Gandrīz vai labais tonis sabiedrībā ir skumji nopūsties, izteikt kādu nievājošu repliku vai šķendēties, kad iegriežas saruna par ierēdņiem un citiem valsts struktūrās strādājošiem. Cik aplami viss tiek organizēts, cik neieinteresēti ir valsts pārvaldes darbinieki, cik nelaipni, nezinoši un tā tālāk un tā joprojām…
Bet, ja no virtuves sarunām pievēršamies oficiālākiem atzinumiem, izrādās, mēs par valsts pārvaldi domājam aizvien labāk. Trīs gadu laikā attieksme pret valsts pārvaldi uzlabojusies, liecina klientu apmierinātības pētījuma rezultāti. Izrādās, vairāk nekā divas trešdaļas iedzīvotāju valsts iestāžu darbiniekus vērtē kā zinošus un profesionālus, kuri izturas laipni pret klientu un ar augstu atbildību veic darba pienākumus.
Pētījumu centra “SKDS” vadītājs Arnis Kaktiņš norāda: “Salīdzinot 2016., 2017. un 2018. gada aptauju datus, var secināt, ka iedzīvotāji 2018. gadā atzinīgāk nekā iepriekš vērtējuši valsts pārvaldi. Biežāk piekrists gan tam, ka valsts pārvaldē strādājošie kopumā godprātīgi veic savus pienākumus un vairumam valsts pārvaldē strādājošo var uzticēt darbošanos valsts labā, gan arī tam, ka valsts pārvalde arvien vairāk cenšas palīdzēt, skaidrot, konsultēt, nevis sodīt. Turklāt iestādes vairāk sākušas sadarboties savā starpā, mazāk prasot cilvēkiem tādus dokumentus, kas jau ir citu valsts iestāžu rīcībā.”
Un nemaz ar tik ierasto papļāpāšanas skepsi nesader pētījuma atklājums – 82 % iedzīvotāju uzskata, ka iestāžu darbinieki ir zinoši un profesionāli, savukārt 79% piekrīt, ka iestāžu darbinieki izturas laipni pret klientu. Tāpat 78% norāda, ka iestāžu darbinieki komunicē ar iedzīvotājiem viņiem saprotamā un vienkāršā valodā, bet 77 % respondentu piekrīt, ka valsts iestādēs strādājošie izturas atbildīgi pret savu darbu. Liela daļa jeb 71 % iedzīvotāju atzīst, ka valsts pārvaldes darbinieki ir ieinteresēti un izprot klientu vēlmes.
It kā jau vajadzētu domāt, ka, anonīmi izsakoties (kā tas ir aptaujās, pētījumos), cilvēks daudz vieglāk padodas vēlmei kritizēt, izteikt negatīvus spriedumus. Bet, izrādās, ir pretēji. Sarunās ar kaimiņiem, radiem, kolēģiem rets apsauks valsts iestāžu kritizētāju un teiks, ka pats gan uzticas to darbiniekiem, ka saņēmis izsmeļošu skaidrojumu tādā un tādā lietā un palīdzību citā jautājumā. Visticamāk, katrs, lai ko domātu, kritizētājam piekrītoši mās ar galvu un piemetīs savu atziņu, nebūt ne pozitīvu.
Kāpēc it kā neuzdrošināmies, it kā kautrējamies skaļi atzīt, ka arī iestādēs ir teicami darbinieki, savas jomas liepratēji, atsaucīgi cilvēki? Kāpēc mūsu ikdienas atziņās labas pārmaiņas valsts pārvaldē nepamanām, bet pētījumā, novērtējot izmaiņas valsts pārvaldē pēdējo trīs gadu laikā, 53 % respondentu atzīst, ka valsts pārvaldē strādājošie godprātīgi veic savu darbu, 52 % domā, ka vairumam iestāžu darbinieku var uzticēt darbošanos valsts labā?
Būtu interesenti veikt pētījumu, kāpēc mēs, Latvijas iedzīvotāji, savstarpējās, neoficiālās sarunās valsts pārvaldībā strādājošos gandrīz vienmēr vērtējam negatīvi vai vismaz par viņu veikumu izsakāmies skeptiski. Kādus zemūdens akmeņus cilvēku savstarpējā saskarsmē šāds pētījums atklātu?
Komentāri