Trešdiena, 3. jūlijs
Vārda dienas: Benita, Everita, Verita, Emerita

Braukšanas kultūrā nav jūtamu uzlabojumu

Anna Kola
20:20
25.03.2024
43
1 Anna Domas Copy 150x150.jpg

Pēdējā gadā diezgan bieži nācies atzīt, ka prātoju – vai tiešām visi autobraucēji, kas pārvietojas pa ceļiem ar transporta līdzekļiem, kuriem ir Latvijas valsts numura zīmes, patiešām ir godprātīgi apmeklējuši autovadītāja mācības un tikpat godprātīgi arī sekmīgi nokārtojuši attiecīgos pārbaudījumus, lai pie autovadītāja apliecības vispār tiktu.

Nesen vēlā pēcpusdienā, vedot bērnu mājās no mūzikas skolas, braucu ar ātrumu 30 km/h un jau pa gabalu pamanīju kundzi gados stāvam pie gājēju pārejas, pacietīgi gaidām, kad kāda no nemitīgi garām braucošajām automašīnām apstāsies. Vismaz astoņas deviņas automašīnas patraucās garām, radot sajūtu, ka varbūt tikai es un šī vecā kundze redzam baltās līnijas uz brauktuves. Lai arī kundze stāvēja pretējā ielas pusē, apstājos pie gājēju pārejas. Kundze nopūtās un grasījās spert soli, bet man pretī braucošais steidzīgais autovadītājs nu nekādi nevarēja savu braucienu pāris minūtes paildzināt. Nav taču laika, jāskrien! Tā nu vēl divi braucamrīki aizripoja pāri gājēju pārejai, bet kundze palika gaidot, lai šķērsotu ielu.
Tas atkal lika pārdomāt par mūsu braukšanas kultūru un laikam jau arī sabiedrības izpratni par dzīvi, sociālajām normām kopumā. Pēdējos mēnešos uzkrītoši daudz manāmi arī agresīvie ātrie braucēji uz lielākās nozīmes ceļiem, pat tādi, kuri nudien, šķiet, vadāmies tikai pēc virsnieru izstrādātajiem hormoniem, lai piešķirtu dzīvei asākas krāsas. Ja paskaitu, šajā ziemā vien esmu piedzīvojusi vismaz četras apdzīšanas reizes, kad patiešām jāteic paldies Dievam, ka visiem citiem autovadītājiem bija pietiekami laba prasme reaģēt. Pat sekunde varēja būt izšķirīga smagam ceļa negadījumam, kurā ietu bojā cilvēki. Viss labs, kas labi beidzas.

Ne visa atbildība par braukšanas, ceļu izmantošanas kultūru gulstas tikai uz autovadītāju pleciem. Dažkārt manāmi arī gana ekstrēmi noskaņoti gājēji, kam, šķiet, līdzīgi kā minētajiem šoferiem vai nu luksofora sarkanās gaismas, vai baltās gājēju pāreju līnijas ir nesaskatāmas. Viņi izlemj drošā solī mesties pāri ielai vai pat lielajām šosejām vietās, kur tas nav atļauts un pat ir gandrīz neizdarāms. Sava adrenalīna deva saņemta, krusts pārmests, dzīvojam tālāk.

Kad notiek kāds skaļāks negadījums, kurā cieš cilvēki, kādu brīdi par satiksmes drošību un kultūru aizdomājas gandrīz katrs, bet tad viss atkal piemirstas un turpinām uz brauktuvēm spēlēt krievu ruleti. Automašīnu skaits uz ielām liels un turpina palielināties. Katram sevi cienošam tautietim ģimenē ir vismaz viens spēkrats. Ģimenēs, kur aug mazi bērni, nereti ir divas automašīnas. Ja vēl pierēķina darba auto, pirmās mašīnas astoņpa­dsmitgadniekiem, kam nupat makā goda vietā ielikta jaunā autovadītāja apliecība, tad nudien par intensīvo, brīžiem sirmu matu skaita pieaugumu veicinošo satiksmi nav jābrīnās.

Pēdējos gados populāras kļuvušas arī daudzu tik nīstajiem un vienlaikus mīlētajiem zaļajiem skrejriteņiem radniecīgās kopbraukšanas automašīnas “CityBee”, “Bolt” un citas. Bet te, līdzīgi kā ar zaļajiem elektroskūteriem, atkal ir bēda. Noteikti daudzi būs pamanījuši, ka pilsētās, kur šis pakalpojums pieejams, mašīnas bieži vien tiek diezgan nevīžīgi atstātas tur, kur, piemēram, stāvvietās savu braucamrīku paredzēts novietot klientiem, apmeklētājiem. Un pērn koplietošanas automašīnas ceļu satiksmes negadījumus Latvijā ir izraisījušas aptuveni piecas reizes biežāk nekā citi transportlīdzekļi, liecina publiskajā telpā pieejamie dati. “Jaunas tehnoloģijas sniedz mums daudzas jaunas iespējas, kuras jāprot izmantot gudri un atbildīgi. Apdrošinātāju dati paš­laik gan liecina, ka pie kopbraukšanas auto stūres jūtamies mazāk atbildīgi, radot vairāk avārijas situāciju. Otrs iemesls biežākiem negadījumiem varētu būt arī atšķirīgā auto vadīšanas pieredze, laiks un biežums, ko pavada pie stūres. Iespējams, kopbraukšanas auto lieto arī cilvēki ar mazāku braukšanas pieredzi un dara to retāk, nevis katru vai gandrīz katru dienu,” situāciju komentē Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins. Viņš gan uztur pozitīvu noti, teikdams, ka, salīdzinot tendences pa gadiem, esot redzams, ka kopbraukšanas prasmes un kultūra uzlabojas – negadījumu pārsvara proporcija kļūst mazāka.

Bet to, ka Latvijā kopumā būtu vairāk jāpārdomā, kā uzvedamies uz ceļa un kā braucam, ņemot (vai neņemot) vērā pārējos satiksmes dalībniekus, tostarp gājējus, riteņbraucējus un motociklistus, nevar noliegt neviens. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotā informācija liecina, ka 2022.gadā apdrošinātājiem kopumā pieteikti 33 230 ceļu satiksmes negadījumi. Par pērno gadu dati vēl tiek apkopoti. Šis skaitlis būtu krietni mazāks, ja autovadītāji ievērotu drošas braukšanas etiķeti un uzlabotu savu autovadīšanas kultūru. Tās vājos punktus īpaši redzam, piemēram, sastrēgumos, pirmā sniega laikā, kā arī intensīvas satiksmes apstākļos, piemirstot, ka ceļš nav izrādīšanās vieta. Signalizēšana ar skaņu sastrēgumā pavadīto laiku nesamazinās, kā arī agresija un tolerances trūkums, redzot ceļu remontu, bedres ātrāk nesalāpīs.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Saistītie raksti

Kur drošība grūtā brīdī

12:27
02.07.2024
18

Šo sezonu neuzsāka otrs lielākais dārzeņu audzētājs    SIA “Rītausma” Jēkabpils pusē. Veikalos vairs nav un nebūs gurķu, tomātu ar uzlīmi “Rītausma”.    Pēc 30 gadiem, kuros attīstīta mūsdienīga dārzeņu audzēšana, uzbūvēta infrastruktūra, darbs pārtraukts. Iemesls – Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parāds, kas uz 19.jūniju bija 128 782 eiro.    2020.gadā SIA “Rītausma” […]

Seniori ir svarīgi, bet nedrīkst aizmirst par jauniešiem

12:26
01.07.2024
19

Sociālajā jomā strādājošie uzsver, ka mūsdienās, kad sabiedrība noveco, saprotams, ka pastiprināti tiek domāts par senioriem, bet nedrīkst aizmirst arī jauniešus. To saka līdzšinējais novada Sociālā dienesta vadītājs Ainārs Judeiks, norādot, ka būtiska šajā darbā ir arī prevencija, kas vērsta uz bērniem un jauniešiem. To pieminēja arī Cēsu pilsētas pansionāta direktore Inga Gunta Paegle, vērtējot, […]

Manifestēt savu realitāti. Kas tas par zvēru?

12:25
30.06.2024
17

Pēdējā laikā arī mūsu zemē populārs kļuvis vārds “manifestēt”! Anglicisms, kas daudziem nerada skaidrību – ko gan tas īsti nozīmē? Izrādās, kaut ko manifestēt nozīmē padarīt savus sapņus, mērķus un centienus par realitāti, ticot, ka tos patiešām iespējams sasniegt. Visam pamatā ir ideja, ka, ticot, ka patiešām varat kaut ko izdarīt, un koncentrējot savas domas […]

Lielā politika un karš

12:24
29.06.2024
21

Ukraina otrdien, 25. jūnijā, oficiāli sāka iestāšanās sarunas ar Eiropas Savienību (ES). Protams, tas nozīmē vairākus gadus ilgu procesu, tā laikā valstij ne tikai jāpārņem Eiropas Savienības normatīvās prasības, bet arī jāpierāda, ka sabiedrība un valsts pārvalde ir gatava pievienoties blokam. Šonedēļ ES ir vieno­jusies par jaunām sank­cijām pret Balt­krieviju. Ir zināms arī , ka […]

Noguruši no ziņu virsrakstiem…

12:29
27.06.2024
20

Raugoties TV ekrānā uz kādu no daudzajiem ziņu raidījumiem, pamanīju tekstu, kas rotāja ekrāna apakšmalu, ka kādā pasaules mēroga pētījumā apstiprinājies – cilvēki arvien mazāk seko līdzi ziņām. Atskār­tu, ka šim apgalvojumam absolūti piekrītu arī pati. Un, šķiet, daļai paziņu, tuvāku un tālāku, pēdējā laikā bija līdzīgs viedoklis. Ir skaidrs, ka ziņu mērķis vairs pat […]

Nemainīgie priekšstati

09:58
25.06.2024
30

Katram no mums, arī tautām un nācijām ir savi priekšstati par to, kādi esam, nereti ar laiku tie mēdz arī vairāk vai mazāk mainīties. Izskatās, ka Krievijas Federā­cijas iedzīvotāju priekšstati un uzskati tomēr nemainās, gan domājot par lielāko ienaidnieku, gan pašiem par sevi. Nav noslēpums, ka Krievijā vara to atbalsta un iedzīvotāji dzīvo priekšstatos, ka […]

Tautas balss

Pļauj, ka putekļi pa gaisu

10:12
02.07.2024
18
Priekulietis A. raksta:

“Priekuļu centrā pagājušajā nedēļā pašvaldība pļāva zāli, putekļi vien gāja pa gaisu. Zā­līte tik īsa un nīkulīga, ka tur nav, ko pļaut. Bet laikam jau noteiktie kvadrātmetri jāno­pļauj, citādi nesaņems naudu. Manuprāt, pļaušanu nevajadzētu organizēt pēc grafika, bet gan tad, kad tas nepieciešams,” pārdomās dalījās priekulietis A.

Zāļu ražotāji negodprātīgi

12:29
28.06.2024
18
Lasītāja raksta:

“Re nu! Eiropā ražotāji zāļu cenas valstīm nosaka slepeni, mazākās un nabadzīgākās valstis maksā vairāk. Tāpēc jau arī mums ir tik dārgi medikamenti un jauno zāļu maz. Te būtu gudri, ja, piemēram, Baltijas valstis vienotos un iepirktu vajadzīgo kopā. Bet varbūt jautājums jārisina Eiropas Savienības līmenī?” sprieda lasītāja.

Autobusu pieturā lietū un vējā

12:29
28.06.2024
59
Vilma raksta:

“Ikdienā diezgan bieži nākas ar autobusu braukt no Valmieras un Cēsu autoostas. Autobusa gaidīšanu abās pilsētās nevar salīdzināt. Valmierā nojume pasargā pasažierus no lietus un saules, Cēsīs pa bedrainu laukumu no stacijas ēkas var aizklunkurēt līdz pieturai, sēdēt uz soliņa, lai kādi laikapstākļi, un skatīties uz apdrupušo mūra sienu,” pārdomās dalījās Vilma un piebilda, ka […]

Pasaki, kas ir tavs draugs…

10:01
25.06.2024
26
Politikas vērotājs raksta:

“Kā gan Krievijas sabiedrība var nejusties pazemota, ja viņu valsts līderim jāslēdz vienošanās ar visu citu pasaules valstu ignorēto un nosodīto Ziemeļkoreju? Tas taču ir kauns, ka par sabiedroto jāizvēlas kas tāds!” pauda politikas vērotājs.

Vai tiešām ietaupīja

10:01
25.06.2024
22
Zaubēniete raksta:

“Zaubē vairs nav pagasta pārvaldes. Nezinu, cik daudz paš­valdība ietaupīja, bet cilvēkiem gan tagad grūtāk. Nav speciālista, kas var pastāstīt par visiem jautājumiem pagastā, par katru jāiet pie cita darbinieka. Kad bija pārvalde, bija tā kā drošāk, zināji, ka ir, uz kuru paļauties, arī kam prasīt atbildību,” pastāstīja zaubēniete.

Sludinājumi