Piektdiena, 7. februāris
Vārda dienas: Nelda, Rihards, Ričards, Rišards

Degvielas cena sasniegusi divu eiro robežu

Iveta Rozentāle
11:25
14.03.2022
16

Līdz ar Krievijas iebrukumu Ukrainā strauji pieaugušas degvielas cenas, dīzeļdegvielas cena pasaules biržā palielinājusies aptuveni par 70% un benzīna cena par 48%, ikviens iedzīvotājs, kurš izmanto personīgo auto, dažās pēdējās dienās izjūt krasu degvielas sadārdzinājumu, jo cena palielinājusies par vairākiem desmitiem centu litrā.

Vakar Cēsīs, degvielas uzpildes stacijā “Neste” pie pilsētas stadiona, dīzeļdegviela maksāja 1,877 eiro litrā, 95.markas benzīns – 1.937 eiro litrā, bet 98. markas benzīns – 1.977 eiro litrā. Piebalgas ielas “Circle K” un “Viršos” pie dzelzceļa stacijas dīzeļdegviela maksāja 1,854, 95.markas benzīns 1,914.

Šonedēļ publiskotā Eiropas Komisijas (EK) informācija par iepriekšējo nedēļu liecina, ka Latvijā litrs 95.markas degvielas nedēļā no 1.marta līdz 7.martam maksāja vidēji 1,689 eiro. Februāra pēdējā nedēļā 95.markas degvielas vidējā cena bija 1,601 eiro par litru. Pagājušā nedēļā vidējā dīzeļdegvielas cena sasniedza 1,603 eiro par litru, bet nedēļu iepriekš tā bija 1,476 eiro par litru. Komisijas dati liecina, ka pēdējā laikā katru nedēļu tiek uzstādīti jauni cenas rekordi.

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija saistībā ar straujo degvielas cenu palielinājumu vērsusies pie satiksmes ministra Tāļa Linkaita un Autotransporta direkcijas, lūdzot pārskatīt reģionālo pasažieru pārvadājumu ar autobusu īstermiņa līgumu cenas. Asociācijas vadītājs Ivo Ošenieks analizējis: “Šobrīd saistībā ar degvielas, kā arī pārējo energoresursu cenu pieaugumu palielinājušās visas izmaksas. Tie ir tieši zaudējumi pārvadātājiem, jo cena netiek pārskatīta.”

Autotransporta direkcijas pārstāve Zane Plone atzinusi, ka Sabiedriskā transporta padomes dienaskārtībā nav jautājuma par sabiedriskā transporta biļešu cenu izmaiņām, bet, ņemot vērā degvielas cenu lielo ietekmi uz kopējiem sabiedriskā transporta pakalpojumu izdevumiem, nav izslēgts, ka tuvākajā laikā tarifi varētu tikt pārskatīti.

Lai gan Zaļo un zemnieku savienība bija rosinājusi vakardienas Saeimas sēdē izskatīt divus likumprojektus, kas samazinātu akcīzes nodokli degvielai, deputāti tos nolēma neiekļaut darba kārtībā. Debatēs pie frakcijām nepiederošais deputāts Vjačes­lavs Dombrovskis norādīja: “Deg­vielas cenu pieaugums, protams, sit pa cilvēku makiem, bet ne tikai. Aug uzņēmumu izmaksas faktiski visās jomās. Līdz ar to ir pilnīgi neapšaubāmi, ka tas palielinās spiedienu, tas palielinās kopējo inflāciju faktiski gandrīz visām precēm un visiem pakalpojumiem.”
Savukārt deputāts Krišjānis Feldmans pauda, ka jau gaidīja, ka, sākoties karam un pieaugot visu energoresursu cenām, opozīcija iesniegs “populisma pilnu likumprojektu”. Politiķis norādīja, ka pašlaik ukraiņi karo arī par mums un ka brīvība maksā naudu: “Īstermiņā jārēķinās ar cenu pieaugumu, līdz tās nostabilizēsies un tirgus sakārtosies. Ir jāpalīdz tiem, kuriem ir visgrūtāk, pie tā valdība jau strādā.”

Savukārt sabiedrības inici­atīvu platformā “Manabalss.lv” 17 dienu laikā savākti nepieciešamie 10 tūkstoši iedzīvotāju paraksti iniciatīvai samazināt akcīzes nodokli degvielai. Iniciatīvas autors Jānis Taube norāda, ka līdzīgi kā, piemēram, Polijā akcīzes nodokļa samazināšana degvielai būtu veids, kā kompensēt strauji pieaugušās degvielas cenas gala patērētājam. Viņš ir pārliecināts, ka degviela nav luksusa prece, bet nepieciešamība cilvēku ikdienas gaitās.

Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis norādījis, ka Latvijā degvielas cenu kāpumu var ierobežot akcīzes nodokļa samazināšana un atteikšanās no biokomponentēm, jo biopiejaukums degvielai tiek ražots no augu valsts produktiem, piemēram, no kviešiem, kukurūzas, kā arī rapša, un nozīmīga šo kultūraugu audzētāja ir Ukraina, kurā karadarbības dēļ šogad ražas, visticamāk, nebūs: “Līdz ar to mēs ievērojami iegūtu cenā un mazinātu risku, ka mums šie produkti ir jāiepērk. Mēs varētu lietot tīrus naftas produktus.” Tāpat viņš vērtēja, ka risinājums degvielas cenas kāpuma ierobežošanai ir Finanšu ministrijas kompetencē.

Viņš arī atzina, ka pēdējās dienās ir audzis pieprasījums pēc degvielas, ar ko degvielas tirgotāji nebija rēķinājušies. “Ažiotāža ir radījusi papildu pieprasījumu, kas nebija paredzēts martā. Mēs nevaram pārkārtoties un tik ātri nosegt visas vajadzības, kas ir negaidīti palielinājušās.” Tajā pašā laikā O.Karčevskis uzsver, ka degviela Latvijā pietiks, lai gan ir nelielas īslaicīgas grūtības. “Degviela uz Latviju dodas pa ierastajiem ceļiem parastajos grafikos,” piebilda Ojārs Karčevskis.

Ministru prezidents Krišjānis Kariņš skaidrojis, ka degvielas cena varētu turpināt kāpt, paies laiks, kamēr tirgū nostabilizēsies jaunais cenu līmenis. Lai gan pavisam nesen premjers aicināja cilvēkus mašīnās braukt pa vienam vai vienas mājsaimniecības ietvaros, tagad Kariņš aicina: “Cilvēkus, kas ikdienā brauc ar automašīnu, aicinu padomāt – valstī ir sabiedriskais transports, kā arī padomāt, kā racionālāk varētu izmantot auto, varbūt var braukt kopā ar kaimiņu.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Vārdu izvēles labirinti

17:14
03.02.2025
24

Iepazīstoties ar Latviešu valodas attīstības kopas un Latvijas Rakstnieku savienības rīkotās aptaujas rezultātiem, kurā spārnoto teicienu ieguva Valsts prezidenta izteiktā frāze gadu mijā “Ja nu nesanāks. A ja nu sanāk?”, aizdomājos, kā mainās latviešu valodas lietojums. Prezidents spēj uzrunāt dažādu valstu līderus un tajā pašā laikā palikt cilvēcīgs un saprotams ikvienam iedzīvotājam. Kā redzam, viņa […]

"Danči" ap Latvijas Banku

09:13
03.02.2025
54

Jūnijā notiks pašvaldību vēlēšanas, partijas jau rosās. Tomēr pārsteidz, ka izskatās – dažām partijām ir pilnīgi vienalga, ko par tām var nodomāt vēlētāji. Proti, attieksme un izvēle jautājumā par Latvijas Bankas (LB) prezidenta izraudzīšanos un ievēlēšanu liecina, ka ne vienam vien politiķim ir pilnīgi vienalga, ka pašlaik Banku vada uz laiku apstiprināta amatpersona. Savukārt tas […]

Būt saimniekam vai kalpot sabiedrībai

17:10
02.02.2025
32

Trešdien pēc Austrumu kalendāra sākās jaunais gads.    Tas ir Zaļās čūskas gads, kuru pārvalda Koka stihija. Solījumos teikts, ka    gads būs lielisks , lai plānotu lielus mērķus, risinātu problēmas un rīkotos stratēģiski visās dzīves jomās. Vēl gan tikai trešā noslēpumainā gada diena, un šķiet, ka plāni brūk, problēmas nevis risinās, bet atklājas aizvien jaunas. […]

Pasaules līmeņa pasākumi nes arī negatīvas sekas

07:49
30.01.2025
39

Aizvadītās nedēļas ceturtdienas pēcpusdienā piedzīvojām divus vēsturiskus    un neaizmirstamus notikumus – pirmo reizi Latvijas vēsturē kāda no filmām tika nominēta ASV Kinoaka­dēmijas balvai “Oskars”, turklāt režisora Ginta Zilbaloža animācijas filma “Straume” ieguvusi nominācijas uzreiz divās kategorijās – “Labākā pilnmetrāžas animācijas filma” un “Labākā ārvalstu filma”. Savukārt mūsu futbola komanda parūpējās par sensāciju un vēsturisku […]

Aizgājējs…, kurš palīdz piecelties

19:49
29.01.2025
43

Viņnedēļ runāju ar vienu Cēsu uzņēmēju. Viņas lietišķi iekārtotajā birojā viena siena ir balta un uz tās uzrakstītas dažas prātā paturamas atziņas. Piesaistīja viena: “Neveido pieņēmumus.” Cita Cēsu uzņēmēja, atmetot studiju un pedagoga prakses radītos pieņēmumus par valodas mācīšanos, izveidoja savu radošo pārsteigumu. Mazliet dauzonīgu mācīšanās metodi, kas ļauj dalībniekiem priecāties un baudīt ne vien […]

Aiz komfortabla burbuļa sienām…

18:59
26.01.2025
45

Janvāra Barikāžu atceres dienās, lasot varoņeposa toņkārtās ieturētus tekstus par aizstāvju tēraudcieto apņēmību dodoties pretī briesmām, rodas sajūta, ka esmu bijis kādās citās barikādēs. Protams, brūkošās padomju impērijas konvulsiju izpausmes nebija paredzamas un visi, kas devās sargāt Rīgu, nopietni riskēja. Taču darīja to bez patētiskas smagnējības, viegli. Sabrauca un radīja galvaspilsētā brīnišķīgu, latvisku, savstarpēja atbalsta […]

Tautas balss

Nesapratnē par ģimenes ārsta pieejamību

12:30
07.02.2025
11
Seniore raksta:

“Lasu, ka Ģikšos un Skujenē darbu sāk jaunais ģimenes ārsts. Bet kā būs Taurenē? Iepriekšējais dakteris, kas strādāja Amatas un Sku­jenes pagastā, pieņēma pacientus arī Taurenē, mēs, dzērbenieši, turp braucām. Ko tagad darīt? Esam vecākā paaudze, ir kāds, kuram nav savas automašīnas, kam nav tuvinieku, viņš taču neaizbrauks līdz Ģikšiem,” sacīja seniore, kas dzīvo Dzērbenē.

Ja maza pensija, Ungurā vairs nezvejot

11:31
07.02.2025
12
Cēsnieks J. raksta:

“Kam piederēs Ungurs? Tikai bagātajiem, ja ieviesīs pašvaldības atbalstīto licencēto makšķerēšanu, zvejot varēs tikai tie, kas iegādājas licenci. Nabagie, reņģ­ēdāji, kaut arī reņģes tagad dārgas, to nevarēs atļauties. Zivju daudzumu ūdenstilpēs samazina tie, kas velcē no motorlaivām un lieto ehalotu. Tāpēc šos makšķerēšanas veidus vajadzētu aizliegt. Ungurs nav tik liels, lai savas zvejas vietas nevarētu […]

Atļauto ātrumu pārkāpt nedrīkst

11:30
07.02.2025
12
Lasītājs raksta:

“Pēc pagājušās trešdienas satiksmes negadījuma uz Cēsu -Madonas ceļa Taurenes pagastā atcerējos 7.janvāra “Druvas” komentāru par Satiksmes ministrijas rosināto nulles toleranci pret ātruma pārkāpējiem. Šķiet, autore to īsti neatbalstīja, norādot, ka nelaimes satiksmē izraisa arī ceļu infrastruktūra. Taču, domāju, piemēram, šī negadījuma nebūtu un nebūtu trīs cietušo, ja autovadītāji būtu ievērojuši atļauto ātrumu. Autovadītājiem ir […]

Vai alkohola veikalam jābūt centrā

17:17
02.02.2025
61
2
Seniore raksta:

“Kādu laiku nebiju viesojusies Cēsīs. Nu atbraucu un biju nepatīkami pārsteigta – pašā pilsētas centrā pie Vienības laukuma specializēts alkoholisko dzērienu veikals. Un tas laikā, kad runājam par Latvijas iedzīvotāju nodzeršanos, par to, ka jāsamazina alkohola patēriņš, ka lielveikalos jānorobežo plaukti, kuros tirgo alkoholiskos dzērienus. Nezinu, kam tas senais universālveikals pieder, bet brīnos par to […]

Taurus pa laukiem vairs neķeram

17:17
02.02.2025
30
Silvija no Jāņmuižas raksta:

“Izlasīju “Druvā”, kā Zaubes, Nītaures un Skujenes cilvēki protestē pret vēja parka ieceri. Esam dīvaini, runājam, ka vajag zaļo enerģiju, visu videi draudzīgu, ka jāsamazina degvielas izmatošana, jāpāriet uz elektromobiļiem, bet, tiklīdz kaut kur kaut ko grib darīt, tā visi ir pret. Tā jau nekur neko nevarēs uzbūvēt, nekādas attīstība nevar būt. Nesaprotu, par kādām […]

Sludinājumi