Svētdiena, 13. oktobris
Vārda dienas: Irma, Mirga
casibom jojobet giriş jojobet Casibom holiganbet giriş casibom giriş Casibom casibom casibom giriş CASİBOM holiganbet Casibom Giriş casibom casibom güncel giriş casibom güncel Casibom Casibom holiganbet holiganbet casibom güncel giriş

Noteikumi jālasa arī gājējiem

Druva
23:00
09.10.2007
8

Dienām kļūstot īsākām, aktualizējas jautājums par gājēju drošību uz ceļiem un ielām, jo pēdējos gados pieaug uz ceļiem bojā gājušo skaits. Vai pie tā vainojami paši gājēji vai autovadītāji? Vai uzlabojas autovadītāju braukšanas kultūra? Par šiem un citiem ar satiksmes drošību saistītiem jautājumiem „Druva” uz sarunu aicināja Cēsu rajona policijas pārvaldes ceļu policijas priekšnieku Andri Pāži un

CSDD Cēsu nodaļas vadītāju Andri Milleru.

Gājējus soda arvien biežāk

– Kāda ir mūsu rajona melnā statistika?

A.Pāže: – Mūsu rajonā šogad šajā ailītē vēl nav izdarītas atzīmes. Bet tas nenozīmē, ka jautājumam nav jāpievērš uzmanība. Valstī, salīdzinot ar gadu iepriekš, sodīto gājēju skaits pieaudzis par astoņiem tūkstošiem. Tas skaidrojams ar to, ka gājējiem beidzot pievērsta uzmanība, jo viņi pārkāpj noteikumus ļoti bieži. Varam iziet tūlīt ielās un to redzēsim. Piemēram, luksofori pie dzelzceļa tilta. Gājēji negaida, kad iedegsies zaļā gaisma, bet iet, kad ienāk prātā. To dara gan skolēni, gan skolotāji. Arī citviet gājēji šķērso ielu, nemeklējot gājēju pārejas, bet, kad notiek nelaime, vaino autobraucējus. Šādos gadījumos esmu braucēju pusē, jo gājējiem ir gājēju pārejas, kā tas paredzēts noteikumos.

Diennakts tumšajā laikā ir arī citas problēmas. Ārpus apdzīvotajām vietām gājēji iet pa ceļa nepareizo pusi, nav atstarotāju, un nezin kāpēc viņi uzskata, ka apdzīvotās vietās atstarotājus nevajag vispār. Bet ceļu satiksmes noteikumos skaidri noteikts, ka arī apdzīvotās vietās neapgaismotos ceļu posmos gājējiem nepieciešams atstarotājs. Agrāk tādas prasības nebija, bet tagad arī par to var sodīt. Agrāk, ja notika negadījums pilsētā, vairumā gadījumu vainīgs bija autovadītājs, bet gājēji varēja iet, kā un kur grib. Tagad satiksmes noteikumos gājējiem paredzēta lielāka atbildība.

A.Millers: – Pirms diviem gadiem runāja, ka atstarotājus nevar dabūt, tie ir dārgi. Tagad tie pieejami pasta nodaļās, lielveikalos, benzīntankos, cena no 20 santīmiem līdz pāris latiem. Pie tam, atstarotājus dāvā visdažādākās organizācijas un uzņēmumi, ja parēķinātu, izdalīto atstarotāju skaits, iespējams, pat pārsniegtu iedzīvotāju skaitu valstī.

– Kurš gājējs gan lasa ceļu satiksmes noteikumus?

A.Pāže: – Tur jau tā lieta, viņi ir pārliecināti, ka visur priekšroka. Patiesībā cilvēkiem, pat šķērsojot ielu pa gājēju pāreju, jāpārliecinās, vai transporta līdzeklis apstāsies un palaidīs. Diemžēl gājējiem ir pārliecība, ka mašīnai jāapstājas, jo viņiem taču priekšroka. Jā, mašīna apstāsies, bet varbūt tikai 20 metrus aiz gājēju pārejas ar visām no tā izrietošajām sekām. Pastāv tāds termins kā apstāšanās ceļš un, braucot ar 50 kilometriem stundā, tas ir 30 metri. Gājējiem to vajadzētu ielāgot. Ja nav pārliecības, ka mašīna apstāsies, ieteiktu pastāvēt un pagaidīt.

Cēsīs autovadītāji ir ļoti izaudzināti, gājēji to izmanto pat ļaunprātīgi. Īpaši tas attiecināms uz jauniešiem, kuri piesteidzas pie ielas un tad iet lēnām, izrādīdamies. Bet satiksmes noteikumos noteikts, ka gājēji nedrīkst traucēt satiksmi, arī tā ir sodāma rīcība.

A.Millers: – Problēma ir tā, ka esam pieradinājuši gājējus – viņiem vienmēr taisnība. Kaut vai Cēsīs Vaļņu ielas pāreja pie Vienības laukuma. Tur gājēji šķērso ielu, pat nepaskatoties, vai mašīna varēs apstāties, vai ne. Dažs tā iegrimis sarunā pa mobilo telefonu, ka apkārt notiekošais neeksistē. Ja nebūs savstarpējās cieņas starp gājēju un autovadītāju, var runāt gadiem, nekas nemainīsies.

A.Pāže: – Arī ceļu policija var rīkot akcijas, reidus, ja par šiem jautājumiem nerunās jau ģimenē, nekas neuzlabosies. Labs piemērs, kam biju aculiecinieks. Pie luksofora stāvēja mamma ar dēlēnu pie rokas. Māte gatavojās šķērsot ielu pie sarkanās gaismas, bet puika atteicās to darīt. Mamma mudināja iet, jo esot jāsteidzas, uz ko dēls teica: „Nē, es stāvēšu, kamēr iedegsies zaļā gaisma!” Un māte bija spiesta gaidīt. Nebūtu kopā ar bērnu, viņa būtu pārgājusi pie sarkanā bez jebkādas vainas apziņas. Tātad bērns ir pareizi mācīts.

A.Millers: – Būtu bērns mazāks, māte to būtu pārvilkusi pāri ar varu. Pareizi būtu, ja sabiedrības attieksme būtu audzinoša, ja blakus stāvošais atturētu to, kurš grib šķērsot ielu pie sarkanās gaismas. Nē, mums vajag kādu, kurš stāv tur ar rungu. Nevar taču uz katra krustojuma nolikt policistu vai katram gājējam pielikt kādu klāt, kurš pateiks, ka šajā vietā nedrīkst šķērsot ielu.

Radīti visi priekšnoteikumi, lai jau no mazotnes bērniem mācītu uzvedību uz ielas. Pirmajām divām pamatskolas klasēm ir mācību grāmatas, izstrādāti metodiski norādījumi, mācību filmas, bet jautājums, cik no tā visa skolās izmanto?

CSDD joprojām cīnās ar Izglītības ministriju, lai skolās ieviestu satiksmes noteikumus kā obligāto mācību priekšmetu. Patlaban to mācīšana atkarīga no tā, kādu nozīmi tam piešķir skolas vadība, cik godprātīga ir audzinātāja.

A.Pāže: – Skolotājs neko nepanāks, ja vecāki nemācīs. Taču vecākiem cita prioritāte – kā nopelnīt naudu, bērns paliek otrajā plānā. Ja vecāki mājās bērnam neiemācīs pareizi rīkoties uz ielas, viņu nepasargās ne skola, ne ceļu policija, ne CSDD. Vecākiem vajadzētu saprast, ka viņi saviem bērniem ir paraugs.

– Nāk atmiņā dzirdētais kādā televīzijas pārraidē, kurā vācietim jautāja, ko viņš dara pusnaktī, stāvot pie sarkanā luksofora, ja tuvumā nav nevienas mašīnas. Viņš atbildēja – stāvu un gaidu zaļo!

A.Millers: – Nevajag meklēt tik tālu. Igaunijā ir tieši tāpat. Satiksmes drošībā un braukšanas kultūrā viņi un arī lietuvieši mūs krietni apsteiguši. Tur naktī braukt ir droši, jo ikvienam gājējam ir atstarotājs. Ja ir zīme 90, visi tā arī brauc, neskatoties, vai tas ir mersedess, vai BMV. Mums ātrumu ievēro tikai tad, ja pamana ceļu policijas posteni vai kāds pretimbraucošais pamirkšķina ar uguņiem. Un ja kāds tevi kaimiņu valstīs apdzīs, vari būt drošs, ka tā būs mašīna ar Latvijas numuru.

– Kāpēc tā?

A.Millers: – Manuprāt, mēs ar savu pārprasto demokrātiju esam aizgājuši drusku šķērsām. Kā gribam, tā darām, ja policists aizrādīs, var uzrakstīt sūdzību, ka viņš nepareizi rīkojies.

A.Pāže: – Uz sūdzēšanos cilvēki ir ļoti naski, un dažkārt sūdzības ir tuvu absurdam. Cilvēkam atņem autovadītāja tiesības par braukšanu dzērumā, viņš raksta sūdzību, ka nepiekrīt lēmumam, jo viņam nav skaidrs, ko protokolā nozīmē CSN. Un to raksta autobraucējs ar stāžu, kurš to zina jau sen, turklāt lēmumā ir atrunāts, ka noticis ceļu satiksmes negadījums (turpmāk tekstā CSN). Bet nē – varbūt pasūdzēšos un, kas zina, sods būs vieglāks. Veltas cerības, tā nebūs. Ja esi vainīgs, saņem sodu!

Saskaņotie paziņojumi

– Statistika liecina, ka, lai arī automašīnu skaits pieaug, ceļu policijas reģistrēto negadījumu skaits sarūk. Vai sākuši uzmanīgāk braukt?

A.Pāže: – Nē, vienkārši lielākajā daļā negadījumu tiek sastādīti saskaņotie paziņojumi. Bet ar tiem ir problēma. Vadītājiem būtu vienkāršāk, ja apdrošinātāji darbu darītu pilnvērtīgi, ja, izsniedzot polisi, izskaidrotu, ka saskaņotais paziņojums jāvadā līdzi mašīnā. Jo tagad mani inspektori ik dienu strādā par kurjeriem, nogādājot saskaņotos paziņojumus uz negadījumu vietām, nereti nobraucot pat 500 kilometrus dienā. Bet tajā laikā viņi ir atrauti no tiešo uzdevumu pildīšanas.

A.Millers: – Pirmkārt, apdrošinātāji neiedod saskaņotos paziņojumus, otrkārt, daudzi autovadītāji nemaz nezina, kā šajā gadījumā jārīkojas. Ir vēl viena problēma, proti, arī vainīgajam sava mašīna jāuzrāda apdrošinātājiem. Ja viņš to nedara, cietušais ir zaudētājs.

A.Pāže: – Mēs it kā formalitātes vienkāršojam vadītāja interesēs, bet dzīvē viss nav tik gludi. Apdrošinātāji ievieš saskaņotos paziņojumus, bet, no otras puses, viņiem tas nav izdevīgi. Kad cilvēks piezvana savam aģentam, viņam saka, lai labāk tomēr izsauc ceļu policiju. Jo pēc tam apdrošinātāji varēs dabūt izziņu, ka ceļu policija tiešām bijusi izsaukta, tātad negadījums tiešām bijis. Bet ceļu satiksmes noteikumos ir norma, kas paredz – ja nav cietuši cilvēki, ja trešajai personai nav nodarīti zaudējumi un mašīnas spēj kustēties tālāk, var sastādīt saskaņoto paziņojumu, nesaucot policiju.

Situācija, iespējams, mainīsies, kad ieviesīs sodu par nepamatotu ceļu policijas izsaukšanu. Ja būs jāmaksā par saskaņotā paziņojuma atvešanu, varbūt situācija uzlabosies.

A.Millers: – Ideja par saskaņotajiem paziņojumiem ir laba, bet droši vien uzradās gudrinieki, kuri centās to izmanot savā labā. Ja abas mašīnas nav uzrādītas, nevar pateikt, vai konkrētajā negadījumā bijušas iesaistītas tieši tās. Varbūt ieskrēja kokā, bet raksta, ka saskrējies ar kaimiņa mašīnu.

A.Pāže: – Tik viegli šmaukties nevar, jo apdrošinātājiem ir prasmīgi eksperti, bet ir arī gadījumi, kad taisa fiktīvās avārijas. Tāpēc apdrošinātājiem labāk, ja negadījumā pieaicina ceļu policiju, kas visu fiksē. Braukt prasme un neprasme

– Vai viens no daudzo negadījumu iemesliem nav nepietiekamā jauno autovadītāju sagatavošana autoskolās?

A.Pāže: – Gribētu, lai autoskolās lielāku uzmanību pievērstu ceļu satiksmes noteikumiem, lai kursi būtu ilgāki. Eiropā dažās valstīs tie ilgst gadu, un cilvēki par autovadītāja tiesībām maksā bargu naudu. Tad viņi arī zina šī papīrīša vērtību.

A.Millers: – Latvijā visu regulē konkurence. Neviena autoskola nemāca vairāk par CSDD izstrādāto programmu, lai gan tas būtu ļoti noderīgi. Taču tad kursi būs garāki, bet klienti izvēlēsies autoskolu, kur pie tiesībām var tikt iespējami ātrāk. Cēsu rajonā ir sešas vai septiņas autoskolas, Rīgā to ir vairāk nekā simts, katrai svarīgi piesaistīt iespējami vairāk klientu.

A.Pāže: – Ir autoskolas, kuras arī īsajā termiņā noteikumus un braukšanu iemāca labā līmenī, bet ir tādas, kas darbojas pēc konveijera principa. Jā, cilvēki iezubrās noteikumus, apgūst Valmieras krustojumus, lai neiekritu braukšanā, un tiesības rokā, taču jau nākamajā dienā viņš iekļūst satiksmes negadījumā, jo viss ir aizmirsies, un nāk pie manis uz pārrunām. Kad autovadītājs atnāk un saka: “Es zinu visus noteikumus,” atbildu: “Ja jūs tos zinātu, manā kabinetā nesēdētu!” Nepietiek tikai iegūt vadītāja apliecību, noteikumi ik pa laikam jāatkārto, vismaz pamata situācijas. – Dzirdēts ierosinājums uz lielajiem ceļiem paaugstināt maksimālo braukšanas ātrumu.

A.Millers: – Jautājums, cik no šiem braucējiem, kuri gribētu spiest pedāli grīdā, ir spējīgi savaldīt braucamo avārijas situācijā. Tādā nonākot, visbiežāk viņi nospiež bremžu pedāli, ļaujoties liktenim. Bet šādā situācijā mašīna kļūst nevadāma, un neviens nepadomā, ka, atlaižot bremžu pedāli, varētu izvairīties no negadījumiem, bet skolās jau to laikam nemāca. Tagad izveidota “Drošas braukšanas skola”, tā paredzēta cilvēkiem, kuriem jau ir tiesības, lai mācītos, kā savaldīt mašīnu ekstrēmos apstākļos. Taču to neapmeklē tie, kuriem vajadzētu, jo viņi ir pārliecināti, ka visu māk.

A.Pāže: – Svaigs piemērs par avārijas situācijām. Nesen inspektori aizturēja braucēju, kurš lietus laikā nesās ar ātrumu 172 kilometri stundā! Viņš paskaidrojis, ka steidzies uz bērnudārzu pēc bērna. Viņš nepadomāja, ka bērns bērnudārzā varēja tēti arī nesagaidīt, ka ar savu rīcību viņš apdraud ikvienu satiksmes dalībnieku.

Runājot par ātruma palielināšanu uz ceļiem, jāteic, ka autovadītājiem tāda dīvaina domāšana. Labi, uzliksim zīmi 100 vai 110, vai brauks, ievērojot šo ātrumu? Nekad! Brauks 120 – 140. Tas ir kā apburtais loks.

Lielāko bīstamību pārējo satiksmes dalībnieku drošībai rada jaunieši, kuriem vecāki uzdāvinājuši jaudīgas mašīnas, viņi cenšas izrādīties saviem vienaudžiem. Bet riepu kaucināšana Cēsīs, Vienības laukumā, nav nekāda varonība. Ja esi tāds spicais – aizbrauc uz autotrasi un parādi tur savas prasmes. Ieliec kloķi kādam autosportistam, tad varēsi lepoties. Zīmēties uz ielas nav nekāda māka. Gribu minēt piemēru. Dežurēju Cīrulīšu ielā un jau pa gabalu dzirdēju nākam vienu ar pedāli grīdā. Apturēju. Protams, pie stūres jaunietis ar nesen iegūtām tiesībām, blakus meitene, aizmugurē draugi. Prasu: “Ko jūs gribat pierādīt? To, ka spēcīga mašīna? Bet, ja aiz nākamā līkuma ietrieksies kokā, grāvī vai citādi avarēsi, tad nebūs kam izrādīties. Vai par to esat padomājuši?”

Ja kaut kas notiks, vecāki teiks – kur skatās ceļu policija, kur skatās pārējie, ka nenosargāja manu dēliņu! Šādās reizēs gribas jautāt – kur, vecāki, skatījāties jūs, dāvinot bērnam mašīnu? Tad jūs nedomājāt, ka viņam nav vēl tik daudz prāta, lai ievērotu satiksmes noteikumus un cienītu pārējos satiksmes dalībniekus. Kad vecāki to sapratīs, policijai un satiksmes dalībniekiem būs mierīgāk, arī drūmā statistika uzlabosies.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Sanākt kopā un sazaigot

00:00
13.10.2024
21

Priekuliete Zaiga Cīrule jau vairākus gadus piedalās interesantā notikumā – Latvijas Zaigu salidojumā. “Par Zaigu salidojumu uzzināju nejauši, vārds pa vārdam, caur paziņām, strādājot bērnudārzā. Pirmais mans Zaigu salidojums bija 2011.gadā. Kopā ar vārdamāsām esmu jau trīspadsmit gadus,” atklāj Z.Cīrule un pastāsta par savu pirmo tikšanās reizi ar vārdamāsām. “Izkāpu no automašīnas un devos sasveicināties. […]

Tomāti, tomāti un vēl tomāti

00:00
12.10.2024
36

Anna Ķilla 45 gadus dzīvo Līgatnē, ir savs dārziņš, siltumnīca. “Visu mūžu kaut ko esmu audzējusi. Kad atgriezos no darba Anglijā, izdomāju, ka  gribu, lai man ir simts dažādu tomātu,” smaidot stāsta Anna. Pirms astoņiem gadiem sāka internetā meklēt padomus un sēklas. Pirms diviem gadiem sarīkoja izstādi, kurā līgatnieši varēja apskatīt 120 šķirņu tomātus. Šonedēļ […]

Nemainīgie rudens jautājumi

00:00
11.10.2024
149
1

Līdz ar pirmajām rudens salnām sākusies apkures sezona daudzdzīvokļu namos Namu apsaimniekotāji “CDzP”    ir uzņēmums ar ilgstošu pieredzi, tā vadītājs Ģirts Beikmanis atzīst, ka jautājums par to, kad pieslēgt siltumu, ik rudeni ir nemainīgs domstarpību iemesls dzīvokļu īpašniekiem. “Vieni gatavi pieciest drēgnumu, vilkt biezu džemperi un tīties segās, lai tikai nesāktos apkures sezona. Bet, […]

Izskan dzeja latviešu un ukraiņu valodā

00:00
10.10.2024
49
1

Ik rudeni arī Jaunpiebalgā izskan Dzejas dienas, pulcējoties piebaldzēniem, kuriem dzeja ir dvēseles valoda. Šogad Jaun­piebalgas Kultūras centra Velvju zālē aizvadītajā dzejas vakarā “Atkal šai rudenī…” skanēja dzeja latviešu un ukraiņu valodā. Dzeja, mūzika, dziesmas un skaistais iekārtojums ar rudens ziediem un dārza veltēm radīja ģimenisku un emocionāli siltu noskaņu. Piebaldzēns Jānis Mājenieks jeb Slēģu […]

Skanīga jubileja nākotnei

00:00
09.10.2024
46
1

Koncerta nosaukumā liekot vārdus no Māras Zālītes un Jāņa Lūsēna “Sidraba birzs” – “Es Tevi pazīstu jau sen”-, vecākais Cēsu koris “Vidzeme” skanīgi nosvinēja 80 gadu jubileju. Klausītāju, kuru vidū bija daudzi bijušie koristi, priekam koris bija izvēlējies pazīstamas E. Dārziņa, P. Barisona, R.Paula, S.Mences, J. Jančevska, L.Jēkab­sones un citu komponistu kora dziesmas, tautā populāras, […]

Jāņmuižā 10.oktobrī notiks militārās mācības

14:34
08.10.2024
86

Jāņmuižā, ceturtdien, 10. oktobrī, notiks militārās mācības, ziņo Zemessardze. To laikā iespējama pastiprināta operatīvo dienestu transportlīdzekļu pārvietošanās, militārpersonu klātbūtne, bet būtiski satiksmes ierobežojumi nav plānoti. Mācību laikā tiks lietota mācību munīcija un sprādzienimitācijas līdzekļi, kas rada troksni, bet neapdraud apkārtējo veselību un dzīvību. Uzmanību sabiedriskā transporta lietotājiem! Mācību dienā, 10.oktobrī, A/S “CATA” autobusu pietura “Jāņmuiža” […]

Tautas balss

Pastaigu laikā jāpiesēž

20:28
08.10.2024
17
Pastaigu cienītāja Ē. raksta:

“Mēs, tie, kam patīk pastaigas un kas izmanto lielisko gājēju celiņu no Cēsīm uz Līvu ciematu, ļoti gaidām soliņus. Nav vairs jaunība, vajag pa laikam piesēst, ar autobusu pieturas soliņu ir par maz,” sacīja pastaigu cienītāja Ē.

Neaptveramās zāļu cenas

20:27
08.10.2024
15
7
Seniore raksta:

“Kad klausos, cik maksā zāles, lai ārstētu vai nepieļautu atkārtoties vēzim, mati ceļas stāvus. Grūti saprast, kas tik astronomisks jāiegulda, lai medikamenta deva maksātu tūkstošiem, pat desmitiem un simtiem tūkstošus eiro! Un šausmīgi saprast, ka jāmirst, jo nevari to atļauties, bet valsts nekompensē,” pārdomās dalījās seniore.

Laukos saites ciešākas

20:26
08.10.2024
18
Lasītāja V. raksta:

“Otrdienas “Druvā” izlasīju par senioru biedrībām, kas ražīgi darbojas un gādā par sava vecuma cilvēkiem. Droši vien viens otram vairāk palīdz laukos, kur cits citu pazīst, Cēsīs tas grūtāk. Pilsēta pietiekami liela, apvienot visus vienā organizācijā nav viegli,” sprieda lasītāja V.

Kā vecās filmās

13:10
01.10.2024
31
1
Cēsnieks raksta:

“Notikumi gluži kā senā zinātniskās fantastikas filmā vai romānā. Kos­miskajā stacijā iestrēguši divi ASV astronauti, kuriem vajadzēja tur pavadīt dažās dienas, bet nu jau ir vairākus mēnešus. Un tagad gatavo glābšanas misiju. Saki nu, ka māksla un literatūra nepareģo nākotni,” sprieda cēsnieks.

Lauki kļūst tukšāki

13:10
01.10.2024
47
1
Seniore raksta:

“Laukos paliek arvien mazāk cilvēku, lai kā televīzijā stāsta par jaunajām ģimenēm, kas izvēlas dzīvot viensētās. Daudz vairāk, nekā pārceļas uz pagastiem, no tiem aiziet, to taču var redzēt statistikas datos,” pauda seniore.

Sludinājumi