Sestdiena, 23. novembris
Vārda dienas: Zigrīda, Zigfrīda, Zigrīds

Braukšanas kultūrā nav jūtamu uzlabojumu

Anna Kola
20:20
25.03.2024
50
1 Anna Domas Copy 150x150.jpg

Pēdējā gadā diezgan bieži nācies atzīt, ka prātoju – vai tiešām visi autobraucēji, kas pārvietojas pa ceļiem ar transporta līdzekļiem, kuriem ir Latvijas valsts numura zīmes, patiešām ir godprātīgi apmeklējuši autovadītāja mācības un tikpat godprātīgi arī sekmīgi nokārtojuši attiecīgos pārbaudījumus, lai pie autovadītāja apliecības vispār tiktu.

Nesen vēlā pēcpusdienā, vedot bērnu mājās no mūzikas skolas, braucu ar ātrumu 30 km/h un jau pa gabalu pamanīju kundzi gados stāvam pie gājēju pārejas, pacietīgi gaidām, kad kāda no nemitīgi garām braucošajām automašīnām apstāsies. Vismaz astoņas deviņas automašīnas patraucās garām, radot sajūtu, ka varbūt tikai es un šī vecā kundze redzam baltās līnijas uz brauktuves. Lai arī kundze stāvēja pretējā ielas pusē, apstājos pie gājēju pārejas. Kundze nopūtās un grasījās spert soli, bet man pretī braucošais steidzīgais autovadītājs nu nekādi nevarēja savu braucienu pāris minūtes paildzināt. Nav taču laika, jāskrien! Tā nu vēl divi braucamrīki aizripoja pāri gājēju pārejai, bet kundze palika gaidot, lai šķērsotu ielu.
Tas atkal lika pārdomāt par mūsu braukšanas kultūru un laikam jau arī sabiedrības izpratni par dzīvi, sociālajām normām kopumā. Pēdējos mēnešos uzkrītoši daudz manāmi arī agresīvie ātrie braucēji uz lielākās nozīmes ceļiem, pat tādi, kuri nudien, šķiet, vadāmies tikai pēc virsnieru izstrādātajiem hormoniem, lai piešķirtu dzīvei asākas krāsas. Ja paskaitu, šajā ziemā vien esmu piedzīvojusi vismaz četras apdzīšanas reizes, kad patiešām jāteic paldies Dievam, ka visiem citiem autovadītājiem bija pietiekami laba prasme reaģēt. Pat sekunde varēja būt izšķirīga smagam ceļa negadījumam, kurā ietu bojā cilvēki. Viss labs, kas labi beidzas.

Ne visa atbildība par braukšanas, ceļu izmantošanas kultūru gulstas tikai uz autovadītāju pleciem. Dažkārt manāmi arī gana ekstrēmi noskaņoti gājēji, kam, šķiet, līdzīgi kā minētajiem šoferiem vai nu luksofora sarkanās gaismas, vai baltās gājēju pāreju līnijas ir nesaskatāmas. Viņi izlemj drošā solī mesties pāri ielai vai pat lielajām šosejām vietās, kur tas nav atļauts un pat ir gandrīz neizdarāms. Sava adrenalīna deva saņemta, krusts pārmests, dzīvojam tālāk.

Kad notiek kāds skaļāks negadījums, kurā cieš cilvēki, kādu brīdi par satiksmes drošību un kultūru aizdomājas gandrīz katrs, bet tad viss atkal piemirstas un turpinām uz brauktuvēm spēlēt krievu ruleti. Automašīnu skaits uz ielām liels un turpina palielināties. Katram sevi cienošam tautietim ģimenē ir vismaz viens spēkrats. Ģimenēs, kur aug mazi bērni, nereti ir divas automašīnas. Ja vēl pierēķina darba auto, pirmās mašīnas astoņpa­dsmitgadniekiem, kam nupat makā goda vietā ielikta jaunā autovadītāja apliecība, tad nudien par intensīvo, brīžiem sirmu matu skaita pieaugumu veicinošo satiksmi nav jābrīnās.

Pēdējos gados populāras kļuvušas arī daudzu tik nīstajiem un vienlaikus mīlētajiem zaļajiem skrejriteņiem radniecīgās kopbraukšanas automašīnas “CityBee”, “Bolt” un citas. Bet te, līdzīgi kā ar zaļajiem elektroskūteriem, atkal ir bēda. Noteikti daudzi būs pamanījuši, ka pilsētās, kur šis pakalpojums pieejams, mašīnas bieži vien tiek diezgan nevīžīgi atstātas tur, kur, piemēram, stāvvietās savu braucamrīku paredzēts novietot klientiem, apmeklētājiem. Un pērn koplietošanas automašīnas ceļu satiksmes negadījumus Latvijā ir izraisījušas aptuveni piecas reizes biežāk nekā citi transportlīdzekļi, liecina publiskajā telpā pieejamie dati. “Jaunas tehnoloģijas sniedz mums daudzas jaunas iespējas, kuras jāprot izmantot gudri un atbildīgi. Apdrošinātāju dati paš­laik gan liecina, ka pie kopbraukšanas auto stūres jūtamies mazāk atbildīgi, radot vairāk avārijas situāciju. Otrs iemesls biežākiem negadījumiem varētu būt arī atšķirīgā auto vadīšanas pieredze, laiks un biežums, ko pavada pie stūres. Iespējams, kopbraukšanas auto lieto arī cilvēki ar mazāku braukšanas pieredzi un dara to retāk, nevis katru vai gandrīz katru dienu,” situāciju komentē Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins. Viņš gan uztur pozitīvu noti, teikdams, ka, salīdzinot tendences pa gadiem, esot redzams, ka kopbraukšanas prasmes un kultūra uzlabojas – negadījumu pārsvara proporcija kļūst mazāka.

Bet to, ka Latvijā kopumā būtu vairāk jāpārdomā, kā uzvedamies uz ceļa un kā braucam, ņemot (vai neņemot) vērā pārējos satiksmes dalībniekus, tostarp gājējus, riteņbraucējus un motociklistus, nevar noliegt neviens. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotā informācija liecina, ka 2022.gadā apdrošinātājiem kopumā pieteikti 33 230 ceļu satiksmes negadījumi. Par pērno gadu dati vēl tiek apkopoti. Šis skaitlis būtu krietni mazāks, ja autovadītāji ievērotu drošas braukšanas etiķeti un uzlabotu savu autovadīšanas kultūru. Tās vājos punktus īpaši redzam, piemēram, sastrēgumos, pirmā sniega laikā, kā arī intensīvas satiksmes apstākļos, piemirstot, ka ceļš nav izrādīšanās vieta. Signalizēšana ar skaņu sastrēgumā pavadīto laiku nesamazinās, kā arī agresija un tolerances trūkums, redzot ceļu remontu, bedres ātrāk nesalāpīs.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Vitamīni, uztura bagātināji. Vai vienmēr ir palīglīdzekļi veselības uzlabošanai?

10:59
22.11.2024
12

Ieejot aptiekā, acu priekšā ņirb dažādas kastītes ar uzrakstiem, kas mudina aizdomāties – varbūt man arī vajag šo. Pie kasēm viegli pamanāmos plauktos rindojas multivitamīni dažādām cilvēku grupām – no raibiem gumijlācīšiem bērniem līdz specializētām zivju eļļām un vitamīnu kompleksiem senioriem. Tam visam blakus daudz dažādu “anti-stresa” uztura bagātinātāju un pat melatonīna tablešu. Lūk, viss […]

"Miera plānu konkurss"

10:38
21.11.2024
16

Jaunievēlētais ASV prezidents Donalds Tramps veido savu valsts vadības komandu. Tu­vākajās dienās būs skaidrs par tās sastāvu, jo pašlaik vēl kaut kas var mainīties. Eksperti jau vērtē Trampa izraudzītās personas un piesardzīgi cenšas prognozēt, kāda būs Trampa politika, ko viņš darīs vai nedarīs. Pirms vēlēšanām viņš sarunājis daudz, arī vispretrunīgākās lietas. Gan jau laiks parādīs […]

Bēdas, skumjas un prieks – viss vienmēr līdzās

10:31
21.11.2024
26

Pelēkais, drēgnais, tumšais laiks rada sajūtu, ka Veļu laiks turpinās, lai gan pēc latviskām tradīcijām Mārtiņos tas beidzas un sākas Sala laiks. Vēlajā rudenī šķēpi tiek lauzti par to, cik daudz bērnu svin importēto Halovīnu un cik maz latviskos Mārtiņus un Miķeļus. Šogad Halovīnā lija, bija pavisam nemīlīgs laiks, bet pilsētā visur bija redzami bērni, […]

Pārtikas cenas - realitāte un solījumi

10:29
21.11.2024
33

Dzirdēts jau, ka runāt var nezin ko, tāpat arī katrs vārds jāvērtē kritiski. Bet visdrošāk ir ik vārda patiesību pārbaudīt pašam. Kurš gan nav dzirdējis, ka pārtikas cenas nepārtraukti, pa centam vien, palielinās. To stāsta tie, kuri iepērkas. Un uz veikalu, tirgu nedodas vien retais.    Ekonomikas ministrija apstiprina, ka    oktobrī bija cenu kāpums […]

Sašņorēts Ikars vistu kūts laktā

11:38
20.11.2024
28

Nedēļas sākumā Valmieras pievārtē atklāja Industriālā parka būvniecību. Gandrīz 60 ha plaša teritorija, kas jau nākamajā gadā būs sagatavota rūpnieciskai apbūvei, stratēģiski izdevīgā vietā ar dzelz­ceļa pievadu, elektroenerģijas pieslēgumu, visu nepieciešamo    uzņēmējdarbībai. Būs parks ar potenciālu kļūt par jaudīgu ekonomisko dzinēju visai Vidzemei. Kā jau atklāšanā, bija uzrunas, vēstījuma kapsulas iemūrēšana, atbildes uz žurnālistu […]

Salnu mēneša pelēcītis

14:51
14.11.2024
27

Tagad esam tumšajā gada pusē, kad naktis ir garākas par dienām. Teorētiski tajā esam kopš rudens saulgriežiem, Miķeļdienas 29. septembrī, taču tagad, kad pulksteņi tikuši pagriezti par stundu atpakaļ, dienas gaismas šķiet vēl mazāk. Ik gadu ap šo laiku no daudziem paziņām dzirdu, cik grūti, ka pie mums ziema un uzkrītoši pelēcīgais, drēgnais un vīrusiem […]

Tautas balss

Vai svarīgākā ir domes vadība

11:01
21.11.2024
47
J. raksta:

“Pagājušajā “Druvas” numurā bija ziņa, ka Cēsu novada pašvaldība par labu darbu valsts svētkos apbalvo 50 darbiniekus. Neviens pagodinātais vārdā nebija nosaukts, bet domes priekšsēdētājs un viņa vietnieki gan minēti pilnībā. Vai tad tikai viņi pelnījuši tādu godu, citi ne,” neapmierinātību ar publikāciju izteica J.

Sveiciens glābējiem un policistiem

11:01
21.11.2024
14
13
Seniore raksta:

“Noskatījos dokumentālo filmu par ugunsdzēsēju glābēju darbu. Tajā bija uzskatāmi parādīti Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbinieku pienākumi, reālas situācijas, kādās viņi strādā, ar kādu bīstamību jāsastopas un cik profesionāli viņi atrisina situācijas. Gribu novēlēt visiem, kas strādā šajā dienestā, veselību un izturību un visus sveikt svētkos. Paldies vēlos teikt arī Valsts policijai. Arī tas […]

Kur novilkt robežu

11:39
20.11.2024
31
Lasītāja raksta:

“Lasu, ka Cēsīs Leona Paegles ielai atjaunots Ģimnāzijas ielas nosaukums. Nosaukumā, protams, nav nekā slikta, taču, manuprāt, nav pareizi, ka mēs cenšamies aizslaucīt visu mūsu vēsturi. Šoreiz varbūt ne tik daudz par Cēsīm, bet kopumā. Nav jau neviens cilvēks ideāls, arī rakstnieki, mākslinieki. Katram savi un varbūt daudziem nepareizi uzskati, bet vai tāpēc viņu vārdi […]

Pilsoniska atbildība

11:39
20.11.2024
27
M.N. raksta:

“Paldies priekulietim Gundaram Muceniekam, kurš Lāčplēša dienas rītā Priekuļu birzītē pie piemiņas zīmes Kārlim Ulmanim nopļāva kūlu. G.Mucenieks nežēloja savu laiku un izmantoja arī savu trimmeri,” pastāstīja M.N.

Nevar atrast tualetes

14:54
13.11.2024
65
Seniore no kaimiņu novada raksta:

“Mēs, trīs kundzes astotajā gadu desmitā, no kaimiņu novada bijām ciemos Cēsīs. Izstaigājām pilsētu, vēsturiskās vietas. Kā jau ekskursijā, katrai bija līdzi ūdens pudele. Pienāca brīdis, kad, kā mēdz teikt, daba sauc. Tā kā man Cēsis zināmākas, vedu draudzenes uz Rožu laukumu, atceros, tam līdzās bija pārvietojamās tualetes. Aizgājām, bet nekā, to vairs nav. Un […]

Sludinājumi