Ceturtdiena, 26. decembris
Vārda dienas: Dainuvīte, Gija, Megija

Reliģiskās interpretācijas

JĀNIS BUHOLCS
12:22
08.06.2016
10

Pagājušajā nedēļā Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas (LELB) sinode grozīja Satversmi, tādējādi liedzot iespēju ordinēt sievietes mācītāja amatā. Šis notikums ir izraisījis visai plašas diskusijas arī ar baznīcu tieši nesaistītajā sabiedrības daļā – ko par šādu normu domāt mūsdienās.

Kristīgajai baznīcai Latvijas sabiedrībā ir visai liela ietekme. Saskaņā ar Tieslietu ministrijas apkopoto statistiku luterāņi ir lielākā konfesija, un tās draudzēs 2013. gadā bija gandrīz 713 tūkstoši cilvēku. Otra lielākā konfesija ir katoļi ar teju 390 tūkstošiem draudžu locekļu. Nākamie ir pareizticīgie ar 370 tūkstošiem. Dažādi garīdznieki ir itin plaši redzami un dzirdami medijos, viņi piedalās arī dažādos valstiski svarīgos pasākumos. Līdz ar to ir gluži likumsakarīga plašāka sabiedrības interese par to, kas notiek šajās organizācijās – tas, kā baznīca interpretē dažādus jautājumus, ietekmē arī to, ko daļa sabiedrības par šiem jautājumiem domā. Sieviešu ordinācijas tēma ir kas vairāk par baznīcas iekšējo lietu. Gluži tāpat kā baznīca izsaka viedokli par dažnedažādākajiem jautājumiem sabiedrībā, arī sabiedrībai – tai skaitā tās nereliģiozajai daļai – ir tiesības vērtēt baznīcas darbu.

Iesākumā ir jāatzīmē, ka LELB ir tiesības izvēlēties, kāda kārtība šajā baznīcā būs – vismaz kamēr nav runa par klajiem noziegumiem (tiesa, attiecīgo lēmumu var uzskatīt par diskrimināciju pēc dzimuma, kas arī ir aizliegta, bet lai nu šoreiz paliek). Konkrētā organizācija ar lielu balsu pārsvaru ir paziņojusi, ka mācītāja amatā sievietes tā redzēt nevēlas.

Jautājums līdz ar to ir ne tik daudz par to, vai šāds lēmums ir pieļaujams, bet gan – vai organizācija to var atļauties. Proti, ikvienai organizācijai ir jādomā arī par to, ka ar savu rīcību ir iespējams dalībniekus ne tikai piesaistīt, bet arī atbaidīt. Ja konkrētā organizācija sāktu uzspiest tādas normas, kas ir klajā pretrunā ar pašu sekotāju izpratni par labo un ļauno, pieļaujamo un nepieļaujamo, tad šī organizācija zaudētu savu pievilcību sekotāju acīs.

Tas tā varētu būt teju jebkuras organizācijas gadījumā, taču, ja runājam par reliģisku konfesiju, tad jautājums ir krietni sarežģītāks. Baznīca nevar tā vienkārši atteikties no tā, ko ir sludinājusi vakar, turklāt tā pretendē uz sekotāju vadīšanu, nevis paļaušanos uz sekotāju noskaņojumiem. Organizācijai, kas uzsver sevis sludinātās mācības pārlaicīgumu, mainoties ir pamats būt ļoti piesardzīgai, un ir jāseko līdzi, lai jauninājumi nemainītu tās kodolu. Tajā pašā laikā jāatzīmē, ka izmaiņas ir iespējamas. Jau tas vien, ka jautājums par sieviešu ordinēšanu bija balsojams, nozīmē, ka tīri teorētiski iznākums būtu varējis būt citāds.

Katolicismā spilgts pārmaiņu piemērs tam ir Vatikāna II koncils, kas notika no 1962. gada līdz 1965. gadam un tika sasaukts, lai apskatītu attiecības starp katoļu baznīcu un mūsdienu pasauli. Tā laikā tika formulēta virkne reformu – taču ir arī tādi katoļi, kas šīs reformas tā arī nepieņem. Tiesa, jautājumā par sieviešu mācītājiem Vatikāna viedoklis saskan ar LELB.

Ir saprotams arī tas, ka jautājums par sieviešu ordināciju nav tikai atsevišķu garīdznieku viedoklis, kas balstīts kādos personiskos apsvērumos. Gan katoļi, gan luterāņi liek galdā Bībelē pamatotus argumentus, kāpēc atbilde uz jautājumu ir šāda. Un vai tad kārtīgs kristietis var rīkoties pretrunā ar Svētajiem rakstiem?

Taču vienlaikus nav tālu jāmeklē piemēri, ka dažādi jautājumi, ieskaitot sieviešu ordināciju, tiek skaidroti atšķirīgi. Pajautājiet LELB konkurējošajai organizācijai – Latvijas Evaņģēliski luteriskajai baznīcai ārpus Latvijas (LELBĀL), kura sievietes ordinē, – un arī viņi sniegs rakstos pamatotu atzinumu, ka tas tomēr ir iespējams. Turklāt viņi nebūt nav vienīgā reliģiskā organizācija, kam nav problēmu ar sievietēm mācītājām. Dažādās konfesijās un reliģiskos novirzienos viedoklis nesakrīt par dažādiem jautājumiem, taču šoreiz īpaši izceļams ir aspekts, ka radikāli atšķirīgs viedoklis var būt pat vienas konfesijas pārstāvjiem.

Tas savukārt liek saskatīt mūsdienīgu ainu. Kristietība (un ne jau tikai tā) gadsimtiem ilgi ir pretendējusi uzturēt morāla absolūtisma lāpu un sniegt cilvēkiem atbildes par to, kādai būtu jābūt pasaules kārtībai un kas ir labi un kas – slikti. Taču tanī pašā laikā situācija piedāvā cilvēkiem brīvību šos jautājumus vērtēt pašiem. Ticīgie, kuru acīs LELB ir pārāk arhaiska, var iet uz LELBĀL vai uz vēl kādu citu baznīcu. Reliģiskie atzari katrs atsevišķi joprojām domā, ka skaidri zina, kādai ir jābūt vienīgajai pareizajai pasaules kārtībai. Taču, lai kā arī šiem atzariem pašiem tas nepatiktu, ticīgajiem ir izvēles iespējas starp šiem dažādajiem skaidrojumiem un konkurējošajiem piedāvājumiem. Tāpēc var vien aicināt ticīgos izspriest, kādu viņi paši redz sievietes lomu šodienas sabiedrībā.

Nobeigumā der atgādināt, ka Bībelē var atrast ne vienu vien norādi par tādu pasaules kārtību, kāda pašlaik vairs neeksistē – un labi, ka tā. Piemēram, tur ir aprakstīta verdzība, kas senajos laikos bija izplatīta prakse. Tas, vai verdzība tiek uzskatīta par pieļaujamu vai nē, konkrētajā laikposmā ir bijis atkarīgs no kristietības sekotāju pašu morālās nostājas un Svēto rakstu skaidrojuma. Tāpēc Bībele savulaik ir izmantota, gan lai argumentētu, ka verdzība ir saglabājama, gan arī to, ka tā ir atceļama. Sieviešu (ne)ordinācijas jautājums ir mazāk nežēlīgs, tomēr arī tas, kā redzams, izriet no interpretācijas. Varbūt pienāks diena, kad par sieviešu ordināciju Bībeles kontekstā diskutēt šķitīs tikpat absurdi kā par verdzības pieļaujamību.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Pilnīgs rasols

09:26
22.12.2024
385
1

Tiklīdz tuvojas kādi svētki un garākas brīvdienas, sarunās iezogas divas svarīgākās tēmas – kādi būs laikapstākļi un kādus ēdienus gatavot. Ja laikapstākļus nevaram ietekmēt, tad tas, ko celt galdā, ir pašu ziņā. Padzīvojoties sociālajos tīklos, brīžam rodas iespaids, ka cilvēkus nekas tā neinteresē kā ēst gatavošana. Receptes, padoms padomam galā, pieredzes stāsti, kā darīja vecmāmiņa, […]

Cilvēcības skola

09:25
21.12.2024
23

Tā kā rakstu par sociāliem jautājumiem, decembrī ļoti izjūtu, cik daudz cilvēku piedomā un vēlas palīdzēt cits citam. Sociālā joma ir tā, kas caur un caur apliecina, ka sabiedrībai rūp, kas notiek līdzcilvēku dzīvēs, un daudzi domā, kā pasniegt otram atbalstošu roku. Mani ļoti aizkustināja topošo pavāru un viņu pasniedzējas ideja, ka brīdī, kad mums […]

Lieltirgotava, veikaliņš un svētku dienas

18:39
18.12.2024
42

Cept piparkūkas un saiņot dāvanas būs daudz laika, pirms Ziemassvētku vakara būs trīs brīvas dienas. Pārdevējiem un tiem, kas nodrošina tirgošanos, gan pretēji. Pirms lielākajiem dāvināšanas svētkiem gadā veikali ir apmeklētāju pārpildīti. Lai cik daudz katrs iepriekš domājis un sarūpējis, ko likt vecīša maisā, pēdējās dienās vēl šķiet, ka vajag to un to, un arī […]

Cena par personas apliecinājumu

21:56
16.12.2024
30

Par savas identitātes apliecināšanu ar pasi no nākamā gada būs jāmaksā par desmit eiro vairāk. Jāteic, tāda iecere bija jau šī gada sākumā, bet sabiedrības pretestība bija tik liela, ka plānotā cenas celšana uz pusi, proti, no 30 līdz 60 eiro, tika atlikta, maksa palielinājās tikai par četriem eiro. Tomēr gada beigās šajā ziņā atkal […]

Skaistākais latviešu animācijas veikums

21:55
15.12.2024
38

Nupat bija tā skaistā iespēja noskatīties latviešu režisora izcilo animācijas filmu “Straume”. Kopā ar bērniem gaidījām, kad varēsim filmiņu redzēt, un mums palaimējās divkārt, jo ne tikai izdevās noskatīties šo skaisto animācijas darbu pirmssvētku noskaņās Briseles vecpilsētā, bet arī paša režisora Ginta Zilbaloža klātbūtnē. Jau pirms filmas bija skaidrs, ka režisora veikums ir kaut kas […]

Mānīgais miers

21:52
14.12.2024
41

Sestdien, 7. decembrī, Ukrainas prezidents Volodimirs Zelenskis, Francijas prezidents Emanuels Makrons un jaunievēlētais ASV prezidents Donalds Tramps tikās Parīzes Dievmātes katedrāles atklāšanā pēc piecus ar pusi gadus ilgušajiem atjaunošanas darbiem pēc 2019. gada ugunsgrēka. Zelenskis sestdien notikušo sarunu ar Trampu raksturoja kā konstruktīvu, bet sīkākas detaļas nesniedza, vienlaikus brīdinot, ka Ukrainai ir nepieciešams “taisnīgs un […]

Tautas balss

Balvas kā no pārpilnības raga

18:43
17.12.2024
27
Seniore T. raksta:

“Saprotams, ka katra nozare, ministrija, organizācija grib savu jomu celt saulītē. Tiek rīkoti dažnedažādi konkursi, vērtēšanas. Un nu gada balvas birst kā no pārpilnības raga, nav nedēļas, kad negodina vismaz trīs četru sfēru sasniegumus. Vai tas nav mazliet par traku, un vai tā nedevalvējas pagodinājumu vērtība? Beigās jau sajūk, kas ko kam pasniedzis, kas ko […]

Iela grimst tumsā

18:42
17.12.2024
26
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Viestura ielas posmā, kas ved gar dzīvnieku patversmi, labu gabalu ir pilnīga tumsa. Nedeg pat tās pāris laternas, kas tur atrodas. Māju šai apkārtnē maz, taču cilvēki dodas pastaigās, un tagad, decembra pusē, tumšs jau ap pulksten četriem pēcpusdienā,” sacīja apkaimes iedzīvotāja.

Neizdarība kavē palīdzību

18:42
17.12.2024
22
9
Lasītāja V. raksta:

“Diezgan traki dzirdēt, ka cilvēkiem ar invaliditāti tehnisko palīglīdzekļu trūkst tādēļ, ka iestādes, kas par to rūpējas, neprot organizēt darbu. Mēs pārmetam valdībai, ka tā nedod pietiekami daudz līdzekļu, bet, izrādās, nauda iedota, vajadzīgais sagādāts, tikai lietas nenokļūst pie tiem, kam tās nepieciešamas. Iestāde, kas sadala tehniskos palīglīdzekļus, nemaz nezina, kas ir noliktavā, nesteidzas ar […]

Rada gaismas svētkus

18:41
17.12.2024
20
Silvija raksta:

“Ziemassvētku noskaņu, protams, katrs rada pats. Taču nevaram neietekmēties, redzot skaisto – tad sirds gavilē un acīs ir prieks. Nedēļas nogalē iznāca pabūt Taurenē un Dzērbenē pie radiem. Sasmēlos gaismu. Cik skaists Nēķena muižas parks, Dzērbenes muiža un izrotātās eglītes! Arī iedzīvotāji izgaismojuši pagalmus, balkonus, mājas. Var doties nesteidzīgā braucienā, ja negribas iet kājām. Un […]

Kā tālāk dzīvosim

22:00
16.12.2024
27
1
Lasītāja M. raksta:

“Bail klausīties, ka ASV stāsies laukā no NATO! Kas tad būs mūsu, Baltijas valstu, aizstāvis no agresīvajiem lielajiem kaimiņiem? Tad mūs var glābt tikai, ja Eiropas Savie­nība izveidojas par konfederāciju. Ja visa Eiropa būs kā viens, tad tai būs lielāks spēks. Un Krievijai jau vajag Fran­ciju, Itāliju, Vāciju, ja būsim cieši kopā, mazākas bažas, ka […]

Sludinājumi