Piektdiena, 11. oktobris
Vārda dienas: Monta, Tince, Silva
casibom jojobet giriş jojobet Casibom holiganbet giriş casibom giriş Casibom casibom casibom giriş CASİBOM holiganbet Casibom Giriş casibom casibom güncel giriş casibom güncel Casibom Casibom holiganbet holiganbet casibom güncel giriş

Redzamās un neredzamās zīmes

Jānis Gabrāns
23:00
13.08.2017
18
Ikf0512 1

Pirms nedēļas rakstījām par soliņiem pilsētā, šajā nedēļā pētnieciskais darbs Cēsīs turpinājās. “Druva” nolēma pārliecināties, kāda situācija ir ceļa zīmju saimniecībā, proti, vai autobraucējiem tās viegli ieraudzīt. Tāpēc sēdos mašīnā un devos ielās. Uzreiz jāteic, ka visu pilsētu neizbraucu, jo Cēsīs ielu kopējais garums ir vairāk nekā 120 kilometru, no tā apmēram puse ar asfalta segumu. Centos izbraukt dažādas nozīmes ielas, lai novērtētu kopējo situāciju, jo, kā zināms, arī iedzīvotāju aptaujās visus neaptaujā, bet noteiktu daļu, kas ļauj gūt kopējo ieskatu.

Ceļu zīmju un apzīmējumu rokasgrāmatā teikts, ka ceļa zīmēm jābūt skaidri saprotamām un redzamām, to novietojumam jābūt tādam, lai satiksmes dalībniekam būtu pietiekami daudz laika uztvertās informācijas apstrādei un adekvāta lēmuma pieņemšanai.

Rokasgrāmatā teikts: “Kā liecina praktiskā darba pieredze, ceļa zīmes jāuzstāda tā, lai diennakts gaišajā laikā to redzamības attālums būtu vismaz pusotrkārtīga braukšanas ātruma vērtība, izteikta metros.” Tātad pie atļautā braukšanas ātruma 50 km/h (kā jau pilsētā atļauts) šim attālumam jābūt vismaz 75 metriem.

Atzīšos, ka ar metra mēru nestaigāju, bet pilsētā netrūkst vietu, kur šie 75 metri nu nekādi nesanāk. Protams, vienmēr var atsaukties, ka Ceļu satiksmes noteikumos ir punkts, kas nosaka: “Ja pirms krustojuma nav uzstādītas priekšrocības ceļa zīmes, kā arī ja uz šķērsojamā ceļa pirms krustojuma nav uzstādīta 206. vai 207. ceļa zīme un vadītājs nevar noteikt, vai ceļam ir segums (diennakts tumšajā laikā vai ja ceļu klāj dubļi, sniegs u. tml.), transportlīdzekļa vadītājam jāuzskata, ka viņš atrodas uz mazāk svarīga ceļa.”

To varētu traktēt, ka šādi jāuzskata, ja zīmes nevar saskatīt. Tā teikt, var taču piebremzēt, ja neko neredz. Protams, var, bet kam tad vajadzīgs rokasgrāmatā rakstītais?

Tātad daži piemēri. Leona Paegles iela ir galvenā iela līdz krustojumam ar Ata Kronvalda ielu, kur galvenais ceļš maina virzienu. Leona Paegles ielas tālākais posms jau labu laiku kā asfaltēts, bet, braucot pa to uz centra pusi, šajā krustojumā zīme, kas rāda, ka priekšā galvenais ceļš, pamatīgi ieaugusi krūmos. Vien pašās beigās, maksimums 20 metrus pirms krustojuma, to pamani. Interesanti, ka 2012.gadā zīme labi saskatāma, par to var pārliecināties Google maps ielas versijā.

Starp citu, arī no sporta kompleksa puses, braucot pa Leona Paegles ielu, tikai pie krustojuma ar Lapsu ielu pamanām, ka jādod ceļš. Ceļa zīme skaisti ieaugusi liepiņās. Nevar noliegt, ka zaļā rota izdaiļo pilsētu, taču dažviet tā rada bīstamību satiksmes drošībai, ne tikai aizsedzot zīmes, bet arī apgrūtinot redzamību krustojumos. Pašā centrā to var “izbaudīt”, braucot no Vienības laukuma uz viesnīcu “Cēsis”. Tur jānogriežas pa mazo ielas posmu skvēriņam pa vidu, un tur košumkrūmi labajā pusē tā saauguši, ka, īpaši braucot ar zemāku mašīnu, jāizlien līdz pus ielai, lai redzētu, vai kāds nebrauc. Bet, šādi braucot, var gadīties, ka brau­cēju vispirms sajutīsi, vien tad ieraudzīsi.

Jāteic, ka galvenajās ielās zīmes labi redzamas, pat tālāk nekā noteiktos 75 metrus. Lai gan tas jau ne vienmēr pasargā no avārijām. Kaut vai Valmieras ielas – Dzin­tara ielas krustojums pie “Nestes” degvielas uzpildes stacijas. Tur ceļa zīmes, braucot pa Valmieras ielu, saskatāmas ļoti labi, bet tas nav šķērslis kādam izlīst uz galvenā ceļa.

Ja runājam par ceļa zīmēm, ko aizklāj koki un krūmi, tādas ir, piemēram, Zeltakalna ielas krustojumā ar Jāņa Poruka ielu; Priekuļu ielā, braucot no centra puses, pie krustojuma ar Eduarda Veidenbauma ielu. Tur zīmi “Dodiet ceļu” pamanām pēdējā brīdī. Arī no otras, no Palmu ielas, puses pie šī krustojuma tāda pati situācija, bet tur ir grants seguma ceļš, un atbilstoši Ceļu satiksmes noteikumiem šāda segums ceļš vienmēr ir mazākas nozīmes nekā asfaltētais. Netrūkst pilsētā vietu, kur zīmes grūti redzēt krustojumos, kad grants seguma ielas satiekas ar asfalta segumu. Var jau atrunāties par dažādiem segumiem, bet nekur neatradu, ka šādos gadījumos zīmes drīkst ieaugt krūmos.

Ik pa laikam kāda iela vai ielas posms iegūst asfalta segumu, un tad jau mainās spēles noteikumi. Piemē­ram, Peldu iela pie krustojuma ar Gaujas ielu. Agrāk, kad visa Peldu iela bija grants segumā, bija skaidrs, ka tā ir mazāk svarīga iela. Tagad, kad noasfaltēts šīs ielas posms, vairs ar to atrunāties nevar. Braucot pa Peldu ielu, nonāc uz asfalta, iemin pedāli grīdā, un – hop – izrādās jau pēc dažiem metriem galvenais ceļš, jo arī tur zīme nav laikus pamanāma.

Manuprāt, visinteresantākā situācija ir, braucot pa Miera ielu uz Rīgas ielu. Tur zīme “Dodiet ceļu” vispār tā paslēpta “aiz stūra”, ka to pamanām tikai pašā pēdējā brīdī, kad jau sasniegta Rīgas iela.

Jāteic, šoreiz mēģināju uz zīmēm paskatīties no iebraucēja viedokļa, jo cēsnieki brauc, neskatoties uz tām, ceļu zina. Ja kaut kas mainās, to gan piefiksē vien pēc kāda laika. Pēc savas pieredzes zinu, ka zīmi “Stop”, kas uzstādīta Ata Kornvalda ielā pie krustojuma ar Piebalgas ielu pie VUGD, atceros vien katru trešo reizi. Biežāk izbraucu bez apstāšanās, protams, ja nenāk mašīnas, un tad atceros – tur taču bija zīme. Atzīstu, esmu vainīgs.

Vēl dažas pārdomas par zīmi “Dzīvojamā zona”, kas pirms kāda laika parādījās Dārzniecības ielā, nomainot zīmi “30”. Pie­ļauju, dažs cēsnieks to nemaz nav pamanījis. Nesen raidījumā “Zeb­ra” tika stāstīts par absurdu šīs zīmes izmantošanu dažviet Rīgā. Patiesībā šai zīmei jābūt vietās, kas tiešām blīvi apdzīvotas, kur nav intensīvas kustības, bet uz Dārzniecības ielu to nevarētu attiecināt. Saprotu, ka zīme uzlikta tāpēc, ka šajā ielā nav gājēju ietves. Satiksmes noteikumi nosaka, ka dzīvojamajās zonās ar automašīnu nevar pārvietoties ātrāk par 20 kilometriem stundā, turklāt gājējiem un velosipēdistiem ir tiesības izmantot brauktuvi visā tās platumā. Protams, pastāv norma, ka gājēji un velosipēdisti nedrīkst traucēt braukšanu dzīvojamajā zonā.

Itin bieži tiek manīts, ka uz šīs ielas dežurē ceļu policija, bet zīmes prasību neievērošana var izmaksāt dārgi. Ja ātrums pārsniegts par 11 līdz 20 km, sods ir brīdinājums vai 40 eiro. Ja ātrums tiek pārsniegts no 21 līdz 30 kilometriem, sods jau ir 80 eiro, un tā tik uz augšu.

Starp citu, ceļu satiksmes noteikumi nosaka, ka dzīvojamajā zonā aizliegts mācīt vadīt transport­līdzekli, tātad šī iela ir izslēgta no mācību braukšanas. Interesanti, vai tas tiek ievērots?

Komentāri

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Saistītie raksti

Nemainīgie rudens jautājumi

00:00
11.10.2024
21
1

Līdz ar pirmajām rudens salnām sākusies apkures sezona daudzdzīvokļu namos Namu apsaimniekotāji “CDzP”    ir uzņēmums ar ilgstošu pieredzi, tā vadītājs Ģirts Beikmanis atzīst, ka jautājums par to, kad pieslēgt siltumu, ik rudeni ir nemainīgs domstarpību iemesls dzīvokļu īpašniekiem. “Vieni gatavi pieciest drēgnumu, vilkt biezu džemperi un tīties segās, lai tikai nesāktos apkures sezona. Bet, […]

Izskan dzeja latviešu un ukraiņu valodā

00:00
10.10.2024
35
1

Ik rudeni arī Jaunpiebalgā izskan Dzejas dienas, pulcējoties piebaldzēniem, kuriem dzeja ir dvēseles valoda. Šogad Jaun­piebalgas Kultūras centra Velvju zālē aizvadītajā dzejas vakarā “Atkal šai rudenī…” skanēja dzeja latviešu un ukraiņu valodā. Dzeja, mūzika, dziesmas un skaistais iekārtojums ar rudens ziediem un dārza veltēm radīja ģimenisku un emocionāli siltu noskaņu. Piebaldzēns Jānis Mājenieks jeb Slēģu […]

Skanīga jubileja nākotnei

00:00
09.10.2024
37
1

Koncerta nosaukumā liekot vārdus no Māras Zālītes un Jāņa Lūsēna “Sidraba birzs” – “Es Tevi pazīstu jau sen”-, vecākais Cēsu koris “Vidzeme” skanīgi nosvinēja 80 gadu jubileju. Klausītāju, kuru vidū bija daudzi bijušie koristi, priekam koris bija izvēlējies pazīstamas E. Dārziņa, P. Barisona, R.Paula, S.Mences, J. Jančevska, L.Jēkab­sones un citu komponistu kora dziesmas, tautā populāras, […]

Jāņmuižā 10.oktobrī notiks militārās mācības

14:34
08.10.2024
80

Jāņmuižā, ceturtdien, 10. oktobrī, notiks militārās mācības, ziņo Zemessardze. To laikā iespējama pastiprināta operatīvo dienestu transportlīdzekļu pārvietošanās, militārpersonu klātbūtne, bet būtiski satiksmes ierobežojumi nav plānoti. Mācību laikā tiks lietota mācību munīcija un sprādzienimitācijas līdzekļi, kas rada troksni, bet neapdraud apkārtējo veselību un dzīvību. Uzmanību sabiedriskā transporta lietotājiem! Mācību dienā, 10.oktobrī, A/S “CATA” autobusu pietura “Jāņmuiža” […]

Spāņiem patīk latviešu dejas

09:32
08.10.2024
45
1

Priekuļu kultūras nama deju kolektīvu “Jumis”, “Zelta Virpulis” un Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikuma “Virpulis” dejotāji jauno deju sezonu atklāja Spānijā. “Piedalījāmies deju festivālā “XII International folklore festival “Alegria de danzar Costa Brava”,” stāsta kolektīvu vadītājs Uldis Blīgzna un uzsver, ka dejotājiem braucieni ir ļoti svarīgi, jo ir iespēja iepazīt citas kultūras, pabūt kopā. Festivālā […]

Arodbiedrība dāvina svētku mirkli

00:00
08.10.2024
122

Izglītības darbinieku arodbiedrības Cēsu novada arodorganizācijas valde Skolotāju dienas noskaņās teica paldies izglītības iestāžu vadītājiem, kuri ir arodbiedrības biedri. “Mācību iestādēs, kurās arī vadītājs ir arodbiedrības biedrs, pedagogi jūtas drošāk, ir vieglāk noskaidrot dažādus jautājumus un ikviens strādājošais cenšas piederēt arodbiedrībai,” pastāsta Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) Cēsu novada arodorganizācijas priekšsēdētāja Ausma Klētniece […]

Tautas balss

Pastaigu laikā jāpiesēž

20:28
08.10.2024
14
Pastaigu cienītāja Ē. raksta:

“Mēs, tie, kam patīk pastaigas un kas izmanto lielisko gājēju celiņu no Cēsīm uz Līvu ciematu, ļoti gaidām soliņus. Nav vairs jaunība, vajag pa laikam piesēst, ar autobusu pieturas soliņu ir par maz,” sacīja pastaigu cienītāja Ē.

Neaptveramās zāļu cenas

20:27
08.10.2024
13
11
Seniore raksta:

“Kad klausos, cik maksā zāles, lai ārstētu vai nepieļautu atkārtoties vēzim, mati ceļas stāvus. Grūti saprast, kas tik astronomisks jāiegulda, lai medikamenta deva maksātu tūkstošiem, pat desmitiem un simtiem tūkstošus eiro! Un šausmīgi saprast, ka jāmirst, jo nevari to atļauties, bet valsts nekompensē,” pārdomās dalījās seniore.

Laukos saites ciešākas

20:26
08.10.2024
18
Lasītāja V. raksta:

“Otrdienas “Druvā” izlasīju par senioru biedrībām, kas ražīgi darbojas un gādā par sava vecuma cilvēkiem. Droši vien viens otram vairāk palīdz laukos, kur cits citu pazīst, Cēsīs tas grūtāk. Pilsēta pietiekami liela, apvienot visus vienā organizācijā nav viegli,” sprieda lasītāja V.

Kā vecās filmās

13:10
01.10.2024
30
1
Cēsnieks raksta:

“Notikumi gluži kā senā zinātniskās fantastikas filmā vai romānā. Kos­miskajā stacijā iestrēguši divi ASV astronauti, kuriem vajadzēja tur pavadīt dažās dienas, bet nu jau ir vairākus mēnešus. Un tagad gatavo glābšanas misiju. Saki nu, ka māksla un literatūra nepareģo nākotni,” sprieda cēsnieks.

Lauki kļūst tukšāki

13:10
01.10.2024
36
1
Seniore raksta:

“Laukos paliek arvien mazāk cilvēku, lai kā televīzijā stāsta par jaunajām ģimenēm, kas izvēlas dzīvot viensētās. Daudz vairāk, nekā pārceļas uz pagastiem, no tiem aiziet, to taču var redzēt statistikas datos,” pauda seniore.