Laura Sebre vada vienu no lielākajām šokolādes izstrādājumu ražotnēm Latvijā – SIA “Invest 68”, kas rada zīmola “Emīla Gustava šokolāde” trifeles, šokolādes tāfelītes un figūras.
Izvēle par labu šokolādei
Laura Sebre ir cēsniece, kuras dzīves ceļi aizveduši uz Rīgu. Lai gan Laurai Cēsis joprojām ir sirdij tuvākā pilsēta, viņa vērtē, ka, paliekot dzimtajā pusē, viņai nebūtu bijusi iespēja gūt tik lielu pieredzi un zināšanas savā lauciņā – finanšu un mārketinga jomā.
„Bija dzīves posms, kad finanšu jomā strādāju gan uzņēmumā “Stenders ziepju fabrika”, gan “Emīla Gustava šokolāde”. Abus darbus bija grūti apvienot, tāpēc pienāca laiks izvēlēties. Ilgi nedomāju, paliku pie šokolādes,” klāsta L.Sebre, sakot, ka savu izvēli ne uz brīdi nav nožēlojusi, jo viņai darbs ļoti patīk. Laura Sebre neslēpj, ka par uzņēmuma īpašnieci kļuvusi tikai, pateicoties neatlaidīgam darbam, mērķtiecībai un pieredzei, kas iegūta, veicot dažādus pienākumus uzņēmumā. Šokolādes biznesā nu jau aiz muguras ir desmit gadi. Laura saka, ja būtu jāsāk viss no nulles, tad diez vai pietiktu apņemšanās uz ko tādu parakstīties. Tagad ikdiena esot gana saspringta, taču darba skaistā puse slēpjas radošumā un interesantās tikšanās ar klientiem no dažādām valstīm. „Šokolāde mani iedvesmo. Domāju, ka tādas pašas sajūtas ir katram mūsu darbiniekam. Nešaubos, ka arī klientus iedvesmo mūsu šokolāde,” ar pārliecību saka L.Sebre.
Pazīstams zīmols
Ar „Emīla Gustava šokolādes” zīmolu top ekskluzīvas šokolādes, konfektes un dažādi citi cukurotie konditorejas izstrādājumi.
L.Sebre atzīst, šī produkcija Latvijā ieņem īpašu kategoriju jeb nišu, kurā neesot izteiktas konkurences, jo līdzīgu spēlētāju tirgū nav daudz. L.Sebre min, ka uzņēmuma produkciju par unikālu padara simtprocentīgs roku darbs, šokolādes dizains un auksti kaltētas ogas, kuras pirms žāvēšanas tiek sasaldētas šoka saldētavā, tādējādi tās nezaudē ne garšu, ne smaržu un pat ne izskatu. Gandrīz visas šokolādes izstrādājumu izejvielas tiek iepirktas ārzemēs, izņemot daļu ogu, ar kurām uzņēmumu nodrošina vietējie piegādātāji.
Uzņēmums vienmēr meklē jaunas idejas. „, Tās rodas komandas darbā. Kopā ar eksporta vadītāju dodamies izbraukumos, redzam, kā līdzīgā jomā strādā konkurenti citviet Eiropā, gūstam jaunu pieredzi. Salīdzinām viņu produkciju ar savu piedāvājumu un cenšamies noturēt savas pozīcijas,” saka L.Sebre.
Taujāta par šokolādes pieprasījumu, uzņēmuma vadītāja saka, ka tam neapšaubāmi ir sezonai raksturīgās iezīmes. Gada vēsajos mēnešos šokolādes patēriņš strauji aug, savukārt mazāk kāri pēc salduma pircēji esot no maija līdz augustam. L.Sebre pastāsta, ka visu laiku iecienītākais produkts bijusi zemeņu trifele. Latvijā pircēji vairāk izvēloties šokolādes izstrādājumus, kuros izmantotas pazīstamas ogas, galvenokārt zemenes, avenes, upenes, mellenes un brūklenes. Arvien vairāk pircēji sākot pazīt un novērtēt tumšo šokolādi, kurā ir augstāks kakao saturs.
Emīla Gustava šokolādi mūsu pircēji lielākoties iegādājoties dāvanām. Ārpus Latvijas tā esot plašāka patēriņa prece. „Klientu vēlmes atšķiras no patēriņa paradumiem. Saldumi, kuriem vienā valstī ir liels noiets, citā var netikt patērēti, ” paskaidro L.Sebre.
Galvenokārt eksportam
Uzņēmumam ir bagāta pieredze sadarbībā ar korporatīvajiem klientiem Latvijā un ārvalstīs. Veiksmīgi darbojas īpašo pasūtījumu nodaļa, kurā tiek gatavotas korporatīvās dāvanas. „Veidojam iepakojuma dizainus pēc klientu vēlmēm. Nereti uzņēmumi svētkos saviem darbiniekiem vēlas pasniegt skaistas un oriģinālas dāvanas. Te viņi atrod šokolādes meistardarbus ar klienta logo uz produkta vai iesaiņojuma, iespējams arī izraudzīties vēlamo saldumu garšas buķeti, formu un īpašu krāsu gammu,” teic L.Serbe, sakot, ka jau
aktīvi tiek pieņemti pasūtījumi Ziemassvētkiem, kas esot pats darbīgākais laiks šokolādes biznesā.
Sezonas mēnešos šokolādes radīšanā piedalās 15 konditori, bet vasarā strādā ne vairāk kā astoņi cilvēki. Dienā iespējams saražot 1000 šokolādes tāfelītes no katra šokolādes veida. Gada laikā tiek saražotas aptuveni 23 tonnas Emīla Gustava šokolādes. Uzņēmums domā par ilgtermiņa attīstību, tāpēc tajā liela loma ir eksportam, kas pēdējo divu gadu laikā ir krietni palielinājies. Patlaban lielākā daļa – līdz 60%
– saražotās produkcijas tiek eksportēta. Lielākie klienti ir no Skandināvijas valstīm, taču Emīla Gustava šokolādes zīmolu pazīst arī klienti Vācijā, Portugālē, Kiprā, Grieķijā, Anglijā un Krievijā. Savukārt Latvijā Emīla Gustava šokolādi var iegādāties četros franšīzēs klientu veikalos Rīgā un vairākos nišas veikaliņos. Bijušā Cēsu rajona iedzīvotājiem tuvākā vieta, kur var iegādāties Emīla Gustava šokolādi, ir tējas un kafijas veikaliņš Valmierā, tirdzniecības centrā „Valleta.” Uzņēmuma īpašniece neslēpj, ka nākotnē vēlas sadarboties ar klientiem jaunās valstīs. Ar laiku iecerēts eksportu palielināt līdz pat 90% no saražotās produkcijas. Tas gan nenozīmēs, ka produkcijas apjoms vietējā tirgū samazināsies.
Ilze Fedotova
Komentāri