Pēc apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēmas “bonus malus” ikgadējās risku klašu pārrēķināšanas 15.septembrī 72,7% transportlīdzekļu īpašnieku iekļūs pazeminātā riska klasēs, biznesa portālu “Nozare.lv” informēja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
Stengrevics min, ka kopš sistēmas ieviešanas 2006.gadā ir sasniegts zemākais transportlīdzekļu īpašnieku skaits – 2,4%, kas atrodas paaugstināta riska klasēs, kurām apdrošinātāji piemēro augstāku obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) polises cenu.
Savukārt atlikušie 24,9% atradīsies sākuma klasē.
Viens no lielākajiem īpašnieku skaita pieaugumiem ir “bonus malus” augstākajai klasei, kurā īpašnieku skaits palielinājies par 10%, un tajā atradīsies vairāk nekā 54 000 auto īpašnieku.
Stengrevica skatījumā, riskanto auto īpašnieku skaita samazinājums ir apliecinājums tam, ka apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēma “bonus malus” ir svarīgs instruments, lai disciplinētu autoīpašniekus būt uzmanīgiem ceļu satiksmē un arī atbildīgiem par sev piederošā transportlīdzekļa uzticēšanu citiem.
Jāatceras, ka par izraisītu ceļu satiksmes negadījumu ieņemamā riska klase pasliktināsies transportlīdzekļa īpašniekam, tāpēc ir svarīgi, kam tas tiek uzticēts.
Pēc ikgadējā pārrēķina palielināsies arī vidējā “bonus malus” klase, kas būs 9,3. Kopumā “bonus malus” ir 17 riska klases, no kurām pirmā ir ar paaugstinātu risku, bet 17. – ar mazāko risku. Sākuma klase ir sestā, kurā automātiski nokļūst tie auto īpašnieki, kas pirmo reizi noformē OCTA polisi sev piederošajam transportlīdzeklim. Paaugstinātā riska klases ir no pirmās līdz piektajai (parasti tiek piemērota OCTA cenas piemaksa), bet samazināta – no septītās līdz 17 (parasti tiek piemērots OCTA cenas samazinājums).
Risku izvērtēšanas sistēma “bonus malus” darbība pērn septembrī tika vienkāršota. Viena īpašnieka vairākiem vienas kategorijas transportlīdzekļiem ir viena un tā pati riska klase. Pārdodot un nopērkot jaunu transportlīdzekli, riska klases pārceļas automātiski, iegādājoties jaunu transportlīdzekli papildus esošajam, tas iekļūst nevis sākuma klasē, bet gan jau esošo transportlīdzekļu riska klasē.
Transportlīdzekļa īpašnieka apdrošināšanas vēsture (apdrošināto dienu skaits un transportlīdzekļa izraisītie ceļu satiksmes negadījumi) visiem viņam piederošajiem transportlīdzekļiem tiek vērtēta par pēdējiem 11 gadiem.
Šogad “bonus malus” klašu aprēķinā tiks ņemti vērā apdrošināšanas vēstures dati tikai no 1999.gada 1.septembra, bet nākošgad tikai no 2000.gada 1.septembra. Jo ceļu satiksmes negadījums ir noticis senāk, jo tas mazāk ietekmē “bonus malus” klases samazinājumu, piemēram, ja transportlīdzekļa īpašniekam apdrošināšanas vēsturē vienīgais ceļu satiksmes negadījums bija 1999.gada sākumā, tad tas vēl līdz šī gada 15.septembrim varēja ietekmēt “bonus malus” klases samazinājumu, bet pēc 15.septembra šis negadījums jau vairs netiks ņemts vērā, līdz ar to īpašnieks varēs nokļūt augstākā klasē.
Ja īpašniekam pieder vairāki vienas kategorijas transportlīdzekļi, bet ar kādu no tiem tiek izraisīts negadījums, tad tas ietekmē visu šo transportlīdzekļu klasi, kas pazemināsies nevis vienam transportlīdzeklim, bet gan automātiski visiem vienādi. Tai pat laikā var būt, ka viens negadījums neatstās ietekmi uz apdrošināšanas klasi, – jo transportlīdzekļiem lielāks kopējo apdrošināto dienu skaits, jo mazāka varbūtība, ka negadījuma rezultātā klase tiks samazināta.
Jāņem vērā, lai arī “bonus malus” klase ir nozīmīgs OCTA polises cenu ietekmējošs faktors, tomēr ne vienīgais. Klases tiek pārskatītas vienu reizi gadā – 15.septembrī.
NOZARE.LV
Komentāri