Lai gan atbildīgie dienesti sausām mutēm informē par dažādiem drošības pasākumiem, lai izvairītos no negadījumiem ceļu satiksmē un uz ūdeņiem, statistika, ko ar savām ikdienas izvēlēm veido ikviens, liecina, ka daudzi kāpj uz vieniem un tiem pašiem grābekļiem atkal un atkal. Rezultātā cieš gan gājēji, gan velosipēdisti, gan elektrisko skrejriteņu vadītāji un, protams, arī automašīnu vadītāji un pasažieri.
Tā svētdien uz Latvijas ceļiem pieķerts 21 dzērājšoferis un viens narkotikas lietojis autovadītājs, divi autovadītāji alkohola reibumā konstatēti Vidzemē, bet būsim reāli, daudzi, kas bija pārmēru lietojuši alkoholu un tomēr sēdušies pie stūres, policijas redzeslokā nenonāca. Vienas diennakts laikā policisti noformējuši 214 administratīvā pārkāpuma protokolus par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu, kā arī četri autovadītāji apturēti par agresīvu braukšanu. Kopumā par dažādiem satiksmes noteikumu pārkāpumiem policisti noformējuši 439 protokolus.
Diemžēl – kur pārkāpumi, tur arī cietušie: svētdienas 24 stundu laikā reģistrēts 71 satiksmes negadījums, vienā no tiem gājis bojā cilvēks, bet 12 avārijās kopskaitā 17 cietušie. Un, jo vasarīgāks laiks un vairāk cilvēki pārvietojas, jo vairāk arī tādu negadījumu. Salīdzinājumam – maija beigās diennaktī satiksmes negadījumos vidēji bija 10-12 cietušie. Bet aiz katra šī skaitļa ir konkrēts cilvēks, kuram dzīve apmet kūleni vai diemžēl izdziest pavisam.
Pirms pāris dienām Latviju pāršalca ziņa par ceļu satiksmes negadījumu Rēzeknes novadā, kurā cieta pieci cilvēki un diemžēl viens – visjaunākais, tikai šogad dzimis mazulītis – gāja bojā. Diemžēl tajā redzama virkne drošības pasākumu neievērošanas: zīdainis mašīnā pārvadāts bērnu ratiņu kulbā, kas turklāt nebija piesprādzēta, bet pašam automašīnas vadītājam nebija autovadītāja tiesību.
Valsts policijas statistika par ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem un bojā gājušajiem bērniem vecumā līdz 14 gadiem ir skarba: 2019. gadā cietuši 508 bērni, bet bojā gājuši – pieci; 2020. gadā cietuši 448, bet bojā gājuši – astoņi, 2021. gadā cietuši 407 bērni, bet bojā gājuši divi bērni. Redzams, ka cietušo skaits, lai gan pamazām, bet samazinās, diemžēl bojā gājušo skaita ziņā tikai pagājušajā gadā to skaits bija ievērojami mazāks. Un tik ļoti gribētos, lai tur būtu apaļa nulle.
Policija apkopojusi arī datus par fiksētajiem gadījumiem, kad bērni nepareizi pārvadāti. Pozitīvi, ka redzama būtiska situācijas uzlabošanās, jo 2019. gadā tie bija vēl 408 gadījumi, bet 2020. gadā gandrīz uz pusi mazāk – 221, savukārt pērn – 207. Arī es esmu piedzīvojusi, ka policija apstādina auto un pārbauda, vai visi ir kārtīgi piesprādzējušies, un bērniem pēc tam ir, ko atcerēties. Bet jāsaka, ja pāris gadu jauni ķipari mēdz spuroties un teikt, ka drošības siksnas traucē, ka nav ērti sēdēt, tajā pašā laikā drošībai piesprādzē arī savu mīļmantiņu, tad dienestu darbs nav bijis velts, piesprādzēšanās kļuvusi pašsaprotama.
Policija nebeidzami atgādina, ka, braucot automašīnā, zīdainīti turēt rokās vai pārvadāt mazuli ratiņu kulbā ir bīstami, kritiska var būt pat strauja bremzēšana. Savukārt bērniem līdz 12 gadu vecumam vai 150 cm garuma sasniegšanai ir svarīgi lietot paliktnīšus, jāpārliecinās, vai drošības jostas ir pietiekami stingras un pareizi uzliktas. Jācer, ka vecāki to visu arī ievēro.
Vasarā līdztekus melnajām ziņām par nelaimes gadījumiem ceļu satiksmē ir otra traģiskā statistika – uz ūdeņiem. Šovasar vien tikai dažas dienas bijis tik silts, ka gribas nopeldēties ezerā vai upē, bet jau līdz maija beigām Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests bija piedalījies 32 bojāgājušu cilvēku izcelšanā no ūdenstilpēm.
Skolēnu brīvlaiks ir sācies, pieaugušajiem arī klāt atvaļinājumu laiks, bet būsim piesardzīgi un vērīgi, lai neļautu skaitļiem, kas ziņo par nelaimi, kļūt vēl lielākiem.
Komentāri