Trešdiena, 12. februāris
Vārda dienas: Karlīna, Līna

Jauns skatījums Cēsu pilsētas transporta shēmā

Druva
16:10
22.05.2014
21
Jauns Skatijums Ceesu Pilsetas Sheemaa

Par Cēsu sarežģīto transporta shēmu zina visā valstī, tāpēc pašvaldība apņēmusies situāciju mainīt. Talkā aicināts cēsnieks, arhitekts Toms Kokins, kurš vairākus mēnešus strādāja pie sava pilsētas transporta shēmas redzējuma, kas domes sēdē tika prezentēts deputātiem.

“Druvai” T. Kokins pastāstīja, ka pie shēmas strādājis vairākus mēnešus, bet

idejas par nepieciešamajām pārmaiņām domās raisījušās jau krietni senāk: “Esmu vērojis, skatījies, domājis, ko mainīt, kā tas notiek arī citviet Latvijā un pasaulē.”

Sākot prezentāciju, T. Kokins atgādināja, ka no iebraucējiem par pilsētas transporta shēmu dzirdēts daudz dažādu pārmetumu, tostarp to, ka viegli iebraukt, bet grūti izbraukt. Iebraucēji zinot, ka kaut kur pilsētas vidū ir vecpilsēta, bet nezina, kā tur nokļūt.

Šīs problēmas risināšanai arhitekts piedāvā izveidot tā saukto Vecpilsētas loku, ko veidotu trīs ielas: Vaļņu, Lenču un Palasta iela: “Šajās ielās jāveido vienvirziena kustība. Vaļņu ielā tā jau darbojas, atliek tikai to ieviest abās pārējās ielās. Lenču ielā tā būtu posmā no Vienības laukuma līdz Palasta ielai, arī kustības virziens būtu šāds. Tāpat Palasta ielā līdz Gaujas ielai būtu vienvirziena satiksme. Izvietojot šajā lokā skaidru un vienotu norāžu shēmu, ikviens iebraucējs varētu nokļūt pie tā objekta, kur iecerējis.”

Pēc T. Kokina teiktā, šāds risinājums dotu vairākus ieguvumus. Pirmām kārtām šajās ielās varētu izveidot speciālas velo joslas, būtu iespējams ierīkot papildu autostāvvietas, kuru trūkums vasarā ir īpaši izjūtams. Šajā lokā braukšanas ātrumu varētu noteikt 30 kilometri stundā. Ielās būtu mazāka satiksmes intensitāte, tādējādi tā būtu drošāka vide gājējiem.

“Saprotu, ka daļa autovadītāju šo risinājumu uztvers negatīvi, jo ikvienas pārmaiņas grūti pieņemt, taču kopumā pilsētai šis risinājums dodu daudz vairāk pozitīvā,” atzina T. Kokins.

Viņa redzējums neaprobežojas tikai ar vecpilsētu, bet uz visu pilsētas centrālo daļu. Viņaprāt, ielas var iedalīt pozitīvajās un negatīvajās. To izvērtējot, ņemti vērā faktori, kas tajās veicina vai neveicina uzņēmējdarbību, uzlabo vai pasliktina dzīves kvalitāti. Pie negatīvajām tendencēm nosauktas šaurās ietves, satiksme pret kalnu, autostāvvietu trūkums. Kā pozitīvais piemērs – Rīgas iela, kas ir pietiekami plata, tās vienā malā ir autostāvvietas, ielā noteikts pazemināts braukšanas ātrums, kas ir labvēlīgi gājējiem. Pozitīvais faktors, kas veicina attīstību, ir nepārtrauktā apbūve, ielā izteikts galamērķis, kas veicina gājēju pārvietošanos.

Lai pilsētas centru padarītu gājējiem, tūristiem interesantāku, T. Kokins rosina veidot tā sauk- to “Cēsu mugurkaulu”, kas savienotu četrus laukumus: Stacijas, Vienības, Rožu un Līvu laukumu: “Savienojot šīs pilsētas daļas, mēs rosinātu cilvēkus pārvietoties pa centru. Šie laukumi varētu būt kā savdabīgi attīstības centri. Jādomā, kā šim mugurkaulam piešķirt vienotu vizuālo valodu, kas rosinātu izstaigāt šo maršrutu.”

Vērtējot ielu noslogojumu, T. Kokins izmantojis sniega faktoru. Proti, laikā, kad uzsnieg sniegs, lieliski redzams, kā ielu, krustojumu, laukumu izmanto transports. Auto braukšanas trajektorijas parāda, cik daudz braucamās daļas transporta līdzekļiem nepieciešams. Tas fiksēts arī fotogrāfijās, kas tika demonstrētas prezentācijā. Tajās uzskatāmi redzams, ka, piemēram, Palasta iela izmantota pilnībā, bet Raiņa ielā posmā no Noliktavas ielas līdz veikalam “Globuss” apmēram puse braucamās daļas netiek izmantota.

“Raiņa ielā autotransportam atvēlēts pārāk daudz,” norāda T. Kokins. “Varētu domāt par braucamās daļas sašaurināšanu, jo iela pārāk plata, tātad nedraudzīga gājējiem. Veicot rekonstrukciju, ielā varētu ierīkot atsevišķu velojoslu, apstādījumus, kas ielai ļautu pārtapt par Raiņa bulvāri. Tas piedotu ielai tīkamāku izskatu, jo šobrīd tā ar rūpniecisko apbūvi, garāžu kompleksu neatstāj pozitīvu iespaidu. Te iespēju daudz, pie tam ielas sašaurināšana ļautu ietaupīt uz uzturēšanas darbu rēķina.”

Piebalgas un Raiņa ielas krustojumā piedāvā atteikties no luksoforiem, izveidojot rotācijas apli, labāko risinājumu bīstamos krustojumos. Līdzīgas pārmaiņas piedāvā arī Lenču – Festivāla ielas krustojumā, kā arī pie degvielas uzpildes stacijas “Neste”. Šajā vietā krustojuma centru

plānots novirzīt uz stacijas pusi, lai mašīnām, kas brauks augšup pa Dzintara ielu, nav jāstāv lielā slīpumā.

T.Kokins norādīja, ka ielu infrastruktūrā nav sīkumu, jāpiedomā pie visa: “Ielas, laukumi ar izskatu var kļūt par tūristu galamērķi, tādi piemēri ir. Arī apgaismojums var radīt īpašo identitāti. Tikai jāmeklē kāds, tikai Cēsīm raksturīgs,

risinājums, piemēram, ceļa stabiņi. Vecajās fotogrāfijās redzams, ka Cēsīs tie bijuši daudzviet, pat Vienības laukumā. Pie šī risinājuma varētu atgriezties, veidojot Cēsīm raksturīgus ceļa stabiņus, kas piesaistītu uzmanību. Vienības laukumā varētu uzstādīt pārvietojamus stabiņus, lai tos varētu arī novākt un laukums kalpotu, kā ceremoniju vieta pasākumos. Vienības laukums jāpadara interesantāks, jo transportam nepieciešama neliela tā daļa, lielākā platība paliek neizmantota, to varētu

dažādi apdzīvot.”

T. Kokins demonstrēja piemērus no pasaules pilsētām, kā ar inovatīviem, pārsteidzošiem risinājumiem iespējams pārveidot ielas.

Jaunais redzējums pilsētas transporta shēmas uzlabošanā guva deputātu atzinību, tagad atliek vien cerēt, ka ieceres nepaliks tikai uz papīra, bet kļūs par realitāti, ļaujot Cēsis padarīt iebraucējiem saprotamākas un draudzīgākas.

Jānis Gabrāns

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Izstāde pārdomām par dzīvi un ne tikai

00:00
12.02.2025
24
1

Cēsu muzejā, Jaunās pils 4. stāva Izstāžu zālē, apskatāma Polijas mākslinieces Lauras Makabresku fotogrāfiju izstāde “Mierinājums”. “Kas man ir mierinājums? Tā ir tuvība, ieklausīšanās klusumā, skaistuma un cerības dāvana, lūgšana par kādu, ko es bieži vien pat nepazīstu, bet dziļi ticu, ka kādu dienu mēs iepazīsimies. Šis mierinājums nerastos, ja es pati to vispirms nebūtu […]

Atdzimusi vēsturiskā Ieriķu stacijas ēka

00:00
11.02.2025
87
1

Ilgi gaidītu un skaistu brīdi aizvadītajā piektdienā piedzīvoja Ieriķu un apkārtnes iedzīvotāji. Vēsturiskā stacijas ēka, kas ilgāku laiku bija atstāta pamestībā un laika zoba pamatīgi apgrauzta, nu ir atdzimusi košā, gaišā, mūsdienīgā veidolā un    kļūs par vietējās kopienas kultūras un sabiedrisko aktivitāšu norises vietu. Kā pastāstīja Amatas pārvaldes vadītāja un galvenā šī projekta virzītāja […]

Nepaļauties tikai uz stārķi

00:00
10.02.2025
76
2

Cēsu novadā pērn reģistrēts 241 jaundzimušais un 523 miršanas gadījumi Statistikas dati, kas apkopoti Cēsu novada Dzimtsarakstu nodaļā, izteiksmīgi raksturo demogrāfisko situāciju kopumā valstī. Ejam mazumā, turklāt strauji. Cēsu novadā pērn reģistrēts 241 jaundzimušais un 523 miršanas gadījumi. Dzimtsarakstu nodaļas vadītāja Iveta Gabrāne piebilst, ka salīdzinājumā ar 2023. gadu, reģistrēto jaundzimušo skaits samazinājies par 43. […]

Vai to tiešām katrs ezis var…

00:00
09.02.2025
54

Latvieši nav tie, kas ikdienā dižojas, bet ir reizes, kad kaimiņiem jāparāda un pašiem sev jāpierāda, ka diženums nekur tālu nav jāmeklē. To apliecina Cēsu Izstāžu namā apskatāmā izstāde “Kas dižam dižoties”. Tajā Drabešu Amatu mājas meistaru un 45 mācekļu darbi. “Dižošanās vajadzīga, lai paši redzētu, kas paveikts, redzētu, ko citi dara, jo ikdienā dažādi […]

Ziņas par slēpošanas trašu galu… ir nedaudz pārspīlētas

00:00
08.02.2025
65
1

Ziema šogad skubina padomāt par kādu jaunu terminu starpsezonai no rudens līdz pavasarim. Ja janvārī zied vizbuļi, no sūnām spraucas gailenes un jau atgriežas gājputni…, tad nosaukt šo dabas ampelēšanos par ziemu mute neveras. Ja valodniekiem un meteorologiem nosaukuma izdomāšana šādai starpsezonai varētu būt interesants teorētisks vingrinājums, tad tiem, kuri nodarbojas ar slēpošanas trašu uzturēšanu, […]

Vajadzība pēc bezmaksas zupas porcijas palielinās

00:00
07.02.2025
210
7

Cēsīs darbojas divas zupas virtuves. Biedrības “Labāka rītdiena” uzturētajās “Karotēs” pēc siltas maltītes bez maksas var atnākt ikviens. Biedrības “Ģimenes centrs Mūsu nākotne” zupas virtuvē ēdienu piedāvā iedzīvotājiem, kuriem ir atbilstoša pašvaldības Sociālā dienesta izziņa. Zupas virtuvē “Karotes” janvārī izdalītas 3256 porcijas jeb aptuveni 1305 litri siltas zupas. Biedrības “Labāka rītdiena” valdes priekšsēdētāja Evija Jēkabsone […]

Tautas balss

Arī nomales nedrīkst atstāt bez satiksmes

20:23
11.02.2025
15
Seniore raksta:

“Samazina sabiedriskā autobusa reisu skaitu, jo esot maz pasažieru. Tā jau ir, jo attālākās, nomaļākās vietās dzīvo aizvien mazāk cilvēku. Bet ko lai dara tie palikušie, kuriem nav sava auto vai ģimenei ir viens braucamais, bet katram jātiek uz citu pusi? Kādreiz runāja, ka varētu būt kādi speciāli reisi, kurus, kad vajag, iepriekš pieteiktu. Domāju, […]

Nesapratnē par ģimenes ārsta pieejamību

12:30
07.02.2025
39
Seniore raksta:

“Lasu, ka Ģikšos un Skujenē darbu sāk jaunais ģimenes ārsts. Bet kā būs Taurenē? Iepriekšējais dakteris, kas strādāja Amatas un Sku­jenes pagastā, pieņēma pacientus arī Taurenē, mēs, dzērbenieši, turp braucām. Ko tagad darīt? Esam vecākā paaudze, ir kāds, kuram nav savas automašīnas, kam nav tuvinieku, viņš taču neaizbrauks līdz Ģikšiem,” sacīja seniore, kas dzīvo Dzērbenē.

Ja maza pensija, Ungurā vairs nezvejot

11:31
07.02.2025
28
Cēsnieks J. raksta:

“Kam piederēs Ungurs? Tikai bagātajiem, ja ieviesīs pašvaldības atbalstīto licencēto makšķerēšanu, zvejot varēs tikai tie, kas iegādājas licenci. Nabagie, reņģ­ēdāji, kaut arī reņģes tagad dārgas, to nevarēs atļauties. Zivju daudzumu ūdenstilpēs samazina tie, kas velcē no motorlaivām un lieto ehalotu. Tāpēc šos makšķerēšanas veidus vajadzētu aizliegt. Ungurs nav tik liels, lai savas zvejas vietas nevarētu […]

Atļauto ātrumu pārkāpt nedrīkst

11:30
07.02.2025
27
Lasītājs raksta:

“Pēc pagājušās trešdienas satiksmes negadījuma uz Cēsu -Madonas ceļa Taurenes pagastā atcerējos 7.janvāra “Druvas” komentāru par Satiksmes ministrijas rosināto nulles toleranci pret ātruma pārkāpējiem. Šķiet, autore to īsti neatbalstīja, norādot, ka nelaimes satiksmē izraisa arī ceļu infrastruktūra. Taču, domāju, piemēram, šī negadījuma nebūtu un nebūtu trīs cietušo, ja autovadītāji būtu ievērojuši atļauto ātrumu. Autovadītājiem ir […]

Vai alkohola veikalam jābūt centrā

17:17
02.02.2025
73
Seniore raksta:

“Kādu laiku nebiju viesojusies Cēsīs. Nu atbraucu un biju nepatīkami pārsteigta – pašā pilsētas centrā pie Vienības laukuma specializēts alkoholisko dzērienu veikals. Un tas laikā, kad runājam par Latvijas iedzīvotāju nodzeršanos, par to, ka jāsamazina alkohola patēriņš, ka lielveikalos jānorobežo plaukti, kuros tirgo alkoholiskos dzērienus. Nezinu, kam tas senais universālveikals pieder, bet brīnos par to […]

Sludinājumi