Laikā, kad degviela kļuvusi dārgāka un nereti par litru benzīna nāks maksāt vairāk par latu, saprotams, ka iedzīvotāji meklē labāko veidu, kā pārvietoties, tērējot pēc iespējas mazāku summu par ceļu. Nereti dzirdēti aicinājumi braukt vienā automašīnā vairākiem kopā, lai taupītu degvielu. Šādu ierosinājumu paudusi arī Statoil degvielas uzpildes stacija.
Degvielas tirgotāji pat veikuši pētījumu, kurā noskaidrots, ka vidēji septiņi no desmit autovadītājiem sastrēgumu laikā Rīgā pārvietojas vienatnē, katrā ceturtajā auto bija divi braucēji, bet tikai četrās no simts automašīnām – trīs vai vairāk braucēju. Kopā saskaitītas bija 2979 automašīnas, no tām 2096 vadītājs bija vienīgais pasažieris. Pētījums šokējis. „Statoil Fuel & Retail Latvia” vadības grupas pārstāvis Artūrs Eglītis pēc pētījuma rezultātiem secina, ka aptuveni 70% autovadītāju būtu iespēja ietaupīt uz degvielas rēķina, ja vien viņiem izdotos atrast ceļabiedrus pa ceļam uz darbu vai citu galamērķi. „Tāpēc, lai motivētu autovadītājus ietaupīt un braukt kopā ar ceļabiedriem, Statoil visā Latvijā īsteno pilotprojektu, nodrošinot lielāku atlaidi degvielai, ja auto ir vairāk nekā viens braucējs,” uzsver A.Eglītis. Akcijas laikā katram autovadītājam, kuram mašīnā būs ceļabiedrs, saņems divu santīmu atlaidi katram degvielas litram, savukārt ja mašīnā kopā būs trīs un vairāk braucēju, tad autovadītājs saņems trīs santīmu atlaidi par katru litru. Šāda akcija mudina autovadītājus meklēt ceļabiedrus.
Protams, ne tikai degvielas uzpildes stacijām ienācis prātā aicināt cilvēkus kooperēties ar kolēģiem un draugiem, lai, kopā braucot, taupītu uz degvielas rēķina. Pēdējā laikā pat izveidoti vairāki interneta portāli, kuri aicina līdzbraucējus dažādos maršrutos pa Latviju, tā taupot degvielu. Populārākie no šāda veida portāliem ir www.paker.lv un www.braucamkopa.com.
Jautājām portāla Paķer.lv idejas autorei Dairai Šteinbergai, kā radusies doma par portāla izveidi. „Atceros, ka pēc Jāņu svinībām ar draugu vēlējāmies tikt mājās no Liepājas uz Rīgu, taču visas autobusa biļetes jau sen bija izpirktas. Zināju, ka internetā ir mājaslapas, kur iespējams pieteikties par ceļabiedru autovadītājiem, taču tas likās pārāk apgrūtinoši. Tajā mirklī arī radās doma par šāda portāla izveidi. Mēs sākām domāt, cik gan parocīgi būtu ieiet ērti pārskatāmā mājaslapā, kur uzreiz atrodams nepieciešamais maršruts,” stāsta D.Šteinberga. Pēc tam, kad idejas koncepts jau bijis gatavs, kopā ar dizaina studiju „Asketic Riga” tapa mājas lapa. Galvenais bija to izveidot maksimāli vienkāršu un saprotamu, kas būtu šoferiem un pasažieriem viegli izmantojama.
Kā atzīst D.Šteinberga, portāls Paķer.lv ir orientēts uz maršrutiem Latvijas mērogā, taču ir plānots, ka nākamais solis būtu pievienot arī braucienus ārpus Latvijas robežām.
Līdzīgs koncepts izveidots arī vairākās sociālā tīkla draugiem.lv domubiedru grupās. Viena no tādām ir arī „Cēsis Rīga”, kuru ir iemīļojuši daudzi cēsnieki. Ieejot domubiedru grupā, redzama pamatīga aktivitāte, jo ceļabiedru meklētāji paziņojumus pievieno katru dienu. Iespējams izvēlēties braukšanai piemērotāko laiku, kā arī summu, ko šoferis vēlas saņemt par ceļu. Katrā ziņā biļetes cena autobusā ir krietni dārgāka.
Viena no aktīvām domubiedru grupas lietotājām ir cēsniece Vineta Markitāne, kura regulāri pievieno piedāvājumu maršrutam „Cēsis – Rīga – Cēsis”. „Šo iespēju izmantoju regulāri, gandrīz katru reizi, kad dodos uz Siguldu vai Rīgu. Man katru nedēļu ir kursi Rīgā, uz kuriem, protams, ir ērtāk ir braukt ar mašīnu, taču ne vienmēr izdevīgāk. Šī iemesla dēļ izmantoju iespēju paņemt ceļabiedrus. Šādi arī neesmu atkarīga no sabiedriskā transporta. Jāsaka, ka ļoti bieži arī izdodas atrast jautrus, pozitīvus ceļabiedrus, kas sniedz iespēju ne tikai ietaupīt naudu par degvielu, bet arī ir jautra kompānija. Un varu teikt- ja man
nebūtu auto, tad es noteikti izvēlētos meklēt internetā kādu, ar ko braukt kopā, nevis izmantotu sabiedrisko transportu,” stāsta Vineta.
Jāatzīst gan, ka biežākie šādu pakalpojumu izmantotāji ir studenti, taču netrūkst arī cilvēku gados, kuri savus piedāvājumus – paķert kādu līdzbraucēju – ievieto internetā katru dienu un ir priecīgi par iespēju ietaupīt uz degvielas rēķina.
Savukārt AS „CATA” izpilddirektors Andris Malkavs ir sašutis par šādu situāciju, kad cilvēki internetā piedāvā par maksu veikt pārvadāšanas pakalpojumus. „Šāda rīcība ir likumdošanas neievērošana, jo neviens jau to bez atlīdzības nedara. Taču, ja cilvēki piedāvā šādu pakalpojumu, tam jābūt licencētam, jābūt kases aparātam, jāmaksā nodokļi. Cilvēkus, kas ar to nodarbojas, būtu jāsauc pie atbildības. Mēs jau vienu brīdi cīnījāmies ar šādiem braucējiem, taču nu viņu uzradies vēl vairāk. Cēsu pusē vēl šādu braucēju nav tik daudz, kā tas ir, piemēram, Liepājā, Bauskā, jo tur sabiedriskās satiksmes reisi nav tik bieži, taču arī šeit tā ir problēma,” stāsta A.Malkavs. Viņš arī uzsver, ka Satiksmes ministrijai tiek gatavots ziņojums par situāciju Cēsīs saistībā ar braucējiem, kas par maksu aicina līdzbraucējus, lai šādu situāciju novērstu.
Kopumā, novērtējot situāciju, gan jāsaka, ka šādus braucējus apturēt būtu sarežģīti, jo laikā, kad benzīna cenas cēlušās, kā arī sabiedriskā transporta biļetes cena palielinājusies, cilvēki aizvien meklēs iespēju, kā pārvietoties, tērējot pēc iespējas mazāk.
Zane Ieviņa
Komentāri