Laiku pa laikam dzirdam operatīvo transportlīdzekļu skaļos signālus, kas liecina, ka kaut kur notikusi kārtējā nelaime un kādam nepieciešama palīdzība.
“Druvā” vērsās lasītājs ar interesantu jautājumu – kā operatīvie dienesti izmanto skaņas signālu un vai tiešām tas jādara arī nakts stundās, kad šīs skaņas var iztraucēt miegu. To “Druva”
vaicāja Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes Cēsu iecirkņa priekšniekam Jānim Gobam, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) Vidzemes reģiona brigādes Cēsu daļas komandierim Kasparam Dravantam, kā arī Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta Vidzemes reģionālā centra vadītāja vietniecei Sniedzei Bračkai. Visi uzsver – gaismas un skaņas signāli tiek ieslēgti tikai tādēļ, lai gājēji un autovadītāji laikus pamanītu operatīvā transportlīdzekļa tuvošanos un lai mediķiem, policistiem, glābšanas dienesta vai gāzes avārijas dienesta darbiniekiem pēc iespējas ātrāk būtu iespējams palīdzēt nelaimē nonākušajiem.
J. Goba skaidro: “Noteikumi prasa, lai konkrētās situācijās operatīvais dienests ieslēdz gan skaņas, gan gaismas signālus. Piemēram, ja noticis ceļu satiksmes negadījums ar cietušajiem, uz šo notikumu ar ieslēgtiem skaņas un gaismas signāliem dosies gan policija, gan VUGD, gan Neatliekamā medicīniskā palīdzība. Līdzīgi ir ar citiem gadījumiem, kad cilvēki nokļuvuši nelaimē. Policija skaņas un gaismas signālus ieslēdz, arī uzsākot transportlīdzekļa vajāšanu. Lai apturētu auto, kas nepakļaujas policijas prasībām, policijas darbinieki lieto arī skaļruni, aicinot apstāties.
Noteikumi par gaismas un skaņas signālu lietošanu ir vienādi gan dienā, gan arī naktī. Ja nu kādam rodas bažas, ka, piemēram, policists varētu ieslēgt gaismas un skaņas signālus, lai ātrāk un netraucēti nokļūtu pusdienās vai mājās, varu apgalvot, ka tā tas nav. Visos policijas transportlīdzekļos ir navigācijas sistēmas, kurās tiek fiksēts automašīnas braukšanas ātrums, atrašanās vieta, kā arī tas, vai izmantoti skaņas un gaismas signāli.”
S. Bračka paskaidro, ka arī tautā sauktajiem “ātrajiem”, dodoties sniegt palīdzību, jāieslēdz skaņas un gaismas signāls. Arī braucot no izsaukuma un vedot cilvēku uz slimnīcu, var būt situācijas, kad signāli jāieslēdz. “Tas nav nekas jauns, un ir pierādījies, ka, pateicoties laikus ieslēgtiem skaņas un gaismas signāliem, nokļūšana pie cilvēka, kuram nepieciešama palīdzība, ir ātrāka un arī drošāka, jo citi tuvojošos operatīvo transportlīdzekli ir pamanījuši un devuši tam ceļu,” saka S. Bračka.
K. Dravants piebilst – skaņas un gaismas signāli pievērš apkārtējo uzmanību un tādēļ citi satiksmes dalībnieki, īpaši jau nepārredzamās vietās, krustojumos jau laikus var rīkoties tā, lai ugunsdzēsēju auto tiktu tiem garām bez kavēšanās un traucēkļiem, turklāt – droši.
Lai gan operatīvajiem transportlīdzekļiem notikuma vietā jāierodas pēc iespējas ātrāk, tomēr visiem jāievēro satiksmes noteikumi, nedrīkst apdraudēt satiksmi. Protams, paredzēti konkrēti gadījumi, kad operatīvie transportlīdzekļi drīkst pārkāpt, piemēram, atļauto braukšanas ātrumu, apstāšanās un stāvēšanas aizliegumus un citus noteikumus. Tomēr šādai rīcībai jābūt pamatotai un patiešām nepieciešamai.
J. Goba atzīst, ka autovadītāji un arī gājēji ne vienmēr zina, kas jādara, ja tuvojas operatīvais transportlīdzeklis ar ieslēgtiem skaņas un gaismas signāliem. Ceļu satiksmes noteikumi paredz – ja tuvojas operatīvais transportlīdzeklis ar iedegtu mirgojošu zilu bākuguni un ieslēgtu speciālu skaņas signālu, citiem ceļu satiksmes dalībniekiem jādod tam ceļš. Taču, ja tuvojas transportlīdzeklis ar iedegtu mirgojošu zilu un sarkanu bākuguni un ieslēgtu speciālu skaņas signālu, citiem tajā pašā virzienā braucošo transportlīdzekļu vadītājiem un pretim braucošo transportlīdzekļu vadītājiem jādod tam ceļš, apturot savu transportlīdzekli pie ietves vai uz nomales, vai, ja tā aizņemta,
iespējami tuvāk brauktuves labajai malai. Būtiski – ja tuvojas operatīvais transportlīdzeklis, gājējiem aizliegts iziet uz brauktuves, bet gājējiem, kuri atrodas uz brauktuves, jādod ceļš šim transportlīdzeklim.
Der zināt arī to, ka iedegta mirgojoša oranža bākuguns, ko nereti redzam transportlīdzekļiem ceļu remontu laikā, nedod priekšroku. To lieto, lai pievērstu citu ceļu satiksmes dalībnieku uzmanību un brīdinātu tos par iespējamām briesmām.
Māra Majore – Linē
Komentāri