Ar tagad visā Latvijā zināmo autoceļu P30 jeb Vecpiebalgas ceļu aizvadītajā piektdienā iepazinās satiksmes ministrs Anrijs Matīss.
“Izbraucu pa šo ceļu. Tas ir katastrofālā stāvoklī, ar katru dienu kļūst aizvien sliktāks,” “Druvai” atzīst ministrs. Viņš uzsver, ka ceļa
uzturētājs ir darījis to, kas ir viņa spēkos, izmantojot pieejamās tehnoloģijas un finansējumu. “Vismaz četri tūkstoši kilometru Latvijā ir tādā stāvoklī kā Vecpiebalgas ceļš. Iemesls – hroniskais finansējuma trūkums investīcijām, jo nodarbojamies tikai ar bedrīšu lāpīšanu, nevis ieguldām investīcijas, sevišķi reģionālajos ceļos,” vērtē ministrs.
Vecpiebaldzēni, lai pievērstu varas vīru uzmanību Vecpiebalgas ceļa sliktajam stāvoklim, rīkoja akciju “”Vecpiebalgas ceļam būt!”. Viņi devās uz Rīgu, lai sapulcē pie Ministru kabineta paustu savu viedokli. Deviņgadīga vecpiebaldziete rakstīja vēstuli Ministru prezidentam Valdim Dombrovskim. Vecpiebalgas novada dome ārkārtas sēdē pieņēma lēmumu pieprasīt valdībai
novadā izsludināt ārkārtas situāciju administratīvās teritorijas posmā sakarā ar kritisko infrastruktūras stāvokli, kas būtiski apdraud sabiedrības un saimnieciskās darbības drošību, cilvēku veselību un dzīvību.
Par vecpiebaldzēnu aktivitātēm sabiedrībā izskanēja dažādi viedokļi. Vairāku Vidzemes pašvaldību priekšsēdētāji vecpiebaldzēnu aktivitāti akcijā vērtē kā izmisuma soli, kam diez vai nekavējoties sekos finansējums un rezultāts, tomēr visi atzīst, ka akcijas dalībnieku rīcība bija nepieciešama, lai jautājumu par ceļu salabošanu beidzot sadzirdētu valsts līmenī. Cēsu novada domes priekšsēdētājs Gints Šķenders LETA atzinis, ka
ir skumji apzināties, līdz kādam līmenim ir novesta sabiedrība, ja jāsper šādi izmisuma soļi. “Skumji arī par to, ka apzināmies – nekas jau tur nebūs un nelabosies. Ir radikāli jāmaina valsts politika, un tas ir jādara tuvāko gadu laikā,” sacījis Cēsu novada vadītājs.
Akcijas laikā vecpiebaldzēniem atbalstu pauda arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības (VARAM) ministrs Edmunds Sprūdžs, kurš uzsvēris, ka
Vecpiebalgas pašvaldība un VARAM ministrs ceļu jautājumā atrodas vienā “ierakumu” pusē. Viņš sazinājās ar novada vadību un atzina, ka šajā gadījumā lielākā daļa atbildības atrodas citu iestāžu kompetencē un jautājuma risināšanai diez vai palīdzētu ministra, pašvaldības un iedzīvotāju kopīga pārmetumu veltīšana Satiksmes ministrijai.
Pagājis vairāk nekā mēnesis. “Akcija nav beigusies, svītra netiek pavilkta. Atbildi no Ministru prezidenta mana meita nav saņēmusi. Tas ir satraucoši,” “Druvai” saka akcijas rīkotājs Mārcis Ločmelis, uzsverot, ka izrādās, ka valdība ne tikai nespēj uzturēt ceļus, bet arī atbildēt uz vēstuli. “Politiķu daudz, bet darītāju maz. Pagaidām vismaz amatpersonu līmenī tiek runāts, ka Vecpiebalgas ceļa rekonstrukcija notiks par diviem gadiem ātrāk,” stāsta Mārcis Ločmelis.
Vecpiebalgas novada domes izpilddirektors Hugo Duksis pastāsta,
ka
pašvaldība
no
Satiksmes ministrijas nav saņēmusi atbildi vēstulei, kurā tika lūgts nekavējoties risināt jautājumu par valsts autoceļa P30 posma no Meļliem līdz Madonai operatīvu remontu un atsevišķu ceļa posmu rekonstrukciju jau šogad.
“Atbildes nav arī par domes ierosinājumu izsludināt ārkārtas stāvokli. 19.aprīlī domes priekšsēdētāja nosūtīja vēstuli Ministru prezidentam, kurā lūdz rast iespēju pašvaldības pārstāvjiem tikties ar Ministru prezidentu un saņemt informāciju par ārkārtas stāvokļa izsludināšanu un ārkārtējās situācijas novēršanu,” stāsta izpilddirektors. Līdz aprīļa beigām tiek vākti iedzīvotāju paraksti, kurus nodos Ministru prezidentam. “Mūsu novada iedzīvotāju
aktivitāšu
mērķis nav tikai krīzes situācijas novēršana valsts autoceļā
P30,
bet
panākt,
lai
Satiksmes ministrija kardināli mainītu ceļu apsaimniekošanas politiku, ko drīzāk varētu saukt par bezceļu politiku. Prioritātei ir jābūt esošo ceļu uzturēšanai un kvalitatīvai atjaunošanai,” domās dalās Hugo Duksis un uzsver, ka ir jāpanāk, lai ceļš pēc rekonstrukcijas nebūtu jāremontē jau pēc dažiem gadiem. Kā piemēru viņš min ceļa posmu Vecpiebalga – Jaunpiebalga, kura
rekonstrukciju pabeidza pirms diviem gadiem, un pirms setiņiem gadiem rekonstruēto ceļa P30 posmu no Bērzkroga līdz Meļļiem. “Tāda sajūta, ka valsts ber simtiem miljonus latu
caurā maisā un nevienam par to nav jāatbild,” bilst pašvaldības izpilddirektors.
Satiksmes ministrs Anrijs Matīss atgādina, ka avāriju posmi uz ceļiem ir apzināti, tie tiks remontēti. “Citus gadus par saviem ceļiem iestājās citas pašvaldības, šogad vecpiebaldzēni vērsa uzmanību savam ceļam. Ar izpratni un dziļu cieņu izturamies pret protestiem,” saka ministrs.
Šonedēļ tiek sākta bedrīšu lāpīšana ar asfalta karsto emulsiju.
“Ar šo tehnoloģiju var nodrošināt, ka ceļš ir braucams. Tas nav pietiekami, lai vecpiebaldzēni būtu apmierināti, bet darīsim visu, kas iespējams. Bet bedrīšu aizlāpīšana ilgtermiņā neko nerisina. Vecpiebalgas ceļš ir viens no 1500 kilometriem, kas ir kritiskā stāvoklī. Ceļa rekonstrukcijas projekts ir izstrādāts jau 2005. gadā, tas jāatjauno, un tuvākajā laikā tas tiks darīts, lai, tiklīdz būs skaidrs par finansējumu, visa dokumentācija būtu sakārtota un varētu izsludināt iepirkumu. Būvniecību varētu uzsākt nākamajā 2014.gadā,” sola ministrs. Vecpiebaldzēniem ļoti gribas noticēt.
Sarmīte Feldmane
Komentāri