To, ka eksports ir vienīgā pareizā attīstības iespēja, saprot arvien vairāk uzņēmēju, arī firmas “Pavasars” valdes priekšsēdētājs Inguss Pavasars.
Uzņēmuma ražotās koka karkasa mājas arvien vairāk tiek novērtētas ārvalstīs, pieprasījums pēc tām palielinās. Lai arī uzņēmums mājas ražo vien pāris gadu, pieredze darbā ar koku viņiem jau 20 gadi. Uzkrāta nozīmīga profesionālā pieredze, kas ļauj klientiem piedāvāt ļoti augstas kvalitātes pilnu pakalpojumu klāstu.
Nestandarta = standarta
“Pirms vairākiem gadiem sākām ražot logus, bet sapratām, ka šai produkcijai radīt papildu pievienoto vērtību vairs nevar. Līdzīgi ar durvju ražošanu, tāpēc nolēmām, ka jāsper nākamais solis. Pareizāk, ja paši ražojam logus, durvis, paši tos iestrādājam savās mājās, jo tad varam garantēt kvalitāti,” norāda I. Pavasars.
Tieši kvalitāti viņš min kā galveno priekšnoteikumu veiksmīgā biznesā. Tai tiek pievērsta uzmanība visā ražošanas un māju montāžas procesā, katrā savienojumā, katrā konstrukcijas mezglā. Nupat, izmantojot Eiropas fondu atbalstu, iegādātas iekārtas, instrumenti. I. Pavasars saka: “Tagad varēsim izgriezt pogas lielajiem logu ražotājiem ar kvaltāti. Nebūsim lieli jaudā, bet kvalitātē būsim pārāki. Ja 2006.gadā, kad sākām ražot logus, pasūtītāju interesēja tikai termiņš, bet kvalitāte bija otrajā plānā, tagad tā tiek ļoti rūpīgi pārbaudīta. Klients gatavs pagaidīt, bet viņam svarīgi saņemt kvalitatīvu produktu. Esam gatavi ražot jebkuru nestandarta pasūtījumu, mūsu uzstādījums – kas citam nestandarta, mums jau ir standarta.”
Pirmajā gadā uzņēmumā saražotas četras mājas, šogad jau 11, nākamgad plānots apjomu trīskāršot. Ar Eiropas līdzfinansējumu nākamgad iecerēts būvēt jaunu, daudz plašāku ražotni, kas ļaus palielināt ražošanu.
“Ar pašreizējām jaudām Latvijā esam koka māju ražotāju desmitniekā, pēc jaunās ražotnes izbūves gribam būt pirmajā trijniekā. Protams, palielinoties apjomam, nedrīkst aizmirst kvalitāti, jo tieši ar to tagad var piesaistīt klientus. Mūsu pluss, ka māju būvniecībai pieejam kā galdnieki, nevis kā celtnieki, tāpēc mūsu kvalitāte ir augstāka. Tieši tādēļ pasūtījumu skaits palielinās, jo reklāmā neesam investējuši neko. Ir svarīgi izprast un realizēt klienta vēlmes,” norāda I. Pavasars.
Atgriežas Īrijā strādājošie
Uzņēmuma projektu vadītājs Jānis Bērziņš stāsta, ka katra māja top pēc individuāla pasūtījuma: “Vēl nav bijis divu vienādu projektu. Pasūtītāji ir dažādās valstīs, tie ir dažādi tirgi, katrā ir savi normatīvie akti, klientiem savas prasības. Tas ražotājiem uzliek papildu atbildību, jāiedziļinās katrā detaļā, katrā mezglā, bet tas attaisnojas.”
Inguss piebilst, ka arī ārzemēs liela nozīme ir reklāmai “no mutes mutē”. Piemēram, Īrijā uzbūvēta māja, pēc tam pārdesmit vietējo interesējušies
par uzņēmuma piedāvājumu. Skaidrs, ka visi nekļūs par klientiem, bet kādi četri, pieci, visticamāk, izmantošot latviešu māju ražotāju pakalpojumu.
“Kā jau teicām, visu izšķirs kvalitāte. Veiksmes pamatā arī tas, ka viss tiek ražots vienā uzņēmumā – logi, durvis, sienas. Klients saprot, ka process tiek kontrolēts, ka uzņemamies pilnu atbildību par visu, un to ļoti novērtē,” uzsver Inguss.
Latvijā bieži runā, ka eksportēt nepieciešams preces ar maksimālu pievienoto vērtību. “Pavasars” tam ir uzskatāms pozitīvs piemērs, jo, šķiet, lielāku pievienoto vērtību pat nevar iedomāties. Mājas ne tikai tiek saražotas no vietējiem kokmateriāliem, bet uzņēmums tās arī uzstāda. Montāžas procesā ir arī sadarbība ar apakšuzņēmējiem, bet tiek veidota sava profesionāla montieru komanda. Tiek iegādāts viss nepieciešamais, lai montāžu paveiktu iespējami īsākā termiņā.
J. Bērziņš norāda, ka ir vajadzīgi profesionāli speciālisti, bet, apjomiem palielinoties, nākas secināt, ka ir problēmas ar kvalificētu darbaspēku. Pozitīva iezīme, ka uzņēmumā strādā četri cilvēki, kuri atgriezušies no Īrijas. Pēc jaunās ražotnes uzbūvēšanas būs vajadzīgs vēl vairāk speciālistu, tāpēc tiek apzināti ārzemēs strādājošie bijušie uzņēmuma darbinieki un aicināti atgriezties.
Īstais laiks attīstībai
Uzņēmums māju ražošanu sāka krīzes laikā, tā apliecinot apgalvojumu, ka krīze deva iespēju attīstīties.
“Tā kā Latvijā tirgus nebija, kāpām lidmašīnā, lidojām uz ārzemēm, kur par samērā zemām cenām būvējām kvalitatīvas mājas. Tā sevi pierādījām, un nu sākam baudīt augļus. Strādājam ar klientiem daudzās valstīs. Tagad gan dienvidu valstīs ekonomika piebremzējusies, tāpēc galvenais noieta tirgus ir Skandināvija, Īrija, Skotija. Īrija ir ļoti
labvēlīga vieta, jo pēc krīzes lielie ražotāji bankrotējuši, bet mājas cilvēkiem vajag. Un tad mēs nākam ar savu piedāvājumu. Latvieši ārzemju māju ražotājus izkonkurē ar cenu, kvalitāti un attieksmi. Varam apmierināt katra individuālās vēlmes,” saka I. Pavasars.
J. Bērziņš norāda, ka pieredze rodas ar laiku, uzlabojumi ēku konstrukcijās, mezglos notiek visu laiku: “Cenšamies optimizēt darbus, piemēram, nākamajiem projektiem sienas jau no ražošanas nāks ar iemontētiem logiem. Pie šāda risinājuma nonācām konstatējot, ka māja top gatava ātrāk nekā logi, kas aizņem ilgāko laiku. Nācās vispirms sūtīt māju, pēc tam – logus. Tagad vispirms saražojam logus, saliekam sienās un tad vedam uz būvlaukumu. Termiņš līdz būvniecības sākumam ir ilgāks, bet kvalitāte labāka, arī montāžas laiks sarūk.”
Tā kā nākotnē it visur īpaša vērība tiks pievērsta enerģijas taupīšanai, uzņēmums jau tagad ražo ļoti ekonomiskas mājas, var izgatavot pat pasīvo māju. Tāpēc katram savienojumam mājā ir nozīme, lai novērstu enerģijas aizplūšanu. Arī klienti kļūstot arvien izglītotāki un sekojot līdzi energoefektivitātei.
“Arī mums jāiet līdzi laikam, nevar apstāties ne uz mirkli,” saka I. Pavasars. “Tā kā uzņēmuma vadības komandā esam jauni, enerģijas pilni cilvēki, kuri vērsti uz attīstību, esam droši par nākotni. Konkurence mūs nebaida, esam gatavi sevi pierādīt. Jo šis ir īstais laiks attīstībai. Tirgi aug, Eiropa atgūstas no krīzes, cilvēkiem atkal vajag mājas.”
Jānis Gabrāns
Komentāri