Otrdiena, 24. jūnijs
Vārda dienas: Jānis

Kaut nedaudz ļauties klusumam

Jānis Gabrāns
15:04
03.01.2024
81
Teraudkalns2

Ir brīdis, kad gaisma uzvar tumsu, kad kristīgajā pasaulē piedzimst Dieva dēls.

Laiks līdz Ziemassvētkiem vienmēr bijis pārdomu laiks, un redzam, ka mūsu sabiedrībā itin veiksmīgi sadzīvo pagāniskais ar kristīgo. Latvietis var piedalīties bluķa vilkšanā saulgriežu rituālos un pēc dažām dienām doties uz baznīcu, lai priecātos par silītē dusošo Jēzu.

Šajā laikā uz sarunu aicinājām Latvijas Universitātes Teoloģijas fakultātes profesoru, reliģiju pētnieku Valdi Tēraudkalnu.

– Ko nozīmē būt reliģiju pētniekam?
– Reliģiju pētniecība nedod gatavas atbildes, nesaka, kas ir pareizi, kas -    ne. Reliģiju pētniecība tāpat kā teoloģija paver mūsu skatu plašāk un ļauj mums ieraudzīt, ka nav tikai viena vienīgā un pareizā atbilde. Ir daudzas atbildes, no kurām katrs individuāli varam izvēlēties savu. Es teiktu, ka reliģiju pētniecība paplašina mūsu redzesloku.

– Par ticību runā daudzi, sociologi min trīs aspektus: ticību bez piederības,    piederību bez ticības un ticību kopienai.
– Ticība bez piederības raksturīga daudzviet, tostarp Latvijā, savukārt piederība bez ticības ir Skandināvijas modelis. Ja runājam par ticību kopienai, mūsdienās cilvēkiem ir svarīgi piederēt, un tas nav nekas jauns. 60.gados bīskaps Robinsons Anglijas baznīcā teica, ka jautājums mūsdienās nav par to, kā atrast taisnīgu Dievu, bet par to, kā atrast žēlsirdīgu kaimiņu. Un varbūt viens no otra nemaz nav tik ļoti šķirami, kā pirmajā brīdī liekas. Patiesībā jau robeža starp ticēt un neticēt nebūt nav tik skaidra, kā kāds varbūt domā.

– Kā, jūsuprāt, Latvijā sadzīvo pagāniskās un kristīgās tradīcijas? Kā šīs puses viena otru ietekmējušas?
– Kristietība tieši tāpēc kļuvusi par globālu reliģiju, ka tā ir, lai arī ne bez grūtībām, pratusi piemēroties dažādām kultūrām. Kris­tietība nav veidojusies tukšā vietā, tā ir pārņēmusi senāku reliģiju prakses un idejas, tām piešķirot jaunu saturu. Tā tas ir arī Latvijā. Piemērs tam ir tautasdziesmu melodijās un motīvos balstītas baznīcas dziesmas. Tomēr jāapzinās arī tas, ka mūsdienu pasaule ir sarežģītāka un tajā mēs nevaram runāt par vienkāršotu pretstatu pāri “pagāniskais/ kristīgais”, jo, pateicoties interneta videi un migrācijas procesiem, ceļo arī idejas. Tas pats par sevi nav nekas slikts, tomēr šajos apstākļos ir svarīgi, lai mēs būtu zinoši reliģijā, nebūtu lētticīgi un neļautos katram, kas kristietības vai citā vārdā sola pārticību un visu problēmu atrisināšanu, īpaši, ja par to tiks maksāts.

– Kā šajā iederas dievturi, kas it kā balstās uz pagānisko un ir oficiāli reģistrēta reliģiska organizācija. Viņi arī norāda, ka Dieva dzimšana Ziemas­svētkos nav kristiešu jaunievedums, bet gan saistāma ar gaismas atdzimšanu Ziemas saulgriežos.
– Ziemassvētku svinēšana attīstījās pamazām, visticamākais, kristianizējot Ziemas saulgriežu svētkus. Ilgstoši kristietībā Liel­dienas un Lielā piektdiena tika uzskatītas par svarīgākiem svētkiem nekā Ziemassvētki, un daudzās kultūrās vēl aizvien ir tā. Sim­bolika, kas saistās ar saulgriežiem, labi izsaka Ziemassvētku vēstījumu par gaismu, kas spīd tumsā. Reliģijas ietekmējas viena no otras. Dievturi, veidojoties 20. gadsimta divdesmitajos gados, ietekmējās no kristietības – piemēram, Ernesta Brastiņa sarakstītais katķisms jeb cerokslis ir kā sistematizēts dievturu ideju izklāsts. Par pašu senlatviešu reliģiju mēs taču zinām maz, mēģinājumi jaunradīt latviešu reliģiju ir relatīvi jauni un saistās ar nacionālisma veidošanos un reakciju pret vācbaltiešu kontrolēto luterānismu. Lai nu kā, reliģijām nevajadzētu apkarot vienai otru, bet arī nepiekrītot savstarpēji izturēties ar cieņu. Piemēram, man liekas apsveicami, ka dievturi ieguvuši tiesības laulāt ar juridiskām sekām. Es gan domāju, ka tādas tiesības nav privilēģija, bet būtu jādod jebkurai reliģiskai organizācijai, kura to vēlas un ir gatava ievērot valsts noteikto juridisko ietvaru laulību reģistrēšanai.

– Kas būtu tas būtiskais, par ko mums katram vajadzētu īpaši padomāt Ziemassvētku prie­kš­vakarā?
– Lielais un nozīmīgais mūsu dzīvēs nereti nāk lēni. Kā aprakstīts evaņģēlijos, gan ganiem, gan gudrajiem bija jāmēro ceļš uz Betlēmi. Dzīvi pārveidojoša sastapšanās nenotika uzreiz. Tā sākas ar lielo dzīves jautājumu uzdošanu – par mūsu vietu pasaulē, mūsu galīgumu, par pirmšķirīgo mūsu dzīvē. Ceļi ir dažādi – ne velti eksistē tik atšķirīgas konfesijas.  Šis ir arī laiks padomāt, ko īsti gaidām, uz ko ceram Ziemassvētkos. Vai gaidām kādas sen kārotas dāvanas zem eglītes vai vēsti, kas rakstīta Bībelē: “Redzi, tavs ķēniņš pie tevis nāk, viņš ir taisns un glābējs – pazemīgs.” Ko vairāk gribam sagaidīt, saņemt? Laikam nevar tā stingri nodalīt, kas svarīgāks, jo, domājot par sevi, par savējiem, jādomā par Dieva žēlastību, mīlestību, dāsnumu, jālūdz viņa aizsardzība, un, domājot par Dievu, jābūt pateicīgam par cilvēkiem apkārt.

Un tā katru gad’ no jauna, kā teikts tik zināmajā dziesmā. Vai tas nav brīnišķīgs Dieva plāns, ka viņš mums katru gadu dod iespēju no jauna piedzīvot pestīšanas apsolījumu. Arī tad, ja vienu gadu mums nav izdevies, mums tiek dota nākamā iespēja.

– Ziemassvētku vakarā baznīcās skan lasījums no Bībeles, kurā eņģeļi vēsta – miers virs zemes tiem cilvēkiem, pie kā Dievam labs prāts. Redzot notiekošo Ukrainā, Izraēlā, būtu jāsecina, ka Dievam nav īsti labs prāts pie ļaudīm?
– Jautājums ir, kādu mēs iztēlojamies Dievu. Ja tas mums liekas kā bargs un visvarens valdnieks, lielais visu lietu sakārtotājs, tad mūs gaida vilšanās, jo šobrīd pasaulē notiekošie asiņainie konflikti un daudzas citas traģēdijas satricina tādus priekšstatus. Bet varbūt vērts aizdomāties, ka Dievs cieš līdzi ar mums, varbūt cieš mums līdzās, varbūt, kā Ziemassvētku stāstā, viņš atklājas nevarīgā, apdraudētā bērnā. Var­būt viņam ir vajadzīgas mūsu rokas, lai mainītu pasauli. Pārāk    bieži cilvēki ar neko neizsakošām frāzēm par Dieva gribu un prātu aizsedz paši savu pilsoniskās atbildības un solidaritātes trūkumu.

– Ir apzīmējums “Ziemas­svētku draudze”, proti, tie, kuri dievnamā ienāk reizi gadā – uz Ziemassvētkiem. Svētvakarā baznīcas ir ļaužu pilnas, vai tā ir tradīcija vai tomēr nepieciešamība būt klāt šajā brīnuma gaidīšanā?
– Domāju, te nav vienas atbildes, vajadzīgi abi. Jāsaprot, ka motīvi, kāpēc cilvēki iet uz baznīcu, ir dažādi un mainīgi. Tāpat kā iemesli, kāpēc izvēlas to vai citu draudzi, to vai citu konfesiju. Galvenais, lai baznīca tiešā un pārnestā nozīmē būtu atvērta un cilvēkus iekļaujoša. Diemžēl ne vienmēr tā ir. Baznīcai būtu jābūt pazemīgākai un vairāk jāapzinās, ka tā ir instruments, nevis mērķis. Tai nav visas atbildes, bet gan uzdevums aicināt meklēt kopā, atvērties tam, kas ir lielāks par mūsu ikdienas dzīves mērogu. Tas ir kas vairāk par pieķeršanos vienam dievkalpojuma stilam vai teoloģisku uzskatu sistēmai. Tra­dīcija ir dzīva tad, kad tā mainās. Vēstures gaitā tas vienmēr ir noticis. Reformācija nav tikai kustība konkrētā vēstures posmā, bet uz pārmaiņām vērsts impulss, kas vienmēr bijis klātesošs kristietībā, piemēram, mūku aizsāktās atjaunotnes kustībās it kā tumšajos viduslaikos. Šādi strāvojumi nereti parādās tad, kad kristietība saplūst ar politisko varu un zaudē kritisko distanci, kad tā birokratizējas vai kļūst vienkārši par izklaides industrijas elementu.

– Ko jums pašam nozīmē Ziemassvētki? Vai izdodas katru gadu no jauna gūt šo brīnuma sajūtu?
– Man tie kopš bērnības liekas skaistākie gada svētki. Atceros, mamma pēc skolas slepus no citiem veda mani uz netālo Vecās Ģertrūdes baznīcu Rīgā. Es neko daudz nesapratu no tur notiekošā, taču uzrunāja pārpildītā baznīca, sveču smarža milzīgajā, kā vismaz tolaik likās, eglē, kā arī tā īpašā gaidu un svinīguma atmosfēra. Padomju laikā baznīcas apmeklējums saistījās ar noklusēto un neatļauto, un tas, protams, man kā pusaudzim sniedza papildu stimulu. Nevaru teikt, ka vēlākos gados vienmēr ir bijusi tāda brīnuma sajūta. To arī nevar sagaidīt, jo katra gada nogale ir citāda un mūsdienās savu ietekmi, gribam to vai ne, atstāj patēriņa kultūra. Ja lielveikalos Ziemas­svētku melodijas kopā ar atlaižu piedāvājumiem skan jau mēnesi vai ilgāk pirms svētkiem, brīžiem rodas sajūta, ka brīnumainais tiek aprakts zem visas šīs kņadas un burzmas.

– Ko vēlētu mūsu lasītājiem Ziemassvētkos?
– Ļauties klusumam. Kaut nedaudz. Mēs esam steidzīga un aizkaitināta sabiedrība. Tāpēc tik svarīga ir iespēja noklust.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Visu var izdarīt, ja rokas darba nebīstas

07:19
24.06.2025
10

“Laukos nekas nemainās, pavasaris ar saviem darbiem, ziema ar saviem. Paspēt var, ja nestreso. Ja nervozē, darbi nesokas. Arī tautasdziesma māca – Acis darba izbijās, rokas darba nebijās -, saka      Anita Verjutina un piebilst: “Ja kaut kas neizdodas, var mēģināt labot vai nākamreiz darīt citādi.” Viņas dienas paiet skrējienā, kuru pati raksturo dažos […]

No lina kleitas līdz gumijniekiem

07:06
22.06.2025
23

Jāņi daudziem ir ne tikai gada garākā diena un īsākā nakts, kad tradicionālāk vai mūsdienīgāk svinam latviskos svētkus, bet arī iespēja vairāk tuvoties savai būtībai, kad izjūtam sevi kā daļu no kaut kā lielāka. Taču arvien aktuāls ir jautājums, ko šajos svētkos vilkt, vai izvēlēties klasisko linu kleitu, tautisko jostu un ziedu vainagu vai tomēr […]

Ziedu vainagu burvība Līgo laikā: pieredzē dalās Irēna Pacēviča

06:01
22.06.2025
21

“Vasaras saulgrieži un Līgo laiks man vienmēr šķitis gada viskaistākais brīdis, kad daba ir savā pilnbriedā. Tas ir mirklis, kas piepildīts ar vieglumu un prieku gan pašos, gan citos,” stāsta Irēna Pacēviča, kas ar ziedu vainagu pīšanu nodarbojas jau 17 gadus. Veselavas pagasta Bērzkrogā, kur dzīvo arī pati Irēna, sācis veidoties tirdziņš, kurā viņa nolēma […]

Mums ir baltiešu kopība, kas jāstiprina

06:49
21.06.2025
26

“Padomju laikos Jāņi tika aizliegti, tāpēc bija papildu motivācija šo aizliegumu pārkāpt,” tā latviešu literatūrzinātniece un valodniece Janīna Kursīte-Pakule skaidro, kāpēc tolaik šo svētku svinēšana šķita būtiskāka. Sarunā ar “Druvu” viņa pauž viedokli ne tikai par svētku svinēšanu un atšķirībām tradīcijās, to darot, bet arī uzsver, cik nozīmīgi ir saprast, ka mūsu lielākā vērtībā ir […]

Viskrāšņākie, skanīgākie, gaidītākie, līksmākie svētki

13:00
20.06.2025
103

Saruna ar pazīstamo vidzemnieci, latvisko tradīciju zinātāju, dainu meditācijas vadītāju, grupas “Rāmi riti” dalībnieci – vokālisti un kokles spēles meistari – Inesi Kozuliņu. -Klāt enerģētiski spēcīgs laiks – Vasaras saulgrieži. -Jā, ļoti spēcīgs. Visu Saules gada ritu mūsu senču ir sadalījuši svētēs, kas ir ik pa piecām reiz deviņām dienām, tātad katrā 45.dienā ir kāda […]

Kā ikdienas rituāli ietekmē tavu pašsajūtu

11:43
20.06.2025
17

Mazām lietām – liela nozīme: Rītu sāc ar rūpēm par sevi Tu noteikti zini to sajūtu – steidzīgs rīts, ātri izmazgā mati, uzklāts minimums kosmētikas, un jau esi skrējienā. Bet ko, ja pat dažas minūtes veltītas tikai sev varētu mainīt Tavu dienu? Tieši to pierāda pēdējo gadu tendences – cilvēki arvien vairāk izvēlas sevi palutināt […]

Tautas balss

Sešos gados uz skolu

13:46
22.06.2025
13
Vecmāmiņa raksta:

“Jau atkal runā, ka bērniem skolu vajadzētu sākt sešu gadu vecumā. Un tūlīt būs nezin cik protestu. Bet, ja mierīgi padomājam, bērni to, ko agrāk sāka mācīties tikai skolā, apgūst jau bērnudārzā. Velk uz papīra aplīšus, stabiņus, mācās burtus, ciparus. Tātad faktiski izglītoties sāk jau piecu gadu vecumā. Turklāt apmeklēt pirms­skolu ir obligāti, jo tā […]

Vajadzētu rotaļlaukumu bērniem

20:27
17.06.2025
25
H. raksta:

“Cēsīs, Pirtsupītes gravā, notiek lieli darbi. Tur veido celiņus un laikam vēl kaut ko. Ātrumā pārskatot novada paš­valdības mājaslapu, neatrodu informāciju, kā beigu beigās pēc apspriešanām izskatīsies grava, kam šī vieta būs paredzēta. Būtu jauki, ja tur būtu arī kādas aktīvās atpūtas vietas bērniem, piemēram, rotaļlaukumi ar iekārtām, uz kurām var pavingrot,” pauda lasītāja H.

Kādam jākontrolē

11:15
15.06.2025
33
Ilze raksta:

“Man garšo zemenes, un tagad ir īstais laiks ar tām mieloties. Esmu no tiem, kuri izvēlas Latvijā audzētās, lai arī dārgākas. Ticu, ka tās ir vitamīniem bagātākas, veselīgākas un, protams, svaigākas. Manu uzmanību piesaistīja Latvijā audzēto ogu lielā cenu starpība. Vai tiešām lielaudzētāji tās tik lēti pārdod uzpircējiem. Vai tirgū kāds nopietni kontrolē, kur ogas […]

Bagāts kļuva Latvijā

09:36
14.06.2025
26
Seniore no Cēsīm raksta:

“Nesaprotu, kā Ainārs Šlesers var sacīt, ka Latvija ir nabadzīgākā zeme, ka viss izpostīts, ja pats ir bagātnieks! Kur tad viņš kļuva par tādu, ja ne Latvijā?! Ja jau valstī ir tāda nabadzība, lai dalās, lai kādu miljonu ziedo Latvijas labā. Man nepatīk cilvēki, kas nonicina Latvijā paveikto, bet jo vairāk tie, kas kļuvuši turīgi, […]

Maza bedrīte var radīt lielu nelaimi

08:36
14.06.2025
17
Lasītāja raksta:

“Cēsīs, bērnu laukumā pie Maija parka, asfaltā ir bedres. Tur mazi bērni brauc ar divriteņiem, skrejriteņiem, tur ātri var gadīties nelaime, kaut bedres nav īpaši dziļas. Tagad, kad pilsētā remontē tik daudzas ielas, vajadzētu padomāt arī par bērnu laukuma celiņiem,” ieteica lasītāja.

Sludinājumi