Pirmdiena, 8. decembris
Vārda dienas: Antonija, Anta, Dzirkstīte

Par piramīdām un vēsturi ar aizrautību

Druva
00:00
10.02.2007
46

Stalbes vidusskolas vēstures skolotāja Antra Priedīte šogad saņēma īpašu ielūgumu. Tas viņai kā mīļākajai skolotājai Stalbes vidusskolā bija adresēts no tagadējā Cēsu ģimnāzista, ielūdzot skolotāju uz Draudzīgā aicinājuma svētkiem.

Par vēstures mācīšanu, par aizrautību seno notikumu izzināšanā un īpaši par tā dēvēto pasaules brīnumu – Ēģiptes piramīdām – risinājās saruna ar Antru Priedīti.

– Ko jaunu zinātne atklājusi par piramīdām?

– Nīlas rietumkrastā, kur sākas akmeņainais tuksnesis, atrodas daudzu paaudžu mīkla – Mirušo pilsēta. Pagājuši gadu tūkstoši, attīstījusies zinātne, bet Ēģiptes piramīdas valdzina ar majestātiskumu un noslēpumiem. Lai ko arī uzzinām, tas nebūt neizskaidro piramīdu tapšanu un nozīmi. Veikti pētījumi, izsacītas hipotēzes, bet īstā atminējuma vēl nav. Piramīdu apmēri un apstrādes precizitāte, kurai pateicoties, smalki apstrādātie bluķi bez saistvielas turas gadu tūkstošiem, liek šaubīties, ka tas bijis roku darbs. Vēl dīvaināk piramīdu izcelsmi piedēvēt ārpus Zemes iedzīvotājiem, bet zināšanas, kas pielietotas celtņu tapšanā, ir saistāmas ar ļoti augstu tautas vispārējo attīstības līmeni. Kad to vēstures stundā stāstu skolēniem, viņi aizrautīgi klausās, domā līdzi.

Nu parādījušies apgalvojumi un pierādījumi, ka piramīdu vecums ir daudz senāks, nekā rakstīts grāmatās, arī skolu mācību grāmatās. Izpētot Mikerīna piramīdas plaisas zemāk par tuksneša līmeni, secināts, ka tās radušās mitruma ietekmē, bet pēdējais mitruma periods Ēģiptē beidzās pirms 7000 gadu.

– Ko skolēniem stāstāt par Ēģiptē radīto pasaules brīnumu?

– Bērniem stāstu, ka, pētot piramīdas, parasti akcentu lika uz apbedījuma funkciju, tomēr lielākā daļa tā arī palikušas tukšas. Tātad piramīdas nav tikai kapenes, tām ir kāda svarīga nozīme visā cilvēces vēsturē. Apskatot ēģiptiešu reliģiskos priekšstatus, vēl nav izprasta vārdu „pasaule baidās no laika, bet laiks baidās no piramīdām” jēga. Man ir interesanti pašai un ar bērniem kopā domāt, kāda tad ir šī jēga.

Viena no pašlaik drosmīgākajām hipotēzēm, kas izskaidro piramīdu būtību, runā par teleportāciju, par iespēju ar piramīdu palīdzību pārvietoties laikā. Ir stāsti, ka Heopsa piramīdas virsotnē nonākušais zaudē laika un telpas izjūtu un pēc atgriešanās stāsta dīvainas lietas vai nevar pateikt neko. Varbūt ēģiptiešiem bija zināšanas, kas šodien jāatklāj no jauna? Neesmu mierā ar skaidrojumu, ka ēģiptieši prata pielietot tikai primitīvākos darbarīkus. Kā tad viņi varēja vairākas tonnas smagus bluķus nogādāt simtiem kilometru, celt pāri upei un tik precīzi apstrādāt? Par daudz ko šajā sakarā man likušas aizdomāties Ernsta Muldašova grāmatas. Viņš piramīdu celtniecību piedēvē iepriekšējām civilizācijām – mūs uzskatot par piekto civilizāciju. Vajag redzēt, kā bērni tajā ieklausās. Protams, zinātniekiem vēl jāmeklē pierādījumi piramīdu īstenajai nozīmei un pielietojumam. Kā tas notiek, centos izzināt, rakstot kursa darbu par jaunajām teorijām, kas radušās piramīdu sociālā un reliģiskā fenomena pētīšanā. To sagatavoju ne tikai studijām Universitātē, bet, kolēģu pierunāta, iesniedzu arī Cēsu rajona skolotāju metodisko materiālu bibliotēkai.

– Kuru klašu skolotājiem var noderēt šis materiāls?

– 6. klasē, kad bērniem jāmāca par pasaules daļām, vienu, kur ir šīs attīstītās civilizācijas, un otru pasaules daļu, kur valda akmens laikmets. Otrreiz šai tēmai jāpieskaras 10. klasē, pievēršoties cilvēku attīstībai.

– Sabiedrībai tagad ir savs spriedums, kā skolā jāmāca vēsture. Vai to ikdienā izjūtat?

– Nē. Tikai izlasu, ko pakladzina avīzēs.

– Bērniem patīk skolotāju novirzīt no temata, vedinot uz diskusiju, lai stundā netiktu izsaukti atbildēt.

– O, jā! Ja kāds vēstures temats man ir tuvs, es atdzīvojos, un stāstījums kļūst daudz aizrautīgāks. To nevar nepamanīt. Mācot par vēstures gaitu, ir pietiekami daudz iespēju izdarīt atkāpes un stāstījumā iestarpināt to, kas mani aizrauj. Pie ēģiptiešiem atgriežos, kad stāstu par reformāciju. Tas gan nesaistās ar senajiem laikiem, bet skar reliģiskos jautājumus. Sarunu par svētvietām, par reliģijām sasaistu ar to, kā cilvēki sākuši ticēt un kāpēc. Tad var spriest, vai reliģija ir pasaka, vai agrāko civilizāciju piedzīvotā atspoguļojums. Ēģipti kā piemēru var minēt, kad jārunā par lielajiem ģeogrāfiskajiem atklājumiem.

– Teorijas par senajām civilizācijām turpina attīstīties. Kur par to var uzzināt?

– Visvairāk žurnālā „Mistērija”. To lasot, var domāt, kas notiek, uz kurieni mēs ejam. Tur uzzināju arī par piramīdu pētniekiem. Ne jau tiem, kuri braukuši uz Ēģipti, kaut ko rakuši. Tur jau sen nav ko rakt. Neko neuzraks. No jau zināmās informācijas tiek izdarīti arvien jauni secinājumi, analizētas cilvēku spējas. Piramīdu rašanās liek aizdomāties arī par domu spēku, pat teleportēšanu, piemēram, kā priekšmetus dematerializēt un otrādi.

– Kur mūsdienās mēs saskaramies ar dematerializētu vidi?

– Tas ir laiks. Laiks nav līnija, bet sfēra, un gaišreģi to redz. Mēs nosapņojam to, kas būs. Sapņi ikvienam var pierādīt, ka laiks nav tāds laiks – no viena punkta līdz otram. Tāpēc jau mēs sakām, ka nav laika, un jūtam, ka 24 stundas ir sarāvušās. Pulkstenis skaita, bet laiks tomēr nav tverams. Laiks pārveidojas. Parādās aizvien vairāk pētījumu, ka laiks nav tas, kā mēs to mērām. To pašu var teikt par matēriju – domu. Vispirms bija vārds, teikts reliģijās. Cilvēki domu materializējuši. Klasē mēs filozofējam par tēmu: ”Viss, kas būs, jau ir. Tikai neprotam tam pieslēgties”.

– Ko mācību grāmatās ar jaunajām zināšanām varētu apšaubīt?

– Skolu grāmatas gan nebalstās uz analīzi, tikai faktu nosaukšanu, bet arī tur būtu ko iebilst. Laikā, kad Ēģiptē algebra, matemātika, astronomija, visas zinātnes, arī rakstība bija kā augsti attīstītām civilizācijām, tagadējā Latvijas teritorijā cilvēki ar akmeņiem skrēja pakaļ zirgu baram. Kāpēc tā? Un kur attīstītā civilizācija palika? Pēc tam taču nāca viduslaiki, kad cilvēkus dedzināja sārtā par uzskatu, ka Zeme ir apaļa. Cilvēce taču iepriekš jau to zināja. Kur tās zināšanas palika? Kāpēc tās bija jāatklāj no jauna? Ir teorijas, ka uz Zemes bijis vesels piramīdu režģis. Amerikā bijušas līdzīgas celtnes. Dažādi veidojumi atrasti Himalaju kalnos.

– Vai negribat savām acīm skatīt Ēģiptes piramīdas?

-Ja ieraudzīšu piramīdas kā tūriste, ko man tas dos? Runa jau ir par noslēpumu, ko tās glabā, par to, ka cilvēcei jākļūst cilvēcīgākai – mēs par daudz materializējamies. Karojam dēļ naftas, kaut jaunākās tehnoloģijas ļauj bez tās iztikt, akumulatoru iespējams uzlādēt arī ar zemes siltumu.

– Vai zināšanas palīdz pārvaldīt laiku, kas nav nogrieznis?

– Jā! Uz daudz ko varu paskatīties vienkāršāk, nesaspringt, kā to kādreiz darīju. No kurienes tad nāk zināšanas? Nomodā vai sapņos, kad cilvēks pēkšņi redz un saprot, vai arī roka pēkšņi pati raksta? Mīlestības spēks varētu dot jaunas iespējas.

– Kā jaunā paaudze tagad mācās?

– Viņi vairs nespēj to darīt tā, kā mēs un lielu daļu faktu materiāla nemaz nevar paturēt galvā. Kādreiz skolotāji par to pasmejas – jauniešu galvā cietais disks ir pilns. Agrāk bērni iegaumēja pagātnes sīkumus, ko tagad nevar iemācīties. Kad nonācu pie atziņas, ka bērniem slodze skolā ir tūkstošreiz par lielu, sapratu, ka mācīšanai jāpieiet vienkāršāk. Jāiemāca domāt. Ja pratīs analizēt, vienmēr spēs tikt līdzi. Tehnoloģiju attīstība, televīzija skolēniem liedz iespēju fantazēt. Viņiem grūti iedomāties, piemēram, jaunlatviešus. Kad aicinu padomāt, kā tas bija, kad nekā nebija, bērni nesaprot. Arī to, kā varēja 12 stundas strādāt un neatpūsties. Nosaucu vārdu Homērs. Par ko viņi domā? Par Simpsoniem televīzijas seriālā.

Man vienmēr paticis pafantazēt par vēsturi, tikai skolas laikā ne ar vienu to neapspriedu. Vidusskolā taču bija tikai divas tēmas – Lielais Tēvijas karš un partijas kongresi. Man šķiet, arī tagad ideja par Latvijas vēstures mācīšanu ir sakropļota. Vēsturi vairs nemāca 5. klasē, bet tieši tad es veltīju laiku priekšstatu radīšanai par Latvijas vēsturi. Ko gan var mācīties par seno Ēģipti vai Divupi, ja bērns nezina, kas bijis tepat? Tad bērni vispār nevar aptvert vēsturi, ja nesāk ar domāšanu par tuvāko, par saviem senčiem, par pašiem.

– Ko valsts eksāmenā grib no pamatskolas beidzēja?

– Pārbaudīt, vai skolēni zina Latvijas vēsturi. Eksāmens ir prātīgi sastādīts. Pirmā daļa balstīta uz faktu noskaidrošanu, otrā – prasmi analizēt avotus, trešā – izteikties esejā. Tā dažiem var būt problemātiska.

– Vai Latvijas vēsturē arī var atrast mistiku?

– Var, ja grib. Piemēram, par senajiem kuršiem, par kuriem pirmās ziņas nāk no Grieķijas un Romas, it kā te līdz 13. gadsimtam, krusta kariem, dzīvojuši zintnieki un burvji. Rakstos teikts, ka daudzi braukuši pie kuršu baltbārdainajiem vīriem zīlēt nākotni.

– Vai Latvijas valsts izveidošanās starp divām lielvarām arī nav mistika?

– Nē. Toreiz tādi bija apstākļi, un arī ļoti stipras nacionālās jūtas.

– Vai tagad arī Stalbē tās jūtamas?

– Tagad vairāk aug kosmopolīti. Tāda ir ekonomiskā situācija. Ir ģimenes, kas jūsmo par padomju laikiem.

– Jauniešiem nepatīkot mācīties tieši 20. gadsimta vēsturi?

– Jā gan. Varbūt es nemāku stāstīt, iedegties, kā stāstot par seniem laikiem?

Audzināmā klase – desmitie, zinot, kā es stāstu par viduslaikiem, franču revolūciju, Latvijas vēsturi, bet tagad atkal par aizvēsturi, man jautā –skolotāj, kāpēc jums tā aizvēsture tā patīk? Tāpēc, ka patīkamāka, jo tad nekaroja. Kas notika vēlāk? Posts un mēris.

<b>- Kas vēsturisks ar mums notiek tagad?

– Ja domā par Zemi kopumā un vērtē no augstāka leņķa, tad procesi uz Zemes ir likumsakarīgi. Ja analizē, ka gaidāma laikmeta maiņa, tad tā jau, notiek un reizē notiek civilizācijas maiņa. Civilizācijām atkal ir tendence sajaukties. Kā pie Bābeles torņa mēs pašķīrāmies, tā droši vien saiesim kopā.

– Kas mūs gaida nākotnē?

– Viss, kas mūs gaida nākotnē, ir atkarīgs no katra paša domām. Vai radīsim labestības sajūtu, vai tikai domāsim, kā vairāk nopelnīt, kā izraut citiem no mutes. Ne velti tagad notiek tik daudz katastrofu. Jaunais laikmets atsijā nederīgos. Prāmim Estonia nogrimstot, daži tomēr palika dzīvi. Tas bija viņu liktenis. Iespēja izvēlēties tomēr pastāv, tāpat kā intuīcija. Reizēm mani mulsina augstākā saprāta eksperimenti ar pasauli, ar mums. Uz ko augstākais saprāts virzās? Nejauši katrā ziņā nekas nenotiek. Nākamajai civilizācijai augstākais saprāts atvēršot trešo aci.

Esmu pieķērusies domai, ka piramīdas celtas ar uzdevumu attīrīt domas, kuras mēs raidām kosmosā. Būtībā piramīdās ir enerģija sagriezt laiku tā, kā tas ir sagriezts. Un mēs nekad nevarēsim aptvert piramīdu varenību.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Grāmatu nams svin 20 gadu jubileju

00:00
08.12.2025
3

Vēsturiskajā namā Cēsīs pašā Rīgas ielas sākumā nemainīgi ir rosība – neatkarīgi, vai tā ir darba diena vai sestdiena, bet vienmēr ir lasītāji, kuri vēlas uzzināt par jaunākajiem izdevumiem un tos arī iegādājas. 3. decembrī izdevniecības “Zvaigzne ABC” grāmatu nams sirsnīgā noskaņā ar sveicieniem, laba vēlējumiem un dziesmām ģitāras pavadījumā atzīmēja 20 gadu jubileju. Grāmatnīcas vadītāju […]

Atklāj priekšmetu un uzzini tā stāstu

00:00
07.12.2025
30

Cēsu muzejā simtgades izstādē “Cēluma simtā satikšanās. No Vidzemes muižām līdz Cēsu muzejam” apmeklētāji nesteidzas. Te ir daudz interesanta, ko pētīt, uzzināt, iespēja pārliecināties par kādiem zināmiem faktiem, kā arī var  apskatīt vēsturiskus priekšmetus, gūt priekšstatu par Bauņu, Jāņamuižas, Kārļu, Ruckas, Ungurmuižas, Vecates, Veselavas muižu, Cēsu pilsmuižā, Mazstraupes un Lielstraupes pilī krātajām vērtībām. Visas šīs […]

Turpina tradīciju - veidot eglīšu aleju

00:00
06.12.2025
43

Šonedēļ Cēsīs, Rožu laukumā, alejā izvietotas 25 mazas eglītes, kas ved līdz lielajai svētku eglei. Šajās dienās novadnieki rotās arī īsās eglītes, ļaujoties pērn aizsāktajai tradīcijai, lai svētdien, 7.decembrī, atklātu zaļoksno aleju. Cēsu novada pašvaldības iestādes Kultūras pārvaldes vadītājas vietniece Kristīne Timer­mane-Malēja pastāsta, ka pērn izvietoja 20 eglītes, jo nebija zināms, cik aktīvi iedzīvotāji iesaistīties […]

Gadskārtēji sveic gan pieredzējušos, gan jaunpienācējus Cēsu uzņēmēju vidē

00:00
05.12.2025
171

Cēsu novada uzņēmēji  tikās pašvaldības rīkotā forumā, lai kopīgi atskatītos uz aizvadīto darba gadu un pasniegtu pagodinājumus par paveikto kādā īpašā jomā. Pasākuma ievadā bija iespējams iepazīt vietējos uzņēmējus un viņu produkciju, kam piešķirta preču zīme “Radīts Cēsu novadā”. Pasākumu, kurā ieskatu tautsaimniecībā Latvijā,  reģionā vai novadā sniedz amatpersonas un speciālisti, caurvija uzņēmēju apbalvošana. To […]

Kad vainojams tas, kurš nav klāt

00:00
04.12.2025
437
2

Drustu Tautas namā tikties ar vēja parka “Augstkalni”, ko būvē Drustu un Launkalnes pagastā, būvniekiem un projekta attīstītāju bija sanācis ap pussimts iedzīvotāju. Ne tikai drustēnieši, arī kaimiņi no Jaunpiebalgas. Aktuālākais jautājums – ceļi Drusti – Jaunpiebalga un Drusti – Launkalne. Tos ikdienā izmanto vēja elektrostacijas (VES) būvnieki, no karjera Jaunpiebalgā ved granti, lai ierīkotu pievedceļus […]

Kino CĒSIS piedalās Eiropas kino naktī un aicina uz filmas “Buenosairesas meitenes” bezmaksas seansu

12:06
03.12.2025
46

Kino CĒSIS, kas darbojas Koncertzālē “Cēsis”, līdz ar vairāk nekā 90 kinoteātriem visā Eiropā svinēs Eiropas kino nakti, 4. decembrī aicinot uz filmas “Buenosairesas meitenes” bezmaksas seansu un sarunu pēc filmas “Māksla kā terapija”. Eiropas kino nakti organizē starptautiskais kinoteātru tīkls “Europa Cinemas” un “Creative Europe MEDIA” – Eiropas Komisijas programma, kas atbalsta Eiropas audiovizuālo […]

Tautas balss

Ko mainīs likuma maiņa

11:58
07.12.2025
15
Lasītāja A. raksta:

“Lasu, ka mājdzīvnieks, suns, kaķis vai cits, nedrīkstēs būt īpašums. Bet kāds tad tam būs statuss, un kuram būs jāuzņemas atbildība par dzīvnieka ēdināšanu, uzraudzību, apstākļiem, kādos tas tiek turēts? Ja tas nav mans īpašums, kādu atbildību no manis var prasīt? Šķiet, juridisko formulējumu maiņa radīs daudz neskaidrību, nesapratnes. Kas sunīti, kaķīti vai papagaili mīl, […]

Cik dārgas dāvanas nes Ziemassvētku vecītis

11:57
06.12.2025
20
Vecmāmiņa raksta:

“Gatavojamies Zie­mas­svētkiem. Bērni raksta vēstules vecītim, stāstot, ko vēlas saņemt dāvanās, taču viņu vēlmes kļūst aizvien lielākas. Cits prasa jaunāko aifonu, cits ceļojumu uz Amerikas Disnejlendu. Saprotu, ka laiks sarežģīts, skolā, īpaši lauku mācību iestādēs, kopā mācās turīgā zemnieka un trūcīgā rokpeļņa bērns. Viens uz svētkiem saņems slēpošanu Austrijā, otrs varbūt jaunu džemperīti. Kā sadzīvot? […]

Veidenbauma prēmijas tradīcija izgaist

09:49
01.12.2025
29
G.Z. raksta:

“Uz Cēsīm nebraucu, uzskatu, ka Liepā dibinātās prēmijas tradīcija ir mirusi, to apliecina arī tas, ka prēmiju saņēmušie vairs uz pasākumu neierodas (tā bija arī iepriekšējo reizi). Iespējams, mūsdienu organizatori neprot pildīt savu misiju. Protams, laiki mainās, varbūt arī tradīcijām jāmainās, bet ir jāpaskaidro un jāpastāsta tautai, ka tiek radīts kas jauns,” atsaucoties uz “Druvas” […]

Ielas daļa joprojām tumsā

08:29
24.11.2025
42
1
Iedzīvotāja raksta:

“Cēsīs, Lenču ielā, garš posms joprojām tumšajā diennakts laikā nav apgaismots. Ja jau tur nav iespējams pievadīt elektrību, varbūt pašvaldība var izvietot gaismekļus, kas izmanto saules enerģiju. Privā­tajās teritorijās tādi mēdz būt. Ielu laternas, protams, tie neaizvietos, tomēr būs daudz patīkamāka sajūtu gan gājējiem, gan braucējiem,” ieteica Lenču ielas apkaimes iedzīvotāja.

Ja nav savas automašīnas

08:29
24.11.2025
32
Līgatnes iedzīvotāja raksta:

“Ja nav sava transporta, mums, līgatniešiem, nav iespējas aizbraukt uz koncertu vai izrādi Cēsīs. Pēdējais autobuss uz mūsu pusi nāk astoņos vakarā, bet arī ar to var aizbraukt tikai līdz Augšlīgatnei, ne pilsētai. Tātad var teikt, ka kultūras pasākumi pilsētā mums nav pieejami. Kā to varētu mainīt?” jautāja Līgatnes iedzīvotāja.

Sludinājumi