Pirmdiena, 21. aprīlis
Vārda dienas: Mirta, Ziedīte, Meija

Zaļie ceļi – industriālais mantojums, kas paver iespējas

Sarmīte Feldmane
00:00
07.11.2023
95
Sijats 4

Kad pamazām vien tika likvidētas dzelzceļa līnijas, gūstot citu valstu pieredzi, ar tūrismu saistīti cilvēki aizvien biežāk sāka runāt par Zaļo dzelzceļu, Zaļajiem ceļiem.

Kad sliedes demontētas, bijušā dzelzceļa uzbērums var labi kalpot kājāmgājējiem un tiem, kas pārvietojas ar nemotorizētiem transportlīdzekļiem. 2014.gadā tika nodibināta “Latvijas zaļo ceļu asociācija”. Starp dibinātājiem bija arī 11 pašvaldības un Vidzemes tūrisma asociācija. Tad arī sākās zaļo ceļu veidošana.

Darot kopā, var daudz

Pirmo posmu izveidoja Limbažos. Cēsu un Gulbenes pusē tas notika vēlāk, jo kavējās līgums ar “Latvijas Dzelzceļu” par dzelzceļa posma Ieriķi – Gulbene izmantošanu. Šodien Zaļie ceļi aptver likvidētās dzelzceļa līnijas Cēsu, Gulbenes, Balvu, Mado­nas, Ropažu, Ādažu, Smiltenes, Ogres, Alūksnes, Valkas, Lim­bažu, Valmieras novados. Sadarbībā ar igauņiem izveidoti maršruti, kas aizved uz Igauniju. “Izdarīt var tikai sadarbībā, ja iesaistās pašvaldība un tās iestādes: būvvalde, tūrisma aģentūra, pagastu pārvaldes, vietējie uzņēmēji. Lai attīstītu Zaļo dzelzceļu, piesaistīts Eiropas Savienības, pārrobežu un “Leader”, arī paš­valdību finansējums,” saka Lat­vijas Zaļo ceļu asociācijas valdes loceklis, biedrības “Vid­zemes Tūrisma asociācija” valdes priekšsēdētājs Raitis Sijāts.

Lai izvērtētu, ko pagūts izdarīt šogad, satikās Cēsu, Gulbenes, Balvu un Ropažu pašvaldību pārstāvji, uzņēmēji. Visi bija gandarīti, ka gan iepriekš, gan šogad Zaļais ceļš kļūst aizvien populārāks, velotūristiem pazīstams. Pēdējos septiņos mēnešos, īstenojot ES finansētu pārrobežu projektu ar pašvaldību līdzfinansējumu, veikti darbi infrastruktūras sakārtošanā par  180,9 tūkst  eiro. Cēsu novada teritorijā šovasar trīs reizes izpļauts posms no Ieriķiem līdz Gulbenes robežai, novākts apaugums, atjaunotas vecās norādes zīmes uzbēruma malā, posmā Amata – Rāmuļi ierīkotas barjeras satiksmes ierobežošanai, krustojumā pie Amatas uzstādīts informatīvs stends. Izgatavotas Zaļo ceļu kartes, izveidota digitālā karte ar tiešsaistē pieejamu tūristu plūsmu statistiku. Notikuši pasākumi, lai popularizētu Zaļos dzelzceļus.

Velotūristu skaits zināms

Ilgtermiņa ieguvums ir tas, ka tiek attīstīts un popularizēts Latvijā aizvien jaunais tūrisma produkts – Latvijas Zaļie ceļi. Tas var dot ekonomisku labumu vietējiem uzņēmējiem, amatniekiem, vietējai ekonomikai kopumā. Papildu ieguvums no zaļajiem ceļiem jeb veloceļiem ir tas, ka tūristi, braucot ar velosipēdu, pārvietojās lēnāk, tādējādi pavadot vairāk laika un līdz ar to vairāk naudas atstājot reģionā.

Vidzemes Tūrisma asociācijas speciālists Jānis Sijāts uzsver, ka, runājot par to, ka Zaļie ceļi velotūrismā ir svarīgi, bieži tiek jautāts, cik cilvēku tos izmanto. Tagad daudzviet uzstādīti skaitītāji. Tie parāda velobraucēju, gājēju skaitu pa dienām, stundām, un dati pieejami publiskā platformā. Tiek uzskaitītas arī automašīnas. “Skaitītāji ir neuzkrītoši, baterijas ieraktas zemē, līdz šim neviena ierīce nav sabojāta,” pastāsta J.Sijāts un atklāj, ka lielāka pārvietošanās ir virzienā uz Amatu, ne Ieriķiem. Var vērtēt, vai cilvēku plūsma sakrīt ar vilcienu kustību, cik tālu viņi aiziet un aizbrauc. J.Sijāts uzsver, ka arī ziemā Zaļais ceļš nav kluss.

Vērtības, par kurām jārunā

Cēsu novada domes priekšsēdētāja vietniece Inese Suija – Markova atgādināja, ka novads ir bagāts ar industriālo un kultūras mantojumu, dabas bagātībām. “Zaļie ceļi ir industriālais mantojums, kas prasa ieguldījumus, ikdienas uzturēšanu. Dzīvojam laikā, kad nepārtraukti jācīnās par resursiem. Domājot par Zaļajiem ceļiem, skaidrs, ka jāmeklē savs piedāvājums, jāpierāda, ko dos ierīkotā infrastruktūra tūrisma attīstībā un vietējiem iedzīvotājiem. Tikai tā var pamatot, kāpēc jāiegulda šāda ceļa attīstībā. Tam jābūt ilgtspējīgam, kas ir pievilcīgs tūristiem un veicina novada attīstību,” uzsvēra I.Suija – Markova.

Latvijas Dabas fonda eksperte Lelde Eņģele atzina: “Tūrismā, atpūtā un izziņai Zaļais dzelzceļš ir būtisks. Bet tas pats par sevi ir arī dzīvotne daudzām sugām, zālāji nogāzēs nozīmīgi bioloģiskajai daudzveidībai.” Dabas kapitāla objektos Dabas fonds uzstādīs informatīvas plāksnes, kurās varēs izlasīt, kas šajā vietā svarīgākais, arī par kultūrvēstures vērtībām, par sugām, zālājiem.

Jāsargā no postītājiem

J.Sijāts atzīst, ka visām pašvaldībām izaicinājums ir cīņa pret postītājiem. “Kāpēc tā dara, nav saprotams, vai ierobežojumi traucē, izjauc ierasto kārtību vai nevēlas, ka pa Zaļo ceļu brauc velosipēdisti,” saka J.Sijāts un pastāsta, ka savulaik Kocēnu pusē, kad ierīkoja Zaļo dzelzceļu, jaunieši pa to izklaidējās ar motocikliem. Tur bija novērošanas kameras un vainīgos atrada. Rāmuļos pagājušogad kādā vietā bija ierīkota atkritumu izgāztuve, tagad vairs neved. Visticamāk, bija viens vedējs.

“Zaļie ceļi paredzēti nemotorizētiem transportlīdzekļiem. Ir uzstādīti vairāki vārti, ja nepieciešams, tos var atslēgt, bet ne ikdienā. Bet atslēgas mēdz sazāģēt, vārtus vismaz neskart. Ja tas ir Zaļais ceļš, nav iedomājams, ka pa to brauc mašīnas. Tas ir tāpat, ja ar tām brauktu pa gājēju celiņu no Līviem uz Cēsīm,” atgādina J.Sijāts un piebilst, ka kaut ko mainīt var tikai sabiedrība un paš­valdības policijas iesaiste.

Kamanu suņu sporta klubs “Dod ķepu.lv” saimnieks Ni­kolajs Kravcovs pastāsta, ka bieži, dodoties izbraukumā vai pārgājienā ar haskijiem, uz ceļa satiek mašīnas. “Diemžēl jau sākumā stingri netika norādīts, ka nedrīkst. Tā ar cilvēkiem ir, ja kādu laiku kaut ko esi darījis, tad tas kļūst par normu, kaut arī tāda rīcība nav atļauta. Gadiem esi metis kaut kur atkritumus, tad tā arī turpini,” viedokli pauž N.Krav­covs. Viņš arī uzsver, ka vietējie iedzīvotāji labi zina, ko drīkst un ko nedrīkst darīt uz Zaļā dzelzceļa, tāpat viņi zina par izbraukumiem ar haskijiem. “Visu var izrunāt, sarunāt, lai netraucē cits citam. Ar tiem, kuri iemaldās, grūtāk sarunāt,” bilst Nikolajs.

R.Sijāts pastāsta, ka aizbraucis uz Amatas tiltu nolasīt apmeklētāju datus. “Kundze baltā audi uzstājīgi gribēja braukt pār tiltu. Ir zīmes, ka nedrīkst, ieteicu, lai labāk tā nedara. Brauca, nolocīja spoguļus, bet pāri bija,” atceras R.Sijāts un uzsver, ka arī interneta resursos redzamāk jānorāda, ka pa šo ceļu ar mašīnām braukt nedrīkst. Dati rāda, ka gadā pār Amatas tiltu pārbrauc ap tūkstotim mašīnu.

Aizvien jādomā par attīstību

Gan Latvijas Zaļo ceļu asociācijai, gan Vidzemes Tūrisma asociācijai, tāpat pašvaldībām ir ieceres, kas jādara tuvākajā laikā. R. Sijāts uzsver, ka zaļā ceļa posmi ir lieli, to uzturēšana un labiekārtošana jāturpina. “Jāmēģina piesaistīt “Leader” finansējumu, lai no Zaļā ceļa izveidotu takas uz purvu ezeriņiem, dabas objektiem, kuru ir daudz, bet redzami tikai pa gabalu. Daudzviet jādomā, kā uzlabot ceļa segumu, lai var pārvietoties arī ratiņkrēslos, ar bērnu ratiņiem. Prieks, ka gandrīz visām bijušajām dzelzceļa stacijām ir jauni īpašnieki, kuri arī ieinteresēti, lai Zaļais ceļš attīstās,” nelielas nākotnes ieceres ieskicē R.Sijāts. Viņš arī atgādina, ka āraišnieki ir ieinteresēti, lai sakārto nelielo, sabrukušo caurteku, tad droši varēs pa veco ceļu no Āraišiem nokļūt Zīparkalnā, tad tālāk uz Cēsīm.

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Improvizēti pasniedz “Zelta āķis” balvas

00:00
19.04.2025
20

Teātra diena “Nenopietni par nopietno” Mārsnēnos aizritēja ar humora pieskaņu, iespēju skatītājiem iesaistīties arī mēģinājuma procesā un improvizētas balvas “Zelta āķis”  pasniegšanu. Pasākuma pirmajā daļā “Atvērsim priekškaru!” ikvienu aicināja ieskatīties mēģinājuma norisēs. “Tādējādi radīja nelielu priekšstatu par mēģinājumu procesu, arī skatītājiem ļaujot iejusties kādās lomās,” teic Mārsnēnu amatierteātra režisore Ingrīda Zilgalve. Otrajā daļā “Pacietības mērs” […]

Ar lina sajūtu agrāk un šodien

00:00
18.04.2025
19

Lins, vai tas būtu lina dvielis, galdsega vai galdceliņš, laiku laikos ir bijis katrā latvju mājā, arī Piebalgā. Tādēļ Jaunpiebalgas Kultūras centrā, kas reizē ir Cēsu novada metodiskais centrs tautas lietišķās mākslas studijām, aizvadīts seminārs “Baltie lina audumi Vidzemē agrāk un šodien”. Cēsu novada un kaimiņu novadu tautas lietišķās mākslas kolektīvi ieklausījās etnogrāfes Aijas Jansones […]

Likumpārkāpēju izdoma un policistu profesionālisms

00:00
17.04.2025
48

Esam jau informējuši “Druvas” lasītājus par Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes darba rādītājiem pagājušajā gadā. Kopumā vērojama noziedzības samazināšanās, un, kā uzsvēra Vidzemes reģiona pārvaldes priekšnieks Imants Mitrošenko, dzīvojam drošākajā Latvijas novadā. Taču ir noziedzības tendences, kas rada iedzīvotāju pamatotu satraukumu, jo tieši vai netieši skar daudzus. Šoreiz par policijas darba aktuālajiem virzieniem -narkotiku izplatības […]

Zemkopības ministrs Armands Krauze apmeklē PKS “Straupe”

21:41
16.04.2025
65

Šodien zemkopības ministrs Armands Krauze apmeklēja piensaimnieku kooperatīvo sabiedrību “Straupe”, lai personīgi iepazītos ar uzņēmuma darbu un apliecinātu tā ražoto produktu drošību un atbilstību pārtikas drošības standartiem. Tikšanās laikā tika pārrunāta situācija, kad, ievērojot Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) norādījumus, uz laiku tika apturēta manuālās fasēšanas līnija. Ministrs tika iepazīstināts ar uzņēmuma veiktajiem pārtikas drošības […]

Deg ēka Cēsu centrā, bet Vecpiebalgā ugunsgrēkā cieš cilvēks

00:00
16.04.2025
156

Cēsu vecpilsētas iedzīvotājus naktī uz piektdienu, 11.aprīli, satrauca ugunsdzēsības mašīnu sirēnas, bet tos, kas dzīvo Rīgas ielā tuvāk Līvu laukumam, šausmināja liesmas. Plkst. 2.56 Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD) bija saņēmis izsaukumu uz Rīgas ielu 41. Tur ar atklātu liesmu dega divstāvu neapdzīvota ķieģeļu ēka 300 m2 platībā. Māja piebūvēta trīsstāvu dzīvojamai ēkai, pirms […]

Auto un moto sporta pārstāvji un entuziasti apvienosies nebijušā pasākumā - “Rauna Rūc!”

15:05
15.04.2025
62

Vairāk nekā 20 raunēnieši – auto, moto sportisti un entuziasti, kuri ar savu tehnisko aizraušanos zināmi arī pasaulē, šajās Lieldienās, 20. aprīlī, apvienosies īpašā pasākumā “Rauna Rūc!”. Pasākums vienos gan lielus, gan mazus kam tuva motoru rūķoņa, bet galvenokārt, tie būs kā kopā sanākšanas svētki pašiem motoru sportu pārstāvošajiem raunēniešiem. “Rauna Rūc!” organizatori aicina ikvienu […]

Tautas balss

Vazā aiz deguna

15:10
16.04.2025
17
K. raksta:

“Pēc pēdējo dienu Krie­vijas uzbrukumiem Ukrainai nepārprotami redzams, ka ASV prezidents, solot apturēt karu, izvirzījis sev pārāk augstu mērķi. Putins vazā Trampu aiz deguna, ASV kļūst smieklīgas Krievijas un visas pasaules acīs. Te nu tiks parādīts, kurš ir tas stiprais, Krievijas diktators neatkāpsies,” sacīja K. un piebilda, ka tāpēc Eiropai jākļūst divtik stiprai.

Atkal deg pērnā zāle

15:09
16.04.2025
17
23
Lasītāja raksta:

“Atkal jau dedzina kūlu! Kā nav lietus, tā kāds pamanās pielaist uguni pērnajai zālei. Tas nav izturami. Vai tiešām nav iespējams ierobežot šos nejēgas? Sadeg dažādas dzīvas būtnes – kukainīši, vardes un citas. Un var izcelties liels ugunsgrēks. Daudz nevajag, lai vējš dzirksteles aiznestu uz tālāku vietu, piemēram, šķūni, māju,” sašutusi pastāstīja lasītāja, bet nevēlējās […]

Vienmēr zied puķes

15:09
15.04.2025
14
Anna raksta:

“Priecājos par Cēsu skaistajiem puķpodiem. “Kliģenu” saimniecība prot uzpost pilsētu un noturēt to skaistu līdz ziemas salam. Puķes regulāri aprauga, apkopj, ziedi vienmēr grezni. Cik labi, ka par pilsētvidi rūpējas vietējais uzņēmums,” viedoklī dalījās Anna.

Kur koks, kur plastmasa

08:05
12.04.2025
20
Lasītāja K. raksta:

“Cēsīs, Rožu lakumā, uzcelta mājiņa, kurā runās par vides problēmām. Bet namiņam izmantota arī plastmasa. Vai tas pareizi, ka vieta, kur runā par vidi, nav pilnībā būvēt no dabīgajiem materiāliem,” pārdomās dalījās lasītāja K.

Priecē dejotāji

09:20
07.04.2025
22
Lasītāja J. raksta:

“Ar prieku skatījos aizraujošo deju ansambļa “Raitais solis” jubilejas koncertu!  Tas bija izcils, gan mākslinieciski izstrādāts, gan emocionāli saistošs. Cik burvīgi, ka dejošanas tradīcija Cēsīs gadu desmitos uzturēta tik augstu,” pauda lasītāja J.