Saskaņā ar projektu ”Vidzemes reģionālās atbalsta sistēmas veidošana un kapacitātes stiprināšana mūžizglītības stratēģijas ieviešanai” rajona padome ir pieņēmusi lēmumu par rajona mūžizglītības rīcības plāna 2007. – 2013.gadam nodošanu nodibinājumam ”Vidzemes attīstības aģentūra” sabiedriskajai apspriešanai.
Sabiedriskā apspriešana notiks līdz nākamā gada 15.februārim. Ar dokumentu var iepazīties rajona padomes kancelejā, pilsētas centrālajā bibliotēkā, rajona pašvaldību bibliotēkās.
Mūžizglītības rīcības programma 2007.- 2013.gadam balstīta uz nacionālajā attīstības plānā minētajiem virzieniem. Vidzemē tiek veidota mūžizglītības rīcības programma. Katrā rajonā ir apzināta pašreizējā situācijā ik pilsētā un pagastā, visās izglītības iestādēs – pirmsskolas, pamatskolās, vidējās, augstskolās, bibliotēkās, kultūras iestādēs.
Tās uzdevums – stiprināt sabiedrībā izpratni par mūžizglītību kā zināšanu sabiedrības attīstības pamatnosacījumu. Nodrošināt informāciju par mūžizglītības iespējām vietējās pašvaldībās un sniegt metodisko palīdzību iedzīvotājiem izglītības apguves procesā. Atbilstoši pieprasījumam organizēt izglītības pasākumus iedzīvotājiem iespējami tuvāk dzīvesvietām, izmantojot izglītības iestāžu materiālo bāzi un pedagoģiskos resursus (uzņēmējdarbība, pašrealizācija, profesionālā pilnveide, interešu attīstīšana). Pieaugušo izglītības iespējas – tautas lietišķās mākslas studiju meistardarbnīcu izveide un pieejamība, vakarskolas un daudzveidīgas otrās iespējas izglītības pieejamības veicināšana un nodrošināšana. Jaunu profesionālās izglītības un profesionālās ievirzes programmu izstrāde un ieviešana izglītības iestādēs, – stāsta rajona padomes pieaugušo izglītības centra direktore Daiga Rubene un uzsver, ka aizvien vairāk cilvēku pārliecinās – jāmācās visu mūžu. Lai to darītu, pašvaldībām jāpiedāvā šī iespēja.
Arī mūsu rajonā ir izpētīts, kādas šobrīd ir iespējas mācīties un kādas ir vajadzības. Mērķis ir skaidrs – efektīvi un pārdomāti īstenot izglītības un nodarbinātības pasākumus rajonā, lai katram iedzīvotājam jebkurā dzīves posmā un jomā, neatkarīgi no viņa vecuma, dzimuma, iepriekšējās izglītības, dzīves vietas, ienākumu līmeņa, etniskās piederības tiktu nodrošinātas iespējas mūžizglītības pieejamībā. Ja būs kvalitatīvs izglītības piedāvājums, cilvēki apgūs jaunas zināšanas un iemaņas, paaugstināsies viņu konkurētspēja darba tirgū un pilsoniskā līdzdalība, būs motivācija mācīties tiem, kuri šobrīd šīs iespējas nenovērtē un neizmanto.
– Ir izstrādāta vīzija, kas darāms, lai radītu labvēlīgus apstākļus ikvienam rajona iedzīvotājam uzlabot savas dzīves kvalitāti, izmantojot mūžizglītības piedāvātās iespējas atbilstoši savām un sabiedrības vajadzībām. Katrā iestādē, kura piedāvā iespēju mācīties, darāmā ir daudz, lai varētu piedāvāt mūsdienām atbilstošu pakalpojumu. Piemēram, bibliotēkās, kas visdrīzākajā laikā kļūs par kultūrizglītības un informācijas iestādēm un sniegs arī mūžizglītības pakalpojumu, lasītāji būs jāapkalpo arī elektroniski, jāmāca izmantot tehnoloģijas. Katrā pašvaldībā ir zināms, kas nepieciešams, ar to ikviens var arī iepazīties šajā programmā un izteikt savus ierosinājumus, – stāsta Daiga Rubene.
Pēc Eiropas Savienības speciālistu atzinuma, Latvijā katrs mūžizglītības sektors (pirmsskola, pamatskola, augstskola) darbojas labi, taču nav saiknes starp līmeņiem. Kamēr cilvēks atbilstoši vecumam iegūst izglītību, viss ir kārtībā, bet, ja gadījies pārtraukums, iespēju maz. Jārada vienota mūžizglītības pārvaldības sistēma, lai nodrošinātu vienlīdzīgas iespējas kvalitatīvas formālās un neformālās izglītības pieejamībā katram rajona iedzīvotājam, tā sekmējot pozitīvas pārmaiņas atsevišķu indivīdu dzīvē un sabiedrībā kopumā.
– Vecums nedrīkst būt šķērslis, lai mācītos. Tāpat tā nav garantija, ja tad, kad iegūta augstākā izglītība, būsi derīgs darba tirgū. Jāmācās visu mūžu, gan papildinot un atjaunojot zināšanas, gan iegūstot jaunas iemaņas, jo nepārtraukti ienāk jaunas tehnoloģijas, mainās likumdošana, – saka Daiga Rubene.
Mūžizglītības programmas izstrādātāji cer, ka iedzīvotājiem būs ieteikumi, ierosinājumi, kas vēl būtu tajā jāiekļauj, lai visi varētu apmierināt savas intereses un vajadzības mācīties.
Komentāri