Administratīvā rajona tiesa atzinusi par pamatotu uzņēmuma “CATA” prasību pret Autotransporta direkciju (ATD) un lēmusi, ka ATD piešķirtais līguma pagarinājums uzņēmumam “Nordeka” Cēsu un Siguldas/ Limbažu lotēs nav spēkā esošs.
Jau rakstījām, ka pagājušā gada 1.jūlijā pasažieru pārvadājumi minētajās lotēs bija jāuzsāk AS “Nordeka”, taču dažus mēnešus pirms šī termiņa ATD vērsās pie “CATA”, piedāvājot darbu turpināt līdz šī gada 1.jūlijam. Toreiz ATD “Druvai” skaidroja, ka ģeopolitiskā situācija saistībā ar karadarbību Ukrainā un pret Krievijas Federāciju un Baltkrieviju ieviestās sankcijas Eiropā radījušas konsekvences, kuru dēļ apgrūtināta autobusu ražošanai nepieciešamo izejmateriālu pieejamība, kā rezultātā iespējama autobusu ražošanas un piegādes termiņu kavēšanās, tāpēc arī “Nordeka” nevarēs uzsākt līguma pildīšanu.
Var atgādināt, ka iepirkuma līgumā bija punkts, kas nosaka, ka situācijā, ja paredzētajā termiņā pārvadātāja īpašumā, valdījumā vai turējumā nav norādītie autobusi, pasūtītājam ir tiesības lauzt noslēgto līgumu, taču tas netika darīts.
Tagad Administratīvā tiesa lēmusi, ka ATD nebija nekāda pamata uzņēmumam “Nordeka” dot papildu laiku pārvadājumu sākšanai. Tiesa secināja, ka Autotransporta direkcija patvaļīgi grozīja iepirkuma līgumus ar “Nordeka” un pagarināja termiņu jauno autobusu uzrādīšanai un pārvadājumu sākšanai. Tā kā “Nordeka” vēl nav sākusi pārvadāt pasažierus Vidzemē, tiesa atzina, ka ATD pienākums ir iepirkuma līgumus izbeigt, nemeklējot citus uzņēmumam “Nordeka” labvēlīgus risinājumus.
Tiesa atzina, ka termiņa pagarināšana uzskatāma par būtisku iepirkuma noteikumu grozīšanu un līguma izpildes noteikumu atvieglošanu, padarot līguma izpildi izdevīgāku uzņēmumam “Nordeka”, salīdzinot ar citiem pretendentiem. Te var piebilst, ka divi citi komersanti spēja uzsākt darbu noteiktajā termiņā, pagājušā gada 1.jūlijā. Atbilstoši tiesas lēmumam ne iepirkuma nolikumā, ne līgumā nav paredzēta iespēja grozīt sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas uzsākšanas laiku.
Tiesa konstatēja, ka līgumu grozījumos faktiski nav atklāts pakalpojuma sniegšanas uzsākšanas termiņa pagarināšanas iemesls. No pierādījumiem lietā tiesa secināja, ka autobusu piegāžu kavējums noticis tieši “Nordeka” bezdarbības rezultātā, proti, uzņēmums laikā nav pilnā apmērā veicis līgumos ar piegādātājiem noteiktos avansa maksājumus, kas aizkavējis autobusu ražošanas uzsākšanu.
Vērtējot kara Ukrainā ietekmi uz līgumu saistību izpildi, tiesa norādīja, ka karadarbība sākās desmit mēnešus pēc līgumu noslēgšanas un trīs mēnešus līdz autobusu piegādes termiņa beigām. Tādēļ saistībā ar karadarbību Krievijai un Baltkrievijai noteiktajām sankcijām nevarēja būt būtiska ietekme uz sagatavošanos līguma izpildei un tas nevarēja kalpot par iemeslu atlikt autobusu piegādes termiņu.
“Druva” lūdza komentēt šo spriedumu Autotransporta direkcijai, kas e-pastā atbildēja: “Autotransporta direkcija apstiprina faktu, ka Valmieras tiesa atzinusi AS “CATA” prasību par pamatotu. Autotransporta direkcija par tālāko rīcības plānu lems pēc rūpīgas lietas materiālu izpētes.”
Te gan jāpiebilst, ka trešdienas raidījumā “Panorāma” ATD pārstāvis Viktors Zaķis teica, ka ATD, visticamāk, spriedumu nepārsūdzēs. Direkcija šo lēmumu vērtējot arī Konkurences padomes konstatētajā karteļa lietas kontekstā, kurā viens no iesaistītajiem bija AS “Nordeka”. Tiesa, “Nordeka” sola Administratīvās rajona tiesas spriedumu pārsūdzēt, tāpat uzņēmums arī noraidījis Konkurences padomes izvirzītos apgalvojumus par tās ieskatā notikušu aizliegtu vienošanos, kā rezultātā “Nordekai” piemērots naudas sods 637 635, 80 eiro.
Uz jautājumu, kas notiks pēc 1.jūlija, kad pārvadātājam “CATA” beigsies līgums, ATD norādīja, ka jautājums vēl ir atklāts, jo spriedums pagaidām nav stājies spēkā.
AS “CATA” valdes priekšsēdētājs Māris Ozoliņš skaidroja, ka uzņēmums ir gatavs turpināt darbu: “Arī pašreizējais līgums paredz, ka varam turpināt darbu pēc 1.jūlija, tāpēc sabiedriskā transporta pasažieriem nevajag satraukties.”
Kāda būs tālākā ATD rīcība, rādīs tuvākais laiks. Vispirms vajadzētu lauzt līgumu ar “Nordeka”, tad sludināt jaunu konkursu šīm divām lotēm.
Nesen “Druva” rakstīja, ka Siguldas novada pašvaldība nolēmusi pārdot sev piederošās “CATA” akcijas. Atbilstoši uzņēmuma statūtiem pirmpirkuma tiesības pieder “CATA” akcionāriem, ja tie neizrāda interesi, akcijas tiks izliktas publiskā piedāvājumā.
Komentāri