Sestdiena, 6. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Tehniskā apskate – servisā?

Jānis Buholcs
07:18
01.08.2018
12

Valsts pašlaik nepamatoti ierobežo privāto uzņēmēju iespēju iesaistīties automašīnu tehniskās apskates jomā – tā paziņojusi Kon­kurences padome (KP). In­stitūcija uzskata, ka arī privātiem autoservisiem būtu jāpiešķir iespējas pārbaudīt, vai transporta līdzeklis ir drošs un drīkst piedalīties ceļu satiksmē. Tomēr pašlaik nav pārliecinošu priekšlikumu par to, kā novērst interešu konfliktu, proti, ka servisi paši mašīnas labotu un paši savu darbu pārbaudītu.

Latvijā automašīnu un citu ceļu satiksmē iesaistīto transportlīdzekļu stāvokli uzrauga Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD). Raugoties uz esošo kārtību, KP uzdod jautājumu – kāpēc tehnisko apskati var sniegt tieši CSDD kopā ar četriem citiem uzņēmumiem, kurās CSDD ir arī kapitāldaļu turētāja, bet neviens cits? KP izplatītajā skaidrojumā lasāma arī atbilde: tāpēc, ka CSDD ir izdevīgi kontrolēt tirgu. Ierobežojot konkurenci, iestāde nodrošina sev biznesu un tai nav jāuztraucas, vai kāds cits šo pakalpojumu nevarētu sniegt lētāk un labāk.

Konkurence parasti ir laba. Tirgus dalībnieku nepieciešamība sacensties par klientu makiem nereti noved pie zemākām cenām, labākiem pakalpojumiem, dažnedažādiem jaunievedumiem un citiem labumiem. No šāda aspekta raugoties, ir pamats atkal un atkal pārskatīt tās jomas, kurās būtu iespējama lielāka konkurence.

Ir gan piemēri, ka brīvais tirgus cenas var arī nepazemināt. Pie­mēram, elektrības tirgus liberalizācija (klientiem ir izvēle, no kura piegādātāja pirkt elektrību) daudziem nenesa mazākus rēķinus par elektroenerģiju. Šādos gadījumos tam gan mēdz būt pavisam konkrēti iemesli – piemēram, tādi, ka konkrētā pakalpojuma tirgus vērtība ir augstāka nekā tā, ko līdz tam iekasējis valsts monopolists, kurš tādējādi ir subsidējis klientus. Te, protams, var diskutēt, ko īsti nozīmē subsidēšana gadījumā, ja runa ir par valsts īpašumā esošu uzņēmumu, kas turklāt strādā ar peļņu. Taču šoreiz šis ir vien piemērs tam, ka monopols ne vienmēr nozīmē augstāku cenu nekā konkurence. Un ne jau vienīgais.

Ir arī gadījumi, kad konkurence nevis palielina, bet gan samazina kvalitāti un nemudina attīstīties. Tā notiek, piemēram, ja konkurence ir sīva un cenas tirgū ir tik zemas, ka pašiem tirgus dalībniekiem tik tikko nodrošina izdzīvošanu, taču jaunu tehnoloģiju un citu jauninājumu ieviešanai līdzekļu nepietiek. Inovācijas ir saistītas ar risku, un uzņēmumu veiktie ieguldījumi ne vienmēr atmaksājas. Ja tirgus dalībnieki ilgstoši atrodas situācijā, kurā jācīnās par katru centu, viņi riskēt negribēs. Neveiksme šādos apstākļos var nozīmēt bankrotu.

Šādi apraksti par gadījumiem, kuros brīvais tirgus tomēr visu perfekti nenoregulē, gan maz ko pastāsta par KP konkrēto priekšlikumu. Ja var ticēt pašas iestādes aprēķiniem, tad jau pašlaik Lat­vijā ir viens no Eiropā augstākajiem izmaksu līmeņiem par transportlīdzekļu kontroli (ja rēķina pēc pirktspējas paritātes). Tas liek domāt, ka gluži efektīva esošā kārtība nav vis. Jāmeklē risinājumi. Variantu noteikti ir vairāk nekā viens.

Pat ja apskatām konkurences veicināšanu kā risinājumu, līdz galam neatbildēts ir jautājums ir par to, kāpēc tieši autoservisus KP redz kā potenciālos transportlīdzekļu tehniskās apskates veicējus. Tas ir interešu konflikts – autoservisi paši mašīnas labotu un paši kontrolētu, cik droši ir salabots. Tas ir vēl viens aspekts, kurā noteiktos apstākļos konkurence var radīt nevēlamus blakusefektus. Proti, pakalpojuma sniedzēji jau sacenšas ne tikai par to, kam zemāka cena. Viņu klienti interesēsies arī, kurā kantorī ir, piemēram, īsākas rindas un arī – kur pielaidīgāki, mazāk piekasīgi pārbaudītāji. Beigu galā ir redzams – ja kaut kas ir labs noteiktas nozares uzņēmējiem, tas automātiski nenozīmē lielāku labumu arī pārējai sabiedrībai (šajā gadījumā – drošākus automobiļus uz ceļiem).

Var un vajag izstrādāt papildu regulējumu, kas sagaidāmos negatīvos tirgus attiecību efektus novērš vai vismaz mazina. Šajā gadījumā tas ietvertu, piemēram, tāda līmeņa akreditācijas un pārraudzības procesu, kas spētu operatīvi atklāt tehniskās apskates vērtējumu atšķirības, kā arī paredzētu lielus sodus par pārkāpumiem. Tomēr nāk prātā, kā pirms dažiem gadiem Valsts ieņēmumu dienests tieši automašīnu apkopes un remonta nozari izcēla kā vienu no tām, kurās daudzi nemaksā nodokļus. Faktiski – ir problēma ar caurskatāmību un godīgumu. Tas kaut kā nerada sajūtu, ka tieši šai nozarei būtu jāuztic papildu funkcijas, kas prasa augstāku uzticēšanās līmeni. Skaidrs, ka ir servisi dažādi. Tie, kas gribētu sniegt automašīnu pārbaudes pakalpojumu, licences saņemšanai pieteiktos individuāli un individuāli tiktu akreditēti. Un tomēr – jautājums ir pietiekami nopietns, lai būtu nepieciešams pārliecinošs pamatojums, ka iespējamos negatīvos efektus pašreizējos apstākļos valsts institūcijas nudien spēj novērst.

KP interešu konflikta riskus piedāvā mazināt, ierobežojot servisa iespēju remontēt un pārbaudīt vienu un to pašu automobili, kā arī nodrošinot klientu iespējas piekļūt informācijai par sniegtajiem pakalpojumiem, tai skaitā cenu un kvalitāti. Taču te būtu nepieciešams pakāpties soli atpakaļ un paskatīties plašāk. Ja mērķis ir vairot konkurenci un radīt tehniskās apskates tirgu privātajā sektorā, uz pārbaudītāja sertifikātu ir jābūt iespējai pretendēt ikvienam uzņēmumam, kura rīcībā ir atbilstošas iekārtas un zināšanas par to lietošanu.

Nav pamata kā izredzētos izvirzīt tieši un tikai tās firmas, kurām jau pašreizējais pamata darbs ir mašīnu labošana. Servisiem, kas sniegtu tehniskās apskates pakalpojumu, tāpat vismaz daļa stendu un citu iekārtu būs jāpērk papildus – tāpat kā citiem interesentiem, ja tādi būtu. Protams, ir liela iespēja, ka tieši servisi, nevis cita profila firmas būtu ieinteresētākie pretendēt uz tiesībām veikt apskati. Tomēr varētu veidoties jauni uzņēmumi, kas darbojas tieši automašīnu apskates nozarē.

KP, ja vēlas veicināt konkurenci, vairāk vajadzētu domāt par to, kā neradīt interešu konfliktus un citas papildu problēmas un kā izvairīties no vienas nozares ekonomisko interešu lobēšanas.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
22

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
24
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
32

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
24

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
21

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi