Sestdiena, 27. aprīlis
Vārda dienas: Tāle, Raimonda, Raina, Klementīne

Jāuzbūvē tik racionāls skolu tīkls, lai nodrošinātu izglītības pieejamību un kvalitāti

Anna Kola
16:04
28.02.2024
39
Oskars Kaulens 30.09.2020 Reinis Hofmanis 11

Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas direktors. Brīvajā laikā – aktīvs grāmatu blasītājs, teātra skatītājs un tautisko deju dejotājs. OSKARS KAULĒNS.

Viens no skolu vadības domubiedru grupas, kura, reaģējot uz asajām diskusijām sabiedrībā par plānoto skolu tīkla reformu, sagatavojusi publisku vēstuli, pau­žot savus apsvērumus reformas atbalstam.

– Atklāto vēstuli parakstījāt pagājušajā nedēļā – vairāki skolu vadītāji no visas Latvijas. Kā nonācāt pie vienota viedokļa?
– Vēstules primārais mērķis nebija sapulcināt domubiedrus un tikai tad vēstuli iesniegt. Tā bija atsevišķu izglītības profesionāļu – direktoru, viņu vietnieku – personīga iniciatīva, reaģējot uz to, kas publiskajā telpā izskanējis saistībā ar skolu tīkla reorganizāciju. Vēstuli sagatavojām, parakstījām, bet neizsūtījām parakstu vākšanai – uzreiz sūtījām visām atbildīgajām institūcijām: gan Ministru kabinetam, gan Izglītības un zinātnes ministrijai un arī Latvijas Pašvaldību savienībai. To saku tāpēc, ka par mūsu vēstuli publiskajā telpā viens no izskanējušajiem pārmetumiem bija tas, ka tikai daži atbalsta skolu reformu, taču mūsu mērķis nekad nav bijis “savākt” domubiedru grupu. Vēstules autori pārstāv dažādas izglītības iestādes, gan lielas, gan mazas, gan reģionu skolas, gan pilsētu skolas: Augšlīgatnes Jaunā sākumskola, Cēsu 2.pamatskola, Iecavas pamatskola, Limbažu Valsts ģimnāzija, Rīgas 72. Vidus­skola, privātā pamatskola “Dom­daris”, Carnikavas pamatskola un Limbažu Valsts ģimnāzija.

– Kāds ir vēstules mērķis? Kāpēc reforma būtu atbalstāma?

– Šo vēstuli rakstījām tāpēc, ka publiskajā telpā daļu argumentu vispār neizmantojam vai izmantojam ļoti neatbilstoši reālajai situ­ācijai skolās. Piemēram, pastāv viedoklis, ka, saglabājot mazās skolas, varam noturēt izglītības kvalitāti. Proti, pastāv uzskats, ka, tiklīdz būs lielākas izglītības iestādes, tā zudīs kvalitāte, bērnu intereses vairs nebūs centrā un par viņiem nevarēs pienācīgi parūpēties. Mēs uzskatām, ka patiesībā situācija būtu pilnīgi pretēja. Ņemot vērā, ka profesionālo resursu izglītības sistēmā ir tik, cik ir (ar to saprotot gan direktoru kapacitāti, gan skolotāju un atbalsta personāla pieejamību), tādā mācību iestāžu tīklā, kāds tas ir šo­brīd, nevaram nodrošināt katra skolēna individuālās vajadzības. Maldīgs ir priekšstats, ka tad, ja klasē mazāk skolēnu, skolotājs viņiem var nodrošināt individu­ālu pieeju mācību procesā. Individuāla pieeja ir didaktisks paņēmiens, pedagogam ir jābūt ļoti profesionālam, lai mazā klasē, kurā nevar nodrošināt savstarpēju skolēnu mācīšanos, izveidotu tādu procesu, ka katrs skolēns saņem savām vēlmēm un vajadzībām atbilstošu izglītības pakalpojumu.

Līdz ar to profesionālo resursu trūkums un lielā sadrumstalotība, ko veicina šāds skolu tīkls, ir viens no centrālajiem argumentiem, ko lietojam vēstulē. Tad, protams, ir daudz lietu, ko lielā skolā ir vieglāk izdarīt nekā mazā skolā. Piemēram, lielākā iestādē, kur pieejami resursi, varam nodrošināt skolēniem plašākas interešu izglītības iespējas, karjeras izglītības un sadarbības iniciatīvas. Mazā skolā to ir ārkārtīgi sarežģīti izdarīt. Tāpat arī jāpārdomā izmaksas, kas pašvaldībā ­saistās ar izglītības infrastruktūras uzturēšanu. Tādēļ jāpiekrīt Cēsu novada pašvaldības priekšsēdētāja teiktajam, ka sadrumstalotu skolu tīklu uzturēt ir ļoti dārgi. Tāpēc – patīk vai nepatīk – resursi ir jākoncentrē noteiktās izglītības iestādēs ar nosacījumu, ka tam līdzi nāk skolotāju atalgojuma pieaugums un arī kvalitāte, ko varam nodrošināt skolēnu apmācībai.

Vēl jāņem vērā, ka arī lielajās skolās, kas nodrošinātu pilnu slodzi izglītības psihologam, nav iespējams atrast darbiniekus. Mazajās skolās tas ir vēl grūtāk, un tad nākas izlīdzēties ar cilvēkiem, kas var “piestrādāt”, bet tas ne vienmēr nozīmē arī kvalitatīvu pakalpojumu. Arī lielas iestādes cīnās ar šo problēmu, bet tur to vieglāk risināt, jo ir iespēja nodrošināt konkurētspējīgāku atalgojumu, tāpat ir arī profesionālā atbalsta iespējas pedagogiem, tai skaitā metodiķi. Manuprāt, nav citu variantu, kā esošo skolu tīklu sakārtot tā, lai skolēniem izglītība būtu pieejama un vienlaikus arī kvalitatīva.

– Vēstulē minat to, ka apzīmējumi “lielā skola” un “mazā skola” ir neskaidri un pakļauti interpretācijai. Kāpēc neskaidri?

– Ņemot vērā Latvijas reālo demogrāfijas situāciju un apdzīvotību, ir skaidrs, ka nekad nevarēsim izveidot tādu skolu tīklu, kurā būs tikai “lielas” skolas. Mazas skolas, kurās ir ap simts skolēnu, protams, ir Latvijas realitāte arī nākotnē. Mūsu vēstulē runājam par ļoti mazām skolām, tādām, kur 1.-3.klasē ir mazāk par 22 bērniem, 4.-6.klasē un arī 7.-9.klasē – mazāk par 27 bērniem. Šāda skola patiešām ir ļoti maza iestāde, kurai ir sarežģīti nodrošināt visus nosacījumus, ko minam vēstulē. Tas, ka vienmēr būs mazākas skolas un ne visiem bērniem ir jāmācās lielajās skolās, kur vairāki simti skolēnu, ir skaidrs. Mums ir jāuzbūvē tik racionāls skolu tīkls, lai nodrošinātu izglītības pieejamību un kvalitāti.

Es teiktu, ka pieejamība ir leģitīms arguments. Vecākam vest bērnu uz izglītības iestādi, kas ir mazliet tālāk, bet kur tiek piedāvāta kvalitatīvāka izglītība, sakārtojot transporta infrastruktūru, varētu būt svarīgāk, nekā nogādāt bērnu uz tuvējo skolu, kur izglītības kvalitāte varbūt ir zemāka. Uzskatu, ka tas atsver izmaksas, kas saistītas ar transportēšanu.

Protams, izglītības centrā arvien ir skolēns, tomēr mums ir jāpārdomā, kādā veidā atbalstīt arī skolotāju. Ja pedagogs savā organizācijā nesaņem pienācīgu metodisko atbalstu, regulāru atgriezenisko saiti un viņam nav iespēju sarunāties par kvalitātes standartiem, pāreju uz kompetenču pieeju mācību procesā sekmīgi īstenot nevarēsim. Par atbalstu skolotājam ir jādomā, un mazā skolā to ir ļoti sarežģīti nodrošināt.

– Vai kāds no skolu vadītājiem, ar ko kopā vēstuli parakstījāt, pārstāv arī mazo skolu?

– Ir divas skolas, kuras gan neskaitās kā “ļoti mazas”, bet pēc būtības tās ir mazas skolas: Augšlīgatnes Jaunā sākumskola un Jaunciema pamatskola. Skolu vadītājas saprot, cik sarežģīti ir pedagogus piesaistīt, noturēt atalgojuma dēļ. Nemitīgi nākas nodarboties ar jaunu pedagogu meklēšanu. Direktori ļoti labi saprot šo realitāti.

Tas sarežģītais, runājot par reformu, ir tas, ka daudzos gadījumos lēmumu pieņemšanu ietekmē dziļi emocionāla piesaiste mācību iestādei, vēsturiskais mantojums, tradīcijas, skolas citas funkcijas, kas tiešā veidā nav saistītas ar izglītības pakalpojumu nodrošināšanu. Mēs aizmirstam, ka izglītības iestādes primārais uzdevums ir nodrošināt izglītības pieejamību un kvalitatīvu izglītības pakalpojumu. Ja, resursus koncentrējot, citviet to var izdarīt labāk, es teiktu, ka mums ar savām emocijām ir jātiek pašiem galā. Un paliek paš­valdības atbildība par to, kā apsaimniekot tukšās ēkas, kas ir citi pakalpojumi, kas skolas ēkās pieejami, kas notiek ar investīcijām un tā tālāk. Šobrīd skolu tīkls ir pārlieku sadrumstalots, mēs nevaram to atļauties.

– Viens no argumentiem, ko min cilvēki, kas par skolu tīkla reformu nav noskaņoti optimistiski, ir tas, ka jaunieši, kuri varbūt varētu mācīties, to nedarīs tāpēc, ka skola nebūs pieejama tuvu dzīvesvietai. Kā vērtējat šo varbūtību?

– Skaidrs, ka šādu scenāriju izslēgt nevar. Tā ir viena no hipotēzēm, kas jāpatur prātā. Taču redzam pašvaldības, kur skolēniem ir pieejami visi izglītības posmi, bet pēc pamatskolas beigšanas jaunietis neizvēlas izglītību turpināt uz vietas, viņš dodas mācīties uz citu pašvaldību. Tāpēc ir jautājums, vai šis arguments ir leģitīms. Vai tam ir pamats būt par vienu no galvenajām bažām saistībā ar reformu?
Runājot par ļoti mazajām vidusskolām, redzu, ka ir situācijas, kurās par katru cenu tiek mēģināts noturēt skolēnu vidusskolas posmā tikai tāpēc, lai skola tiktu saglabāta. Esmu dzirdējis gadījumus, kad dažkārt skolu datos figurē skolēni, kuri reāli mācību procesā pat nepiedalās, uz skolu nenāk, un tomēr audzēkņu skaitā viņi parādās, un tas veido kopējo skolēnu skaitu, nodrošinot skolas tālāko dzīvotspēju.

Ja ir ļoti stabila un jaudīga pamatskolas izglītība, kas iedod jaunietim vēlmi mācīties tālāk un zināmu perspektīvu, ko dzīvē iesākt tālāk, tad šāds jaunietis ir motivēts turpināt mācīties. Zinām, ka vidusskolas posms ir izvēles izglītība, visiem skolēniem, kas pabeidz pamatskolu, nav obligāti jāturpina izglītība vidusskolas posmā. Skolēniem ir iespēja izvēlēties arī profesionālo izglītību.

– Jūsu skatījumā skolu tīkla reformā ir vairāk ieguvumu nekā zaudējumu – ja tādi vispār ir?

– Skaidrs, ka viens no argumentiem, ko minam vēstulē, ir pieejamība. Ja netiks sakārtota transporta pieejamība, ceļu infrastruktūra, tad, jā, var gadīties, ka kādam skolēnam vienkārši tiks liegta objektīva iespēja nokļūt izglītības iestādē. Izglītības un zinātnes ministrijai ir jāiet tandēmā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, lai saprastu, kādā veidā iespēju nokļūt skolā darīt pieejamu absolūti visiem.

Pētījumi arī liecina, ka lielākā mācību iestādē var būt lielāks mobinga risks, tomēr Latvijā ir arī mazas skolas, kurās bērni saskaras ar mobingu un izvēlas mainīt mācību iestādi. Runa ir ne tikai par mobingu no skolēniem, bet arī no skolotājiem.

Daudzi argumenti, ko lietojam vēstulē, attiecas gan uz mazām, gan lielām skolām. Uzsveram, ka lielākā organizācijā ar lielāku resursu koncentrāciju ir iespēja nodrošināt tādu izglītības vidi, kurā skolēni tiktu stimulēti mācīties un sasniegt labus rezultātus. Tas, kas jāuzsver, ir fakts, ka arī mazajās skolās var tikt nodrošināta augst­vērtīga izglītība, savukārt lielajās – ne tik laba. Jautājums ir, kā sakoncentrēt profesionālos resursus, lai tos izmantotu pēc iespējas profesionālāk.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Filma par cilvēku, viņa izvēli un laiku

06:15
27.04.2024
9

Antras Cilinskas un Annas Vidulejas filma “Podnieks par Podnieku. Laika liecinieks” skatāma visā Latvijā. Ar filmas režisori un producenti Antru Cilinsku tikšanās notika pēc viena no kino seansiem Cēsīs. Juris Podnieks (1950. gada 5. decembris – 1992. gada 23. jūnijs) ir tā dēvētās latviešu poētiskās kinodokumentālistu skolas jaunās paaudzes spilgtākais un talantīgākais kinooperators, režisors un […]

Patīk darbi, kurus darot nav jāsteidzas

06:02
25.04.2024
37

Jānis Vagulis dienas piepilda ar darbu, rodot arī laiku paslinkošanai, nekā nedarīšanai. “Laukos vienmēr ir, ko darīt, vienmēr kādam vajag piepalīdzēšanu,” viņš saka un piebilst, ka māk visus laukos ikdienā nepieciešamos darbus. Savulaik strādājis dažādās zāģētavās, to sen vairs nav gluži tāpat kā daudzos citos mazos pagastos. Jānis Kaivē dzīvo jau 25 gadus. Pats ir […]

Bērnības vietai atdota sirds

05:45
24.04.2024
116

Daces Kārkliņas dzimtas saknes ir Kaivē. Pati dzīvo Cēsīs, strādā Rīgā, bet par savu vietu sauc Kaivi. Kad vien brīvs laiks, viņa mēro ceļu, lai būtu pie krustdēla, draugiem. “Man bērnība saistās tikai ar Kaivi. Vasaras pavadīju pie krustmātes. Te vienmēr bija, ko darīt un ik dienu notika kas interesants. Bija, protams, jāravē, jāvāc siens, […]

Iedzīvoties un būt savējai

05:34
23.04.2024
120

Evita Petrova ar ģimeni Kaivē nokļuva nejauši.  “Vasarā, braucot pa Piebalgu, ieraudzījām aizaugušu viensētu. Tā iepatikās, izdevās vienoties ar saimniekiem, un nopirkām “Lapsas”,” stāsta Evita. “Tas bija pirms 12 gadiem. Gadus trīs ģimene šurp brauca vien brīvdienās, tad pārcēlās pavisam. Tā rīdzinieki kļuva par kaivēniešiem. Evita piebilst, ka mājas ir tikai nepilnus divus kilometrus no pagasta centra. […]

Atrast burtus baltās rūtīs

15:25
22.04.2024
400

Krustvārdu mīklu risināšana ne vienam vien ir gan laika īsināšana un prāta asināšana, gan atmiņas trenēšana un savu zināšanu pārbaude. Cēsniece Vizma Kronīte rūtotajiem laukumiem pareizos burtu izvēlas, ne tikai meklējot atbildes, bet arī uzdodot jautājumus – sastādot krustvārdu mīklas. Ar viņu saruna par krustvārdu mīklām, seniora ikdienu un  ne tikai. -Kāpēc tik daudzi risina […]

Vai suns ir “tikai suns”

05:14
19.04.2024
116

Viņa pati par sevi teic, ka vēl cēsiskāka nemaz nevarētu būt, jo bērnība pagājusi pašā Cēsu sirdī, iepretim Sv.Jāņa baznīcai – Torņa ielā 1. Viņa teic, ka “sapņa par Ameriku” viņai nav bijis nekad. Kur cilvēks piedzimis, tur viņam arī jādzīvo, dzīvē nejaušības nenotiek. Pēc profesijas friziere, brīvajā laikā aizraujas ar sportošanu kopā ar suņiem. […]

Tautas balss

Labāk uzraksts, ne karogs

16:57
26.04.2024
13
Druva raksta:

“No rudens pārtikas precēm būs redzami jānorāda valsts, kur tā ražota. Saprotu, ka to varēs parādīt ar karodziņu vai uzrakstu. Es domāju, ka vislabāk būs pietiekami lieliem burtiem rakstīts uzraksts, jo vai gan daudzi uzreiz atšķirs, piemēram, Slovākijas un Slovēnijas karogus. Arī tagad jau uz produktiem norāda izcelsmes valsti, tikai nereti uzraksts ir tik maziem […]

Uzšļāc ūdeni un dubļus

16:57
26.04.2024
13
Druva raksta:

“Regulāri nākas iet Cēsīs zem dzelzceļa tilta. Kad līst lietus, dubļains, gan to nevienam neiesaku. Uz galvas pilēs ūdens un mašīnas nošķiedīs. Ietve tur tik šaura, grūti izmainīties ar pretimnācēju, kur nu vēl pamukt kaut kur, kad brauc mašīna. Vai kāds saskaitījis, cik cilvēku kājām ik dienu iziet pa šo vietu? Žēl ģimnāzistu, kuri dosies […]

Operatīvi, atsaucīgi un laipni

16:56
26.04.2024
9
Druva raksta:

“Sirsnīgs paldies ārstes Sprindules prakses medicīnas māsai Irīnai, viņa bija ļoti atsaucīga un ātri nokārtoja, lai tieku pie vajadzīgajiem medikamentiem, kad man pasliktinājās pašsajūta. Un milzīgs paldies arī māsiņai Lindai, kas nāca pie manis mājās, vēnā ievadīja zāles, katru reizi mērīja asinsspiedienu, vienmēr izjautāja, kā jūtos, bija ļoti laipna, atsaucīga. Domāju, tā darbu vajadzētu darīt […]

Ģimnāzijas remonts ievelkas

09:23
23.04.2024
35
Druva raksta:

“Ļoti ievilcies Cēsu Valsts ģimnāzijas ēkas remonts. Esmu pensionēta skolotāja, mani interesē, vai jaunajā mācību gadā ģimnāzisti varēs atgriezties savā skolā vai mācības būs jāturpina pielāgotajās telpās Raunas ielā. Saprotu, ka tur nav slikti, taču ģimnāzijas tēla veidošanai gan tas par labu nenāk,” pārdomās dalījās seniore.

Dīvainie valodas nepratēji

13:26
16.04.2024
39
5
Druva raksta:

“Pagājušajā nedēļā klausījos televīzijas “Rīta Panorāmu”, kur “Stabilitātes” līderis Rosļikovs stāstīja, ka nav taču jāprasa pusmūža cilvēkiem ar Krievijas pilsonību latviešu valoda. Jaunajiem jā, bet vecāka gadagājuma nē. Sabiedrība Latvijā esot ļoti iekļaujoša, visi tiekot galā. Te nu jāatgādina, ka tiem, kam 75 un vairāk gadu, latviešu valodas eksāmens nav vajadzīgs, var palikt Latvijā arī, […]

Sludinājumi