Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Lielais novads. Ceļu un ielu kopšana

Sarmīte Feldmane
11:38
19.04.2024
178
Cels1

Ceļš ved uz lauku viensētu.

Cēsu novada pašvaldība organizē un veic ielu un ceļu uzturēšanu un periodisku atjaunošanu 1656 km garumā. No tiem ielas 266 km, ceļi 1390 km. Pašvaldības autoceļu uzturēšana tiek organizēta dalīti atbilstoši vēsturisko novadu piederībai – apvienību pārvaldēs. Autoceļu uzturēšanai nepieciešamā    tehnika un darba­spēks tiek nodrošināts, izmantojot pašvaldības resursus, kā arī slēdzot iepirkuma līgumus ar ceļu nozares uzņēmējiem. Iepirkuma procedūras veic apvienību pārvaldes.

Ceļi ved uz mājām. Tiem jābūt izbraucamiem

Pašvaldība ceļu un ielu uzturēšanai atbilstoši to garumam saņem valsts mērķdotāciju. Finansējums nav mainījies vairākus gadus. Naudu pēc šāda paša principa sadala novada apvienībām, kas savā teritorijā rūpējas par šo infrastruktūru. Katrai apvienības pārvaldei sava pieredze, kā nodrošināt, lai ziemā ceļi būtu izbraucami, lai katrs laikā nokļūtu, kur nepieciešams.

Lai arī viens novads, laikapstākļi katrā pagastā atšķiras, īpaši jau ziemā. Vienā jātīra biezs sniegs, citā ceļus klāj tikko redzama balta sega. Aizvadītajā ziemā laika ziņās vai katru dienu brīdināja, ka apgrūtināti braukšanas apstākļi, daudzviet sniegs un apledojums.    Ziemā pašvaldības ceļu tīrīšanai iztērēts daudz naudas, lai nodrošinātu, ka ceļi izbraucami. Taču, kā daudzkārt tiek atgādināts, – ziemā nauda izkūst līdz ar sniegu vai    ziemā naudu iestumj grāvī, ceļam no tā labuma nekāda. Bet iedzīvotājiem ceļu vajag visos gadalaikos.

Šoziem tīrīja mazāk

Vecpiebalgas apvienības pārvaldes Saimniecības nodaļas vadītājs Andris Lapiņš stāsta, ka no ziemas sākuma līdz aprīlim iztērēts mazāk naudas nekā gadu iepriekš. “Sniegs pasaudzēja, bija retāk jātīra. Ja iepriekšējā ziemā pagastu ceļi tika tīrīti 21 reizi, daž­kārt pat vairākas dienas pēc kārtas, šoziem to darījām gandrīz uz pusi retāk.    Visu apvienības ceļu iztīrīšana vienu reizi izmaksā ap 2,5 tūkstošiem eiro,” stāsta A.Lapiņš.

Apvienības pārvaldes pārziņā ir 257 kilometri    ceļu un 15 kilometri    ielu. Ielu un ceļu uzturēšanai gadā mērķdotācijā saņem 238 tūkstošus eiro.    No šī finansējuma sniega tīrīšanai un pavasara greiderēšanai jau izlietoti 74 tūkstoši eiro.

“Vienmēr jau kāds vēlas, lai ceļu gar viņa māju iztīra ātrāk, bet, ja nav izbraucams valsts ceļš, tālāk tāpat netikt,” bilst A.Lapiņš. Apvienībā tika tīrīti ceļi arī uz 20 viensētām, kā to paredz pašvaldības saistošie noteikumi. To darīja uz vientuļo pensionāru mājām, arī tām, kurās dzīvo personas ar invaliditāti vai cilvēki, kas nonākuši ārkārtas vai krīzes situāci-jās.

“Piebraucamie ceļi ir dažāda garuma, no pārsimt metriem līdz vairākiem kilometriem. Bija iedzīvotāji, kuri padeva ziņu, ka kādu laiku mājās nebūs, var netīrīt, kad atgriezās, iztīrīja,” pastāsta A.Lapiņš.
Līdztekus aktuālajam ikdienas ceļu uzturēšanā tiek domāts arī par pretputekļu līdzekļa iegādi, lai līdz Jāņiem varētu nokaisīt atbilstošos ceļu posmus. “Jāvērtē, kur var nopirkt lētāk. Katrā pagastā tiks apstrādāts neliels gabals. Pērn apvienības pagastos tas tika darīts pirmoreiz, iedzīvotāji bija apmierināti. Protams, jāvērtē laika apstākļi, lai līdzekli iestrādātu, kad tie piemēroti,” stāsta A.Lapiņš.     

Ielu uzturēšana prasa vairāk naudas

Līgatnes apvienības pārvaldes saimniecības vadītājs Dainis Jurka  pastāsta, ka kilometra tīrīšana izmaksā 29,9 eiro, bet apvienības pārziņā ir 103 kilometri ceļu un arī 33 kilometri ielu. Par ielām gādā “Līgatnes Komunāl­serviss”, par ceļiem četri uzņēmēji. “Ja sniega sega ir vien pieci centimetri, netīrām, kaut ir iedzīvotāji, kuri to vēlētos. Tīrītāji savā maršrutā zina, kuri ceļi jāiztīra pirmie, jo brauks skolēnu    vai satiksmes autobuss. Ceļu tīrīšanai šoziem izlietoti 34 700 eiro, ielām – 15 500 eiro, bet visos ziemas mēnešos teju  50 195 tūkstoši eiro,” pastāsta D.Jurka un uzsver, ka daudz naudas nākas tērēt ielu uzturēšanai ziemā, jo vismaz šoziem ne tikai bija jātīra, bet bieži arī jākaisa.

“Ar piešķirto valsts finansējumu uzturēšanai ir par maz. Jo ziemā biežāk ceļus tīra, jo vasarā mazāk naudas, lai greiderētu, pļautu ceļmalas, atjaunotu segumu,” atgādina D.Jurka.   

Patlaban daudzi gaida, kad asfalta segumā tiks salāpītas bedrītes. Tas plānots nākamnedēļ, bet avārijas bedres laikus salāpītas. Vasarā 15 kilometri grants ceļu tiks apstrādāti ar pretputekļu līdzekli.

Būs konkurence, būs lētāk

Amatas apvienības pārvaldes vadītāja Elita Eglīte uzsver, ka ceļu uzturēšana ir dārga. Bū­tiskākais iemesls – starp pakalpojumu sniedzējiem nav konkurences. “Iepirkumā viens piesakās, ka tīrīs kilometru par 42 eiro, bet valstī šī summa ir uz pusi mazāka. Ko darīt, jo izvēles nav? Pašvaldība ir pakalpojuma pasūtītājs, paši ar vecu tehniku varam izdarīt sīkumu,” saka E.Eglīte un vērtē: “Varbūt nāks jauni mazie uzņēmēji un būs konkurence, jo patlaban visiem darbiem, kas sais­tīti ar ceļiem, cenas ir augstas. Esam pārliecinājušies, ka mazie uzņēmēji darbus veic kvalitatīvi. Iepirkumi ir    gadam, diviem, uzņēmējam nav garantijas, ka arī nākamajos gados būs darbs, un viņš nav ieinteresēts iegādāties tehniku. Kā ekonomiskāk organizēt ceļu apsaimniekošanu, par to jālemj deputātiem.

Amatas apvienības piecu pagastu 450 kilometru ceļu uzturēšanai gadā piešķirti 382,5 tūkstoši. Tā ir nauda greiderēšanai, ceļu tīrīšanai, ielu seguma un bedrīšu remontam, ielu un ceļu ikdienas uzturēšanai, grants sāls maisījuma iegādei, norādes zīmju nomaiņai, caurteku izbūvei un nomaiņai, tehnikas remontam. E.Eglīte atgādina, ka kilometra uzturēšanai summa ir uz pusi mazāka, nekā tiem pašiem darbiem var tērēt “Latvijas Valsts ceļi”. Taču ceļu lietotāju prasības ir vienādas. Šogad pārvalde pagastu ceļos jau    iztērējusi 134 692 eiro.

“Jārēķinās, ka gada beigās var būt sniegs, tādēļ visu naudu iztērēt nedrīkst,” uzsver E.Eglīte un piebilst, ka katru gadu tiek stingri vērtēts, kas jādara steidzami, bet katrs atliktais darbs sadārdzina izmaksas nākamajā gadā. Ja caurteka jāremontē, tad tas ir jādara. Braucējiem svarīgi, lai būtu norādes. Visi gribam, lai ceļmalas appļautas.   

“Var jau ziemā tīrīt retāk un taupīt naudu. Vai cilvēkiem pateikt, lai retāk brauc uz darbu? Ceļus tīrām, kad nepieciešams. Ja ziema labvēlīgāka, vasarā kādam ceļam var atjaunot segumu,” saka Amatas apvienības pārvaldes vadītāja un uzsver, ka lielākiem ceļu remontiem, atjaunošanai pašvaldība ņem aizdevumu un katru gadu kāda ceļa posms apvienības pagastos tiek sakārtots.

Ceļi nodrošina drošību

Madonas novada pašvaldība jau daudzus gadus no sniega iztīra piebraucamos ceļus visām viensētām, kuras ziemā    ir apdzīvotas, arī uzņēmumiem un sabiedriskas nozīmes objektiem, kuru īpašnieki nav atteikušies no sniega tīrīšanas. Šāds domes lēmums pamatots ar Pašvaldību likumā noteikto – gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (ielu, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana). Sniega tīrīšanu finansē  no pagastu un apvienību pārvalžu pamatbudžetā ceļu uzturēšanai paredzētajiem līdzekļiem.

Madonas novada domes priekšsēdētāja vietnieks Aigars Šķēls pastāsta, ka tāda prakse jau daudzus gadus bijusi Madonas novadā, pēc reformas arī visā jaunajā novadā.

“Protams, tas maksā. Bet viss ir gaužām vienkārši: ja pilsētā vai pagastu centros iedzīvotājiem ir notīrītas, apgaismotas ielas, bērns uz skolu, paši uz veikalu, pie ārsta var aiziet kājām, tad lauciniekam ziemā iztīrītais ceļš ir vienīgais tiešais pašvaldības sniegtais pakalpojums. Cilvēkiem no viensētām jātiek līdz pašvaldības vai valsts ceļam, lai varētu doties tālāk. Jārunā arī par iedzīvotāju drošību. Pašvaldība nodrošina, ka cilvēki tiek uz veselības aprūpes iestādi, ja gadās kāda nelaime, pie mājas var piebraukt palīdzība, kaut vai ugunsdzēsēji,” stāsta novada domes priekšsēdētāja vietnieks.

Daudzkārt tiek uzsvērts, ka paš­valdība nedrīkst ieguldīt līdzekļus privātos īpašumos. A.Šķēls atklāj, ka pašvaldība nav saņēmusi kontrolējošu iestāžu aizrādījumus. Ceļi uz viensētām tiek tīrīti par pašvaldības pamatbudžeta līdzekļiem, nevis valsts piešķirto mērķdotāciju.

“Ja notiek plūdi, vai pašvaldība rūpējas tikai par saviem īpašumiem? Tā dara visu iespējamo, lai palīdzētu iedzīvotājiem, nevērtējot, kas kam pieder,” atgādina A.Šķēls. Viņš arī atzīst, ka ne vienmēr visi ir apmierināti.    Iedzīvotāji pieraduši, ka ceļš vienmēr izbraucams, arī ja ārā putina, piktojas, ka mājas ceļš nav iztīrīts. Prioritātes tiek saglabātas – vispirms pašvaldības ceļi, pa kuriem kursē satiksmes un skolēnu autobusi, tad pārējie pašvaldības un iebraucamie ceļi uz mājām.

Maf Logo 2

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Iedzīvotāju padomes

19:31
02.12.2025
30

Iedzīvotāju padome ir konsultatīva institūcija, kas pārstāv vietējās kopienas intereses un sadarbojas ar pašvaldību, rosina un sniedz priekšlikumus, lai veicinātu teritorijas attīstību. Tā piedalās jautājumos par teritorijas labiekārtošanu, kultūras dzīvi un iedzīvotāju iesaisti. Padomi iespējams izveidot katrā Cēsu novada pagastā, ja tiek savākts nepieciešamais iedzīvotāju atbalsts un iesniegts ierosinājums pašvaldībā. Lai izveidotu padomi, teritorijā, kurā […]

Civilā aizsardzība

11:33
28.11.2025
87

Civilā aizsardzība miera laika krīzē un militāra konflikta gadījumā nav tikai dienestu un institūciju atbildība. Valsts aizsardzības koncepcijā cita starpā norādīts: “Katram iedzīvotājam ir jāapgūst un jāpilnveido zināšanas un prasmes, lai krīzes vai kara laikā spētu pasargāt ne tikai sevi, bet arī savu ģimeni, kopienu un valsti. Iedzīvotājs rūpējas par savu gatavību un nepieciešamo resursu […]

Vai attaisnota "bastošana"

10:12
25.11.2025
78

Neattaisnoti mācību stundu kavējumi jeb apzināta bastošana pamazām  sarukusi, tādi gadījumi novada izglītības iestādēs kopumā tiešām skaitāmi uz vienas rokas pirkstiem. Tomēr, nostiprinoties E-klases jeb elektroniskas mācību darba pārvaldības lietošanai un reizē vienkāršākai skolēnu vecāku saziņa ar skolu, krietni vieglāk kļuvis norādīt, ka bērns mācības kavējis attaisnoti. Kā pašreizējo kavējumu ainu vērtē un ko dara […]

Mūžu dzīvo, vēl vairāk mācies

18:30
14.11.2025
44

Nevienu vairs neizbrīna atziņa, ka tikai pāris gadu pēc augstskolas beigšanas jaunietis papildina zināšanas  kādos kursos, ka profesijas zenītā esošs draugs pēkšņi attālināti apgūst jaunas zināšanas un  maina  nodarbošanās virzienu vai arī    kaimiņos dzīvojoša pensionāre ar domubiedriem mācās “nirt” interneta dzīlēs. Mūsdienu dzīves ritms prasa apgūt aizvien jaunas zināšanas kā profesionālajā jomā, tā sadzīvē. […]

Patriotisms sākas ģimenē

18:02
14.11.2025
77

Novembris ir laiks, kad Latvijā īpaši domājam un runājam par brīvību, zemi un cilvēkiem, kas to sargājuši. Tas ir laiks, kad logos iedegas sveces un sarkanbaltsarkanā lentīte kļūst par lepnuma un pateicības simbolu. Par patriotismu, vēstures stāstīšanu un kultūras nozīmi valsts aizsardzībā saruna ar Latvijas Kara muzeja direktori, cēsnieci Kristīni Skrīveri. -Novembris ir patriotu mēnesis. […]

Ko apgūst Valsts aizsardzības mācībā

08:54
11.11.2025
41

Latvijā kopš 2024./2025.mācību gada vidējā izglītībā ieviesta obligātā valsts aizsardzības mācība (VAM), un Latvija ir pirmā valsts Eiropā, kas ir pieņēmusi tādu lēmumu. Pirmajā akadēmiskajā gadā ar šo programmu izdevies iepazīstināt ap 26 tūkstošiem jauniešu    274 izglītības iestādēs. VAM apguve netiek organizēta ieslodzījuma vietās, starptautiskajās skolās, neklātienes un tālmācības izglītības programmās.       […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
28
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi