Lētie importa piena pārstrādes produkti Latvijas veikalos būs joprojām, jo to nosaka vairākas tirgus likumsakarības, atzina aptaujātie eksperti.
Latvijas Centrālās piensaimnieku savienības valdes priekšsēdētājs Jānis Šolks norādīja, ka Latvija ir “maza valsts ar ļoti mazu pārtikas produktu tirgu, tādēļ mums ir un būs jārēķinās ar salīdzinoši lētajiem importa produktiem savos veikalos”.
“Tā nebūt nav veselīga konkurence vietējiem ražotājiem, jo, pirmkārt, pastāv ļoti atšķirīgas subsīdijas ražotājiem. Otrkārt – Eiropas mērogiem lielajos pārstrādes uzņēmumos produkcijas pašizmaksa vienmēr būs zemāka, nekā Latvijas uzņēmumos. Treškārt, lielākajā daļā Eiropas valstu iedzīvotāju pirktspēja ir krietni lielāka nekā Latvijā, tādēļ savā tirgū attiecīgo produktu pārdodot dārgāk, viņi var atļauties eksportu par zemāku cenu. Izvēlēties pašmāju ražotāju pazīstamu zīmolu produktus vai mums nezināmas izcelsmes importa ražojumus ir pircēju ziņā,” sacīja Šolks.
Savukārt Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra direktore Ingūna Gulbe, komentējot pēdējo nedēļu laikā izskanējušo informāciju par iespējamo cenu kāpumu, akcentēja, ka ap pārtikas cenām tiekot celta panika.
“Cenu veidošanos ietekmē vairāki savstarpēji nesaistīti faktori. Pirmais un galvenais ir patērētāju pirktspēja, tad tirgus konjunktūra, ārējo tirgu ietekme, ražošanas resursu cenas un citi faktori. Šajā brīdī, kad sacelta lielā ažiotāža ap pārtikas cenu kāpumu, nepamanīti paliek patiešām būtiski faktori – piemēram, lielveikalu tīklos nopērkamais Vācijā ražotais dzeramais piens,” sacīja Gulbe.
SIA “Rimi Latvia” mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Eniņa “Nozare.lv” norādīja, ka “Rimi” negrasās tirgot no Vācijas importētu pienu.
Savukārt lielveikalu tīkla “Maxima” pārstāvis Ivars Andiņš atzina, ka piena produktu cenas ražotāji pakāpeniski ceļ jau kopš 2009.gada nogales un šiem cenu paaugstinājumiem bijuši jau vairāki posmi. “Vasaras sākumā viens no ražotājiem cēla litra pakas cenu par 21%, un tagad atkal iesūtījis šim pašam pienam pieprasījumu cenas paaugstināšanai vēl par 10%. Šis konkrētais paaugstinājums veikalu plauktos nonāks oktobra sākumā. Līdzīgi procesi vērojami arī citiem produktiem”.
Taču tas, ka vismaz Igaunijā un Lietuvā piena produktu cenas ir ļoti līdzīgas, liek domāt, ka šo cenu kāpumu nosaka situācija ārējos tirgos. “”Maxima” joprojām nemitīgi pēta, kur iespējams iepirkt produktus par izdevīgākām cenām, vienlaikus gan atceroties, ka svaigos produktus grūti pārvadāt lielos attālumos. Tāpēc iespējams, ka par vienu no pirmajiem šādiem produktiem varētu kļūt zīmola “UHT” piens, kas glabājams ilgāk,” sacīja Andiņš, piebilstot, ka nevar apgalvot, ka tas būs no Vācijas, kā solījusi Gulbe.
Jau ziņots, ka piena produktu cenas šovasar palielinājušās par 10%-15%. Savukārt graudu cenas Krievijas lielā sausuma dēļ pasaules biržās kāpušas par 30%-48%, bet gada griezumā – pat par 98%. Pēc informācijas saņemšanas par izejvielu un ražotāju cenu paaugstināšanu pārtikas mazumtirgotāji apliecinājuši, ka līdz ar to arī veikalos tuvākajā laikā augšot piena, kafijas, gaļas, maizes un eļļas cenas.
NOZARE.LV
Komentāri