Pirmdiena, 23. jūnijs
Vārda dienas: Līga

Stāsts par ļaunumu un piedošanu

Sallija Benfelde
00:00
04.11.2023
9
Jazeps3 1

Raiņa “Jāzeps un viņa brāļi” jau sagaidījis pirmizrādi Valmieras teātra “Kurtuvē”.

Izrādes režisore, cēsniece Inese Mičule intervijā žurnālam “Ir” saka, ka iestudējumu sākusi vēl pirms pilna mēroga kara sākuma Ukrainā. Tagad sācies arī karš Izraēlā, nemierīgi ir arī daudzviet citur pasaulē. Izrāde raisa asociācijas un paralēles ar mūsdienu pasauli, ar šodien notiekošo arī tad, ja politika nav ikdienas interešu lokā. Tā ir par mums visiem – pasaulē, Eiropā, Latvijā.

Teātra kritiķi par iestudējumu jau rakstījuši un vēl noteikti rakstīs, viņu atsauksmes ir pat ļoti labas. Piemēram, teātra kritiķe Edīte Tišheizere jau minētajā žurnālā “Ir” izrādi novērtējusi ar piecām zvaigznītēm no iespējamām piecām. Henrieta Verhoustinska laikrakstā “Diena” raksta, ka “režisores Ineses Mičules veidotais Raiņa lugas “Jāzeps un viņa brāļi” iestudējums Valmieras teātrī savā jaudā ir saturiski un estētiski mērķtiecīgākais, kāds Latvijā redzēts”. Bet man, skatītājai, par jautājumiem, kurus uzdod izrāde, bija jādomā vēl vairākas dienas. Citiem vārdiem sakot, tā ir izrāde ar ļoti spēcīgu “pēcgaršu”, ar izrādi, kura raisa katarsi jeb šķīstīšanos, attīrīšanos, tas ir jēdziens, ko pirmo reizi lietoja sengrieķu filozofs Aristotelis. Jāpiebilst, ka interese par iestudējumu ir liela, šogad visas biļetes uz izrādi jau izpirktas.

Izrādes telpas un tērpu autori ir Reinis un Krista Dzudzillo, kuri ir arī dizaina autori “Sirdsapziņas ugunskura” telpām Cēsīs. Kā zināms, viņu veikumu šī ekspozīcijas iekārtošanā 2019. gadā Latvijas Dizaina gada balvas starptautiskā žūrija novērtēja ar godpilno 3. vietu. Viņu dizaina risinājumi parasti ir askētiski, lakoniski, skatuves telpa gandrīz tukša, nav klasisko dekorāciju, nav krāšņu Ēģiptes tērpu otrajā izrādes daļā, aktieri ir puskaili. Telpa un cilvēki, un viņu dusmas, naids, ļaunums, un rīcība. Emocijas un darbi.

Raiņa teksts nav pārrakstīts, mainīts, luga gan ir nedaudz saīsināta, tomēr izrāde ir vairāk nekā trīs stundas gara. Jau izrādes pirmajā daļā, kad brāļi grib nogalināt Jāzepu, iemet viņu ērkšķu bedrē, bet pēc tam nolemj nopelnīt un pārdot viņu verdzībā, gribot negribot nākas sev vaicāt: vai mēs ikdienā nedarām tāpat? Jāzeps nedara ļaunu, viņš mīl brāļus, tikai atšķiras no tiem, negrib būt gans, bet gan zemkopis. Vai mēs šodien mūsu Latvijā un citur pasaulē neesam tādi paši, noraidot tos, kuri atšķiras no mums, brīžiem pat alkstot viņu nāvi? Tiem, kuri ar kaut ko atšķiras no mums, var nedarīt neko ļaunu, pat tieši otrādi, var darīt labu, bet mēs viņus nepieņemam, noraidām tādēļ, ka viņi nav tieši tādi paši kā mēs, neesam viņu spogulis.

Izrādes otrajā daļā, kad Jāzeps ir ne tikai izdzīvojis, viņš ir paveicis to, par ko sapņoja, ir ieguvis slavu un atzīšanu, bet gandarījuma un prieka nav. Kad brāļi ierodas pie viņa lūgt palīdzību un maizi savām salkstošajām ģimenēm, Jāzeps grib atriebties. Viņam ir tāda iespēja, bet viņš lauž sevi, piedod brāļiem. Un vai viņi ir mainījušies?

Epizode, kad Jāzeps liek brāļiem sevi pazīt un saka, ka viņus sodīs, viņi skandē baisā un stindzinošā ritmā, ka tikai jūds var tiesāt jūdu, bet Jāzeps tāds vairs nav, nekad nav bijis, jo atšķīries no viņiem, kļūst baisi, ir sajūta, ka auksta vēsma noskrien pa muguru un jāsaraujas. Brāļi liekas nedzirdot Jāzepa sacīto, ka visi ir cilvēki.

Izrādes noslēgums ir vienkāršs un arī neatbildams. Kāpēc Jāzeps aiziet, mirst? Spožās gaismas stars, kas ietver viņu, pamazām dziest, viņš pazūd, izgaist. Kāpēc? Lai atdzimtu ar jaunu, tīru dvēseli bez naida un dusmām? Bet varbūt ļaunais un labais nevar pastāvēt vienā laikā un telpā? Varbūt piedot nozīmē mirt? Lai piedotu, vienmēr jāiziet cauri ļaunumam un nāvei? Un ko nozīmē piedot, vai vienmēr cilvēki saprot, ka ir darījuši ļaunu, un vai arī tad ļaunums ir jāpiedod, ja nesaprot un negrib saprast?

Asociācijas ar agresīvo un ļauno Krievijas politiku ir neizbēgamas. Mēs esam gatavi noliegt veselas tautas tiesības būt, jo tās varas politika ir ļauna. Noraidām šīs tautas un kultūras esamību, tiesības pastāvēt. Nereti mēs ne tikai negribam savā zemē runāt šīs tautas valodā – un tas ir saprotami -, bet esam gatavi to aizliegt jebkur un jebkurā veidā tāpat kā kultūru. Citiem vārdiem sakot – mēs cenšamies pasludināt par ļaunumu valodu un kultūru, ne cilvēkus, kuri nāk no tām un izdara noziegumus. Vai visi palestīnieši atbalsta “Hamās”, un vai visiem viņiem ir jāmirst? Vai noziedzīgi ir cilvēki vai valoda un kultūra? Joprojām sev to vaicāju. Un atbilde nav tik vienkārša un skaidra, kā to gribētos. Režisore Inese Mičule intervijā saka: “Piedo­šanas spēkam es ticu, bet to nav viegli izdarīt. Strādājot pie iestudējuma, daudz par to runājām. Konkrēts piemērs — vai es varētu piedot slepkavām, kas Bučā spīdzināja un nošāva neapbruņotus cilvēkus? Manī nebūtu spēka viņiem piedot. Esmu divu bērnu mamma. Ja viņiem kāds atņemtu dzīvību, tas būtu slieksnis, aiz kura nav piedošanas.”

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Īstā Jāņu siera ražošana ik gadu sarūk

00:00
22.06.2025
30

Jāņu siera ražošanas apmēri šogad Latvijā kopumā turpina samazināties, aģentūrai LETA prognozēja biedrības “Siera klubs” valdes priekšsēdētāja Vanda Davidanova. Arita LejiņaPērn Jāņu sieru (nejaukt ar ķimeņu sieru) saražoja 139,84 tonnas, norādījusi V.Davida­nova. Pēc publiski pieejamās informācijas, pirms pieciem gadiem, 2019.gadā, tika saražotas aptuveni 200 tonnas Jāņu siera, tātad pagājušajā gadā par 30,1% mazāk. Jāņu siera […]

Aizejošā Cēsu novada dome diskutē par bērnu futbolu un kafejnīcas iekārtām

00:00
21.06.2025
126

12.jūnijā notika pēdējā aizejošā sasaukuma Cēsu novada domes sēde. Sēdē no 19 deputātiem piedalījās 17. Nepiedalījās Andris Mihaļovs un Erlends Geruļskis. Tika lemts par attīstību un investīciju projektiem, izglītību un sportu, pašvaldības īpašumu pārvaldību, sociāliem un sabiedriskiem jautājumiem, pašvaldības struktūru un līgumu pārvaldību, finanšu un pārskatu jautājumiem. Kopumā deputāti lēma vienbalsīgi, tikai par dažiem lēmumiem […]

Sarunu un demokrātijas svētki

00:00
20.06.2025
60
1

Sarunu festivāls “Lampa” šogad notiek ar vadmotīvu “Cilvēcībasākas tur, kur beidzas vienaldzība” Festivāla mērķis aicina parādīt, ka mums rūp līdzcilvēki, nav vienaldzīgs apkārt notiekošais un nav bail nosaukt lietas īstajos vārdos. Tas viss šodien un rīt festivāla bagātīgajā programmā Cēsīs, lielākai daļai diskusiju aizritot Pils parkā, divām skatuvēm atrodoties uz parka dīķa. Daļai diskusiju var […]

Māksla ir mums visapkārt, katru dienu, ir tikai jāprot tā saskatīt vai saklausīt

00:00
19.06.2025
50

Katrīna Marta Riņķe (pazīstama arī kā Kei Sendaka) ir Latvijā dzimusi vizuālā māksliniece, kas strādā ar analogo fotogrāfiju, tekstu un instalāciju. Viņas radošie darbi aplūko laiku, nepastāvību un mainīgās attiecības starp ainavu, atmiņu un materialitāti. Viņas darbi atspoguļo mijiedarbību ar vietu – to, kā ūdens, gaisma un cilvēka klātbūtne veido un pārveido vidi. Viņas jaunākie […]

Jāņa Lapiņa jubilejā plīvo Latvijas karogs ar saulīti

00:00
18.06.2025
74

Veselavas pagasta “Lejas Pintuļos” pirmsjāņu laikā pie varenajiem ozoliem mastā plīvo Latvijas karogs ar saulīti. Te satiekas ne tikai veselaviešu paaudzes. Te sabrauc vēstures izzinātāji, patriotiski noskaņotie ar Latviju sirdī. Te raisās sarunas par nacionālo pašapziņu, vienotību, spēku, par ko jo īpaši jādomā šodien. Un par to atgādina veselavietis Jānis Eduards Lapiņš. Viņš te pirms […]

Tautas balss

Sešos gados uz skolu

13:46
22.06.2025
10
Vecmāmiņa raksta:

“Jau atkal runā, ka bērniem skolu vajadzētu sākt sešu gadu vecumā. Un tūlīt būs nezin cik protestu. Bet, ja mierīgi padomājam, bērni to, ko agrāk sāka mācīties tikai skolā, apgūst jau bērnudārzā. Velk uz papīra aplīšus, stabiņus, mācās burtus, ciparus. Tātad faktiski izglītoties sāk jau piecu gadu vecumā. Turklāt apmeklēt pirms­skolu ir obligāti, jo tā […]

Vajadzētu rotaļlaukumu bērniem

20:27
17.06.2025
25
H. raksta:

“Cēsīs, Pirtsupītes gravā, notiek lieli darbi. Tur veido celiņus un laikam vēl kaut ko. Ātrumā pārskatot novada paš­valdības mājaslapu, neatrodu informāciju, kā beigu beigās pēc apspriešanām izskatīsies grava, kam šī vieta būs paredzēta. Būtu jauki, ja tur būtu arī kādas aktīvās atpūtas vietas bērniem, piemēram, rotaļlaukumi ar iekārtām, uz kurām var pavingrot,” pauda lasītāja H.

Kādam jākontrolē

11:15
15.06.2025
33
Ilze raksta:

“Man garšo zemenes, un tagad ir īstais laiks ar tām mieloties. Esmu no tiem, kuri izvēlas Latvijā audzētās, lai arī dārgākas. Ticu, ka tās ir vitamīniem bagātākas, veselīgākas un, protams, svaigākas. Manu uzmanību piesaistīja Latvijā audzēto ogu lielā cenu starpība. Vai tiešām lielaudzētāji tās tik lēti pārdod uzpircējiem. Vai tirgū kāds nopietni kontrolē, kur ogas […]

Bagāts kļuva Latvijā

09:36
14.06.2025
26
Seniore no Cēsīm raksta:

“Nesaprotu, kā Ainārs Šlesers var sacīt, ka Latvija ir nabadzīgākā zeme, ka viss izpostīts, ja pats ir bagātnieks! Kur tad viņš kļuva par tādu, ja ne Latvijā?! Ja jau valstī ir tāda nabadzība, lai dalās, lai kādu miljonu ziedo Latvijas labā. Man nepatīk cilvēki, kas nonicina Latvijā paveikto, bet jo vairāk tie, kas kļuvuši turīgi, […]

Maza bedrīte var radīt lielu nelaimi

08:36
14.06.2025
17
Lasītāja raksta:

“Cēsīs, bērnu laukumā pie Maija parka, asfaltā ir bedres. Tur mazi bērni brauc ar divriteņiem, skrejriteņiem, tur ātri var gadīties nelaime, kaut bedres nav īpaši dziļas. Tagad, kad pilsētā remontē tik daudzas ielas, vajadzētu padomāt arī par bērnu laukuma celiņiem,” ieteica lasītāja.

Sludinājumi