriem būs grūti tikt pāri šosejai. Dažādi jautājumi tika iesniegti Vides pārraudzības valsts birojam. Pagasta padome savukārt vēstulē uzsver: “Pašvaldība uzskata, ka rekonstruējot ceļa posmu Vaives pagasta teritorijā, ir nepieciešama ceļa taisnošana un reljefa pielīdzināšana, lai rekonstrukcijā ieguldītie finanšu līdzekļi tiktu izmantoti lietderīgi un radītu maksimālu drošību ceļa satiksmes dalībniekiem.” Ceļš gar mājas stūri

Līgatnē iedzīvotāju sabiedriskā apspriešana noritēja lietišķi. Līgatnieši ar sapratni izturas pret ceļa rekonstrukciju, jo pagasta teritorijā regulāri notiek satiksmes negadījumi, un drošākai braukšanai bez būtiskiem uzlabojumiem neiztiks. Pagasta iedzīvotāji izteikuši konstruktīvus priekšlikumus par nobrauktuvēm

un, protams, interesējās par saviem īpašumiem, kurus skars ceļa rekonstrukcija.

“Līgatnes pagasta “Ķeizari” atrodas šosejas malā, ceļš ies gar pamatiem,” “Druvai” stāstīja saimniece Vilma Ķeizare. Viņas zemi ceļa rekonstrukcija skars arī Ieriķos. “Tā ir vecātēva zeme. Armijas daļa jau labāko izpostīja. Vienīgi mežs palicis.

Ja apvedceļu būvēs, tad skar mežu,” domās dalījās Vilma Ķeizare.

Amatas novada domē uz sabiedrisko apspriešanu bija ieradušies daudzi. Projektētāji ceļa rekonstrukcijai piedāvā divus variantus – pārbūvēt esošo ceļu vai ierīkot apvedceļu. Pret četrjoslu ātrsatiksmes autoceļu cauri Ieriķiem iebilst privātmāju īpašnieki.

“Protams, ikviens no mums apzinās, ka, ierīkojot ātrgaitas ceļu, notiks lielas esošās infrastruktūras izmaiņas, jo ir jāierīko pievadceļi, uzbrauktuves, nobrauktuves, citas nepieciešamās izbūves. Kā projekta skicēs varēja redzēt, tad iecerētais variants

paredz to

realizēt, pilnībā iznīcinot vai padarot par neiespējamiem dzīves apstākļus Ieriķu vēsturiskajā

daļā, kas atrodas

Krasta ielā (12 mājsaimniecības), Ozolu ielā (6 mājsaimniecības) un līdzās esošajās mājsaimniecībās. Uz ozolu aleju, kas ved uz Ieriķu muižu un skar

minētās mājsaimniecības,

paredzēts novirzīt pievadceļu, kurš projekta īstenošanas gadījumā savienotu Ieriķus ar Spāri un Ģikšiem, izejot aptuveni pret tagadējo Ieriķu pasta nodaļu.

Otrs variants paredz trases pārbūvi, kas nodara salīdzinoši mazāku kaitējumu

mājsaimniecībām un nemaz neaizskar Ieriķu vēsturisko muižu. Ieriķu centrs – tā ir

simtgadīgā ozolu aleja, kas ir īpaši aizsargājams vides elements jau pats par sevi, Latvijas lepnums un simbols. Ieriķu muižā mitinās sikspārņi, dīķa naktssikspārnis, pūces un ūpji, gauras, kas ir aizsargājami putni un dzīvo un perē šo ozolu dobumos. Nav jāgaida

ietekmes uz vidi novērtējuma darba un gala ziņojumi, lai

pārliecinātos,” teikts Ivetas Lazdiņas no Krasta ielas 6 sagatavotajā vēstulē. Ieriķieši uztraucas arī par neērtībām, kādas būs ikdienā. Uz autobusu pieturu būs jāmēro ap 600 metru, lai tiktu pāri ceļam, lauksaimniecības tehnikai pa ātrgaitas šoseju braukt liegts.

“To, ka mašīnas brauc, saprotam, bet kur ies cilvēki? Viņiem jāpārvietojas. Iet pusotra kilometra nav normāli, ar mašīnu izbraukt ir kas pavisam cits. Kā būs Billē? Kā tiks uz autobusu pieturu?“ jautāja Amatas domes priekšsēdētāja Elita Eglīte un piebilda, ka atbraukuši projektētāji, parunājušies un uzzīmējuši.

Pret apvedvedceļu iebilst tie, kuri pārliecināti, ka tas kavēs Ieriķu attīstību. Visi brauks garām un pamazām Ieriķi pārvērtīsies par izmirstošu vietu. Daudzviet citās valstīs ciemi, kam maģistrāle ved apkārt, pamazām izmirstot.

“Vai Cēsu rajonam vispār ir vajadzīgs šāds ceļš?” arī tāds jautājums izskanēja apspriešanā. Valda Felsberga atbilde bija tieša: “Tas nav paredzēts rajona iekšējai satiksmei. Cēsu rajonam tas nav vajadzīgs. Tas ir valsts galvenais autoceļš. Joslu skaits paredzēts atbilstoši ekonomiskajam pamatojumam – satiksmes intensitātei.” Savukārt “Kalna Vīnu” saimnieks Ēriks Blūms izteica pārliecību, ka

ceļa rekonstrukcija nav vajadzīga, pagaidām, braucot uz Rīgu, vienīgā problēma – apdzīt līdz Siguldai. “Par dzīvniekiem jādomā. Man nesaprotamu iemeslu dēļ neskartākajā vietā grib būvēt ceļu (apvedceļu – red.). Ceļš radīs kaitējumu cilvēkiem, videi. Kas dzīvo laukos, tiem tas nav vajadzīgs. Jebkurai darbībai būs ietekme un ļaunums,” sacīja Ēriks Blūms. Pilnīgi pretējās domās bija Māra Ontužāne, kaut, būvējot apvedceļu, tiks skarts arī viņas ģimenes īpašums: “Es par velti atdotu kādu zemes daļu, lai tikai būtu labs ceļš. No rītiem un vakaros satiksme uz Rīgu ir ļoti noslogota, braukšana apgrūtinoša! Vecie ceļi iet līku loču, kāpēc rekonstruēt veco, ja var jaunu uzbūvēt?!”

“Ja Ieriķos būs apvedceļš, tas ies pa “Noriņu” jumtu. Tā vēsturiska māja, muižas noliktava. Bija mūri palikuši, mēs atjaunojām,” par sava īpašuma nākotni stāstīja Lidija un Jānis Valdmaņi.

Daudzi uztraucās par meža dzīvniekiem, kā tie tiks pāri šosejai. Ja būvē apvedceļu, tas šķērsos Gaujas Nacionālā parka teritoriju.

Iedzīvotāju domas dažādas. Saprotams, ne jau par valsts piedāvāto kompensāciju kāds uzreiz gatavs piekrist, lai aiz mājas stūra būtu ātrsatiksmes šoseja.

“Ja valsts attīstībā viss būs kārtībā, pēc desmit gadiem rekonstrukcija varētu būt pabeigta, “ sacīja Valdis Felsbergs. Gada beigās būs ietekmes uz vidi darba ziņojums. Tad tiks dotas daudzas atbildes un noteikti būs arī jautājumi.

“Iedzīvotāji aktīvi iesaistījās apspriešanā, kā arī uzrakstījuši priekšlikumus un jautājumus Valsts vides pārraudzības birojam. Pašvaldība saņēmusi ierosinājumu rīkot domes sēdi par ceļa rekonstrukcijas ieceri. Bet pašvaldība nav ne pasūtītājs, ne projektētājs. Sācies ietekmes uz vidi novērtējums un pašvaldībai vēl nav par ko spriest. Savus argumentus esam uzrakstījuši,” “Druvai” pastāstīja domes priekšsēdētāja Elita Eglīte.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Dzimtas likteņstāsts grāmatā

06:06
24.07.2024
15

Diena mākslai “Vieta, kur pagātnes satiekas ar šodienu” Zosēnu pagasta Skrāģu krogā veltīta divdesmit pieciem gadiem kopš sestajiem Piebalgas kultūras svētkiem Zosēnos un operas “Baņuta” libreta autora Artura Krūmiņa un komponista Alfrēda Kalniņa 145. dzimšanas dienai. Mākslas dienā tika atvērta arī Ilzes Būmanes grāmata “Piebal­dzēns ar pasaules apvārsni” par Artura Krūmiņa dzimtas likteņstāstu. Gan pats […]

Vai dzima tradīcija? Cēsu jubilejai Svētku koris, kurā ap simts dziedātāju

00:00
24.07.2024
29

Latvietim svētki bez dziedāšanas nav svētki. Kur nu vēl cēsniekiem Cēsu 818.dzimšanas dienā. Bija skaidrs, ka bez koriem neiztikt, bet koris var būt daudz plašāks. Un tika aicināts ikviens, kurš grib dziedāt. Diriģente Marika Slotina-Brante kopā ar instrumentālā ansambļa vadītāju Emīlu Zilbertu izraudzījās pazīstamas dziesmas: tautasdziesmas, dziesmas teātra izrādēm un kino, šlāgerus un citu no […]

Cēsu svētki - atskats

12:31
23.07.2024
80

Gājienā lepni par sevi un Cēsīm Trijās dienās pilsēta nenogura. Savu ceļu tuvāk zvaigznēm, lai cik augstu kuram tās būtu, ja vien vēlējās, ieraudzīja Cēsu 818. dzimšanas dienas svinību katrs dalībnieks. No vēstures līdz šodienai, no nopietnībai līdz nebēdnīgai jautrībai un spēku pārbaudei sportiskās sacensībās. Un, protams, satikšanās prieks ik uz soļa senajās un aizvien […]

Mērķis zināms – Zaļais kurss

10:58
23.07.2024
47

Festivālā “Rodam Raunā”, kura tēma šovasar bija “Pļava. Ko sēsi, to pļausi”, kā ik gadu notika arī uzņēmēju diskusija. Šoreiz par ikvienam aktuālo Eiropas zaļo kursu. Tajā piedalījās Raunas SIA “Firma “Pasāža”” valdes priekšsēdētāja Dace Neiberga, Zemkopības ministrijas Lauksai­mnie­cības departamenta Lauksai­mniecības ilgtspējīgas attīstības nodaļas vadītāja Kristīne Sirmā, Latvijas Lauku konsultāciju centra Cēsu nodaļas vadītāja Dace […]

Sniega kupenas vasarā. Hortenzijas

00:00
23.07.2024
95

Iebraucot Stalbes pagasta “Ozolkalnos”, pie norādes zīmes zied hortenzijas. “Man patīk visas puķes,” saka Baiba Svīķe un uzreiz atklāj, ka daudziem šķiet, hortenzijas ir vecu māju puķe, bet tā nav, mūsdienās tā ir tik moderna un dažāda. “Ziedi kupli, to krāsa mainās, cēla, liels krūms ar vieglumu,” tā Baiba raksturo hortenziju un uzsver: “Ja tās […]

Mazajam liepēnietim Kārlim īpaša uzmanība

00:00
22.07.2024
55

Vidzemes slimnīcā sagaidīts šī gada 400. bērniņš – puisītis Kārlis, kurš piedzimis liepēniešu ģimenei, informēja Vidzemes slimnīcā. Pasauli satikt Kārlis ieradās 10. jūlijā plkst. 11:52, mazulis dzimšanas brīdī svēra 3020 g un bija 51 cm garš. Tā kā arī abiem vecākiem – Kristiānai un Kristiānam – vārds sākas ar K, arī jaundzimušajam dots vārds, kas […]

Tautas balss

Tīrumam apkārt ziedošs žogs

11:09
24.07.2024
7
Anda raksta:

“Zemnieki nav apmierināti un uzskata, ka ir muļķīgi apkārt laukiem atstāt neapstrādātu joslu. Viņiem taisnība, ka tā ir nezāļu audzēšanai. Nesen ceļmalā upes krastā redzēju dzeltenu labības lauku, un ap to visapkārt platā joslā zied puķu spriganes. Tās kā dzīvžogs apņēmis tīrumu. Vai tā ir prātīga saimniekošana! Puķu spriganes jau tā izplatās kā neapturama sērga. […]

Vai Baltijas ceļš aizmirsts?

12:07
23.07.2024
26
J. raksta:

“Visur dzirdu tikai par svētkiem, par Cēsu, Pārgaujas, Vecpiebalgas un citiem. Cēsīs uz svētkiem nezin kāpēc pat uzaicināts Livonijas ordeņa mestra Pletenberga radinieks. Bet kāda tur radniecība, ja pagājis pus gadu tūkstotis, kopš Pletenbergs sēdēja ordeņa pilī Cēsīs. Un nez vai vietējiem iedzīvotājiem bija no tā kāds labums. Taču šoreiz ne par to. Mani pārsteidz, […]

Lielā politika rada bažas

11:05
23.07.2024
15
Lasītāja K. raksta:

“Kad klausos par Amerikas prezidenta priekšvēlēšanu kampaņu un to, ko žurnālisti stāsta par Donaldu Trampu, sajūtas nav labas. Ja ASV tiešām Ukrainai vairs nepalīdzēs vai mazāk palīdzēs cīņā ar iebrucēju, Krievija jutīsies vēl varenāka. Ja sāksies sarunas par kara apturēšanu uz Ukrainai atņemto teritoriju rēķina, kur garantija, ka Krievija līdzīgu taktiku neturpinās citās kaimiņu valstīs? […]

Skujenes pazīšanās zīme - neasfaltēti ceļi

10:54
23.07.2024
14
Autobraucēja raksta:

“Mūsu pagastu, Skujeni, viegli atrast. Šeit nekādas ceļazīmes nav vajadzīgas. Ja sākas neasfaltēts ceļš (Krustakrogs- Skujene), dodieties tik tālāk un būsit Skujenē. Ceļmalās, kur krūmi, samaziniet ātrumu, aiz tiem sekos līkums. Mierīgi braucot, nepārsniedzot ātrumu, nokļūsiet uz asfaltētiem ceļiem un droši varēsiet turpināt ceļu – Skujene beigusies!” ar ironiju saka autobraucēja ar stāžu.

Laiks pļaut zeltslotiņas

10:54
23.07.2024
13
1
Lasītāja G. raksta:

“Gar ceļu no pašām Cēsīm, caur Dukuriem un pamazām līdz Valmierai izplatās invazīvās Kanādas zeltslotiņas. Tagad tās sāk ziedēt, drīz izplatīs pūkainas sēklas, kas nākamgad jau veidos biežākas audzes. Cēsu novada pašvaldība un Latvijas Valsts ceļi ir informēti par situāciju, bet pagaidām invazīvos augus nepļauj, taču gar ceļu ir arī Eiropa nozīmes aizsargājamie biotopi,” uzsver […]

Sludinājumi