Trešdiena, 17. decembris
Vārda dienas: Hilda, Teiksma

Bedres ceļu politikā

Jānis Buholcs
10:14
22.03.2017
18

Daudzu Latvijas ceļu stāvoklis sāpīgs jautājums ir bijis sen. Skaidrs nav vien tas, kur ņemt naudu situācijas uzlabošanai. Šopavasar uz stāvokli savos grants ceļos norādīja Bauskas novada dome, kas Ministru kabinetam pieprasīja šajā sakarā izsludināt ārkārtas stāvokli. Savukārt Brunavas pagasta iedzīvotāji bija izteikuši gatavību bloķēt šoseju, kas ved uz Lietuvas robežu.

Ceļu uzturēšanai un atjaunošanai Latvijā jau ilgstoši nav veltīta pienācīga uzmanība, pietrūcis resursu. Nav jau tā, ka nekas netiek darīts. Ik vasaru tiek atjaunoti daudzi kilometri ceļa. Tomēr ar to nepietiek. Ceļi sabrūk ātrāk, nekā tiek remontēti. Un, jo ilgāka ir kavēšanās palielināt ceļu remonta mērogus, jo sliktākā stāvoklī nonāk savu kārtu gaidošie ceļi.

2013. gadā valdība pieņēma valsts autoceļu sakārtošanas programmu, kas noteica, cik kilometri autoceļu, cik tiltu un satiksmes drošības projektu ir jārealizē līdz 2020. gadam. Taču naudas, lai infrastruktūru atjaunotu atbilstoši plānam, nepietiek. Pēc uzņēmuma “Latvijas Valsts ceļi” datiem pērn šī programma netika izpildīta par 20 procentiem. Bet ap 2019. gadu, kad vairs nebūs pieejams arī Eiropas Savienības atbalsts, ir risks, ka no plāna atpaliksim jau par visiem 40 procentiem. Satiksmes ministrija informē, ka Latvijas ceļu tīkla sakārtošanai kopumā ir nepieciešami 4,5 miljardi eiro. Salīdzinājumam: viss Latvijas valsts budžets šogad ir aptuveni astoņi miljardi eiro.
Esošā situācija ir ilgstošas satiksmes nozares politikas rezultāts. It kā to var arī saprast: naudas regulāri ir trūcis daudzām pamata nepieciešamībām: medicīnai, izglītībai, drošībai, pensijām. Tāpēc tādai “greznībai” kā ceļu apkopšanai resursu nav atlicis.

Ir arī citi iemesli, kāpēc vēl nesen atjaunoti ceļi drīz vien atkal kļūst nelīdzeni. Mediji ir ziņojuši par gadījumiem, kuros dažs labs ceļu būvētājs izmanto ne gluži tos materiālus, kas prasīti dokumentācijā, vai arī izmaksas “optimizē” vēl kādos citos veidos. Ja iepirkumos būvnieki konkurē lielākoties tikai ar zemāko piedāvāto cenu, tad ir iespējams, ka kvalitāte paliek otrajā plānā. Relatīvi īso garantijas laiku ceļš ir labs, bet pēc tam nedienas sākas no gala.

Nepietiekamā finansējuma dēļ ceļu atjaunošanā liels uzsvars tiek likts uz virskārtas darbiem – grants seguma atjaunošanu un asfalta klāšanu. Taču daudzi ceļi savulaik nav būvēti tādām slodzēm, kādas tiem ir jāiztur mūsdienās. Tajos būtu jāveic rekonstrukcija no pašiem pamatiem, tikai tā būtu iespējams nodrošināt, ka jau drīz vien pēc remonta tajos atkal neveidojas rises, plaisas vai bedres. Šāda pamatīga pārbūve, protams, prasa arī krietni lielākus ieguldījumus. Ja tādā veidā strādātu ar pašlaik pieejamajiem resursiem, daudzos Latvijas ceļos atjaunošana būtu jāgaida vēl daudz ilgāk nekā pašlaik.

Tomēr arī satiksmes nozares iekšienē Latvijas valdības līdz šim izvēlējušās nebūt ne pašsaprotamas prioritātes. Piemēram, laikā pirms krīzes, kad pieejamās naudas bija vairāk, toreizējais satiksmes ministrs Ainārs Šlesers lielu vērību pievērsa Rīgas lidostas attīstībai ar mērķi palielināt apkalpojamo pasažieru skaitu. Pamata doma jau nav slikta, tomēr arī šeit ir stāsts par izvēlēm. Naudu, kas tika ieguldīta aviotransporta nozarē, vairs nevar izmantot kur citur – piemēram, ceļu remontam. Lidosta “Rīga” ir lielākais gaisa satiksmes mezgls Baltijā, un mums joprojām ir savs “AirBaltic”. Taču mums nav bijis politiķu, kas tikpat dedzīgi būtu būvējuši ceļus.

Pats grūtākais jautājums, protams, ir: ko darīt? Viena ideja, kas izskanējusi no Satiksmes ministrijas – naudu var paņemt no pensiju fondiem.

Priekšlikums ir sacēlis zināmu nemieru, jo izklausās, ka ministrija piedāvā jau šodien sabērt ceļu bedrēs naudu, kas tiek uzkrāta nākotnes pensionāru atbalstam.

Tiesa, šajās diskusijās dažkārt paslīd garām, ka runa ir par privātajiem – banku apkalpotajiem – pensiju fondiem, nevis par valsts sociālo budžetu. Savukārt privāto pensiju fondu ideja ir pašlaik pieejamo naudu ieguldīt, lai tā nestu peļņu nākotnē. Cita ideja – naudu ceļu attīstīšanai gluži vienkārši vajag aizņemties. Taču arī te skaidrs, ka jāatdod būs vairāk, nekā aizņemamies.

Valsts infrastruktūra īsti nav joma, kuru vajadzētu saistīt ar tiešu peļņu. Ceļu būvētāji, protams, par darbu saņem atlīdzību, taču par to samaksā sabiedrība. No kurienes būs ienākumi, lai varētu norēķināties ar aizņēmuma izsniedzējiem? Šī ideja faktiski būtu līdzīga tai, ka cilvēks savus ikdienas tēriņus, ieskaitot ēšanu, sedz aizņemoties. Šodienas problēma tādā veidā tiek atrisināta, bet nākotnes problēma – aizvien pieaugušais parāds – tikai palielinās.

Pievilcīgāks ir priekšlikums vienā vai citā veidā attīstīt Autoceļu fondu, kurā plašāk novirzītu autobraucēju samaksātos nodokļus. Pašlaik no šiem nodokļiem tikai daļa tiek izmantoti ceļu infrastruktūras uzturēšanai. Taču būtu tikai godīgi, ka tie, kas brauc, sniedz arī lielāku ieguldījumu tajā, lai būtu, pa ko braukt.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Lielo puiku spēles

09:54
17.12.2025
20

Brīvdienā caurskatot ziņu virsrakstus internetā, uzmanību piesaistīja informācija vietnē “Tvnet.lv”, kas vēstīja: ”Eiropas Savienība (ES) ir jālikvidē, lai pārvaldību nodotu atsevišķām valstīm, paziņojis “Space X” dibinātājs un uzņēmuma “Tesla” īpašnieks miljardieris Īlons Masks, kuram Eiropas Komisija (EK) nesen piemēroja sodu 120 miljonu eiro apmērā. “ES ir jālikvidē, un suverenitāte jāatdod atsevišķām valstīm, lai valdības varētu […]

Pasmejies par sevi pats

15:12
15.12.2025
32

Neesmu nekāds izņēmums, gribas un gribas to pasauli kritizēt, pasūkstīties, pažēloties, pavaimanāt. Ja tam visam vēl ir klausītāji, vēl labāk – piekritēji -, ko gan vairāk vēlēties! Šajā ziņā labāka temata kā “Kad mēs augām, tad tā negāja!” nav. Tomēr bieži vien jāatzīst – vaina jau ir arī manī pašā, jo nespēju tam laikam skriet […]

Arvien "liesākā" veselības aprūpes pieejamība

15:11
14.12.2025
34
1

Domāju, tāpat kā es, ne viens vien novadnieks brīdī, kad ir bijis jātiek pie kāda veselības aprūpes speciālista, ir secinājis, ka vai nu jāgaida ilgāk nekā līdz šim, vai arī šogad nemaz pie tā vairs nav iespējams tikt, jo kvotas vienkārši beigušās. Tur, kur kādreiz izmeklējumu varēja saņemt uzreiz, tagad labākā gadījumā rinda ir tikai […]

Kā Putins pasauli dancināja

15:10
13.12.2025
35

Atceraties, kā Sprīdītis, pūšot stabulē, velnu dancināja? Tā vien šķiet, ka Vladimirs Putins ir ticis pie Sprīdīša stabules un varen izbauda, ka visi pārējie aizgūtnēm dejo, nespēdami pašu spēkiem apstāties, kamēr vien viņš tajā pūš. Un kārdinājums turpināt pūst ir visnotaļ liels, lai rimtos, jo šī iegūtā varas sajūta ir pārāk patīkama. Tā, protams, nav […]

Drūms. Dzirksteles skrien gaisā

12:20
10.12.2025
40

“Joprojām drūms. No mākoņiem var pat smidzināt… Kļūst nedaudz siltāks, temperatūra celsies līdz piektdienai,” tās ir iepriekšējo divu dienu ziņas no meteo portāla. Nu var teikt, patiesas, pārbaudītas dzīvē. Par laikapstākļiem katru dienu var dzirdēt gana pretrunīgas prognozes. Bet ar tām ir arī viens liels labums: ja man vienalga – līst vai spīd saule-, pagaidīšu […]

Vai iespējami Ziemassvētki bez svētku eglītes

11:58
07.12.2025
38

Dodoties pārgājienā un kopā ar pārējiem dalībniekiem aplūkojot pa ceļam redzamās egles, kas bija cietušas no egļu astoņzobu mizgrauža un nokaltušas, aizrunājāmies, vai iespējams, ka pēc pārdesmit gadiem egļu vairs nebūs. Un manā prātā pazibēja doma – bet kā tad Ziemassvētki bez eglītes?Svētdien otrā Advente. Pil­sētās un pagastos izrotātas pirmās svētku egles. Svētku skaistules jau […]

Tautas balss

Egle rada prieku

09:57
17.12.2025
13
Cēsniece L. raksta:

“Priecājos par Cēsu galveno egli Vienības laukumā. Tā izgreznota ļoti jaukām gaismiņām. Prieks skatīties gan autobraucējiem, gan gājējiem. Šajās tumšajās dienās, ieraugot mirdzošās spuldzītes, sejā iezogas smaids,” sacīja cēsniece L.

Klientus necenšas piesaistīt

15:11
13.12.2025
32
Lasītāja I. raksta:

“Cēsīs “Latvijas Pasta” nodaļa tagad atrodas tirdzniecības centrā “Solo”. Ieejot lielajā ēkā, grūti saprast, kur atrodas pasts. Ir gan izlikta plāksne ar norādi, bet to var arī nepamanīt. Informācijas statīvs novietots uz grīdas, savukārt košie un pamanāmie veikalu nosaukumi virs tirdzniecības telpu durvīm neapzināti liek starp tiem meklēt pasta nosaukumu. Cilvēks skatās un nesaprot, kur […]

Latvijas preces - dārgas

15:11
13.12.2025
29
Seniore M. raksta:

“Visur mudina pirkt Latvijas pārtikas preces. Bet, kad veikalā paskatās, cik tās maksā, tomēr jāizvēlas ievestie produkti. Ne­zinu, vai pie vietējās produkcijas augstajām cenām vainojami tirgotāji vai ražotāji, bet kaut kas tur nav kārtībā. Vēl arī jāsaka, ka ne vienmēr vietējā produkta garša ir labāka nekā importētajām precēm. Protams, tas ir gau­mes jautājums, bet man […]

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
45
1
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
45
1
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Sludinājumi