Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Ar varu lasīt nespiediet

Druva
00:00
12.12.2007
15

Latvijas skolu bibliotekāru konferencē, ko rīkoja cēsnieki, viena no tēmām bija pozitīvas attieksmes veidošana pret lasīšanu bērnos. To analizēja Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolas lektore Aija Kalve, lasīšanu nosaucot par vienu no priekšnoteikumiem bērna intelektuālajā un emocionālajā attīstībā.

– Bērniem lasīšanas prieku ar varu uzspiest nevaram. Pieaugušo spēkos ir piespiest atvērt grāmatu, bet ne jau lasīt ar sirsniņu. Taču ir daudz citu iemeslu, kuri var veidot skolēna pozitīvu attieksmi pret daiļliteratūras lasīšanu. Jāņem vērā, ka daiļliteratūra ir apgrūtināts

teksts, tas nav izziņu teksts, tāpēc arī pret to veidojas citāda attieksme.

Pozitīvu attieksmi ļoti lielā mērā veido lasīšanas tradīcijas ģimenē. Mūsdienās svarīgas arī grāmatu reklāmas. Apsveicami, ka valstī darbojas arī lasīšanas veicināšanas programmas. Viena no tām ir Bērnu žūrija, kurā iesaistītie skolēni izlasa un vērtē nesen klajā nākušās bērnu grāmatas. Interesi par lasīšanu sekmē arī izdevusies grāmatu izstāde. Pilnīgi noteikti to sekmē personīgas autoritātes, viņu ieteikumi lasīt. Mana pieredze liecina, ka interesi var sekmēt visdažādākajos vecumposmos.

Prieks atvērt grāmatu, pietiekama lasītprasme rodas tad, ja lasītājs daiļliteratūras tekstu spēj izprast, analizēt, novērtēt, veidot savu attieksmi pret uzzināto. Daiļliteratūrā netrūkst zemtekstu, alegoriju, simbolu, tāpēc bērniem, kuri tikko apgūst lasītprasmi, iestājas sarežģīts moments. Tāpēc sākotnējā pretestība pret lasīšanu ir dabīga. Bērns pasaka: ”Man nepatīk lasīt.” Esmu secinājusi, ka teksti, kas atrodami mācību grāmatās, reti kad atbilst lasītāju vecumposma īpatnībām. Grūti uztverams teksts veido negatīvu attieksmi. Piemēram, 9. klasēs jālasa Alberta Bela filozofiskais romāns ”Cilvēki laivās”, kas labākajā gadījumā ir atbilstošs teksts 12. klašu skolēniem. Viņi šādu tekstu var saprast, analizēt un veidot attieksmi, bet aptaujātie 9. klašu skolēni pasaka – romānā nekā nav.

Gribu pievērst māmiņu, vecmāmiņu, krustmāmiņu uzmanību. Tajā brīdī, kad bērns jums sāk jautāt: ”Kas tas par burtiņu?”, ar sajūsmu stāsta: ”Tas ir mans burtiņš, tas mammas un tēta”, izrādiet vislielāko pretimnākšanu, izrādiet prieku un aizrautību. Nākamā lasītāja pieredze sāk veidoties brīdī, kad bērns cenšas salikt kopā burtiņus.

Domājot par pozitīvas attieksmes veidošanu, mani biedē pašreizējais izglītības standarts piecu un sešgadīgu bērnu sagatavošanā skolai. Es tajā saskatu pretrunu. Pirmsskolas skolotājiem cita vidū ir uzdots sekmēt bērnā interesi par lasīšanu, bet skola visbiežāk no bērnudārza audzinātājām gaida, lai visi bērni jau 1. septembrī prastu lasīt. Tāpēc lasīt mācīšana sagatavošanas grupās pret daudziem bērniem notiek vardarbīgi, neievērojot to, ka katram mazajam citādi pienāk lasīt mācēšanas laiks. Nekas labs netiek izdarīts, piespiežot bērnu pēc iespējas ātrāk lasīt, biedējot ar skolu, tās prasībām. Nevajadzīgās steigas un negatīvo atmiņu dēļ viņš dzīvē par lasītāju var arī nekļūt.

Tas nekas, ka daļa pirmklasnieku septembrī vēl nemāk lasīt. Ābeces apgūšanas laiks paredzēts arī 1. klasē. Arī tad, ja lasītprasme izveidosies maijā, nekas nebūs zaudēts. Svarīgi, lai bērns mācās savā ritmā un atbilstoši vecumposma īpatnībām.

Nesen klajā nācis starptautisks pētījums ”Skolēnu lasītprasme Latvijā un pasaulē”, kurā apkopoti dati par 39 valstu 4. klašu skolēniem. Šādā pat pētījumā 2001. gadā Latvija bija 5. vietā, bet 2006. gadā 13. vietā. Latvijas parādītie rezultāti bērnu lasītprasmē nav mazinājušies, taču piecu gadu laikā, kad Latvijā

ieviests jauns mācību standarts, ieguldīta liela nauda skolotāju tālākizglītībā, nopietnais ieguldījums lasītprasmi nav veicinājis un rezultāts nav diez ko labs. Analizējot tikai vienu jautājumu – lasīšanu mājā, Latvija ir visbēdīgākajā situācijā no visām pētījuma dalībvalstīm. 80 procenti bērnu atzinuši, ka mājās nelasa, tikai skolā. Izzinātā attieksme pret lasīšanu liecina, ka skolēnu vēlme lasīt var vēl vairāk samazināties. Mūsu bērniem starp 39 valstīm ir arī visnegatīvākais attieksmes rādītājs. Nepatīk lasīt, negrib, nav interesanti lasīt – tādas ir atbildes.

Lasīšanas entuziasms ir paralēls lasīšanas prasmei. Tie bērni, kuri parāda negatīvo attieksmi jau sākumskolā, apliecina, ka lasīšanā jau ir vīlušies. Tāpēc skolotājiem ir vērts vēlreiz pārlūkot mācību metodiku – kā mācīt lasīt, ko piedāvāt. Arī Izglītības un zinātnes ministrijai nācās atzīt, ka mācību grāmatas, no jauna izstrādātās stratēģijas nav veicinājušas jaunās paaudzes interesi par lasīšanu.

Brīdī, kad bērns pasaka, ka viņam nepatīk lasīt, bet skolotājs teic, ka tas tomēr būs jādara, var izrādīties, ka piemērotas daiļliteratūras grāmatas bērna mājās nav. Tad skolas bibliotēka kļūst par vienu no svarīgākajiem atbalstiem bērniem, kuri savu grāmatu vēl nebūs atraduši. Tāpēc ļoti svarīgi, lai skola atvēlētu līdzekļus bibliotēkai iegādāties ne vien uzziņu literatūru un mācību grāmatas, bet arī jaunāko daiļliteratūru.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
19

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
22
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
31

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
23

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
20

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi