Pēdējā gada laikā novērota tendence, ka optikas preču veikalos cilvēki arvien biežāk izvēlas lētākus briļļu rāmjus, lēcas un aksesuārus, atzina aptaujātie optikas veikalu pārstāvji.
Optikas preču apgrozījuma kritums pagājušajā gadā, salīdzinot ar 2008.gadu, bijis aptuveni 20% līdz 25%.
SIA “LU Optometrijas centrs” un “Pasaules optika” tirdzniecības direktore Indra Jugāne apstiprina, ka cilvēki patlaban izvēlas lētākus briļļu ietvarus un briļļu lēcas vai ietvaru atstāj veco, samainot tikai lēcas.
“Tas attiecas gan uz lētajām, gan dārgajām brillēm. Daudz vairāk briļļu tiek remontētas, ja agrāk vienkārši nopirka jaunas. Ja uzņēmums vai apdrošināšana apmaksā brilles par noteiktu summu, tad cilvēki cenšas iekļauties šajā summā, lai gan agrāk piemaksāja pat divas trešdaļas no summas,” norādīja “Pasaules optika” tirdzniecības direktore.
“Likstas Latvijas ekonomikā mūs ir skārušas, bet ne tik draudīgi kā citus – pārdošanas apjomu samazinājums bijis 15% robežās,” atzina “Optikas studija Lonija” un “Outlet Optika” īpašniece Lonija Kossoviča, piebilstot, ka, iesākoties dižķibilei, uzņēmums strauji optimizēja visas uzņēmuma izmaksas, tādējādi neizjūtot rentabilitātes satricinājumus.
“Pamazām rodas sajūta, ka pēc 2009.gada sasaluma perioda ir sācies neliels atkusnis – nesen aizvadītā pavasara mēneša dati liecina, ka apgrozījuma kritums ir stabilizējies un aprīļa mēnesī pat ir vērojams neliels pieaugums, salīdzinot ar pērno gadu,” sacīja Kossoviča.
Arī cilvēku pirkumi kļuvuši daudz izsvērtāki un racionālāki. “Patērētājs noteikti no šīs situācijas ir ieguvējs, jo gan briļļu ražotāju pārstāvji, gan mazumtirgotāji patlaban būtiski samazinājuši preču uzcenojumus. Ja vēl nesen “treknajos gados” daudzi mūsu tautieši brauca iegādāties brilles uz Milānu, Berlīni vai Parīzi, tad patlaban uzkrītoša ir pretēja tendence: ik dienas veikalā ienāk kāds ārzemnieks un, patīkami pārsteigts par dizaineru zīmolu briļļu demokrātiskajām cenām, izvēlas tās iegādāties Rīgā,” stāstīja Kossoviča.
Viņa arī atzina, ka ir palielinājies to cilvēku īpatsvars, kas nāk brilles remontēt vai tikai nomainīt briļļu stiklus, atstājot jaunu briļļu rāmju pirkumu uz vēlāku laiku.
Arī SIA “Vision Express Baltija” tirdzniecības direktors Mihails Čebotarjovs apstiprināja, ka vidējā cena nopirktajām brillēm pērn ir samazinājies par 5%, bet šogad – par 8% .
Toties kontaktlēcu lietotāju skaits Latvijā ir ievērojami mazāks nekā optisko briļļu nēsātāju skaits. “Vision Express Baltija” tirdzniecības direktors norādīja, ka kontaktlēcu bizness optikā aizņem 20% no kopējā apgrozījuma. Kontaktlēcu popularitāte turpina pieaugt, kaut arī apgrozījums pērn ir samazinājies, kontaktlēcu daļa kopējā biznesā ir pieaugusi, norādīja Čebotarjovs.
Attiecība starp pārdotajām kontaktlēcām un brillēm ir nedaudz pieaugusi, un kritums kontaktlēcu pārdošanā ir mazāks – 20%, atzina “Pasaules optika” tirdzniecības direktore.
Kontaktlēcu interneta veikala “Manaslecas.lv” veiktais pētījuma dati liecina, ka Latvijas sabiedrībā kontaktlēcas lieto apmēram tikai 6% iedzīvotāju. “Tomēr ar katru gadu to īpatsvars pieaug gan tādēļ, ka kontaktlēcas ir kļuvušas daudz ērtākas lietošanā, gan arī tādēļ, ka, līdzīgi kā brilles, arī kontaktlēcas ir kļuvušas par modes aksesuāru,” uzskata interneta veikala “Manaslecas.lv” direktors Artis Grīnvalds.
“Kontaktlēcu pārdošanas apjomi ir strauji augoši – ik mēnesi vērojams vidēji 5% tirdzniecības apgrozījuma pieaugums. Apgrozījuma pieaugumu nodrošina ne tikai veiksmīga vietējā tirgus apgūšana, bet arī klientu piesaiste no citām Baltijas valstīm un Skandināvijas. Tāpat kontaktlēcas tagad var iegādāties arī novados dzīvojošie ļaudis, kuru tuvumā līdz šim nebija specializēto optikas veikalu,” stāstīja Grīnvalds.
Optikas veikalu pārstāvji arī atzina, ka pēdējā gada laikā nozares dalībnieki aktīvi izmanto dažāda veida komunikāciju, lai uzrunāt klientus. Tiek rīkotas gan dažādas akcijas, izpārdošanas, piedāvātas redzes un UV pārklājuma gan optiskajām brillēm, gan saulesbrillēm, pārbaudes bez maksas, piedāvāti komplekti, kas satur briļļu ietvarus, briļļu lēcas, izgatavošanu un redzes pārbaudi, kā arī citi piedāvājumi.
NOZARE.LV
Komentāri