Pirmdiena, 15. decembris
Vārda dienas: Johanna, Hanna, Jana

Vai latviešu valodas mācīšana briesmās?

Druva
00:00
05.01.2007
22

latviešu valodas un literatūras vidusskolas skolotāju metodiskās apvienības vadītāja

Latvijā top jauns standarts un programma latviešu valodas un literatūras mācīšanai vidusskolās, bet to pārlūkojot, mums, skolotājiem, ir radušies būtiski iebildumi.

Latviešu literatūras mācīšanai turpmāk paredzēts mazāk stundu un skolotājiem mazāk iespēju. Iebildes esam apkopojuši un rajona skolotāju apvienībā tapušās vēstules ar priekšlikumiem, ko projektā vajadzētu mainīt, nosūtītas vairākām atbildīgām institūcijām – Saeimas komisijai, izglītības un zinātnes ministrijas Izglītības satura un eksaminācijas centram (ISEC), valsts valodas aģentūrai. Atklāti sakot, tomēr nav īstas ticības, ka likumdevēji mūsu, praktiķu, iniciatīvu ņems vērā. Tāpēc man šķiet svarīgi par topošo projektu informēt sabiedrību, cerot, ka skolēnu vecākus tas ieinteresēs, arī viņi izteiks viedokli. Tam būtu sava loma un svars. Dokumentu projekti ir publiskoti, tie pieejami internetā ISEC mājas lapā.

Standarta un programmas projekti vidusskolām liecina, ka sastādītāji strādājuši atrauti no patiesās dzīves, maz ņēmuši vērā skolu pieredzi, arī jauniešu parādītās zināšanas latviešu valodas un literatūras centralizētajos eksāmenos 9. un 12. klasēs. Esam satraukušies, ka literatūras stundās skolotājiem turpmāk liks vairāk pievērsties teoretizēšanai par literatūru, mazāk laika atstājot izlasīto tēmu apspriešanai, kad ar literatūras starpniecību mēs varam veidot un bagātināt jaunā cilvēka dvēseli.

Katrs latviešu literatūras process sakņojas pasaules literatūrā. Stundās, stāstot par mūsu tautas autoriem, klasiku un mūsdienu darbiem, jābūt sasaistei ar pasaules literatūru. Tas paredzēts arī projektā, bet, ja iecerēts samazināt literatūras stundu skaitu uz pusi, tad pietrūks laika tieši tām sarunām, kas saistītas ar morāli un ētiku, sarunām par literatūras emocionālām, ētiskām un estētiskām vērtībām. Taču jauniem cilvēkiem, kuriem tikko apritējuši 16 gadi, svarīgākais ir meklēt atbildes uz jautājumiem par dzīves vērtībām, apgūt dzīves pieredzi. Šādu iespēju, kaut daļēji, paver arī iedziļināšanās latviešu klasikā. Mūsuprāt, par literatūras zinātniekiem jaunieši varētu kļūt studiju gados, bet vidusskolas laikā viņiem literatūras mācīšanu vajadzētu padarīt laikmetīgāku, sasaistot ar mākslu un kino.

Projekts, ko sagatavojis izglītības satura un eksaminācijas centrs, skolotājiem liek secināt, ka turpmāk dzimtās valodas apguvi iecerēts piemērot svešvalodu mācīšanai, būtisku akcentu liekot uz vielu, kas latviešu valodā vidusskolā nesagādā grūtības, piemēram, teksta klausīšanās un saprašana, runāšana. Vidusskolās tikpat kā nav paredzēts laiks latviešu gramatikas, interpunkcijas un ortogrāfijas apguvei. Jā, tās ir tēmas, kas jāiemācās un pilnībā jāapgūst pamatskolā, bet dzīvē tā nenotiek. Mani novērojumi liecina, ka, iestājoties ģimnāzijā, labi, ja kādiem pieciem skolēniem klasē ir labas iemaņas valodā. Mēs, skolotāji, ņemam vērā patieso zināšanu līmeni un zinām, ka arī vecākajās klasēs būs jāiegulda liels darbs un laiks gramatikas mācīšanai. Latviešu valodā un literatūrā pašlaik strādājam ar novecojušu, 1993. gada standartu un programmu, tāpēc visi skolotāji gaidījām jaunu programmu un standartu, konsekventu mācību grāmatu, vingrinājumu krājumus. Tagad izmantojam alternatīvas – trīs, četras mācību grāmatas, gatavojot audzēkņus eksāmenam.

Jaunajā projektā latviešu valodas apguvei vidusskolā ir plānotas divas stundas nedēļā. Tas ir labi, ja vien programmā vairāk stundu paredzētu interpunkcijas un ortogrāfijas mācīšanai. Kāda jēga skolēniem zināt, piemēram, teksta rediģēšanu, ja valodā nav pamatzināšanu. Uzdevumos, ko iecerēts izvirzīt skolotājiem, jūtama sekošana modei, atrautība no skolu reālās dzīves. Vai mums valodniecībā liks būvēt māju bez stabiliem pamatiem, mācīt valodu, neizkopjot skolēnos zināšanu pamatprasmes? Latvijā ar mūsu latviešu valodu to nevaram atļauties.

Pie tam jāņem vērā, ka skolas veic integrācijas uzdevumus. Vidusskolā arvien vairāk uzņemam audzēkņus, kas iepriekš mācījušies krievu plūsmā. Skaidrs, ka ar viņiem būs jāpastrādā vairāk, jāmāca arī valodas pamati, nevis jāpievēršas augstām lietām valodniecībā. Vairs nav retums latviešu jaunieši, kas pāris gadus mācījušies Eiropā un atgriezušies cenšas atkal iekļauties Latvijas izglītības sistēmā. Lai nu kur, bet latviešu valodas un literatūras zināšanās šiem jauniešiem ir robi. Dzīvojot ārzemēs, runājot svešvalodā, jūtams, ka bērniem latviešu valodas vārdu krājums palicis sarunvalodas līmenī. Ar tādu vārdu krājumu domrakstu vai eseju neuzrakstīt. Tāpēc valstij jādomā nevis par stundu samazināšanu dzimtajai valodai, bet par fakultatīvām stundām, lai varētu mācīt papildus.

Jauno programmu visvairāk peļam tāpēc, ka tā ir atrauta no reālajām vajadzībām, izvirzītās prasības liecina, ka pēc tās varētu mācīties talantīgi bērni ar jau bagātu, attīstītu valodu, studenti ar jau iegūtām labām iemaņām un izteiksmes spējām. Ja šādu programmu pieņems, tad latviešu valodas un literatūras skolotājiem, kuri grib strādāt pēc sirdsapziņas, iemācīt pamatlietas, nāksies programmu apiet, slapstīties no kontrolētājiem. Mūsuprāt, augstās prasības valodas mācīšanā jāpazemina, jāpiemēro patiesajam apguves procesam.

Vidēji par desmit santīmiem mēnesī latviešu valodas skolotājs labo vienam bērnam visus rakstu darbus. Klasē, kurā mācās 25 skolēni, katrs skolēns mēnesī saņem latviešu valodas skolotāja pakalpojumus (stundu sagatavošanu un vadīšanu) par 4,1 santīmu mēnesī. Fakti runā paši par sevi, kā valsts novērtē to cilvēku darbu, kuri seko audzēkņu izaugsmei valodas apguvē. Pie tam valsts no skolotāja prasa arī individuālu pieeju, lai burtnīcu labošana nekļūst par mehāniski veicamu darbu, lai literatūrā tiktu novērtēts katra audzēkņa domāšanas veids, izpratne. Vai to var ļoti labi izdarīt, ja ir intensīva slodze un jāmāca vairāk nekā simts audzēkņi? Darba slodze un atalgojums nav samēroti. Kāds brīnums, ja skolotāju tāpēc nomāc mazvērtības kompleksi? Bet jaunie dokumenti atklāj vēl kādu būtisku problēmu – skolotājam valodas un literatūras mācīšanā būs jādara arī tas, kas neatbilst dzīves īstenībai.

Valsts ģimnāziju skolotāju tikšanās laikā uzzināju, ka, tāpat kā mēs Cēsu rajonā, daudzi ir sūtījuši priekšlikumus uzlabojumiem topošajā standartā un projektā. Ļoti ceram, ka praktiķu viedoklis tiks ņemts vērā. Pierakstījusi Mairita Kaņepe

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Arvien "liesākā" veselības aprūpes pieejamība

15:11
14.12.2025
20
1

Domāju, tāpat kā es, ne viens vien novadnieks brīdī, kad ir bijis jātiek pie kāda veselības aprūpes speciālista, ir secinājis, ka vai nu jāgaida ilgāk nekā līdz šim, vai arī šogad nemaz pie tā vairs nav iespējams tikt, jo kvotas vienkārši beigušās. Tur, kur kādreiz izmeklējumu varēja saņemt uzreiz, tagad labākā gadījumā rinda ir tikai […]

Kā Putins pasauli dancināja

15:10
13.12.2025
26

Atceraties, kā Sprīdītis, pūšot stabulē, velnu dancināja? Tā vien šķiet, ka Vladimirs Putins ir ticis pie Sprīdīša stabules un varen izbauda, ka visi pārējie aizgūtnēm dejo, nespēdami pašu spēkiem apstāties, kamēr vien viņš tajā pūš. Un kārdinājums turpināt pūst ir visnotaļ liels, lai rimtos, jo šī iegūtā varas sajūta ir pārāk patīkama. Tā, protams, nav […]

Drūms. Dzirksteles skrien gaisā

12:20
10.12.2025
34

“Joprojām drūms. No mākoņiem var pat smidzināt… Kļūst nedaudz siltāks, temperatūra celsies līdz piektdienai,” tās ir iepriekšējo divu dienu ziņas no meteo portāla. Nu var teikt, patiesas, pārbaudītas dzīvē. Par laikapstākļiem katru dienu var dzirdēt gana pretrunīgas prognozes. Bet ar tām ir arī viens liels labums: ja man vienalga – līst vai spīd saule-, pagaidīšu […]

Vai iespējami Ziemassvētki bez svētku eglītes

11:58
07.12.2025
36

Dodoties pārgājienā un kopā ar pārējiem dalībniekiem aplūkojot pa ceļam redzamās egles, kas bija cietušas no egļu astoņzobu mizgrauža un nokaltušas, aizrunājāmies, vai iespējams, ka pēc pārdesmit gadiem egļu vairs nebūs. Un manā prātā pazibēja doma – bet kā tad Ziemassvētki bez eglītes?Svētdien otrā Advente. Pil­sētās un pagastos izrotātas pirmās svētku egles. Svētku skaistules jau […]

Saldējums pret galvassāpēm

11:55
06.12.2025
29

Izklausās lielisks attaisnojums saldējuma lietošanai. Un regulārai – jo vairāk. Taču nopietni par nenopietno – šāds saldējums tik tiešām esot ieviests, lai arī cik savādi un pat smieklīgi tas neizklausītos. Nu jau vairāk nekā gadsimtu iznākošā zinātnes žurnāla “ScienceNews” sociālā medija vietnē “Facebook” publiskotā ziņa liecina – kāds Nīderlandes aptieku tīkls piedāvājis neparastu sadarbības projektu […]

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
42

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Tautas balss

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
25
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
23
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
39
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
41
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
39
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Sludinājumi