Otrdiena, 25. marts
Vārda dienas: Māra, Mārīte, Marita, Mare, Ģedimins

Intervija. Selecka kino laikmets

Andris Vanadziņš
15:22
20.09.2024
144
Seleckis Piebalga

Ivars Seleckis Inešos, filmējot dokumentālo filmu “Nāc lejā, bālais mēnes”. FOTO: no režisora arhīva

Svētdien, 22. septembrī, 90 gadu jubileju svinēs dokumentālā kino klasiķis Ivars Seleckis. Jau vairāk nekā 60 gadus viņš , kā pats saka, taisa kino, un jubileju režisors aizvadīs ar pirmizrādi, piedāvājot skatītājiem savu jaunāko darbu “Turpinājums. Pieaugšana”.

Seleckis ir viens no Rīgas poētiskā stila kino pamatlicējiem, un, sekojot viņa filmogrāfijai, var apgūt Latvijas kino vēstures īso kursu. “Šķērsielu” 1989. gadā atzina par labāko Eiropas filmu, piešķirot Eiropas Kino akadēmijas balvu. Cēsu novadā pagājušā gadsimta 90.gadu sākumā filmētā “Nāc lejā, bālais mēness” saņēmusi “Sudraba Kentauru”, kā arī speciālbalvu starptautiskajā “Balticum Film & TV” dokumentālo filmu festivālā Bornholmā. Viņa filmas vairākkārt novērtētas ar nacionālo kino balvu “Lielais Kristaps”, bet pirms desmit gadiem Ivars Seleckis kopā ar dzīvesbiedri, montāžas režisori Maiju Selecku saņēma “Lielo Kristapu” par mūža ieguldījumu.

Nozīmīga tēma režisora daiļradē ir Latvijas lauki pārmaiņu brīžos. Šo filmu ciklu Ivars Seleckis sāka 1972. gadā ar savu pirmo lauku dokumentālo filmu “Apcirkņi”. Tā uzņemta laikā, kad padomju kopsaimniecībās notika masīva meliorācija, plašu tīrumu veidošana, nodedzinot un ar buldozeriem nošķūrējot tradicionālās latviešu viensētas. Tā laika ideoloģijā viensētu un latviešu zemnieku tradicionālā dzīvesveida iznīcināšanu dēvēja par progresu. Taču “Apcirkņi” neraisa sajūsmu par padomju sasniegumiem, tieši pretēji, filmas kadri atsedz notiekošā traģismu. Lai arī diktora poētiskajā tekstā iekļautas nodevas tiem laikiem ar gaišās nākotnes piesaukšanu, filmas vizuālā valoda ir tieša un skaudra. Viena no spēcīgākajām metaforām – zārks, mūža mājas pamestā, iznīcināšanai lemtā viensētā. Kur nu vēl skaidrāk pateikt, ka šādas pārmaiņas ir zemniecības gals, nevis jaunas dzīves sākums. Ne velti šo epizodi Maskavas cenzori pieprasīja izgriezt.

Savukārt “Nāc lejā, bālais mēnes” rāda Vidzemes zemnieku dzīvi 90.gadu sākumā, dokumentējot to, kā cilvēki atguva zemi, mērīja robežas, kala lielus plānus un pilnā mērā izbaudīja, cik saldi-rūgta ir savas zemes saimnieka maizīte. Filma ir par Inešu, Kaives, Drustu, Raiskuma un Straupes pagastu ļaudīm un ir lielisks piemērs, ko varam dēvēt par Selecka kino rokrakstu – vērīga un neuzkrītoša ieskatīšanās filmas varoņu dzīves norisēs. “Interesantākais ir cilvēka liktenis. Visas ārišķības, režisoru triki noveco, bet cilvēka liktenis ir neatvairāma lieta, laikmeta dokuments,” saka režisors, kurš mūsu novadā ir biežs viesis, un turpina: “Cēsis man ir ļoti mīļa vieta, te vienmēr kaut ko var atrast. Bet pirmo reizi ar kameru uz Cēsīm atbraucu 1976.gadā. Biju operators spēlfilmai “Zobena ēnā”. Viduslaiku pilī un apkārtnē uzņēmām ziemas skatus. Pamatīgāk novadu iepazinu, filmējot “Nāc lejā, bālais mēness” spilgtos varoņus un stiprās personības Piebalgā un Pārgaujā. Kopš filmas tapšanas pagājuši jau vairāk nekā 30 gadi, bet tā nenoveco, drīzāk iegūst papildu vērtību. Jauni cilvēki Rīgā skatās ar interesi un atklāj citu pasauli, ko rada varoņu vienreizējie likteņi un brīnišķīgā daba!

___________________________________________________________________________________________

-Es teiktu – lieliski uzņemta daba… , bet kā nonācāt kino?

-Sakritības. Skolas laikā ļoti daudz lasīju un, 1947.gadā beidzot ģimnāziju, gribēju kļūt par vēsturnieku. Bet tas jau bija okupācijas laiks, un vecāki mani atrunāja, sakot, ka padomju vēsture nav nekāda vēsture. Kopā ar draugiem aizbraucu uz Jelgavu un iestājos Lauksaimniecības akadēmijā pārtikas tehnologos. Studiju laikā daudz fotografēju un filmēju dažādus notikumus fakultātē un tā lieta mani aizrāva. Vienā gadumijā nokļuvu praksē Maskavā, kur sastapu Kinematogrāfijas institūta studentus un no viņiem uzzināju, ka tur var studēt arī neklātienē. Tālākais ceļš man bija skaidrs.

Lauksaimniecības akadēmiju tomēr pabeidzu, diplomdarba tēma bija – olbaltumvielu rūpnīca. Noliku to plauktā un devos uz Rīgas kinostudiju, kur sākumā staipīju filmu bundžas. Vēlāk kļuvu par izcilā kinooperatora Voldemāra Gaiļa asistentu. Tā bija ļoti laba skola. Gailim patika filmēt dabu, ainavas, un viņš ļoti labi to prata. Stundām ilgi meklēja labāko skatu punktu, apgaismojumu. Dabai nevar uzspiest kaut kādu savu redzējumu, dabā ir jāiekļaujas, tāpat kā, filmējot varoņu dzīvi, ir jāiekļaujas, jāsajūt tās ritējums.

-Lauku tēmai pievērsāties Voldemāra Gaiļa ietekmē?

-Drīzāk vecāku un vecvecāku ietekmē. Abi vectēvi bija zemnieki, tēvs agronoms, un viņa novēlējums bija – dēls, turies pie zemes, tā tevi nepievils! Es arī turos, tikai arkla vietā man ir kamera. Zeme pievelk, tā ir dzīva, harmoniska, dāsna. Un cilvēkus, kuriem ir tā noslēpumainā zemes izjūta, ir interesanti filmēt, jo viņos ir paš­apziņa, pamatīgums, pārmantojamība. Kā Cimdiņi Piebalgā, kurus filmēju “Pasaules paplašināšanā”. Viņu mājas pamati tur ir no 1635.gada! Pilsētās nav, kur iesakņoties, tur dzīve ir fragmentāra, vairāk pakļauta dažādu pārmaiņu vējiem. Tautas pamats, sak­nes ir laukos, tāpēc priecājos, redzot, ka ģimenes atkal atgriežas laukos, jauni, labi izglītoti cilvēki, kuri grib, lai viņu bērni augtu dabiskā vidē.

-Arī jaunākā filma ir par bērniem pilsētā un laukos…

-Jā, vēl viens cēsnieks Gints Grūbe piedāvāja interesantu ideju- sekot līdzi bērnu pieaugšanai. 2018.gadā iznāca “Turpinājums” par pirmklasniekiem, pēc septiņiem gadiem atgriezāmies pie saviem varoņiem, un nu ir skatāms “Turpinājums. Pieaugšana”. Viņi ir ļoti mainījušies, dzīve kļuvusi daudzšķautņaina, tai ir grūtāk izsekot, tāpēc šo filmu veidoja lielāks autoru kolektīvs. Lielas pārmaiņas ir Vecpiebalgas Anetei. Mamma atgriezusies no ārzemēm, viņas dzīvo Rīgā, Anetei jauna skola. Viņa ir gudra un spējīga meitene, labi iejutusies jaunajā vidē.

-Jautājums, kas interesē daudzus – kā jums izdodas uzturēt tik labu radošo un fizisko formu un aizvien īstenot jaunas ieceres?

-Esmu nolēmis pēc jubilejas pirmo reizi dzīvē tomēr iet atvaļinājumā. Jāsakārto savs filmu arhīvs, to vairs nevar atlikt. Kas palīdz turēties formā? Droši vien gēni, priekšteči dzimtā ir ilgdzīvotāji. Bet mana formula ir vienkārša – kustība un askētisks dzīvesveids pasargā no kaitēm. Kad aizeju pie ārsta, viņš, pētot analīžu rezultātus, groza galvu un saka – man ir sliktāki rādītāji nekā jums! Tas ir kino rūdījums – 12 stundas dienā skraidīt ar platekrāna kameru un akumulatoru plecos ir labs treniņš…

Maf Logo 2

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Krājaizdevu sabiedrības. Vai attīstīsies

11:06
25.03.2025
23

Finanšu ministrija sadarbībā ar Latvijas Banku un kooperatīvo krājaizdevu sabiedrību  (KKS)  sektoru izstrādājusi un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā iesniegusi Krājaizdevu sabiedrību likuma grozījumu priekšlikumus, lai KKS, kuras to var un vēlas, varētu uzsākt plašāka juridisko personu loka kreditēšanu. Pašlaik Latvijā darbojas 23 KKS, kas pārvalda aktīvus 29,7 miljonu eiro apmērā. Krājaizdevu sektors ir neviendabīgs. Piecu […]

Identitāte. Vārds, nosaukums, zīmols

21:19
21.03.2025
24

Uzņēmējiem, radot pārtikas produktus, ļoti būtiska ir nosaukuma izvēle. Daļa izvēlas produkta un pat uzņēmuma nosaukumā ietvert vietvārdu, tā to izceļot un kļūstot par daļu no apdzīvotās vietas identitātes. Restorāns “Pavāru māja” Līgatnē atrodas vēsturiskajā dzemdību namā, produktu uzglabāšanā tiek izmantoti senie Līgatnes smilšakmens pagrabi, ēdienu gatavo no sezonā pieejamiem produktiem. Piensaimnieku kooperatīvā sabiedrība “Straupe” […]

Zaube. Būt sava pagasta saimniekiem

11:47
18.03.2025
151

Zaubes pagastā šī gada sākumā savu dzīvesvietu bija deklarējuši 712 iedzīvotāji. Kā jau laukos, vasarās te cilvēku vairāk, jo sabrauc vasarnieki, ziemās pagastā klusāks. Taču Zaubes vārds daudziem Latvijā ir pazīstams gan kā skaista, ainaviska vieta, gan saistās ar aktīviem cilvēkiem, kuri līdzdarbojas kopīgam mērķim – lai pagastā paši dzīvotu sakoptā vidē, lai garāmbraucēji piestātu. […]

Intervija. Obligātā mīlestības deva

21:06
14.03.2025
373

Zvannieku mājas Vaives pagastā ir mācītāja un teoloģijas pasniedzēja Jura Cālīša un pedagoģes Sandras Dzenītes-Cālītes izveidots patvērums dzīves ievainotajiem. Te pajumti, atbalstu un rūpes saņem līdz pat 20 bez vecāku un tuvinieku gādības palikuši bērni, jaunieši un arī pieaugušie ar īpašām vajadzībām. Šeit viņiem ir radīta    droša un brīva vide, kurā attīstīties, kļūt patstāvīgiem, […]

Redzeslokā. Saksofona balsi saprot pasaulē

13:36
11.03.2025
365

Cēsnieks Zintis Žvarts ir pazīstams saksofonists. Viņš priecējis klausītājus koncertos un festivālos ne tikai Latvijā, arī Itālijā, Japānā, Anglijā, Francijā, Somijā, Dānijā, Singapūrā, Vācijā un citur. Zintis ir arī pedagogs Alfrēda Kalniņa Cēsu Mūzikas vidusskolā un vidusskolā Rīgā. -Jūsu vārds dzirdams daudzos koncertos. -Priecājos, ka dzīvē tā izveidojies, ka neesmu viena žanra mūziķis, ka varu […]

Viesos pagastā. Drabeši

20:17
07.03.2025
155

Āraišu vējdzirnavu ainaviskā maģija Viens no ļoti pamanāmiem piesaistes punktiem Drabešu pagastā ir Āraišu dzirnavas, vecākās šāda veida vējdzirnavas Latvijā. Tajās joprojām var malt graudus un iepazīt latviskās maizes tradīcijas. Dzirnavnieces – gides lomā tad ir blakus esošo “Vējdzi­rnavu” māju saimniece Vineta Cipe, bet viesu uzņemšanā iesaistīta visa ģimene.Ļoti apmeklēta vasaras nogalēs bija tradicionālā Maizes […]

Tautas balss

Karogi aizēno laukumu

13:44
23.03.2025
17
Lasītāja V. raksta:

“Nesaprotu, kāpēc tiem, kas atbild par Cēsu noformējumu, tik ļoti patīk karogi. Pil­sētas centrs mazliet atgādina skatus no vēsturiskām filmām, kur rāda pagājušā gadsimta 30.gadu Vāciju un Padomju Savienību. Turklāt, domāju, karogi ap Vienības laukumu aizēno pieminekli, skatu uz apkārtējām ēkām. Tās it kā pazūd,” pārdomās dalījās lasītāja V.

Varētu labot, bet vieglāk izmest

13:43
22.03.2025
32
22
Cēsniece raksta:

“Videi draudzīgai ikdienai nemaz ne tik sen visos medijos runāja, ka būs atbalsts amatniekiem, kas labo dažādas sadzīves lietas, arī apavus un tamlīdzīgi. Cēsīs gan nejūtam, ka būtu tāds atbalsts un šādi pakalpojumi ir kļuvuši pieejamāki. Ja šuvējas, kas uzņemas apģērbu arī labot, var atrast, apavu meistars jāmeklē ar uguni. Salabot fēnu, mikseri vai kādi […]

Tautiskās dejas rada pavasarīgu noskaņu

11:42
20.03.2025
14
Skatītāja raksta:

“Priecājos par tradicionālo koncertu “Uzziedi dejā!”, kas notika Priekuļos. Redzēt vienuviet tik daudz labu deju kolektīvu, gan pašus priekuliešus, gan citus, ir skaisti. Guvu tik jaukus iespaidus un pavasarīgu noskaņu,” pau­da skatītāja.

Grausti pavasara saulītē

11:42
20.03.2025
28
Lasītāja Z. raksta:

“Privātīpašums ir neaizskarams, bet vai tomēr neesam to padarījuši par pārlieku neaizskaramu? Tā liek domāt grausti, kas redzami Cēsīs. Starp Vaļņu un Rīgas ielu ir īpašums, kur slienas drupas, nu gluži kā vēstures pieminekļi. Bet vieta vismaz sakārtota. Daudz bēdīgāk izskatās vecā pienotavas ēka, īpaši tas redzams tagad, kad spoži spīd sau­le, bet koki un […]

Smiltis jāslauka ar slotu, ne jāpūš ar gaisu

11:41
19.03.2025
25
Seniore raksta:

“Man ļoti nepatīk, ka pilsētas ielās smiltis tīra ar gaisa pūtējiem. Kāda no tā jēga! Smiltis tikai uzpūš gaisā, pēc tam tās nosēžas visā tuvākajā apkārtnē. Var jau būt, ka kāda ielas mala kļūst tīrāka, bet kopumā vide gan ne. Pareizāk noteitki ir ziemā sakrājušās smiltis no asfalta tīrīt ar parasto paņēmienu – slotām un […]

Sludinājumi