Tirgotāji atzīst, ka cilvēku iepirkšanās paradumus nosaka dzīves kvalitāte, laika apstākļi un
dzīvesveids.
SIA „Pārtikas tirdzniecības apvienība”, kas ir ELVI franšīzes turētāja, komercdirektore Laila Vārtukapteine atzīst, ka, izvērtējot ELVI tirdzniecības datus vasaras periodā, secināts – visvairāk palielinājies pārdošanas apjoms precēm, kas saistītas ar ceļošanu un atpūtu ģimenes lokā. Pirktāko preču vidū ir bijis cukurs un citas konservēšanai nepieciešamās sastāvdaļas.
“Nepāprotami varam konstatēt, ka 2012. gada vasara mazumtirdzniecības sektoram ir bijusi daudz labāka par pērno vasaru, jo daudzām preču grupām novērojams būtisks apgrozījuma pieaugums. Varam apgalvot, ka sabiedrība pakāpeniski atlabst no piedzīvotās ekonomiskās krīzes, kā arī ir parādījušās jaunas tendences. Cilvēki vairāk laika pavada ģimenes lokā un daudzus ēdienus izvēlas gatavot mājās. Tāpat analizējot tirdzniecības datus vasaras mēnešos, varam secināt, ka būtiski pieauguši dažādu uzkodu un saldumu pārdošanas apjomi. Piemēram, par 155 procentiem palielinājusies žāvēto augļu un riekstu maisījumu tirdzniecība, bet par 200 procentiem zefīru, želejas konfekšu un halvas pārdošana,” stāsta L. Vārtukapteine un uzsver, ka aizvien vairāk palielinās dažādu bērniem domātu produktu tirdzniecības īpatsvars, kas ļauj cerēt, ka demogrāfiskā situācija Latvijā uzlabojas.
Par demogrāfijas uzlabošanos runā arī Amatas novada uzņēmēja un vairāku mazo veikalu īpašniece Baiba
Jukņeviča, kura piekrīt viedoklim, ka, mainoties dzīve kvalitātei, pat sezonalitātei, mainās cilvēku iepirkšanās paradumi.
“Ja pirms pāris gadiem bērnu preces vispār nepirka, tad šobrīd redzams, ka autiņbiksītes un citas mantas, kas īpaši paredzētas zīdaiņiem un maziem bērniem, ir pieprasītas. Runājot par sezonalitāti, pārmaiņas arī ļoti jūtamas. Vasarā pārdodam krietni vairāk saldējuma un pudeļu alus, savukārt, iestājoties aukstākam laikam, alu vairs nepērk, bet toties palielinās degvīna noiets. Tāpat ļoti jūtams, ka pēdējos gados cilvēki atkal gādā krājumus ziemai – vāra ievārījumus, konservē un gatavo dažādus salātus. Pirms krīzes ar to neviens īsti nenodarbojās, bet tagad cukurs, eļļa, etiķis un citas konservēšanai paredzētas lietas tiek pirktas lielos daudzumos. Tāpat secinu, ka daudzi cilvēki mājās paši gatavo dažādus alkoholiskos dzērienus, jo cukura noiets ir tiešām iespaidīgs,” par cilvēku iepirkšanās paradumiem stāsta B. Jukņeviča un norāda, ka pēdējā laikā jūtams – cilvēki pērk vai nu izteikti lētas preces, vai tieši pretēji – dārgas.
“Vairs nav īsti vidusslāņa. Ir cilvēki, kuri pērk pašu lētāko, neskatoties uz kvalitāti, bet ir arī tādi pircēji, kuriem vajag pašu labāko un kvalitatīvāko. Tas attiecas uz gaļas izstrādājumiem, eļļām un daudz ko citu. Tāpat jūtams, ka daudz vairāk cilvēku dzer malto kafiju nevis šķīstošo. Limonādes vecāki iemaina pret ūdeni, lai gan kolu nespēj izkonkurēt nekas,” saka veikalu īpašniece.
“Druva” aptaujāja arī cēsniekus, kuri atzina, ka, iespējams, pēdējā pusgadā patiešām iepirkšanās paradumi ģimenē mainījušies. Eglīšu ģimenes galva Viesturs atzina, ka ģimenes pulku papildinājis kaķis, līdz ar to jūtams, ka veikalā regulāri tiek iegādātas preces, kas saistītas ar dzīvnieka uzturēšanu
un kopšanu. Turklāt tas ik mēnesi veido pietiekami lielu summu no kopējā ģimenes maka. Savukārt Sarmīte Sokolova sacīja, ka pirkšanās paradumi mainījušies tādēļ, ka vīrs sameklējis darbu un ģimene jūtas finansiāli drošāk. “Varam atļauties biežāk iegādāties našķus un kārumus. Tāpat no saimniecības precēm tiek iegādāts vairāk kaut kas tāds, uz ko iepriekš, kad dzīvojām taupības režīmā, neskatījāmies,” saka S. Sokolova un smejoties teic, ka pēc automašīnu daudzuma darbdienu vakaros vai brīvdienās nevar teikt, ka cilvēkiem nebūtu naudas. “Ir veikali, pie kuriem pat nav kur novietot auto,” sacīja cēsniece.
Liene Lote Grizāne
Komentāri