Piektdiena, 5. decembris
Vārda dienas: Sabīne, Sarma, Klaudijs

Divritenis – ērts, bet vai drošs?

Druva
23:00
08.05.2009
14

Velosipēds ir lēts transporta līdzeklis, arī ērts un videi draudzīgs. Kā šo priekšrocību izmanto divriteņu braucēji un ko velosipēdistiem piedāvā lielākā rajona pilsēta – Cēsis?

Valsts policijas Cēsu rajona pārvaldes kārtības policijas biroja 3. nodaļas priekšnieks Andris Pāže:

– Velosipēdistu drošība atkarīga no pašiem velosipēdistiem, kā arī no pārējiem ceļu satiksmes dalībniekiem un viņu rīcības. Ja visi ievēros ceļu satiksmes noteikumus un viens otru cienīs, netiks traucēts neviens no dalībniekiem, satiksme būs droša. Noteikumi ir satiksmes dalībnieku drošībai, ja pats nerūpēsies par to, tad kurš gan cits?

Diemžēl bieži vien katrs domā tikai par sevi – gan gājēji, gan autovadītāji, gan arī velosipēdisti. Velosipēdisti nereti brauc nevis viens aiz otra, kā paredzēts noteikumos, bet gan blakus, aizņemot visu brauktuvi, lai gan tas aizliegts, turklāt rada bīstamas situācijas. Tāpat ne visi ievēro, ka gājēju pārejas ir paredzētas gājējiem, velosipēds pa tām jāstumj. Savukārt transportlīdzekļu vadītāji ne vienmēr atceras, ka viņiem, nogriežoties pa labi vai pa kreisi, jādod ceļš velosipēdu vadītājiem, kuru ceļu viņi šķērso.

Dienas gaišajā laikā negadījumi, kuros iesaistīti velosipēdisti, ir bijuši, tomēr reti. Lielākoties tie saistīti ar neuzmanību, šķērsojot brauktuvi, veicot manevrus un pārbraucot krustojumus.

Pagājušajā gadā dienas laikā gan notika traģisks negadījums Jaunpiebalgā, kurā no gūtajām traumām mira bērns. Nepilngadīgais puisēns brauca pa nepareizo brauktuves pusi, neturot rokas pie stūres.

Naktīs diemžēl negadījumi notiek, tiem biežāk ir letālas sekas. Naktīs negadījumi lielākoties bijuši saistīti ar to, ka velosipēds nav aprīkots ar gaismas lukturiem – priekšā baltiem, aizmugurē sarkaniem. Līdz ar to autovadītājam velosipēdistu gandrīz neiespējami pamanīt. Bijuši arī gadījumi, kad velosipēdists bijis alkohola reibumā, tas bijis par iemeslu negadījumam.

Pa ietvēm ar velosipēdu drīkst braukt, bet tikai, ja tas netraucē gājējus. Ja tomēr traucējums ir, no velosipēda jānokāpj, jāpalaiž gājēji vai arī jābrauc pa ceļu iespējami tuvāk brauktuves labajai malai.

Aizsargķivere nav obligāta, tomēr tās lietošana garantē drošību. Bērniem, kuri nav jaunāki par septiņiem gadiem, ir atļauts braukt ar velosipēdu pa brauktuvi vai nomali tikai pilngadīgas personas pavadībā. Bērniem šajā gadījumā jālieto aizsprādzēta aizsargķivere. Daudzdzīvokļu māju pagalmos un dzīvojamās zonās visu vecumu bērniem ir atļauts braukt ar velosipēdu patstāvīgi.

Pagaidām Cēsīs tikai Piebalgas, Festivāla, Viestura un Lenču ielā izveidoti apvienotie velosipēdistu un gājēju celiņi, kā arī Priekuļu pagastā izveidots velosipēdistu ceļš. Būtu ļoti labi, ja pilsētā un Cēsu rajona pagastos būtu izveidots velosipēdistu ceļu tīkls, kas ļautu riteņbraucējiem droši un netraucēti apskatīt skaistākās vietas un kultūrvēsturiskos pieminekļus. Tad nebūtu problēmu, tomēr, ņemot vērā ekonomiskos apstākļus, tuvākajā laikā, visticamāk, tas nebūs iespējams.”

Cēsu domes attīstības plānošanas nodaļas projektu un vides speciāliste Inta Ādamsone:

– Cēsu pašvaldība jau vairākus gadus strādājusi, lai velobraucēji pilsētā justos ērti un droši. Vairākās ielās, kurās veikta rekonstrukcija, kopā ar gājēju celiņiem izbūvēti veloceliņi, uzstādot arī atbilstošas ceļa zīmes. Ietves tiek veidotas platākas, lai pietiek vietas gan vieniem, gan otriem. Arī teritorijas attīstības plānā iestrādāts, ka, veicot ielas rekonstrukciju, jācenšas veidot veloceliņus. Protams, ja tas iespējams. Arī šogad un nākamgad paredzētajā maģistrālo ielu rekonstrukcijas projektā paredzēta veloceliņu izbūve.

Atsauksmes no velobraucējiem par šādiem apvienotajiem celiņiem ir dažādas. Daudzi labprāt tos izmanto, bet netrūkst to, kuri labprātāk brauc pa ielu, jo, piemēram, Piebalgas ielā šis celiņš ir reljefains. Pie katras privātmājas izbūvēts piebraucamais ceļš, kas veido šo reljefu. Daudziem tas nepatīk, bet tīri tehniski nevarēja rast citu risinājumu. Bet katrs velobraucējs izvēlas sev labāko variantu, kuri drošāk jūtas uz ielas, brauks pa to.

Pirms dažiem gadiem, kad sākās projekts “Baltic Sea Cycling”, veicām skolēnu aptauju par velosipēdu lietošanu. Viņi norādīja, ka labprāt brauktu uz skolu, bet trūkst drošas divriteņu novietnes. Tāpēc pie pilsētas pamatskolas un Cēsu Valsts ģimnāzijas tika izbūvētas divas segtās velostāvvietas, un tagad šo skolu audzēkņiem ir iespēja droši novietot braucamo.

Ja būs līdzekļi, velosipēdu stāvvietas plānots izbūvēt pie visām pilsētas skolām. Ir arī prasība, ka, rekonstruējot kādu sabiedrisko objektu, pie tā jāizveido velostāvvieta. Tā ir obligāta prasība, kas tiek pārbaudīta, pieņemot būvi ekspluatācijā. Uzņēmēji to ievēro, tiesa, vecpilsētā, kur ietves ļoti šauras, to grūti īstenot.

Joprojām ideju līmenī ir pievienošanās Priekuļu veloceliņam, kas tika izbūvēts jau pirms vairākiem gadiem. Ļoti gribam veikt šo savienojumu, bet līdzekļu maz, nespējam to paveikt.

Kopumā jāsaka, ka pilsētas pašvaldība par velosipēdistiem domā. Tas nav prioritārs jautājums, bet prasības iestrādātas domes dokumentos, tāpēc nekas nemainīsies arī nākotnē. Viss atkarīgs no pašvaldības finansiālajām iespējām.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Tas vēl nav noskaidrots

19:59
04.12.2025
20

Līdz ar filmas “Tīklā. TTT leģendas dzimšana”, kam veltītas tikai pozitīvas atsauksmes, sabiedrība pievērsusi lielāku uzmanību Latvijas basketbola vēsturei un tās veidotājiem. Tā pēdējās nedēļās interneta portālos un preses izdevumos bieži lasāmas intervijas ar vienu no Latvijas basketbola leģendām Skaidrīti Smildziņu-Budovsku. Viņa ir viena no pirmās TTT komandas meitenēm, kas vēl ir mūsu vidū. 82 […]

Vai mākslīgais intelekts nogalinās medijus?

19:58
03.12.2025
23
1

Kad radās un plašu popularitāti iemantoja televizori un dažādas televīzijas pārraides, ātrs gals tika paredzēts radio, jo kāda gan jēga kaut ko tikai klausīties, ja var reizē arī skatīties. Tomēr radio dzīvo vēl šodien un nebūt nešķiet, ka būtu uz miršanu. Kad parādījās datortehnoloģijas un vēl jo vairāk plašās interneta iespējas, ātru galu paredzēja abiem […]

Ar iepirkumu sarakstiņu rokās

09:50
02.12.2025
31

“Lai palīdzētu iepirkties lētāk, decembrī Centrālā statistikas pārvalde sāks ievākt lielveikalu ķēdēs pārdoto pamata pārtikas produktu cenas. Kur tās varēs atrast,” vēsta žurnāls “Ir” publikācijā “Kur lētāki brokoļi”.Rakstā paskaidrots: “Iepērkoties pārdomāti, nevis impulsīvi, mēs varam apturēt pārtikas cenu pieaugumu, uzskata rīdzinieks Arturs Zikovs. Viņš ir programmētājs, tomēr ar naudu nemētājas. Lai ekonomētu, agrāk bieži pārskatīja […]

Nerimstošais Kijiv-gurums

09:50
01.12.2025
23

Notikumi virzās pa apli, un šobrīd manī kaut kur pazudusi ticība kaut kad tikt no tā ārā. Teju ik dienu sev nākas atkārtot – kaut kad tās kara šausmas beigsies. Lai gan vairs nesaprotu, kā tieši tas var beigties, ja pat sākuma punktu sen vairs nemāku noteikt. Mums ģeogrāfiski vistuvākais karš visvienkāršākajā, acīmredzamākajā un ļoti, […]

Ieraudzīt un novērst vardarbību

09:48
01.12.2025
20

Šogad centram “Marta”, Latvijas sieviešu tiesību aizstāvības organizācijai, aprit 25 gadi. Centrs sniedz profesionālu rehabilitāciju vardarbībā un cilvēku tirdzniecībā cietušām pieaugušām personām. Pērn palīdzību saņēma 790 cilvēki Latvijā. Viena no būtiskākajām pārmaiņām, ko centram ar neatlaidīgu darbu izdevies panākt, ir plašākas sabiedrības izpratne, ka vardarbība ģimenē nav pieņemama. 25. novembris ir Starp­tautiskā diena vardarbības pret […]

Vai spēsim mainīt demogrāfijas līkni

10:22
26.11.2025
36
1

Novembris Latvijai ir nozīmīgs mēnesis, kad īpaši domājam par mūsu valsti – tās pagātni, pārbaudījumiem, iespējamo nākotni. Par Latviju es domāju arī, piedaloties divu iestāžu atklāšanā. Jaunpiebalgā bijušajā skolas ēkā durvis vēra senioru nams “Piebalga”, savukārt Cēsīs, Dārtas ielā, svinīgi tika atklāta atjaunotā Cēsu Bērzaines pamatskolas pirms­skolas “Dārtiņa” ēka. Divas celtnes, kas ļoti gaidīja atdzimšanu: […]

Tautas balss

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
31
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Veidenbauma prēmijai jāatgriežas Liepā

08:27
23.11.2025
35
Literatūras cienītāja raksta:

“Izlasīju “Druvā”, ka Eduarda Veidenbauma prēmiju šogad pasniegs Cēsīs, ne Liepā, kā tas bijis tradicionāli. Uzskatu, ka tas nav pareizi. Tieši tas, ka pagodinājuma pasniegšanas ceremonija gandrīz 60 gadu notiek dzejnieka dzimtajā pagastā Liepā, ir īpašā pievienotā vērtība. Tā ir kā visu Veidenbauma novadnieku novērtējums literātam, Veidenbauma prēmijas saņēmējam. Cēsīs un Cēsu Izstāžu namā notiek […]

Atbildība arī gājējam

08:26
22.11.2025
29
Cēsniece V. raksta:

“Agrāk bērniem skolā mācīja satiksmes noteikumus. Atceros, ka teica: “Pirms šķērsojiet brauktuvi, vispirms paskatieties pa kreisi, pēc tam pa labi, vai nebrauc kāda automašīna. Tikai pēc tām ejiet pāri ielai.” Un tas attiecas ne tikai uz vietām, kur nav gājēju pārejas, bet arī tur, kur tās ir. Taču tagad bērni un jaunieši vispār neskatās, vai […]

Sludinājumi