Svētdiena, 24. novembris
Vārda dienas: Velta, Velda

Tehniskā apskate – servisā?

Jānis Buholcs
07:18
01.08.2018
5

Valsts pašlaik nepamatoti ierobežo privāto uzņēmēju iespēju iesaistīties automašīnu tehniskās apskates jomā – tā paziņojusi Kon­kurences padome (KP). In­stitūcija uzskata, ka arī privātiem autoservisiem būtu jāpiešķir iespējas pārbaudīt, vai transporta līdzeklis ir drošs un drīkst piedalīties ceļu satiksmē. Tomēr pašlaik nav pārliecinošu priekšlikumu par to, kā novērst interešu konfliktu, proti, ka servisi paši mašīnas labotu un paši savu darbu pārbaudītu.

Latvijā automašīnu un citu ceļu satiksmē iesaistīto transportlīdzekļu stāvokli uzrauga Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD). Raugoties uz esošo kārtību, KP uzdod jautājumu – kāpēc tehnisko apskati var sniegt tieši CSDD kopā ar četriem citiem uzņēmumiem, kurās CSDD ir arī kapitāldaļu turētāja, bet neviens cits? KP izplatītajā skaidrojumā lasāma arī atbilde: tāpēc, ka CSDD ir izdevīgi kontrolēt tirgu. Ierobežojot konkurenci, iestāde nodrošina sev biznesu un tai nav jāuztraucas, vai kāds cits šo pakalpojumu nevarētu sniegt lētāk un labāk.

Konkurence parasti ir laba. Tirgus dalībnieku nepieciešamība sacensties par klientu makiem nereti noved pie zemākām cenām, labākiem pakalpojumiem, dažnedažādiem jaunievedumiem un citiem labumiem. No šāda aspekta raugoties, ir pamats atkal un atkal pārskatīt tās jomas, kurās būtu iespējama lielāka konkurence.

Ir gan piemēri, ka brīvais tirgus cenas var arī nepazemināt. Pie­mēram, elektrības tirgus liberalizācija (klientiem ir izvēle, no kura piegādātāja pirkt elektrību) daudziem nenesa mazākus rēķinus par elektroenerģiju. Šādos gadījumos tam gan mēdz būt pavisam konkrēti iemesli – piemēram, tādi, ka konkrētā pakalpojuma tirgus vērtība ir augstāka nekā tā, ko līdz tam iekasējis valsts monopolists, kurš tādējādi ir subsidējis klientus. Te, protams, var diskutēt, ko īsti nozīmē subsidēšana gadījumā, ja runa ir par valsts īpašumā esošu uzņēmumu, kas turklāt strādā ar peļņu. Taču šoreiz šis ir vien piemērs tam, ka monopols ne vienmēr nozīmē augstāku cenu nekā konkurence. Un ne jau vienīgais.

Ir arī gadījumi, kad konkurence nevis palielina, bet gan samazina kvalitāti un nemudina attīstīties. Tā notiek, piemēram, ja konkurence ir sīva un cenas tirgū ir tik zemas, ka pašiem tirgus dalībniekiem tik tikko nodrošina izdzīvošanu, taču jaunu tehnoloģiju un citu jauninājumu ieviešanai līdzekļu nepietiek. Inovācijas ir saistītas ar risku, un uzņēmumu veiktie ieguldījumi ne vienmēr atmaksājas. Ja tirgus dalībnieki ilgstoši atrodas situācijā, kurā jācīnās par katru centu, viņi riskēt negribēs. Neveiksme šādos apstākļos var nozīmēt bankrotu.

Šādi apraksti par gadījumiem, kuros brīvais tirgus tomēr visu perfekti nenoregulē, gan maz ko pastāsta par KP konkrēto priekšlikumu. Ja var ticēt pašas iestādes aprēķiniem, tad jau pašlaik Lat­vijā ir viens no Eiropā augstākajiem izmaksu līmeņiem par transportlīdzekļu kontroli (ja rēķina pēc pirktspējas paritātes). Tas liek domāt, ka gluži efektīva esošā kārtība nav vis. Jāmeklē risinājumi. Variantu noteikti ir vairāk nekā viens.

Pat ja apskatām konkurences veicināšanu kā risinājumu, līdz galam neatbildēts ir jautājums ir par to, kāpēc tieši autoservisus KP redz kā potenciālos transportlīdzekļu tehniskās apskates veicējus. Tas ir interešu konflikts – autoservisi paši mašīnas labotu un paši kontrolētu, cik droši ir salabots. Tas ir vēl viens aspekts, kurā noteiktos apstākļos konkurence var radīt nevēlamus blakusefektus. Proti, pakalpojuma sniedzēji jau sacenšas ne tikai par to, kam zemāka cena. Viņu klienti interesēsies arī, kurā kantorī ir, piemēram, īsākas rindas un arī – kur pielaidīgāki, mazāk piekasīgi pārbaudītāji. Beigu galā ir redzams – ja kaut kas ir labs noteiktas nozares uzņēmējiem, tas automātiski nenozīmē lielāku labumu arī pārējai sabiedrībai (šajā gadījumā – drošākus automobiļus uz ceļiem).

Var un vajag izstrādāt papildu regulējumu, kas sagaidāmos negatīvos tirgus attiecību efektus novērš vai vismaz mazina. Šajā gadījumā tas ietvertu, piemēram, tāda līmeņa akreditācijas un pārraudzības procesu, kas spētu operatīvi atklāt tehniskās apskates vērtējumu atšķirības, kā arī paredzētu lielus sodus par pārkāpumiem. Tomēr nāk prātā, kā pirms dažiem gadiem Valsts ieņēmumu dienests tieši automašīnu apkopes un remonta nozari izcēla kā vienu no tām, kurās daudzi nemaksā nodokļus. Faktiski – ir problēma ar caurskatāmību un godīgumu. Tas kaut kā nerada sajūtu, ka tieši šai nozarei būtu jāuztic papildu funkcijas, kas prasa augstāku uzticēšanās līmeni. Skaidrs, ka ir servisi dažādi. Tie, kas gribētu sniegt automašīnu pārbaudes pakalpojumu, licences saņemšanai pieteiktos individuāli un individuāli tiktu akreditēti. Un tomēr – jautājums ir pietiekami nopietns, lai būtu nepieciešams pārliecinošs pamatojums, ka iespējamos negatīvos efektus pašreizējos apstākļos valsts institūcijas nudien spēj novērst.

KP interešu konflikta riskus piedāvā mazināt, ierobežojot servisa iespēju remontēt un pārbaudīt vienu un to pašu automobili, kā arī nodrošinot klientu iespējas piekļūt informācijai par sniegtajiem pakalpojumiem, tai skaitā cenu un kvalitāti. Taču te būtu nepieciešams pakāpties soli atpakaļ un paskatīties plašāk. Ja mērķis ir vairot konkurenci un radīt tehniskās apskates tirgu privātajā sektorā, uz pārbaudītāja sertifikātu ir jābūt iespējai pretendēt ikvienam uzņēmumam, kura rīcībā ir atbilstošas iekārtas un zināšanas par to lietošanu.

Nav pamata kā izredzētos izvirzīt tieši un tikai tās firmas, kurām jau pašreizējais pamata darbs ir mašīnu labošana. Servisiem, kas sniegtu tehniskās apskates pakalpojumu, tāpat vismaz daļa stendu un citu iekārtu būs jāpērk papildus – tāpat kā citiem interesentiem, ja tādi būtu. Protams, ir liela iespēja, ka tieši servisi, nevis cita profila firmas būtu ieinteresētākie pretendēt uz tiesībām veikt apskati. Tomēr varētu veidoties jauni uzņēmumi, kas darbojas tieši automašīnu apskates nozarē.

KP, ja vēlas veicināt konkurenci, vairāk vajadzētu domāt par to, kā neradīt interešu konfliktus un citas papildu problēmas un kā izvairīties no vienas nozares ekonomisko interešu lobēšanas.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Vitamīni, uztura bagātināji. Vai vienmēr ir palīglīdzekļi veselības uzlabošanai?

10:59
22.11.2024
16

Ieejot aptiekā, acu priekšā ņirb dažādas kastītes ar uzrakstiem, kas mudina aizdomāties – varbūt man arī vajag šo. Pie kasēm viegli pamanāmos plauktos rindojas multivitamīni dažādām cilvēku grupām – no raibiem gumijlācīšiem bērniem līdz specializētām zivju eļļām un vitamīnu kompleksiem senioriem. Tam visam blakus daudz dažādu “anti-stresa” uztura bagātinātāju un pat melatonīna tablešu. Lūk, viss […]

"Miera plānu konkurss"

10:38
21.11.2024
19

Jaunievēlētais ASV prezidents Donalds Tramps veido savu valsts vadības komandu. Tu­vākajās dienās būs skaidrs par tās sastāvu, jo pašlaik vēl kaut kas var mainīties. Eksperti jau vērtē Trampa izraudzītās personas un piesardzīgi cenšas prognozēt, kāda būs Trampa politika, ko viņš darīs vai nedarīs. Pirms vēlēšanām viņš sarunājis daudz, arī vispretrunīgākās lietas. Gan jau laiks parādīs […]

Bēdas, skumjas un prieks – viss vienmēr līdzās

10:31
21.11.2024
34
1

Pelēkais, drēgnais, tumšais laiks rada sajūtu, ka Veļu laiks turpinās, lai gan pēc latviskām tradīcijām Mārtiņos tas beidzas un sākas Sala laiks. Vēlajā rudenī šķēpi tiek lauzti par to, cik daudz bērnu svin importēto Halovīnu un cik maz latviskos Mārtiņus un Miķeļus. Šogad Halovīnā lija, bija pavisam nemīlīgs laiks, bet pilsētā visur bija redzami bērni, […]

Pārtikas cenas - realitāte un solījumi

10:29
21.11.2024
37

Dzirdēts jau, ka runāt var nezin ko, tāpat arī katrs vārds jāvērtē kritiski. Bet visdrošāk ir ik vārda patiesību pārbaudīt pašam. Kurš gan nav dzirdējis, ka pārtikas cenas nepārtraukti, pa centam vien, palielinās. To stāsta tie, kuri iepērkas. Un uz veikalu, tirgu nedodas vien retais.    Ekonomikas ministrija apstiprina, ka    oktobrī bija cenu kāpums […]

Sašņorēts Ikars vistu kūts laktā

11:38
20.11.2024
30

Nedēļas sākumā Valmieras pievārtē atklāja Industriālā parka būvniecību. Gandrīz 60 ha plaša teritorija, kas jau nākamajā gadā būs sagatavota rūpnieciskai apbūvei, stratēģiski izdevīgā vietā ar dzelz­ceļa pievadu, elektroenerģijas pieslēgumu, visu nepieciešamo    uzņēmējdarbībai. Būs parks ar potenciālu kļūt par jaudīgu ekonomisko dzinēju visai Vidzemei. Kā jau atklāšanā, bija uzrunas, vēstījuma kapsulas iemūrēšana, atbildes uz žurnālistu […]

Salnu mēneša pelēcītis

14:51
14.11.2024
27

Tagad esam tumšajā gada pusē, kad naktis ir garākas par dienām. Teorētiski tajā esam kopš rudens saulgriežiem, Miķeļdienas 29. septembrī, taču tagad, kad pulksteņi tikuši pagriezti par stundu atpakaļ, dienas gaismas šķiet vēl mazāk. Ik gadu ap šo laiku no daudziem paziņām dzirdu, cik grūti, ka pie mums ziema un uzkrītoši pelēcīgais, drēgnais un vīrusiem […]

Tautas balss

Vai svarīgākā ir domes vadība

11:01
21.11.2024
49
J. raksta:

“Pagājušajā “Druvas” numurā bija ziņa, ka Cēsu novada pašvaldība par labu darbu valsts svētkos apbalvo 50 darbiniekus. Neviens pagodinātais vārdā nebija nosaukts, bet domes priekšsēdētājs un viņa vietnieki gan minēti pilnībā. Vai tad tikai viņi pelnījuši tādu godu, citi ne,” neapmierinātību ar publikāciju izteica J.

Sveiciens glābējiem un policistiem

11:01
21.11.2024
18
14
Seniore raksta:

“Noskatījos dokumentālo filmu par ugunsdzēsēju glābēju darbu. Tajā bija uzskatāmi parādīti Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbinieku pienākumi, reālas situācijas, kādās viņi strādā, ar kādu bīstamību jāsastopas un cik profesionāli viņi atrisina situācijas. Gribu novēlēt visiem, kas strādā šajā dienestā, veselību un izturību un visus sveikt svētkos. Paldies vēlos teikt arī Valsts policijai. Arī tas […]

Kur novilkt robežu

11:39
20.11.2024
33
Lasītāja raksta:

“Lasu, ka Cēsīs Leona Paegles ielai atjaunots Ģimnāzijas ielas nosaukums. Nosaukumā, protams, nav nekā slikta, taču, manuprāt, nav pareizi, ka mēs cenšamies aizslaucīt visu mūsu vēsturi. Šoreiz varbūt ne tik daudz par Cēsīm, bet kopumā. Nav jau neviens cilvēks ideāls, arī rakstnieki, mākslinieki. Katram savi un varbūt daudziem nepareizi uzskati, bet vai tāpēc viņu vārdi […]

Pilsoniska atbildība

11:39
20.11.2024
27
M.N. raksta:

“Paldies priekulietim Gundaram Muceniekam, kurš Lāčplēša dienas rītā Priekuļu birzītē pie piemiņas zīmes Kārlim Ulmanim nopļāva kūlu. G.Mucenieks nežēloja savu laiku un izmantoja arī savu trimmeri,” pastāstīja M.N.

Nevar atrast tualetes

14:54
13.11.2024
66
Seniore no kaimiņu novada raksta:

“Mēs, trīs kundzes astotajā gadu desmitā, no kaimiņu novada bijām ciemos Cēsīs. Izstaigājām pilsētu, vēsturiskās vietas. Kā jau ekskursijā, katrai bija līdzi ūdens pudele. Pienāca brīdis, kad, kā mēdz teikt, daba sauc. Tā kā man Cēsis zināmākas, vedu draudzenes uz Rožu laukumu, atceros, tam līdzās bija pārvietojamās tualetes. Aizgājām, bet nekā, to vairs nav. Un […]

Sludinājumi