Pirmdiena, 20. janvāris
Vārda dienas: Oļģerts, Orests, Aļģirds, Aļģis

Ar laivu pa upi ziemā

Līga Eglīte
13:51
22.02.2017
99
Rihards Vidzickis 1

Janvārī daudzi aktīvi sociālo tīklu ziņu lasītāji ar interesi sekoja līgatnieša Riharda Vidzicka fotoreportāžai par ziemas braucienu pa Gauju ar “Apsīti” – jauno laivu. Ūdenī tika ielaista ne jau parasta tūristu smailīte vai kanoe, bet gan unikāls meistardarbs, izvērstā vienkoce, kas tapusi ilgā kļūdu un meklējumu ceļā, atdzīvinot seno laivu būvētāju arodu un Latvijā izzudušo tehnoloģiju. Rihardam nav mērķis vizināt citus vai gatavot laivas izklaidei. Galvenais ieguvums darba procesā nav gala produkts, bet gan amata prasme, kas, darbu beidzot, ir kā apbalvojums.

Rihards Vidzickis atceras pirmo laivojumu pirms daudziem ga-diem: “Toreiz decembrī braucām pa Amatu ar mazu vienkoci. Sākām Kārļos, tikām līdz Lustūzim, kur laivu apnesa. Pirms tam uz Zvārtes krāču akmeņiem vienkoce uzsita apakšu, radās sūce, pieplūda ar ūdeni un nebija vadāma. Lustūža līkumos vairs nevarējām izstūrēt.”

Parasti Rihards aicina laivot domubiedru kompāniju vai Tehniskās universitātes kolēģus: “Ja ir iespēja, cenšos nobraukt pa upi vismaz divreiz gadā – vasarā un ziemā. Tā ir tradīcija! Trešā reize ir pavasara pali – izdevība, ko nelaižu garām. Palos pa Gauju tas ir vienkārši super! Posmu Līgatne – Sigulda nobraucu divās stundās, nesteidzoties, tikai ar straumes ātrumu. Laivā sēžot, to nejūt, bet, paskatoties uz krastu, redzams, kā viss aizzib garām.”

Veiksmīgi uzņemtajās fotogrāfijās meistars savā laivā izskatās kā taigas mednieks mežonīgā upē, pilnīgā nekurienē, tālu no civilizācijas. Vai peldvesti nelieto?

Rihards precizē: “Tas, ka fotogrāfijās ir estētika, nenozīmē, ka man nav laivotājam vajadzīgā aprīkojuma. Peldveste ir zem jakas. Ziemā to velku drošībai – mugurā biezāks apģērbs, mazums, kas var gadīties, var nākties izpeldēties. Un vēl – veste arī silda. Vasarā gan vesti nelietoju, nevajag, jo vienkoča laiva negrimst un pati ir glābšanas riņķis. Smeļamo kausiņu vienmēr vajag paņemt līdzi, ja nu laivai gadās kāda plaisiņa, kuru bijis slinkums aizdrīvēt. Protams, pie vienkoces jāpierod, tā uz ūdens zvalstās, var arī apgāzties, bet, lai to izdarītu, jābūt ar galvu nedraugos. Manevrēšanas spējas ir labas, tomēr kuram katram vienkoci nevar dot.”

Pierasts, ka Latvijā ūdenstūrisma sezona sākas pavasarī, kad cīņā ar krācēm un palu ūdeņiem dodas pārliecināti profesionāļi, riskētāji un amatieri, bet vasarā brauc visi, kam laiks un iespēja. Kāds izmēģina upi rudenī pēc lietavām, bet tikai retais riskē to darīt ziemā. Auksti, nav piemērota ekipējuma un vispār – upes mēdz aizsalt. Rihards ziemā ar vienkoci laivo katru gadu: “Vienmēr pirms tam izpētu, kāds ledus, piebraucu pāris vietās ar mašīnu, paskatos. Visskaistāk ir tad, kad viss apsarmojis, gaisa temperatūra ap mīnus pieci grādi. Brau-cienu nevar laikus saplānot, tas notiek spontāni: ir apstākļi, ir laiks – viss, braucam! Līdzko sākas spēcīgāks sals, ledus Gauju aizrauj ciet un laivošana vairs nav iespējama. Upmalā arī ziemā gadās publika, skatītāji. Tā bija svētdienā, kad izmēģināju “Ap-sīti”. Abos krastos ik pa simts metriem makšķernieki. Visa Gauja vienos makšķerniekos! Sen nebiju redzējis tik daudz!”

Vai vasaras braucieni tomēr nav patīkamāki? Rihards Vidzickis: “Vasarā man nepatīk braukt tādēļ, ka upē ļoti daudz laivotāju. Ja vien iespējams, braucu darbdienās, citādi Gauja pilna kā Brīvības iela transporta sastrēguma stundās. Man nepatīk kompānijas, kuras brauc ar lielajiem plostiem, dzer. Visi skatās uz vienkocēm, ir pārsteigti. Nogurstu, katram kaut ko atbildot, skaidrojot. Gribas pašam arī baudīt braucienu, būt kopā ar dabu. Vienīgais, ko atļaujos, izmantoju iespēju, ka Līgatnes – Siguldas posmā ir labi sakari, dalos iespaidos un tā brīža sajūtās ar draugiem, ielieku internetā kādu foto. Dažreiz ir labi, ka laivā esmu viens. Braucot kompānijā, ir brīži, kad gribas atiet nost, pabūt tikai ar upi un pēc tam atkal satikties ar visiem. Gaujā Ķūķu krāces nav problēma, tās vispār nav krāces! Parasti mēs nobraucam, piestājam malā un velkam laivas atpakaļ, lai nobrauktu vēl vairākas reizes. Ķūķu krāces ir atkarīgas no ūdens līmeņa. Palu laikā tās vispār nemana, ja maz ūdens – arī nekas, interesantas tās kļūst pie vidēja līmeņa. Līgatnes upe piemērota kajakiem, ar vienkoci nav izbraucama, daudz koku sakritis. Vasarā organizēju arī trīsdienu braucienus. Garākais ceļš bija no Līgatnes uz Brīvdabas muzeju. Līgatne – Gauja -Baltezers. Tikai viens posms bija nebraucams – trīs kilometros kanāls bija ļoti aizaudzis, tur sapratām – nav vērts forsēt un vilkt laivas. Lielajā Baltezerā todien bija lieli viļņi, kā jūrā, lija lietus, pūta kārtīgs pretvējš. Juglas kanālā vispār bija vēja tunelis. Bija labi! Ūdens laivā nesmēlās.”

Jautāts, kādēļ izvēlas maršrutu Līgatne – Sigulda, Rihards stāsta, ka janvārī Gaujā šis posms nebija aizsalis, vienīgi krasti apledojuši, tādēļ izkāpt varēja vien retās vietās: “Neriskēju braukt no Cēsīm, jo ir iepriekšējo gadu pieredze, ka visa upe pilna ar vižņiem. Tur mēdz būt vietas, kur veidojas sastrēgumi. Pirms pāris gadiem tiku gandrīz līdz Briedīšu apmetnei un griezos atpakaļ, īros pret straumi līdz Kvēpenei, kur bija tuvākā vieta, lai izceltu laivu krastā. Braucot starp lediem, bija jānogaida, kad paveras kādas spraugas, un jāstūrē pa diagonāli. Tas bija ekstrēmi!”

Lai arī “Apsīte” ir daudz vieglāka un ātrāka nekā iepriekšējās, laivu meistars jau domā par nākamo laivu un daudz garāku ceļojumu. Šobrīd problēma ir atrast piemērotu materiālu, jo tikai pēc nozāģēšanas var redzēt, vai tas ir īstais koks. Nākamajai laivai Rihards meklē apsi, kurai stumbrs ir apmēram seši metri, bez zariem, 50 centimetru diametrs un kuru varētu legāli nozāģēt tieši tad, kad vajag, ņemot vērā arī Mēness fāzes, cirst vecā Mēnesī. Laiva jāsāk gatavot, ka-mēr apse vēl zaļa un sulīga.

Riharda sapnis tuvējai nākotnei: “Ir pārliecība, ka praktiski un teorētiski esmu seno tehnoloģiju izkodis un trešā laiva izdosies. Gribu kādreiz nobraukt pa Gauju no Lejasciema līdz pat jūrai. Kompānija jau būtu, bet pietrūkst laika. Kad uzbūvēšu lielo, sešmetrīgo, laivu, kurā vieta trim vai četriem braucējiem, tad gan.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Par tehnoloģijām, politiku un cilvēkiem

07:06
20.01.2025
9

Latvijas Universitātes profesore, politoloģe Žaneta Ozoliņa par karu, politiku un nākotni sarunā ar Salliju Benfeldi. -Ģeopolitiskā situācija ir nemierīga, pat nestabila no Ukrainas līdz Gruzijai. Vai tie ir atsevišķi konflikti, ko izraisījušas dažādas intereses un pretrunas, vai arī ir saistīti konflikti? -Ja paskatāmies ilgākā laika posmā, tad par to, ko sauc par tektoniskām pārmaiņām globālajos […]

Par karu, pamieru un varžu kori

08:55
18.01.2025
25

Vēsturnieks, publicists, rakstnieks un Putina režīma pretinieks Dmitrijs Savvins par savu grāmatu un situāciju pasaulē intervijā Sallijai Benfeldei. Saruna ar Dmitriju notiek Cēsīs nākamajā dienā pēc viņa grāmatas atvēršanas un tikšanās Pasaules latviešu mākslas centrā (PLMC) ar lasītājiem. Pasākums notika latviešu valodā. Vakarā pēc tikšanās Dmitrijs ierakstīja sociālajos tīklos: “Šodien mana jaunā romāna prezentācija Cēsīs, […]

Psihiatrija mazāk sataustāma, bet sabiedrībai ļoti vajadzīga

06:46
15.01.2025
42

Garīgās veselības jautājumi sabiedrībā aizvien aktualizējas, tāpēc aizvien būtiskāk ir nodrošināt ārstu psihiatru pieejamību. Līdz ar paaudžu nomaiņu kādu laiku šo speciālistu pieejamība Cēsu klīnikā bija mazinājusies, bet kopš decembra nogales klīnikas Garīgās veselības centra komandai pievienojies vēl viens sertificēts, pieredzējis psihiatrs – daktere Juta Jaudzema. Ārsta grādu Juta Jaudze­ma ieguva 2011. gadā, absolvējot Rīgas […]

Kā zobārstniecības procedūras var uzlabot jūsu smaidu?

10:59
14.01.2025
50

Smaids ir viena no mūsu spēcīgākajām vizītkartēm, kas atstāj paliekošu iespaidu gan uz citiem, gan uz mums pašiem. Zobu estētika un veselība būtiski ietekmē mūsu pārliecību un labsajūtu, tādēļ rūpes par zobiem ir ne tikai higiēniska, bet arī estētiska prioritāte. Dažādas zobārstniecības procedūras mūsdienās piedāvā iespējas uzlabot smaida izskatu un saglabāt zobus veselus. Mūsdienu zobārstniecība […]

Lejas palīdzējušas kāpt augstāk

07:20
12.01.2025
660

Cēsnieks Jānis Pilābers vada uzņēmumu “Duck Woodworks”, nodrošinot darbu 21 cilvēkam. Uzņēmums eksportē bērnu mēbeles un attīstošās rotaļlietas uz 20 valstīm, bet produkciju lieto 78 valstīs. Jānis desmit gadus ir laimīgi kopā ar savu mīļoto sievieti Sandru, ar kuru ir precējies septiņus gadus, un audzina divus dēlus – trīsgadīgu un piecgadīgu. Tomēr ne vienmēr ir […]

Zemessardzes veterāna jubilejas pārdomas

16:05
10.01.2025
45

Ziemassvētkos, Zemessardzes 27.kājnieku bataljona veterāns un viens no zemessardzes dibinātājiem Vidzemē, cēsnieks Andrejs Nestro svinēja 90 gadu jubileju. Jaunībā viņš Rīgas Elektro­me­hāniskajā tehnikumā apguva automātiku un telemehāniku, ilgus gadus strādāja uzņēmumā “Med­te­hnika”, taču, Latvijai atgūstot neatkarību, bez šaubīšanās iesaistījās Zemessardzes izveidē. “Jau pašā 90. gadu sākumā trijatā – Jēkabs Blaus, Mārtiņš Berķis un es – […]

Tautas balss

Kāpēc jāmaksā par receptes apkalpošanu

19:06
19.01.2025
12
Cēsniece raksta:

“Tagad, ja jāpērk vairākas recepšu zāles, nākas piemaksāt daudz. Turklāt maksā ne tikai medikamentu pircējs, bet piemaksā arī valsts. Un tā taču arī ir sabiedrības, iedzīvotāju samaksātā nauda, tikai aptiekās nonāk caur nodokļiem. Saka, būšot lētākas zāles, bet pagaidām to nevar just. Tad kāpēc medikamentu tirgotāji saņem piemaksu par katru recepti 1,5 eiro?” neizpratni pauda […]

Kur meklēt taksometru

19:06
19.01.2025
27
Seniore raksta:

“Iebraucu Cēsīs ar sabiedrisko transportu, tālāk bija jānokļūst uz Bērzaines pusi, kur gatavojos ciemoties. Iegāju vecajā universālveikalā, lai nopirktu vajadzīgo ciemakukulim, jāteic tur gan to neatradu. Taču šoreiz runa ne par to. Man bija līdzi nesamais, tāpēc gribēju līdz Bērzainei braukt ar taksometru. Agrāk taksometru stāvvieta bija netālu no autoostas, tagad tās vairs nav. Tā […]

Atļautais ātrums nav jāpārsniedz

19:05
19.01.2025
11
2
Lasītājs N. raksta:

“Nepiekrītu otrdienas “Dru­vas” numurā izteiktajam viedoklim, ka smagajiem kravas auto nevajadzēja atļauto braukšanas ātrumu palielināt līdz 90 km/h, bet atstāt iepriekšējo – 80 km/h. Domāju, tieši tagad atļautais ātrums ļauj nodrošināt vienmērīgu satiksmes plūsmu. Ja kravas mašīna brauc ar 90 kilometriem stundā, tā nevienam nebūtu jāapdzen, jo arī citiem transporta līdzekļiem uz divvirzienu ceļiem nav […]

Ar kādu ātrumu brauc kravas mašīnas

11:35
15.01.2025
71
1
J. raksta:

“Lasu par traģisko avāriju uz Ventspils šosejas, kurā bojā gāja skolotāja un mirusi arī viena skolniece, bet vēl dažām meitenēm nopietni jāārstējas slimnīcā. Laikam jau vainīgais būs mikroautobusa šoferis, kurš veda dziedātājas, jo, kā stāsta mediji, busiņš bijis braukšanai pretējā joslā un satriecies ar kravas mašīnu. Bet gribu gan teikt vienu lietu, vai bija pareizi […]

Jālabo pārbrauktuve

11:35
15.01.2025
27
Lasītāja raksta:

“Tā arī mēs, liepēneši, nevaram sagaidīt, kad “Latvijas Dzelzceļš” salabos pārbrauktuvi. No un uz būvmateriālu rūpnīcu sezonas laikā brauc daudz kravas mašīnu, pa Cēsu-Valmieras ceļu bieži pārvietojas kokvedēji, pārbrauktuves segums kļūst aizvien sliktāks,” pau­da lasītāja.

Sludinājumi