Trešdiena, 19. novembris
Vārda dienas: Elizabete, Liza, Līze, Betija

Jauns skatījums Cēsu pilsētas transporta shēmā

Druva
16:10
22.05.2014
59
Jauns Skatijums Ceesu Pilsetas Sheemaa

Par Cēsu sarežģīto transporta shēmu zina visā valstī, tāpēc pašvaldība apņēmusies situāciju mainīt. Talkā aicināts cēsnieks, arhitekts Toms Kokins, kurš vairākus mēnešus strādāja pie sava pilsētas transporta shēmas redzējuma, kas domes sēdē tika prezentēts deputātiem.

“Druvai” T. Kokins pastāstīja, ka pie shēmas strādājis vairākus mēnešus, bet

idejas par nepieciešamajām pārmaiņām domās raisījušās jau krietni senāk: “Esmu vērojis, skatījies, domājis, ko mainīt, kā tas notiek arī citviet Latvijā un pasaulē.”

Sākot prezentāciju, T. Kokins atgādināja, ka no iebraucējiem par pilsētas transporta shēmu dzirdēts daudz dažādu pārmetumu, tostarp to, ka viegli iebraukt, bet grūti izbraukt. Iebraucēji zinot, ka kaut kur pilsētas vidū ir vecpilsēta, bet nezina, kā tur nokļūt.

Šīs problēmas risināšanai arhitekts piedāvā izveidot tā saukto Vecpilsētas loku, ko veidotu trīs ielas: Vaļņu, Lenču un Palasta iela: “Šajās ielās jāveido vienvirziena kustība. Vaļņu ielā tā jau darbojas, atliek tikai to ieviest abās pārējās ielās. Lenču ielā tā būtu posmā no Vienības laukuma līdz Palasta ielai, arī kustības virziens būtu šāds. Tāpat Palasta ielā līdz Gaujas ielai būtu vienvirziena satiksme. Izvietojot šajā lokā skaidru un vienotu norāžu shēmu, ikviens iebraucējs varētu nokļūt pie tā objekta, kur iecerējis.”

Pēc T. Kokina teiktā, šāds risinājums dotu vairākus ieguvumus. Pirmām kārtām šajās ielās varētu izveidot speciālas velo joslas, būtu iespējams ierīkot papildu autostāvvietas, kuru trūkums vasarā ir īpaši izjūtams. Šajā lokā braukšanas ātrumu varētu noteikt 30 kilometri stundā. Ielās būtu mazāka satiksmes intensitāte, tādējādi tā būtu drošāka vide gājējiem.

“Saprotu, ka daļa autovadītāju šo risinājumu uztvers negatīvi, jo ikvienas pārmaiņas grūti pieņemt, taču kopumā pilsētai šis risinājums dodu daudz vairāk pozitīvā,” atzina T. Kokins.

Viņa redzējums neaprobežojas tikai ar vecpilsētu, bet uz visu pilsētas centrālo daļu. Viņaprāt, ielas var iedalīt pozitīvajās un negatīvajās. To izvērtējot, ņemti vērā faktori, kas tajās veicina vai neveicina uzņēmējdarbību, uzlabo vai pasliktina dzīves kvalitāti. Pie negatīvajām tendencēm nosauktas šaurās ietves, satiksme pret kalnu, autostāvvietu trūkums. Kā pozitīvais piemērs – Rīgas iela, kas ir pietiekami plata, tās vienā malā ir autostāvvietas, ielā noteikts pazemināts braukšanas ātrums, kas ir labvēlīgi gājējiem. Pozitīvais faktors, kas veicina attīstību, ir nepārtrauktā apbūve, ielā izteikts galamērķis, kas veicina gājēju pārvietošanos.

Lai pilsētas centru padarītu gājējiem, tūristiem interesantāku, T. Kokins rosina veidot tā sauk- to “Cēsu mugurkaulu”, kas savienotu četrus laukumus: Stacijas, Vienības, Rožu un Līvu laukumu: “Savienojot šīs pilsētas daļas, mēs rosinātu cilvēkus pārvietoties pa centru. Šie laukumi varētu būt kā savdabīgi attīstības centri. Jādomā, kā šim mugurkaulam piešķirt vienotu vizuālo valodu, kas rosinātu izstaigāt šo maršrutu.”

Vērtējot ielu noslogojumu, T. Kokins izmantojis sniega faktoru. Proti, laikā, kad uzsnieg sniegs, lieliski redzams, kā ielu, krustojumu, laukumu izmanto transports. Auto braukšanas trajektorijas parāda, cik daudz braucamās daļas transporta līdzekļiem nepieciešams. Tas fiksēts arī fotogrāfijās, kas tika demonstrētas prezentācijā. Tajās uzskatāmi redzams, ka, piemēram, Palasta iela izmantota pilnībā, bet Raiņa ielā posmā no Noliktavas ielas līdz veikalam “Globuss” apmēram puse braucamās daļas netiek izmantota.

“Raiņa ielā autotransportam atvēlēts pārāk daudz,” norāda T. Kokins. “Varētu domāt par braucamās daļas sašaurināšanu, jo iela pārāk plata, tātad nedraudzīga gājējiem. Veicot rekonstrukciju, ielā varētu ierīkot atsevišķu velojoslu, apstādījumus, kas ielai ļautu pārtapt par Raiņa bulvāri. Tas piedotu ielai tīkamāku izskatu, jo šobrīd tā ar rūpniecisko apbūvi, garāžu kompleksu neatstāj pozitīvu iespaidu. Te iespēju daudz, pie tam ielas sašaurināšana ļautu ietaupīt uz uzturēšanas darbu rēķina.”

Piebalgas un Raiņa ielas krustojumā piedāvā atteikties no luksoforiem, izveidojot rotācijas apli, labāko risinājumu bīstamos krustojumos. Līdzīgas pārmaiņas piedāvā arī Lenču – Festivāla ielas krustojumā, kā arī pie degvielas uzpildes stacijas “Neste”. Šajā vietā krustojuma centru

plānots novirzīt uz stacijas pusi, lai mašīnām, kas brauks augšup pa Dzintara ielu, nav jāstāv lielā slīpumā.

T.Kokins norādīja, ka ielu infrastruktūrā nav sīkumu, jāpiedomā pie visa: “Ielas, laukumi ar izskatu var kļūt par tūristu galamērķi, tādi piemēri ir. Arī apgaismojums var radīt īpašo identitāti. Tikai jāmeklē kāds, tikai Cēsīm raksturīgs,

risinājums, piemēram, ceļa stabiņi. Vecajās fotogrāfijās redzams, ka Cēsīs tie bijuši daudzviet, pat Vienības laukumā. Pie šī risinājuma varētu atgriezties, veidojot Cēsīm raksturīgus ceļa stabiņus, kas piesaistītu uzmanību. Vienības laukumā varētu uzstādīt pārvietojamus stabiņus, lai tos varētu arī novākt un laukums kalpotu, kā ceremoniju vieta pasākumos. Vienības laukums jāpadara interesantāks, jo transportam nepieciešama neliela tā daļa, lielākā platība paliek neizmantota, to varētu

dažādi apdzīvot.”

T. Kokins demonstrēja piemērus no pasaules pilsētām, kā ar inovatīviem, pārsteidzošiem risinājumiem iespējams pārveidot ielas.

Jaunais redzējums pilsētas transporta shēmas uzlabošanā guva deputātu atzinību, tagad atliek vien cerēt, ka ieceres nepaliks tikai uz papīra, bet kļūs par realitāti, ļaujot Cēsis padarīt iebraucējiem saprotamākas un draudzīgākas.

Jānis Gabrāns

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Pie piemiņas vietas plīvo karogs

00:00
19.11.2025
11

Brīvības cīņu pirmajā kaujas vietā, Vidzemes šosejas 79. kilometrā pie Vāverkroga, plīvo sarkanbaltsarkanais karogs. Tas ne tikai piesaista garāmbraucējus, bet arī atgādina par Latvijas ceļu, aizstāvot savu valsti. Te pirms septiņiem gadiem atklāja pieminekli. “Toreiz tika runāts, ka pie pieminekļa plīvos Latvijas karogs. Bieži braucu garām, aizvien nav. Tad arī nolēmu to sarūpēt,” saka kaivēnietis […]

Svinam Latvijas 107. gadadienu ar lepnumu par savu valsti!

00:00
18.11.2025
25

Kāpēc man dziedāt svešu dziesmu?Jau sen šo zemi bērzu zemi sauc,Pie mājas pelēks akmens klaudz.Jau sen te jumtā stārķa dziesma skan.Un svēta, dārga tā ir man. Kāpēc man dziedāt svešu dziesmu,Kur citas skaņas skan un citu domu rod?Kāpēc man dziedāt svešu dziesmu?Man tuva tā, ko dzimtā zeme dod. Jau sen šo zemi – dziesmu zemi […]

Skanīgi, patriotiski un vīrišķīgi

00:01
17.11.2025
33

Jaunpiebalgā Lāčplēša dienā un Valsts svētku koncertā dzied zēnu un vīru koris. Dziedātājus rudenī kopā aicina diriģente Aija Sila, tiek mēģināts klātienē un neklātienē, lai dziesmas izskanētu svinīgi un plaši. Lāčplēša dienā jaunpiebaldzēni lāpu gājienā dodas pie pieminekļa brīvības cīņās kritušajiem, pēc tam Jaunpiebalgas Svētā Toma evaņģēliski luteriskajā baznīcā notiek koncerts, kur plecu pie pleca […]

Paaudzēm vajag satikties. Ik svētdienu un arī svētkos

00:00
17.11.2025
224

Priekuliešu Daces un Alfrēda Jurciņu ikdienu piepilda prieks par bērniem, mazbērniem un dzīvi savā valstī, Latvijā. Atmiņas par dzimtā pārdzīvoto, par padomju gadu represijām sevī nes klusi. Sarunā ar “Druvu” izskan spēcīga apziņa par latvisko identitāti, par ģimenes vērtībām. Gan Latvijas Poli­tiski represēto apvienības Cēsu biedrības bijušās priekšsēdētājas Daces Jurciņas, gan vīra Alfrēda dzimtu un […]

No skolas par senioru namu

00:00
16.11.2025
100
1

Novembra ieskaņā daudzu interesentu – bijušo audzēkņu, citu vietējo iedzīvotāju, dažādu iestāžu darbinieku – klātbūtnē tika atvērts un izrādīts jaunais senioru nams “Piebalga”, kas tapis bijušās Piebalgas skolas ēkā. Atvēršanas brīdis ir ļoti simbolisks, jo pirms 154 gadiem novembrī šajās telpās tika atvērta skola, sacīja Jaunpie­balgas apvienības pārvaldes vadītāja Dace Bišere-Valdemiere: “Va­ram būt lepni, ka […]

Vienmēr būs, ko atklāt

00:00
15.11.2025
52

Āraišu ezerpils arheoloģiskajā parkā rudens ir laiks atskatam uz paveikto un brīdis domām par jauniem plāniem. Trešo rudeni zinātniskajā pēcpusdienā vēsturnieki, arhe­ologi, muzeologi pavēra kādu    Āraišu pagātnes lappusi, gan izzināto, gan vēl pētāmo. Šī rudens zinātnes pēcpusdiena bija veltīta arheologam, Āraišu ezerpils pētītājam un    augšāmcēlējam Jānim Apalam, viņa mūža darbam – arheoloģiskā parka […]

Tautas balss

Skatītājam sarežģīti

09:19
17.11.2025
33
Teātra cienītāja K. raksta:

“Apmeklēju Cēsu novada amatierteātru skati. Priecājos par daudzveidīgajiem kolektīviem, interesantajiem iestudējumiem. Mūsu tautā tiešām ir daudz talantu: gan uzvedumu autori, gan režisori, gan aktieri savu darbu dara ar aizrautību un azartu. Bet tomēr viena iebilde par to, kur notika skates izrādes. Pro­tams, labi, ka tās skatāmas novada attālākajos pagastos, bet, no otras puses, Cēsis tomēr […]

Pilsētai vajag jaunu svētku rotu

09:29
14.11.2025
27
Seniore raksta:

“Nauda jātaupa, skaidrs, bet gribētos gan, lai Cēsīs beidzot būtu kaut kas jauns valsts svētku noformējumā. Nezin cik gadu Vienības laukumā redzams viens un tas pats. Savukārt karogi ap laukumu jau sen neliek domāt par svētkiem, tie kļuvusi par ikdienas daļu. Domāju, daudzi cēsnieki uz 18.novembri gribētu redzēt krāšņāku pilsētu,” sprieda seniore.

Par maz informācijas

09:28
13.11.2025
26
1
Cēsniece J. raksta:

“Izlasīju par Cēsu pilsētas padomes sēdi.Būtu zinājusi, ka tāda notiek, būtu aizgājusi. Informācijas par to vai nu nebija, vai bija par maz, lai cilvēks, kurš ikdienā neseko visiem notikumiem pilsētā, to pamanītu. Ja nevar citādi, var taču izlikt afišas, garāmejot tās cilvēks ierauga. Feisbuks taču visiem nepaziņo, ja neesi īstajā “burbulī”, vēsts pie tevis neatnāks,” […]

Kam piederēs teritorija pie Raiskuma ezera

09:28
13.11.2025
36
Pārgaujas apvienības iedzīvotāja raksta:

“Gaidām, kad kāds pateiks, kas notiks ar pašvaldības zemi Raiskuma krastā. Vai to mainīs pret privātīpašumu pie Cēsu pilsētas stadiona? Ezermala gan bijusi nomā, bet nomnieks vienmēr ļāvis izmantot teritoriju ikvienam, tā bija apkaimes iedzīvotājiem pieeja ezeram, atpūtas vieta. Kāpēc cēsnieku intereses par vienu zemes pleķīti ir pirmajā vietā? Vai pilsētas stadionam ir kādi lieli […]

Medijam ir spēks

09:27
12.11.2025
21
Lasītājs raksta:

“Pērn un šī gada sākumā zvanīju “Druvai” par to, cik sliktā stāvoklī ir Liepas dzelz­ceļa pārbrauktuve. Šovasar beidzot to salaboja. Domāju, savs nopelns tajā ir arī avīzei. Paldies!” pauda lasītājs.

Sludinājumi