SIA „Kalna Rauduvītes” pastāv un darbojas kokapstrādes nozarē jau 15 gadus. Līdz nesenai pagātnei tās pamatdarbības veids bija kokzāģēšana, taču šobrīd uzņēmums ir pārprofilējies un baļķu zāģēšanu izbeidzis. “Sapratām, ka cīņa ar lielajām zāģētavām, kurās ir ārzemju kapitāls, būs pārāk nevienlīdzīga. Zāģēšana lai paliek lielo spēlētāju rokās, mēs vēlamies attīstīt to produktu ražošanu, kur, iepērkot kvalitatīvu materiālu, mēs spējam saražot jau specifisku galaproduktu. Esam pārliecināti, ka pārmaiņas ir veiktas laikus, tagad to darīt jau būtu par vēlu,” par izvēli stāsta uzņēmuma direktors Agris Ruks.
SIA “Kalna Rauduvītes” pamatprodukti ir ēvelēti kokmateriāli, koka kāpnes, koka paneļi mājām, jumta kopnes un briketes. Ēvelētie kokmateriāli – tie ir dažādu profilu apšuvuma dēļi, karkasa, grīdas un terases dēļi. „Latvijas tirgū šai produktu grupai pieprasījums ir, bet neliels, salīdzinot ar uzņēmuma ražošanas jaudām, tāpēc lielākā daļa produkcijas tiek eksportēta. Tomēr arī eksporta tirgū konkurēt kļūst arvien grūtāk.
Ziema šogad bija ļoti silta un mežizstrādātājiem apgrūtināta baļķu izvešana no mežiem, tādēļ radās izejvielu deficīts. Strauji cēlās apaļkoka cenas, kas, protams, ietekmēja zāģmateriālu cenu. Augot izmaksām, arvien grūtāk ir vienoties par eksporta realizācijas cenu,” domās dalās Agris Ruks.
Uzņēmumā pirms gada tika izveidota galdniecība koka kāpņu ražošanai. Katras kāpnes tiek projektētas individuāli – atbilstoši klienta vēlmēm un vajadzīgajiem izmēriem. Projektēšana notiek datorā ar speciāli tam radītas programmas „Wagemeyer” palīdzību. Arī pašu kāpņu izgatavošana notiek ar datora vadītu darbgaldu, kurš izmanto „Wagemeyer” . Tas nodrošina augstu darba ražīgumu un izstrādājumu precizitāti.
„Augstas pievienotās vērības produktu ražošana saistīta arī ar kvalificētu darbinieku piesaistīšanu. Protams, kā jau daudziem ražotājiem, arī mums viņu trūkst. Kopš jaunā gada ar sludinājumu palīdzību esam meklējuši galdnieku kāpņu ražošanai, taču atsaucība ir minimāla. Veidojas klientu rinda, palielinās pasūtījumu izpildīšanas termiņi. Gribam izmantot iespēju avīzē vēlreiz uzrunāt galdniekus Cēsīs un apkaimē. Aicinām pie sevis gan profesionālus amata pratējus, gan Cēsu arodvidusskolas audzēkņus, kuri meklē prakses vietas. Cenšamies būt labs un godprātīgs darba devējs,” stāsta firmas direktors.
Pagājušā gada decembrī ekspluatācijā nodotās jaunās ražošanas telpas ir plašas, siltas un nodrošina strādājošajiem labus darba apstākļus. Tajās ir izvietota koka paneļu māju ražotne un jumta kopņu ražošanas darbgalds.
„Koka paneļu mājas Latvijā pagaidām nav ļoti populāras, lai gan situācija sāk mainīties. Cilvēki apzinās, ka koka paneļu ēka ir mūsdienīga un ekonomiski pamatota izvēle. Ražojot mājas konstrukcijas rūpnīcā, ne būvlaukumā, ir nodrošināta gan konstrukcijās izmantoto materiālu kvalitāte, gan tiek ekonomēts celtniecības laiks, kas mūsdienās ir ļoti būtiski,” stāsta klientu apkalpošanas vadītāja Daira Kiļupe. Uzņēmums piedāvā būvēt māju vai nu pēc klienta individuāla projekta, vai vienu no diviem tipveida māju projektiem – mazai un lielākai ģimenei. Projektu izstrādājuši arhitekti no arhitektu darbnīcas „Marta Saule”, nezinātājiem gribam piebilst, ka tie ir Cēsu speciālisti. “Māju var piemērot lielākas vai mazākas ģimenes vajadzībām. Tā var būt ar nojumi, šķūnīti vai pirtiņu,” stāsta Daira Kiļupe un piebilst, ka par mājām interese ir, bet firma spēj ražot vairāk, arī šai produkcijai tiek meklēts noiets citās valstīs. “Jābalansē starp vietējo tirgu un eksportu.”
Jumta kopnes ir pats jaunākais produkts, kurš tiek piedāvāts tikai vietējam tirgum. Piesaistot ES līdzfinansējumu, iegādāta moderna kopņu ražošanas prese. Arī kopnes tiek projektētas ar speciālas datorprogrammas palīdzību, kura ņem vērā katrā konkrētā gadījumā nepieciešamās konstrukciju slodzes, izvēlas piemērotāko kokmateriālu un metāla naglu plašu stiprinājumu. Rūpnīcā saražotās jumta kopnes piegādā būvlaukumā, tās gatavas tūlītējai montāžai.
Uzņēmumā tiek domāts ne tikai par ražošanu un strādājošajiem, bet arī par klientiem. Pagājušajā rudenī radīts jauns amats – klientu apkalpošanas vadītājs. “Sapratām, ka, vēršot uzmanību uz vietējo tirgu un uzsākot vairāku jaunu produktu ražošanu, ir nepieciešams skatīt klienta apkalpošanu kā atsevišķu procesu un sakārtot to. Mēs mēģinām klientu apkalpot pēc labākās sirdsapziņas, veltot maksimālu uzmanību katram un meklējot abpusēji labāko risinājumu ,” stāsta Daira Kiļupe un piebilst, ka firmai apmierināts klients ir pati būtiskākā reklāma.
“Cilvēkiem ir nepieciešams tas, ko ražojam,” pārliecināts Agris Ruks un atzīst, ka ražotājiem visu laiku jādomā par attīstību. Atpalikt nedrīkst.
Komentāri