Mazie un vidējie uzņēmumi vairumā gadījumu velta lielu uzmanību mārketinga jautājumiem kompānijas biznesa mērķu sasniegšanai un konkurētspējas paaugstināšanai, tajā pašā laikā daudzas kompānijas neizmanto mārketingu pilnā mērā, teikts Latvijas Universitātes (LU) doktoranta Sergeja Volvenkina pētījumā.
Volvenkins pētījumā secinājis, ka nepietiekama uzmanība tiek veltīta plānošanas jautājumiem un dažiem mārketinga informācijas analīzes posmiem, piemēram, veicot tirgus analīzi, vairākums mazo un vidējo uzņēmumu informāciju iegūst galvenokārt no plašsaziņas līdzekļiem. Pārējie informācijas avoti tiek izmantoti daudz retāk, piemēram, ekspertu interviju veikšana, informācijas pirkšana no Centrālās statistikas pārvaldes vai specializētajām datubāzēm, nozaru asociāciju datu analīze.
Tāpat aptuveni 43% mazo un vidējo uzņēmumu plāno mārketinga aktivitātes tikai katram projektam, 11% vispār nenodarbojas ar plānošanu, bet 37% plāno gadu uz priekšu, veicot plānu korekcijas līdz ar situācijas mainīšanos. “Ir skaidrs, ka pienācīgā līmeņa plānošanas neesamību var izskaidrot ar sarežģīto ekonomisko situāciju un valdības neparedzamajām darbībām. Bet, manuprāt, šis jautājums arī saistīts ar plānošanas kultūru, kā arī ar neizpratni par to, ka plānošana ir neatņemama sekmīgas kompānijas attīstības daļa,” sacīja Volvenkins.
Pētījums liecina, ka audzi mazie un vidējie uzņēmēji meklē informāciju par konkurentiem plašsaziņas līdzekļos, iegūst informāciju no partneriem, veic konkurentu cenu monitoringu, veic marketinga aktivitāšu monitoringu un veic konkurentu pieejamo finansu datu analīzi. Šie rezultāti liecina, ka vadītāji apzinās šīs aktivitātes nozīmību.
Uzņēmēji arī ļoti nopietni attiecas pret marketinga aktivitāšu efektivitātes analīzi. Vairums kompāniju analizē divus galvenos lielumus, kas ļauj noteikt mārketinga ieguldījumu efektivitāti – pārdošanas datus un mārketinga izdevumus. Mazāk populāra ir mājaslapu apmeklētāju analīze un potenciālo klientu zvanu analīze.
Pētījumā piedalījās 202 mazās un vidējās kompānijas no astoņām lielākajām Latvijas pilsētām. 45% uzņēmumu ir vairāk nekā 15 gadu veci, aptuveni 25% uzņēmumu tika dibināti laika posmā no 1996.gada līdz 2000.gadam. Gandrīz 90% respondentu kompānijā ieņēma vadošos amatus (īpašnieks, algotais kompānijas direktors, mārketinga direktors).
NOZARE.LV
Komentāri